Ik was laatst in de kerk...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Berichtdoor darren » 26 mar 2008 13:18

Marnix schreef:Hm interessant. Maar Hij is dan ook fascinerend :)

Zou hij dan misschien toch meer zijn geweest dan een mens? ;)


Hoezo "toch"? Voor mij is Jezus de verpersoonlijking van de Heerschappij van God oftewel de Heilige Geest.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 26 mar 2008 19:03

darren schreef: Voor mij is Jezus de verpersoonlijking van de Heerschappij van God oftewel de Heilige Geest.

Dat ben ik met je eens. In een goede moderne christelijke theologie is dat de kern van de zaak.

copiloot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 13:28
Locatie: Navalia
Contacteer:

Berichtdoor copiloot » 02 mei 2008 05:13

Ik zou als belijdend lid van de Gereformeerde Gemeente kunnen uitwijden over heel veel dingen die allemaal in onze kerk geleerd worden. Echter, dat wil ik niet doen. Waar het in het bijzonder over gaat is dit:

Ware christelijke gelovigen houden vast aan de geloofsbelijdenissen die in ieder 'ouderwets' psalmboek zijn afgedrukt. Deze belijdenissen zijn 'samenvattingen' van de Bijbel, en geven in het kort weer waar het over gaat in het christelijke geloof.

Ik ben het vervolgens niet helemaal eens met het onderscheid tussen de Heere Jezus en de Heilige geest. Ooit gehoord van de drie-eenheid? "Ik (Jezus) en de Vader zijn Eén".. (Even kwijt waar het staat)

Eén God, drie personen. Vader, Zoon en Heilige Geest. De Vader als Schepper en onderhouder van de wereld, de Zoon als Verlosser en Voorbidder bij de Vader, en de Heilige Geest die dit uitlegt en je daar bewust van maakt in je hart. En dat allemaal één God!
Alsjeblieft, ga me niet vragen hoe dat allemaal zit, want dat is een geheim wat alleen God weet. Immers, God is Groot, en wij begrijpen het niet, staat er in de Bijbel. Iedereen die het denkt te begrijpen, staat dus boven of gelijk aan God, en dat is nou net juist wat we allemaal wilden in het paradijs, en waardoor er op dit moment zoveel ellende en oorlog is in de wereld. We wilden als God zijn.

Sorry, misschien een beetje Off-Top, maar ik denk dat het goed is om deze gedachtengang mee te nemen in de verdere discussie.
The catch is better than the fish

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2008 06:15

copiloot schreef:Ware christelijke gelovigen houden vast aan de geloofsbelijdenissen die in ieder 'ouderwets' psalmboek zijn afgedrukt. Deze belijdenissen zijn 'samenvattingen' van de Bijbel, en geven in het kort weer waar het over gaat in het christelijke geloof.


Voor zover je refereert aan het Apostolicum, Nicæa en de H. Athanasius ben ik het met je eens.

De 3FE zie ik als een interpretatie, niet meer en niet minder.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten