Ik was laatst in de kerk...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

sjaak1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 21:06

Dat heeft hij inderdaad ook gezegd, over die zonden. Maar ook echt expliciet dat goddelozen zus en zo zijn, een heel rijtje slechte eigenschappen noemde hij op. En in het programmaboekje stond ook een tekst, de weg der goddelozen is God een gruwel ofzo, ik weet het niet precies meer. Dat laat toch niks te raden over lijkt me :(

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 mar 2008 21:15

De tekst die je noemt vinden we in Spreuken 15:9 "De weg der goddelozen is den HEERE een gruwel; maar dien, die de gerechtigheid najaagt, zal Hij liefhebben."

Die tekst staat er inderdaad, en de betekenis is inderdaad ook dat God niet wil dat we goddeloos leven, maar waarom denk je dat die tekst in de Bijbel staat? Zou die er in staan om je eens flink de oren te wassen, óf zou die er vooral ook in staan om je een bepaalde weg te wijzen, zodat we niet ten onder gaan? De aansporing is namelijk om de gerechtigheid na te jagen: dáár worden we dus toe opgeroepen. God wil dus dat we dat doen. En Jezus heeft daar later van gezegd: "Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden." (Matth. 5:6) Daar worden jij en ik en iedereen die die tekst leest of hoort toe opgeroepen.
Laatst gewijzigd door elbert op 08 mar 2008 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

sjaak1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 21:28

elbert schreef:De tekst die je noemt vinden we in Spreuken 15:9 "De weg der goddelozen is den HEERE een gruwel; maar dien, die de gerechtigheid najaagt, zal Hij liefhebben."

Die tekst staat er inderdaad, en de betekenis is inderdaad ook dat God niet wil dat we goddeloos leven, maar waarom denk je dat die tekst in de Bijbel staat? Zou die er in staan om je eens flink de oren te wassen, óf zou die er vooral ook in staan om je een bepaalde weg te wijzen? De aansporing is namelijk om de gerechtigheid na te jagen: dáár worden we dus toe opgeroepen. God wil dus dat we dat doen. En Jezus heeft daar later van gezegd: "Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden." (Matth. 5:6) Daar worden jij en ik en iedereen die die tekst leest of hoort toe opgeroepen.

Die was het ja :) Ik snap dat die tekst er staat omdat ze het beste met me voor hebben. Maar naar mijn mening kan ik zelf het beste uitkiezen wat goed voor me is. Ik weet dat er in de meeste gelovige kringen anders over wordt gedacht, God bepaalt wat ik moet doen. We kunnen en mogen niet zelf weten wat we doen. Mijn mening is echter een andere.

Ik vraag me soms wel eens af: geloof heet niet voor niets geloof. Je gelooft in iets, dat kan heel sterk zijn, maar het is iets anders dan de absolute waarheid. Naar mijn mening weet niemand echt of God bestaat, daar kom je pas achter als je dood gaat. Maarja, dat kan niemand navertellen, dus het blijft moeilijk. MIk vraag me af of sommige (meestal heel streng gelovige) mensen beseffen dat ze bezig zijn met een geloof en dat dat niet de absolute waarheid hoeft te zijn. Zodat er nog ruimte overblijft voor mensen met een ander geloof of helemaal geen religie.

sjaak1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 21:30

Ik wil trouwens nieman kwetsen hier, laat dat even duidelijk zijn. Sinds ik met enkele gereformeerden omga ben ik me er een beetje in gaan verdiepen, maar ik snap nog lang niet alles. Het is ook niet de bedoeling om ook gelovig te worden, maar ik wil graag weten hoe zij denken. Dus sorry als ik iemand met mijn vragen of meningen beledig...

MrSokkie

Re: Ik was laatst in de kerk...

Berichtdoor MrSokkie » 08 mar 2008 21:39

sjaak1 schreef:... voor een bruiloft van vrienden van mij. Zij zijn allebei gereformeerd en ik ben totaal niet gelovig. Tijdens de preek werden de goddelozen voor van alles en nog wat uitgemaakt. Er deugde niks van :? Terwijl ik helemaal geen nare vent ben hoor :mrgreen: Dus mijn vraag: waarom worden alle mensen die niet in het bestaan van God geloven zo over 1 kam geschoren? Als ik die preker mocht geloven zijn het allemaal verschrikkelijk slechte mensen :| Terwijl ook ik m'n best doe om anderen te helpen en een goed mens te zijn :o Alleen zonder een God. Maakt me dat volgens "jullie" nou zo'n verschrikkelijk mens als gezegd wordt??


Haha, in die situatie heb ik ook eens gezeten. Die dominee bleef maar hameren dat mensen die ongetrouwd samenwoonden leefden in zonde en overspel. Ik stoot mijn vriendin aan: "hee, dat zijn wij!"

Helaas was het verder vooral een bevestiging van de vooroordelen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 mar 2008 21:41

sjaak1 schreef:Ik wil trouwens nieman kwetsen hier, laat dat even duidelijk zijn. Sinds ik met enkele gereformeerden omga ben ik me er een beetje in gaan verdiepen, maar ik snap nog lang niet alles. Het is ook niet de bedoeling om ook gelovig te worden, maar ik wil graag weten hoe zij denken. Dus sorry als ik iemand met mijn vragen of meningen beledig...


Niet te druk om maken. Als je vragen oprecht gesteld zijn omdat je graag het antwoord wilt weten, dan kun je daar toch niemand mee beledigen. Is trouwens ook de reden dat ik hier zo lang ben blijven hangen.

En je mening, tja, er zijn altijd wel mensen die er door beledigd zijn, daarvoor maakt het niet uit wat je mening is. Als je een beetje open staat voor de ideeen van anderen, dan hoef je je daar ook niet te druk om te maken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 mar 2008 21:45

sjaak1 schreef:Die was het ja :) Ik snap dat die tekst er staat omdat ze het beste met me voor hebben. Maar naar mijn mening kan ik zelf het beste uitkiezen wat goed voor me is. Ik weet dat er in de meeste gelovige kringen anders over wordt gedacht, God bepaalt wat ik moet doen. We kunnen en mogen niet zelf weten wat we doen. Mijn mening is echter een andere.

Weet je iets beters dan God liefhebben boven alles en onze medemens als onszelf? Zo ja, dan houd ik me aanbevolen voor je mening. ;)

Het probleem is denk ik (en ik hoef daarbij alleen maar naar mezelf te kijken) dat we altijd zelf denken het het beste te weten. Zo ben ik eigenlijk ook hoor, dus we kunnen elkaar wat dat betreft een hand geven. Toch ben ik ervan overtuigd geraakt dat ik geneigd ben om mezelf wat dat betreft voor de gek te houden: dat ik denk dat ik het allemaal zo slecht nog niet doe. Een gesprekje met m'n vrouw (of iemand anders) kan dan nog wel eens ontnuchterend werken. ;)
En de Bijbel is er ook duidelijk over dat als we onze eigen wegen kiezen, we uiteindelijk een grote chaos krijgen: in de wereld, maar ook in ons persoonlijk leven: dat loopt op niets uit. Aangezien ik geloof dat God het beste met ons voor heeft en Hij me ook overtuigd heeft met Zijn Woord en Zijn liefde dat de beste weg die achter Hem aan is, wil ik Hem volgen. Want ik geloof dat Jezus de Waarheid is (en de Weg en het Leven ook). Of ik dat kan bewijzen? Niet in de zin van een wiskundig bewijs, wel in de zin van het leven dat ik in Hem vind: dat moet je dus ervaren.
En ik weet ook dat anderen dat weer niet geloven.

sjaak1 schreef:Ik wil trouwens nieman kwetsen hier, laat dat even duidelijk zijn. Sinds ik met enkele gereformeerden omga ben ik me er een beetje in gaan verdiepen, maar ik snap nog lang niet alles. Het is ook niet de bedoeling om ook gelovig te worden, maar ik wil graag weten hoe zij denken. Dus sorry als ik iemand met mijn vragen of meningen beledig...
Je stelt vragen waar je een antwoord op zoekt, en tot nog toe heb ik niet het idee dat iemand daardoor beledigd kan zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

sjaak1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 21:56

elbert schreef:Weet je iets beters dan God liefhebben boven alles en onze medemens als onszelf? Zo ja, dan houd ik me aanbevolen voor je mening. ;)

Nouja, ik geloof eigenlijk helemaal niet in het bestaan van een God :o Dat doe ik ook niet expres, je gelooft het of je gelooft het niet. En ik denk ook dat ongeacht of ie nu echt bestaat of niet, mensen kunnen er heel veel steun aan hebben. Het geeft denk ik een bepaalde rust en vertrouwen in je leven. Het is toch prachtig als zoiets je door een moeilijke tijd sleept :D

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Berichtdoor Brion » 08 mar 2008 23:05

sjaak1 schreef:
Riska schreef:Begin eens met aan te geven wélke gereformeerde kerk. Ik kan mij nl. niet voorstellen dat zo'n prediking - en dan nog wel bij een huwelijk, waarbij dús gasten zijn, gelovig of niet gelovig of anders gelovig - zou plaatsvinden binnen de voormalige Gereformeerde Kerken in Nederland, dus de GKN, nu PKN.

Geen idee, ben er niet zo in thuis :mrgreen: Een kerk is een kerk voor mij, echt geen idee welke stroming het was :o


:D
Ik vind dat je je er wel erg makkelijk vanaf maakt. Je komt met een geweldig verhaal, maar je geeft geen nadere informatie. Je weet dus niet in welke plaats je in de kerk hebt gezeten, je weet de kerkelijke gezindheid van je vrienden niet, je hebt geen trouwkaart, waar dat wordt aangegeven. en je weet niet wie de dominee was.

Ik ben best bereid je te geloven, maar ben het met Riska eens, dat zoiets in de PKN, en zeker tijdens een huwelijksdienst, bijna onvoorstelbaar is. Ook in andere kerken kan ik me dit nauwelijks voorstellen.

Een kerkdienst, en dus ook een huwelijksdienst, is nog steeds een openbare bijeenkomst, en ik zie dan ook geen enkele reden, dat je niet gewoon vertelt in welke kerk was. Eén telefoontje naar je vrienden, is genoeg. Ik ben benieuwd..... :wink:

sela

Berichtdoor sela » 08 mar 2008 23:08

MrSokkie schreef:
sjaak1 schreef:Ik wil trouwens nieman kwetsen hier, laat dat even duidelijk zijn. Sinds ik met enkele gereformeerden omga ben ik me er een beetje in gaan verdiepen, maar ik snap nog lang niet alles. Het is ook niet de bedoeling om ook gelovig te worden, maar ik wil graag weten hoe zij denken. Dus sorry als ik iemand met mijn vragen of meningen beledig...


Niet te druk om maken. Als je vragen oprecht gesteld zijn omdat je graag het antwoord wilt weten, dan kun je daar toch niemand mee beledigen. Is trouwens ook de reden dat ik hier zo lang ben blijven hangen.

En je mening, tja, er zijn altijd wel mensen die er door beledigd zijn, daarvoor maakt het niet uit wat je mening is. Als je een beetje open staat voor de ideeen van anderen, dan hoef je je daar ook niet te druk om te maken.


zekers. niet druk om maken. begrijp eigenlijk wel dat zo'n dienst gek kan overkomen.

sela

Berichtdoor sela » 08 mar 2008 23:10

sjaak1 schreef:
sela schreef:@ sjaak

misschien zijn dat 2 dingen. er zijn stenge kerken, dat weet je vast. en in die strengere kerken houdt God wel van mensen, maar kun je als mens niet automatisch zeggen dat God van je houdt. Ze hebben zeg maar zoveel ontzag voor God dat ze dat oneerbiedig vinden.

het 2e, waarom hebben sommigen dan zo'n hekel aan ongelovigen?.. 'tja.. dat is eigenlijk ook niet zo best, denk ik.

Oke op die manier. Dat snap ik dan wel. Maar kunnen die mensen dan wel zeggen dat God een hekel heeft aan specifiek de ongelovigen?


maar onder de ongelovigen vatten ze ook zichzelf. zie verder elbert.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 mar 2008 23:44

sjaak1 schreef:
elbert schreef:Weet je iets beters dan God liefhebben boven alles en onze medemens als onszelf? Zo ja, dan houd ik me aanbevolen voor je mening. ;)

Nouja, ik geloof eigenlijk helemaal niet in het bestaan van een God :o Dat doe ik ook niet expres, je gelooft het of je gelooft het niet. En ik denk ook dat ongeacht of ie nu echt bestaat of niet, mensen kunnen er heel veel steun aan hebben. Het geeft denk ik een bepaalde rust en vertrouwen in je leven. Het is toch prachtig als zoiets je door een moeilijke tijd sleept :D


Mooie posting ;)
Wat ik wel even wil opmerken is dat God voor veel christenen realiteit is en dat het dan geen geloven meer is maar een zeker weten. Klinkt gek, maar als je bepaalde dingen in je leven hebt meegemaakt waarin God een rol speelde dan kan je concluderen dat Hij echt moet bestaan, dat dingen geen toeval kunnen zijn geweest.

Weet je, ook als christen gaan mijn haren soms recht overeind staan door bepaalde uitspraken van andere christenen, waaronder dominees. Gelukkig denken de meeste christenen veel zelf over hun geloof na en nemen niet klakkeloos dingen van anderen over. In de bijbel worden we ook opgeroepen om alles wat verteld wordt over geloof ook zelf te toetsen aan de bijbel.

God houdt van alle mensen, Hij heeft ze immers zelf gemaakt, althans dat geloven wij ;) Hij heeft er dan ook verdriet van als we dingen doen die ons of anderen ongelukkig maken. Dat is zonde. Vaak wordt God vergeleken met een Vader en de mensen met kinderen. Een vader wil graag dat zijn kind gelukkig is en zijn talenten benut in het leven. Dat wil God ook graag van mensen.

Ik hoop dat je nog veel mag leren hier op refoweb! En blijf gerust vragen stellen.

sjaak1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19

Berichtdoor sjaak1 » 09 mar 2008 00:07

Lalage schreef:God houdt van alle mensen, Hij heeft ze immers zelf gemaakt, althans dat geloven wij ;)

En ik maar denken dat m'n ouders dat gedaan hebben :D :wink:

Maar dat vind ik inderdaad een erg moeilijk punt, hoe we hier zijn gekomen. Beide versies, God en de oerknal, vind ik eigenlijk allebei niet echt logisch :?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 mar 2008 08:58

sjaak1 schreef:
Lalage schreef:God houdt van alle mensen, Hij heeft ze immers zelf gemaakt, althans dat geloven wij ;)

En ik maar denken dat m'n ouders dat gedaan hebben :D :wink:

Maar dat vind ik inderdaad een erg moeilijk punt, hoe we hier zijn gekomen. Beide versies, God en de oerknal, vind ik eigenlijk allebei niet echt logisch :?

Misschien een combinatie van de twee? Heb je weleens van intelligent design gehoord?
Je ouders hebben enkel gemeenschap gehad, verder hebben ze alleen hoeven afwachten tot er een bevruchting plaatsvond en jij daaruit begon te groeien. Daar heb je als ouders toch verder geen invloed op. Toen ik tijdens mijn studie een vak over ontwikkelingsbiologie volgde, verbaasde ik me enorm over de complexe gang van zaken.... uit een enkele cel ontstaat een heel mens, daar heeft de mens zelf niets mee te maken. Ik zie daar de hand van God heel duidelijk in.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 09 mar 2008 11:14

Het klinkt mij in de oren of je aanwezig was in een oud gereformeerde gemeente. Althans, dan is je verhaal herkenbaar.

Kijk eens op de trouwkaart idd, want in een gereformeerde kerk had je waarschijnlijk anders gehoord :wink:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten