Ik was laatst in de kerk...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Eunice

Berichtdoor Eunice » 11 mar 2008 11:45

MrSokkie schreef:
Wullimpie schreef:Volgens de Bijbel kan God wel degelijk verdriet hebben.
God zou nogal eenzijdig zijn als Hij alleen liefde kan zijn.


Ik heb dan ook niet zo veel op met de God zoals in de Bijbel beschreven. Veel te menselijk naar mijn smaak, zeker in het OT. En ik zou God=liefde niet eenzijdig willen noemen, maar juist alomvattend.


Ik vind het eerlijk gezegd nogal raar klinken dat je 'niet veel op kunt' met God, zoals Hij in de bijbel beschreven is. Als God aan ons Zijn woord gegeven heeft, zodat we Hem kunnen leren kennen, hoe kan je dan zeggen dat je er niet zoveel mee op hebt?

God is liefde is wel relatief eenzijdig, alles waarvan maar één kant benadrukt wordt is eenzijdig. Als de rechtvaardigheid van God niet aan bod komt, doe je geen recht aan Gods eis van bekering. Als God ook niet rechtvaardig zou zijn, waarom zou Hij dan bekering van ons eisen?

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 11 mar 2008 12:02

Lalage schreef:Tja, dan kan je nog het beste lid worden van een PKN-gemeente die vroeger al Samen-op-Weg was. Daar word je nooit uitgeschopt, daar gelooft de voorganger zelfs ongeveer hetzelfde als ik! Maar de diensten daar trekken me totaal niet.


Nee, de PKN trekt me echt helemaal niet. Ik vind de diensten namelijk niks, maar ook zaken als volwassendoop zijn voor mij belangrijk. Ik ben immers zelf als volwassene gedoopt. En ik heb ook niks met al die dingen als catechismus en formulieren en weet ik veel wat er allemaal achterin sommige Bijbels staat....

Dus, ach... maar wel een lekker idee dat je er niet uit geschopt zou worden :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mar 2008 12:50

Galateia schreef:Nee, de PKN trekt me echt helemaal niet.

De PKN bestaat niet, netzomin als 'het christendom' bestaat.
De PKN bestaat uit zeer veel diverse gemeentes, van orthodox tot vrijzinnig. In mijn woonplaats bestaat de PKN uit een Gerformeerde kerk (vroeger GKN), een Lutherse Kerk (vroeger ELK) en drie Hervormde wijkgemeenten (vroeger NHK). Twee van die Hervormde wijkgemeenten zijn Gereformeerde Bond, de derde is Confessioneel.
Het hangt er dus ook van af in welke plaats je woont en kerkt (wil kerken).

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 11 mar 2008 12:54

Maar hebben niet al die PKN-gemeenten met elkaar gemeen, dat het traditionele diensten zijn en men gelooft in de kinderdoop en de catechismus en de formulieren achter in sommige Bijbels?

Of zit er ook daarin verschil?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mar 2008 13:03

Ja, ook daarin zit verschil. Meestal zijn het wel standaarddiensten, hoewel er bv. bij ons, wel regelmatig een jeugddienst is, die dan anders is ingevuld.
Ja, de kinderdoop is er wel, tenminste in onze kerk.
Wij hebben geen catechese meer rond de Heidelbergsche Catechismus. In onze kerk kennen we "Provider" een mix van allerlei dingen, waaronder het Leerhuis (waar dieper wordt ingegaan op de Bijbel).
Wij gebruiken het Liedboek van de Kerken - en tegenwoordig soms een lied uit een andere bundel - en daar zitten geen bijlagen achterin.
Dus nee, geen forumulieren. Die staan in het Dienstboek, dat de dominee soms gebruikt bij eenbijzondere dienst, maar soms ook niet, dan worden er andere bewoordingen gebruikt.

(en nu ben ik eerst weer een paar uur naar school)

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 11 mar 2008 13:09

In traditionele kerken heb je natuurlijk ook gewoon je eigen keuze vrijheid. Wij zijn lid van de NGK (nederlands gereformeerd dus niet PKN maar goed) daar is wel kinderdoop, maar niet iedereen is het daarmee eens (ik denk ik ook niet) dus dan laat je je kind gewoon niet dopen, dat is dan gewoon prima. Ook mag je wel kritiek hebben op formulieren en catechismus, sommigen hechten daar wel waarde aan anderen vinden het totaal niet belangrijk. Maar ook dan kan je gewoon lid zijn van een traditionele kerk. Dat wordt wel wat lastiger als er 'echte' catechismus preken worden gehouden, maar dat hebben wij bijv. niet.
En ook in traditionele kerken zijn volgens mij erg vaak geen traditionele diensten, bij ons is in ieder geval geen dienst hetzelfde ook niet wbt liturgie of liedbundels.
* is blij met haar kerk:)*

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mar 2008 13:41

In de kerk waar ik lid van ben zijn ook wel kinderen opgedragen in plaats van gedoopt. De drie formulieren heb ik nooit van gehoord daar.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 mar 2008 17:53

Eunice schreef:Ik vind het eerlijk gezegd nogal raar klinken dat je 'niet veel op kunt' met God, zoals Hij in de bijbel beschreven is. Als God aan ons Zijn woord gegeven heeft, zodat we Hem kunnen leren kennen, hoe kan je dan zeggen dat je er niet zoveel mee op hebt?


Je mag het raar vinden klinken. Ik zie in jouw redenatie een enorme aanname, die ik niet met je deel. De bijbel is een bepaalde cultureel-historische beschrijving door een bepaald volk, maar, mijns inziens, zeker niet het totale en enige antwoord.

God is liefde is wel relatief eenzijdig, alles waarvan maar één kant benadrukt wordt is eenzijdig. Als de rechtvaardigheid van God niet aan bod komt, doe je geen recht aan Gods eis van bekering. Als God ook niet rechtvaardig zou zijn, waarom zou Hij dan bekering van ons eisen?


Ik geloof dan ook niet dat God wat dan ook van ons eist. Dat is net het hele punt. Mensen eisen dingen van elkaar. Ik geloof niet in God als "supermens". Maar goed, om toch op je vraag antwoord te geven: rechtvaardigheid vloeit voort uit liefde.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 11 mar 2008 23:37

De PKN hier is ook heel verschillend.
De vroegere gereformeerde kerk en vroegere hervormde kerk die midden orthodox was, zijn samen gegaan. Die hebben diensten met allerlei rituelen en kleuren enzo. En soms diensten met de katholieke kerk samen.
Terwijl mijn gemeente, vroeger gereformeerde bond, daar heel anders in is. Geen gezangen, alleen kinderdoop, geen kinderen die opgedragen worden. Er kan een enorm verschil in zitten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2008 07:59

MissF schreef:De PKN hier is ook heel verschillend.
De vroegere gereformeerde kerk en vroegere hervormde kerk die midden orthodox was, zijn samen gegaan. Die hebben diensten met allerlei rituelen en kleuren enzo. En soms diensten met de katholieke kerk samen.
Terwijl mijn gemeente, vroeger gereformeerde bond, daar heel anders in is. Geen gezangen, alleen kinderdoop, geen kinderen die opgedragen worden. Er kan een enorm verschil in zitten.

Dit herken ik. Wij zijn nog net niet samen met de confessionele wijkgemeente (streven voorlopig naar een federatie). Maar wij kennen dus ook de liturgische kleuren (paars in deze veertigdagentijd) en werken ook af en toe samen met de RK-kerk, vooral waar het gaat om het organiseren van avonden. Zo hebben wij een drieluik gehad over Avondmaal en Eucharistie, waarbij de dominees van de Hervormde wijkgemeente en onze Gereformeerde kerk de reformatorische viering, een beleidsmedewerker van het bisdom de Rotterdam de Eucharistie en de Lutherse dominee de Lutherse viering belichtte. Dat geeft ook begrip naar elkaar! De beide Bondsgemeenten hebben daar zeer beslist ook niet aan meegedaan. Onze kerk kent ook het opdragen van kinderen niet. (gelukkig).

Eunice

Berichtdoor Eunice » 12 mar 2008 10:02

MrSokkie schreef:
Eunice schreef:Ik vind het eerlijk gezegd nogal raar klinken dat je 'niet veel op kunt' met God, zoals Hij in de bijbel beschreven is. Als God aan ons Zijn woord gegeven heeft, zodat we Hem kunnen leren kennen, hoe kan je dan zeggen dat je er niet zoveel mee op hebt?


Je mag het raar vinden klinken. Ik zie in jouw redenatie een enorme aanname, die ik niet met je deel. De bijbel is een bepaalde cultureel-historische beschrijving door een bepaald volk, maar, mijns inziens, zeker niet het totale en enige antwoord.

God is liefde is wel relatief eenzijdig, alles waarvan maar één kant benadrukt wordt is eenzijdig. Als de rechtvaardigheid van God niet aan bod komt, doe je geen recht aan Gods eis van bekering. Als God ook niet rechtvaardig zou zijn, waarom zou Hij dan bekering van ons eisen?


Ik geloof dan ook niet dat God wat dan ook van ons eist. Dat is net het hele punt. Mensen eisen dingen van elkaar. Ik geloof niet in God als "supermens". Maar goed, om toch op je vraag antwoord te geven: rechtvaardigheid vloeit voort uit liefde.


- Wordt een beetje offtopic.. Maar toch nog even een reactie:
Het is inderdaad waar dat ik de bijbel aanneem, dat wil echter niet zeggen dat je dan geen oog hebt voor de culturele verschillen tussen toen en nu. Oog hebben voor de context en aanname van de bijbel als HET woord van God, sluit elkaar niet uit!

God is Liefde, daardoor wil Hij ons als Zijn kinderen aannemen. Maar alleen doordat Christus voor ons gestorven is, zijn we gerechtvaardigd voor God. God roept ons op tot bekering, dat zie ik zelf als een eis. Het staat er niet voor niets in de actieve vorm, we moeten er zelf mee aan de slag gaan. Of je dit nu ziet als een eis of een gebod, maakt mij niet zo heel veel uit, als je maar aan de oproep gehoor geeft!

En om weer een beetje ontopic te gaan: bij ons in de PKN (vergelijkbaar met Gereformeerde Bond kant) zijn er wel catechismuspreken, zijn we voro de kinderdoop, en worden er alleen psalmen gezongen. Wel merk je verschil met de tijd van voor de scheuring, maar verder zijn we een redelijk 'behoudende' kerk. Binnen de PKN verschilt het zeer sterk, het hangt er net van af wat de kerk vóór de tijd van de PKN was.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2008 14:13

Eunice schreef:God is liefde is wel relatief eenzijdig, alles waarvan maar één kant benadrukt wordt is eenzijdig.

Als we zo beginnen.. 'God is goed' is natuurlijk ook behoorlijk eenzijdig. Daarmee doe je immers geen recht aan zijn kwaadaardigheid.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 mar 2008 17:38

Eunice schreef:- Wordt een beetje offtopic.. Maar toch nog even een reactie:
Het is inderdaad waar dat ik de bijbel aanneem, dat wil echter niet zeggen dat je dan geen oog hebt voor de culturele verschillen tussen toen en nu. Oog hebben voor de context en aanname van de bijbel als HET woord van God, sluit elkaar niet uit!

God is Liefde, daardoor wil Hij ons als Zijn kinderen aannemen. Maar alleen doordat Christus voor ons gestorven is, zijn we gerechtvaardigd voor God. God roept ons op tot bekering, dat zie ik zelf als een eis. Het staat er niet voor niets in de actieve vorm, we moeten er zelf mee aan de slag gaan. Of je dit nu ziet als een eis of een gebod, maakt mij niet zo heel veel uit, als je maar aan de oproep gehoor geeft!


Ik geloof ook wel dat je actief met je geloof bezig moet zijn. Geloven is hard werken. Maar ik geloof dat dat harde werken als doel heeft de vervulling als complete mens te bewerkstelligen. En ik geloof dat dát het uiteindelijke doel is van alle religies, en dat alle religies op een andere manier naar dat doel toewerken.

Christendom heeft mij nooit geraakt. Wat dat betreft is het voor mij dus een mislukte religie. Het spreekt mij niet aan zoals Boeddhisme mij wél heeft aangesproken. Daarmee is het christendom niet waardeloos voor me, zeker niet. Ik verdiep me er in en haal er een hoop wijsheid uit, maar daar houdt het verder ook mee op.

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Berichtdoor darren » 25 mar 2008 19:26

Niet helemaal on-topic, maar vooruit. Ik kwam toen ik in Groningen studeerde wel eens naar zondagsdiensten in de Martini-kerk. Thuis voelde ik me er nooit bij al die keurige christelijke mensen en ik zat altijd helemaal achteraan in een hoekje, kwam laat en vertrok weer vroeg. Maar de preken waren soms wel interessant.

Eigenlijk was mijn grote interesse de historische Jezus en daar hoorde je tijdens die kerkdiensten niets over.

Tijdens de kennismakingsweek van de universiteit was ik een keer naar een bijbelgroepje gegaan, maar ook daar dacht ik geen aansluiting te zullen vinden toen ik hoorde hoe daar (in een kring met een dominee erbij) werd gepraat over bijbelse teksten. Die studenten in dat groepje waren van huis uit al christelijk en wij gingen thuis nooit naar een kerk.
Soms vind ik het jammer dat ik het bij die ene keer heb gelaten.

Twee jaar later werd het heel wat anders op geestelijk gebied, maar in de loop der jaren ben ik nog wel eens met mensen naar deze of gene kerkdienst meegeweest en ook ontmoette ik af en toe van die wedergeboren christenen. Het is een raar vervreemdend gevoel om in een christelijke cultuur te leven als niet-christen en toch die fascinatie voor Jezus te hebben.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 21:05

Hm interessant. Maar Hij is dan ook fascinerend :)

Zou hij dan misschien toch meer zijn geweest dan een mens? ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten