Ik was laatst in de kerk...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 mar 2008 11:39

sjaak1 schreef:
elbert schreef:Weet je iets beters dan God liefhebben boven alles en onze medemens als onszelf? Zo ja, dan houd ik me aanbevolen voor je mening. ;)

Nouja, ik geloof eigenlijk helemaal niet in het bestaan van een God :o Dat doe ik ook niet expres, je gelooft het of je gelooft het niet. En ik denk ook dat ongeacht of ie nu echt bestaat of niet, mensen kunnen er heel veel steun aan hebben. Het geeft denk ik een bepaalde rust en vertrouwen in je leven. Het is toch prachtig als zoiets je door een moeilijke tijd sleept :D


Er zijn heel veel manieren om in God te geloven. God als "Man met baard die bijhoudt of je braaf of stout bent", nee, daar geloof ik ook niet in. God als liefde, daar dan weer wel in en vanuit mijn eigen overtuiging God als leegte.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 mar 2008 11:43

Lalage schreef:Misschien een combinatie van de twee? Heb je weleens van intelligent design gehoord?


Zullen we daar maar niet over beginnen? :mrgreen:

Je ouders hebben enkel gemeenschap gehad, verder hebben ze alleen hoeven afwachten tot er een bevruchting plaatsvond en jij daaruit begon te groeien. Daar heb je als ouders toch verder geen invloed op. Toen ik tijdens mijn studie een vak over ontwikkelingsbiologie volgde, verbaasde ik me enorm over de complexe gang van zaken.... uit een enkele cel ontstaat een heel mens, daar heeft de mens zelf niets mee te maken. Ik zie daar de hand van God heel duidelijk in.


God op die manier zien vind ik weer veel te plastisch. Alsof God met een schroevendraaiertje loopt te prutsen om te zorgen dat de natuur zijn beloop gaat. Dat kan de natuur best zelf. Ook tegen het beeld van God als Superpapa, daar verzet ik mij tegen. God kan niet verdrietig zijn, liefde kan namelijk ook niet verdrietig zijn. Dit is de weg naar mensen zinloos belastten met schuldgevoel. Maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Naast dat huwelijk waar ik bij was ben ik ook eens naar een volwassendoop geweest. Wat daar allemaal gezegd werd deed me soms ook wel even de wenkbrauwen fronsen. Zo'n voorganger die even tussen neus en lippen door de hele wetenschap afdoet alsof die mensen het niet helemaal snappen "en gelukkig weten wij christenen beter". Heel kleinerend en misplaatst.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Re: Ik was laatst in de kerk...

Berichtdoor GKN'er » 09 mar 2008 18:33

sjaak1 schreef:... voor een bruiloft van vrienden van mij. Zij zijn allebei gereformeerd en ik ben totaal niet gelovig. Tijdens de preek werden de goddelozen voor van alles en nog wat uitgemaakt. Er deugde niks van :? Terwijl ik helemaal geen nare vent ben hoor :mrgreen: Dus mijn vraag: waarom worden alle mensen die niet in het bestaan van God geloven zo over 1 kam geschoren? Als ik die preker mocht geloven zijn het allemaal verschrikkelijk slechte mensen :| Terwijl ook ik m'n best doe om anderen te helpen en een goed mens te zijn :o Alleen zonder een God. Maakt me dat volgens "jullie" nou zo'n verschrikkelijk mens als gezegd wordt??

En dan vragen sommigen zich nog af waarom zo weinig niet-kerkelijken de weg naar de kerk vinden... Niet-christenen moeten juist uitgenodigd worden om deelgenoot te worden van het Wonder! Met hen zomaar tot de eeuwige verdoemenis (meende die dominee soms uit naam van God zelf te spreken, ofzo?) te bestempelen, krijg je ze echt de kerk niet (weer) in. Erg raar van die "dominee" (hij is die titel niet eens waardig!). Ik kan me niet voorstellen dat dit in de Gereformeerde Kerk is gebeurd (zoals Riska al zegt). Klinkt mij eerder als een gevalletje Gereformeerde Gemeente.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 mar 2008 23:09

GKN-er schreef:Klinkt mij eerder als een gevalletje Gereformeerde Gemeente.

Heel jammer dat je zo een stempel drukt op de Gereformeerdee gemeente!
off topique-smile

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 10 mar 2008 12:02

sjaak1 schreef:
elbert schreef:Weet je iets beters dan God liefhebben boven alles en onze medemens als onszelf? Zo ja, dan houd ik me aanbevolen voor je mening. ;)

Nouja, ik geloof eigenlijk helemaal niet in het bestaan van een God :o Dat doe ik ook niet expres, je gelooft het of je gelooft het niet. En ik denk ook dat ongeacht of ie nu echt bestaat of niet, mensen kunnen er heel veel steun aan hebben. Het geeft denk ik een bepaalde rust en vertrouwen in je leven. Het is toch prachtig als zoiets je door een moeilijke tijd sleept :D

Als het christelijk geloof alleen maar goed is om je te steunen in een moeilijke periode, dan is het niet meer dan opium des volks, zoals Marx dat zegt. Daar geloof ik dus niet in: ik geloof dat God er niet alleen echt is, maar ook altijd er voor ons wil zijn. Zo is Zijn naam ook: "Ik ben er(bij)". Het christelijk geloof is er voor elke periode: in vreugde en verdriet, in leven en in sterven, voor tijd en eeuwigheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 mar 2008 18:49

MrSokkie schreef:
Lalage schreef:Misschien een combinatie van de twee? Heb je weleens van intelligent design gehoord?


Zullen we daar maar niet over beginnen? :mrgreen:

Je ouders hebben enkel gemeenschap gehad, verder hebben ze alleen hoeven afwachten tot er een bevruchting plaatsvond en jij daaruit begon te groeien. Daar heb je als ouders toch verder geen invloed op. Toen ik tijdens mijn studie een vak over ontwikkelingsbiologie volgde, verbaasde ik me enorm over de complexe gang van zaken.... uit een enkele cel ontstaat een heel mens, daar heeft de mens zelf niets mee te maken. Ik zie daar de hand van God heel duidelijk in.


God op die manier zien vind ik weer veel te plastisch. Alsof God met een schroevendraaiertje loopt te prutsen om te zorgen dat de natuur zijn beloop gaat. Dat kan de natuur best zelf. Ook tegen het beeld van God als Superpapa, daar verzet ik mij tegen. God kan niet verdrietig zijn, liefde kan namelijk ook niet verdrietig zijn. Dit is de weg naar mensen zinloos belastten met schuldgevoel. Maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Naast dat huwelijk waar ik bij was ben ik ook eens naar een volwassendoop geweest. Wat daar allemaal gezegd werd deed me soms ook wel even de wenkbrauwen fronsen. Zo'n voorganger die even tussen neus en lippen door de hele wetenschap afdoet alsof die mensen het niet helemaal snappen "en gelukkig weten wij christenen beter". Heel kleinerend en misplaatst.

Volgens de Bijbel kan God wel degelijk verdriet hebben.
God zou nogal eenzijdig zijn als Hij alleen liefde kan zijn.

Psalm 95:10 Veertig jaren heb Ik verdriet gehad aan [dit] geslacht, en heb gezegd: Zij zijn een volk, dwalende van hart, en zij kennen Mijn wegen niet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2008 19:00

MrSokkie schreef:Zo'n voorganger die even tussen neus en lippen door de hele wetenschap afdoet alsof die mensen het niet helemaal snappen "en gelukkig weten wij christenen beter". Heel kleinerend en misplaatst.

En lachwekkend. Ik heb dat soort opmerkingen ook meerdere malen langs horen komen, van mensen die zelf de ballen niet snappen van wetenschap maar wel menen te kunnen beoordelen dat de wetenschap ernaast zit.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 10 mar 2008 19:26

MrSokkie schreef:Zo'n voorganger die even tussen neus en lippen door de hele wetenschap afdoet alsof die mensen het niet helemaal snappen "en gelukkig weten wij christenen beter". Heel kleinerend en misplaatst.


HET grote probleem in evangelische gemeenten. En ik ben zelf zo'n klap-eens-in-je-handjes-christen... en toch vind ik dit echt heel erg. Mensen worden er voorganger zonder vaak enige opleiding. En de hele gemeente loopt er blind achter aan... brrr.

Ik zat een keer in een volle evangelie gemeente hier in de buurt en die man ging doodleuk beweren dat er iets in het Grieks stond... wat er echt niet stond. Ik ben na afloop naar de beste man toegegaan en heb hem even uitgelegd wat er in het Grieks staat... ben nooit meer terug geweest.

Het opleidingsniveau van dominees in de traditionele kerken kan ik dan ook buitengewoon waarderen. Verder heb ik niets met het in mijn ogen wettische karakter van de traditionele kerken, maar goede dominees zijn er zeker weten!!!

Ik ben nu dan ook kerk-loos. Alhoewel we overwegen lid te worden van de Victory Outreach. Daar ben ik in opgegroeid en tsja, daar is het onderwijs misschien niet zo denderend, maar het geloof wordt wel in praktijk gebracht: zorg voor de verschoppelingen in onze maatschappij. En dat spreekt me dan wel weer aan.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 mar 2008 19:38

Je hoeft toch niet perse lid te worden? Of vind je dat wel belangrijk?

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 10 mar 2008 19:42

Lalage schreef:Je hoeft toch niet perse lid te worden? Of vind je dat wel belangrijk?


Hm. Daar heb je een punt. Nou, ik vind het niet echt belangrijk voor mezelf... eigenlijk totaal niet. Maar als we in de toekomst kinderen hebben, dan vind ik het belangrijk voor mijn kids dat ze vastigheid hebben en vriendjes en vriendinnetjes kunnen maken in de kerk. En ik wil ze toch ook laten opdragen... al die dingen vind ik belangrijk, voor mijn kinderen, niet voor mezelf (nou ja, het opdragen wel natuurlijk).

Voorlopig zullen we dus nergens lid van worden. Ander voordeel van de Victory is dat het veelal donkere en allochtone mensen zijn. Daar houd ik van, dat geeft een bepaalde sfeer en ongedwongenheid die helemaal bij ons past. En niet te vergeten: zometeen ook bij onze (donkere!) kinderen. Hier in onze wijk zullen ze redelijk opvallen... daar totaal niet. Lijkt me voor onze kinderen ook wel eens leuk.

Ach, duurt allemaal nog jaren. Tot die tijd hoppen we maar wat rond.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 mar 2008 19:44

Hmmm dat klinkt bekend, ik ken wel meer mensen die om hun kinderen naar een kerk toe gaan. Rondhoppen is altijd leuk ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 10 mar 2008 19:46

Rondhoppen doe ik al bijna mijn hele leven. Als we ergens lid van werden, dan werden mijn ouders wel weer de kerk uitgezet :mrgreen:

Maar omwille van onze toekomstige kinderen moet ik dat trauma maar eens verwerken :mrgreen:

Maar tot die tijd: hop hop hop
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 mar 2008 21:38

Wullimpie schreef:Volgens de Bijbel kan God wel degelijk verdriet hebben.
God zou nogal eenzijdig zijn als Hij alleen liefde kan zijn.


Ik heb dan ook niet zo veel op met de God zoals in de Bijbel beschreven. Veel te menselijk naar mijn smaak, zeker in het OT. En ik zou God=liefde niet eenzijdig willen noemen, maar juist alomvattend.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 mar 2008 21:42

Galateia schreef:
MrSokkie schreef:Zo'n voorganger die even tussen neus en lippen door de hele wetenschap afdoet alsof die mensen het niet helemaal snappen "en gelukkig weten wij christenen beter". Heel kleinerend en misplaatst.


HET grote probleem in evangelische gemeenten. En ik ben zelf zo'n klap-eens-in-je-handjes-christen... en toch vind ik dit echt heel erg. Mensen worden er voorganger zonder vaak enige opleiding. En de hele gemeente loopt er blind achter aan... brrr.


Tja, het is wat mensen willen horen en het versterkt het groepsgevoel... Ik denk dan: verdiep je er eens een beetje in, en je zult versteld staan. Goed, het levert een hoop problemen op, misschien moet je zelfs wel je denkbeelden bijstellen, maar ik vind onwetendheid een te hoge prijs voor gemoedsrust. Ik kan me volledig terugvallen op alle stereotypen en vooroordelen over geloof, maar daarmee doe ik het, en de mensen die geloven, ontzettend te kort.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mar 2008 09:18

Galateia schreef:Rondhoppen doe ik al bijna mijn hele leven. Als we ergens lid van werden, dan werden mijn ouders wel weer de kerk uitgezet :mrgreen:

Tja, dan kan je nog het beste lid worden van een PKN-gemeente die vroeger al Samen-op-Weg was. Daar word je nooit uitgeschopt, daar gelooft de voorganger zelfs ongeveer hetzelfde als ik! Maar de diensten daar trekken me totaal niet.


Maar is de topicstarter hier ook nog aanwezig? Zou leuk zijn als je nog eens wat van je laat horen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cicero, Google Adsense [Bot] en 43 gasten