Hét argument van moslims tegen het christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 31 mar 2008 20:04

Jantjes schreef:
elbert schreef:Hoe anders is dat vergeleken met het christelijk geloof, dat belijdt dat God zo ver is gegaan in Zijn liefde tot verloren mensen, dat Hij is afgedaald in Zijn Zoon naar deze wereld en de menselijke natuur heeft aangenomen om juist zulke zondige mensen te redden. Een groter contrast is bijna niet denkbaar.

Jawel, het is waar wat je schrijft maar niet zonder voorwaarden.

Het lijkt me in een topic over de islam ook niet de bedoeling om de hele christelijke geloofsleer uit de doeken te doen.
Maar als je er toch op in wilt gaan: Gods liefde is wel degelijk onvoorwaardelijk, maar dat vraagt ook om wederliefde en heiliging van het leven. Dat zijn de 'voorwaarden' waar de door jou genoemde teksten over spreken.

Overigens merk je terecht op dat moslims de heiligheid van hun god hoog in het vaandel hebben staan. Daar kunnen veel christenen (en naamchristenen) inderdaad nog wat van leren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Christendom <-> Islam, verschillen

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mar 2008 20:36

Ik was eigenlijk van plan er een nieuw topic over te openen, maar ik zie dat het ook wel redelijk hier past.
Het gaat mij over zaken, waarin christendom en islam verschillen. En wel zo, dat het christendom tegendraads is t.o.v. de menselijke geaardheid, terwijl de islam dat nou juist níet is.
Ik denk aan de volgende zaken:

God
Christendom: God is in het vlees verschenen, in Jezus Christus, om te betalen voor de menselijke schuld, om verzoening teweeg te brengen tussen God en mens. Hij is vernederd tot de schande aan het kruis. Naar de maatstaven van de menselijke beoordeling is dit een absurde boodschap! (1 Kor. 1:23)
God is één. Maar Hij bestaat in drie personen (Vader, Zoon en Heilige Geest)! Dat wil ook niet erg passen in onze logische categorieën, nietwaar?
Islam: Allah is de onschendbare, die er niet aan dènkt om zich te vernederen tot dit aardse slijk. Bovendien is hij één, en niet drie. Geen logische discrepantie dus. Alles klopt naar de maatstaven van de menselijke beoordeling.

Het geschrift waardoor God zich openbaart
De Bijbel: Gods boodschap is altijd verwoord in menselijke taal, en is tijdbetrokken. Er is sprake van een heilsgeschiedenis, waarin het heilswerk van God zich in de geschiedenis ontvouwt. Dat geeft een dynamiek aan Gods openbaring.
De Koran: een tijdloos boek, dat al eeuwig bij Allah was. Het bevat de onveranderlijke en tijdloze waarheid. De menselijke factor telt niet bij de openbaring van de Koran. Heel aantrekkelijk voor de mens, zo'n boven alle menselijkheid verheven heilig boek!

De mens
Christendom: door de zonde staat het er volstrekt hopeloos voor met de mens, als het gaat om het ijveren voor zijn zaligheid. Er valt niets voor te doen. Want de zonde betekent het volstrekte failliet van de mens voor God. In zichzelf ligt de mens eeuwig en reddeloos verloren voor God. Want God accepteert het minste of geringste kwaad niet! Maar door een wonder van God is er tòch redding mogelijk! En wel door het offer van Jezus Christus aan het kruis.
Niet dat je dan na je bekering in de zonde verder leeft. Nee, dan richt je je leven op Gods geboden. Maar dat is niet om er iets mee te verdienen, hoe essentieel dat verder ook is in het christenleven.
Deze dramatische toestand is lastig te begrijpen en in te zien voor de mens!
Islam: het valt wel mee met de mens. Hij heeft zo zijn fouten (zonden zo je wilt). En misschien zijn die zelfs best wel behoorlijk ernstig. Maar als hij nou goed leeft, dan mag hij naar de hemel. Het gaat erom dat de weegschaal positief doorslaat: de goede daden moeten meer gewicht hebben dan de slechte daden. Voor Allah is een bepaalde mate van kwaad dus wel acceptabel. Ofwel: een beeld wat wel erg goed aansluit bij hoe een mens tegen zichzelf aankijkt.

Cultuur en taal
Christendom: niet zo'n fixatie op cultuurvormen. Er is niet een bepaalde cultuur die boven de andere staat. De menselijke cultuur is zondig, en verder eigenlijk ook niet zo relevant als het om godsdienst gaat. De boodschap is voor ieder volk. Daarbij mag dat volk gewoon zichzelf blijven als het gaat om de nationale en culturele identiteit. Hetzelfde geldt voor de menselijke taal. Die mag gewoon gebruikt worden, en alle talen zijn prima. Dat maakt Pinksteren ook wel heel duidelijk. Er bestaat niet zoiets als een heilige taal. Ook de bijbeltalen zijn geen speciale heilige talen, maar gewone mensentalen zoals elke andere taal.
Islam: er bestaat zoiets als de islamitische cultuur. Die is beter dan de andere culturen, en moet die andere onheilige culturen eigenlijk verdringen. Arabisch is ook de heilige taal, die beter is dan de andere talen. Bidden gaat daarom in het Arabisch. Dat sluit aan bij de menselijke behoefte aan religieuze sfeer.


Tja, soms vraag ik mij best wel eens af: waarom is JHWH eigenlijk zo tegendraads tegenover de mens. Ik ga niet zeggen dat Hij dat niet mag. Maar ik vind het soms wel een beetje apart, ook al geloof ik heilig in het christelijke geloof. (Het credo quia absurdum van Tertullianus is mij niet vreemd.)
Ik bedoel deze opmerking ook niet zo, als ware ik jaloers op de islam. Nee, ik voel mij niet aangetrokken tot de islam. Integendeel.

Het mooie is trouwens, dat ik juist door hierbij stil te staan, meer doordrongen raak van de waarheid van het christelijke geloof. Het sterkt mijn overtuiging juist, in plaats van dat het dat zou aanvechten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CaptainCaveman

Re: Christendom <-> Islam, verschillen

Berichtdoor CaptainCaveman » 31 mar 2008 20:47

Boekenlezer schreef:Het geschrift waardoor God zich openbaart
De Bijbel: Gods boodschap is altijd verwoord in menselijke taal, en is tijdbetrokken. Er is sprake van een heilsgeschiedenis, waarin het heilswerk van God zich in de geschiedenis ontvouwt. Dat geeft een dynamiek aan Gods openbaring.
De Koran: een tijdloos boek, dat al eeuwig bij Allah was. Het bevat de onveranderlijke en tijdloze waarheid. De menselijke factor telt niet bij de openbaring van de Koran. Heel aantrekkelijk voor de mens, zo'n boven alle menselijkheid verheven heilig boek!


Je hele post komt me wat ongenuanceerd en generaliserend over. Ik wilde even op dit stuk reageren.

Wat je over de Koran schrijft (tijdloos, onveranderlijke waarheid), geldt ook voor een deel van de christenen. Daarnaast is het niet zo dat iedere moslim de Koran ziet, zoals jij beschrijft. Integendeel.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Christendom <-> Islam, verschillen

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mar 2008 20:56

CaptainCaveman schreef:
Boekenlezer schreef:Het geschrift waardoor God zich openbaart
De Bijbel: Gods boodschap is altijd verwoord in menselijke taal, en is tijdbetrokken. Er is sprake van een heilsgeschiedenis, waarin het heilswerk van God zich in de geschiedenis ontvouwt. Dat geeft een dynamiek aan Gods openbaring.
De Koran: een tijdloos boek, dat al eeuwig bij Allah was. Het bevat de onveranderlijke en tijdloze waarheid. De menselijke factor telt niet bij de openbaring van de Koran. Heel aantrekkelijk voor de mens, zo'n boven alle menselijkheid verheven heilig boek!


Je hele post komt me wat ongenuanceerd en generaliserend over.

Je kan toch moeilijk ieder individu gaan noemen met zijn/haar overtuiging, of iedere sekte, want dan kom ik nooit klaar. Ik schetst gewoon even wat grote lijnen, en dat mag, neem ik aan.

CaptainCaveman schreef:Wat je over de Koran schrijft (tijdloos, onveranderlijke waarheid), geldt ook voor een deel van de christenen. Daarnaast is het niet zo dat iedere moslim de Koran ziet, zoals jij beschrijft. Integendeel.

Wat die christenen betreft: natuurlijk kom je daar veel rare en primitieve gedachten tegen. Dit artikel vind ik ook een aardig voorbeeld van een nuancering als het gaat om wat ik schreef over cultuur en taal. (Zie daar: het Statenvertalingchristendom! :mrgreen: ) Maar ik ga even uit van de bronnen.
Wat betreft de bijbel kan ik dat beter dan de koran, want de bijbel ken ik beter. Van de koran zal ik het iets meer van horen-zeggen moeten hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CaptainCaveman

Re: Christendom <-> Islam, verschillen

Berichtdoor CaptainCaveman » 31 mar 2008 21:08

Boekenlezer schreef:Je kan toch moeilijk ieder individu gaan noemen met zijn/haar overtuiging, of iedere sekte, want dan kom ik nooit klaar. Ik schetst gewoon even wat grote lijnen, en dat mag, neem ik aan.
Je doet een groep individuen nu in ieder geval tekort.

Van de koran zal ik het iets meer van horen-zeggen moeten hebben.
Vandaar dus: ongenuanceerd en generaliserend.

Ooit stilgestaan bij het idee dat moslims ook zo hun bedenkingen hebben bij het letterlijk nemen van de ('onfeilbare') Koran en dat wellicht ook primitief en raar vinden?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Re: Christendom <-> Islam, verschillen

Berichtdoor Machiavelli » 31 mar 2008 23:28

CaptainCaveman schreef:Ooit stilgestaan bij het idee dat moslims ook zo hun bedenkingen hebben bij het letterlijk nemen van de ('onfeilbare') Koran en dat wellicht ook primitief en raar vinden?
Dat zijn moslims die niet representatief zijn voor de overgrote meerderheid van de moslims. Net zomin als christenen die de lichamelijke opstanding van Christus ontkennen representatief zijn voor de meerderheid van het christendom.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2008 23:40

Statistieken, Mac?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 01 apr 2008 00:25

Ik vind dat Boekenlezer in zoverre gelijk heeft dat de islam inderdaad minder tegen de menselijke natuur ingaat, de islam is inderdaad logischer wat dat betreft. Ik heb wel eens islampromotieboekjes gelezen waarin ook wel mensen aan het woord kwamen die zich van het christendom tot de islam bekeerd hadden. Die brachten dan in dat ze het christendom ongeloofwaardig vonden omdat het zoveel aspecten bevat die tegen de logica ingaan, zoals de drieëenheid en de opstanding van Jezus. De islam was voor hen veel beter te verteren en is ook veel simpeler: houd je aan de geboden en hopelijk loopt het dan goed met je af.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 01 apr 2008 12:06

Optimatus schreef:Statistieken, Mac?
Ik kan daar niet zo snel statistieken over vinden, ik betwijfel of ze er zijn, neemt niet weg dat het geloof in een onfeilbaar overgeleverd Goddelijk woord (de Koran) weldegelijk in het hart staat van de Islam. De Koran zelf stelt dat zij onfeilbaar is: De Koe 23 en het is juist een van de beschuldigingen richting Joden en Christenen dat zij Allah's woord hebben veranderd(Tahrif).

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2008 13:09

De Bijbel zou ook waar zijn, volgens de Bijbel zelf.
Volgens mij beweert elk geloof de Waarheid te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 01 apr 2008 13:29

Optimatus schreef:De Bijbel zou ook waar zijn, volgens de Bijbel zelf.
Volgens mij beweert elk geloof de Waarheid te zijn.
De Bijbel claimt nergens onfeilbaar te zijn. Noch claimt zij rechtstreeks door God zelf te zijn ingegeven en dat elke letter en komma door God zelf er neetgezet is.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 01 apr 2008 14:12

Afgelopen zondag hoorde ik nog iets uitermate interessants: de islamitische visie op Jezus zou voortkomen uit het docetisme.
Het docetisme is een ketterse christelijke stroming. Het woord docetisme komt van het Griekse woord dokein - sorry, Griekse letters doen het niet op het werk, wel thuis - wat 'schijnen' betekent. Het houdt in dat Jezus Christus niet echt een menselijk lichaam had, maar dat Hij slechts een schijnlichaam had.

Vanmiddag typte ik eens 'docetisme' in, in Google. En toen kwam ik er iets over tegen. Zie hier.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2008 14:35

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:De Bijbel zou ook waar zijn, volgens de Bijbel zelf.
Volgens mij beweert elk geloof de Waarheid te zijn.
De Bijbel claimt nergens onfeilbaar te zijn. Noch claimt zij rechtstreeks door God zelf te zijn ingegeven en dat elke letter en komma door God zelf er neetgezet is.


[domineesstem]Uit Gods dierbaar en onfeilbaar wordt zal u worden voorgelezen...[/domineesstem]
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 01 apr 2008 14:49

Optimatus schreef:
Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:De Bijbel zou ook waar zijn, volgens de Bijbel zelf.
Volgens mij beweert elk geloof de Waarheid te zijn.
De Bijbel claimt nergens onfeilbaar te zijn. Noch claimt zij rechtstreeks door God zelf te zijn ingegeven en dat elke letter en komma door God zelf er neetgezet is.


[domineesstem]Uit Gods dierbaar en onfeilbaar wordt zal u worden voorgelezen...[/domineesstem]
Wat ben je toch weer vreselijk inhoudelijk. :roll:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2008 15:04

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:
Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:De Bijbel zou ook waar zijn, volgens de Bijbel zelf.
Volgens mij beweert elk geloof de Waarheid te zijn.
De Bijbel claimt nergens onfeilbaar te zijn. Noch claimt zij rechtstreeks door God zelf te zijn ingegeven en dat elke letter en komma door God zelf er neetgezet is.


[domineesstem]Uit Gods dierbaar en onfeilbaar wordt zal u worden voorgelezen...[/domineesstem]
Wat ben je toch weer vreselijk inhoudelijk. :roll:


Paulus schrijft er in één van zijn brieven heel helder over.
Ik heb even niet de gelegenheid om het op te zoeken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten