"Grootste Gereformeerde Nederlander Aller Tijden"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 02 mar 2008 01:05

Optimatus schreef:
Flappie schreef:Sowieso geen figuren die gezorgd hebben voor splitsing of actief zonder geldige reden ergens uitstappen uit eigen belang. Abraham Kuyper valt dus af.


Net als de hele Herstelde kliek.


Ja, die voormannen komen dus ook niet in aanmerking (zegt overigens niet dat hun bezwaren niet geldig waren).

@GKN'er: Ja, dan komen dergelijke figuren dus ook niet in aanmerking. Je noemt ze grote voormannen, als je een scheuring veroorzaakt noem ik je niet groot. Het gaat mij enkel om de mensen die er direct bij betrokken waren, niet de mensen die nadien een rol hebben gespeeld binnen dat kerkverband.

Ik maak wel een uitzondering voor de mensen van de afscheiding in 1816, die was enigzins gerechtvaardigd.

Tsja, ik heb geen duidelijke favoriet. Ik heb wel een zwak voor mensen als Groen van Prinsterer of Jhr. Savornin Lohman.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 02 mar 2008 07:31

Vittorio schreef:Nu is het natuurlijk best goed om iemand als grote gereformeerde voorman voor te dragen. Maar mogen we misschien ook denken aan wat de apostel Paulus bij herhaling schrijft.

Ik had zo'n reactie al wel verwacht. Maar zoals ik al aan het begin schreef: het is niet bedoeld als persoonsverheerlijking. Uiteraard komt geen enkele sterveling ook maar enigszins in de buurt van onze Drie-enige God.

@ Flappie: Ik snap je punt. Maar voor de een is Schilder bijvoorbeeld een scheurmaker, voor de ander een 'held'. Vandaar dat ze wel meedingen. Verreweg de meeste personen die voor een scheuring hebben gezorgd, deden dat niet "om het scheuren zelf" (ook de dolerenden niet), maar omdat ze oprecht vasthielden waarin ze geloofden.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 03 mar 2008 20:16

Wilhelmus à Brakel

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 04 mar 2008 00:12

ik dacht dat nederigheid een gereformeerde eigenschap was? ;) en dus weinig zichzelf als grootste zouden willen zien, dus ik kies voor het anonieme maar meelevende kerklid in de kerkbank.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 mar 2008 09:59

Bij ons vertellen ze iedere zondag dat je klein moet worden voor de Heere... Zou dat niet gelukt zijn bij de GROTE Gereformeerden?

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 04 mar 2008 17:36

Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat het hier niet om persoonsverheerlijking gaat? Moet ook dit topic, dat puur "voor de lol" is gestart, ook weer verzanden in oeverloos gejeremieer en gezwets? Zucht... Op deze manier gaat de lol er voor mij wel af, ja.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 04 mar 2008 17:39

Flappie schreef:Ik heb wel een zwak voor mensen als Groen van Prinsterer of Jhr. Savornin Lohman.

De Savornin Lohman volgde Kuyper in de Doleantie. En wat schreef jij?
Flappie schreef:Sowieso geen figuren die gezorgd hebben voor splitsing of actief zonder geldige reden ergens uitstappen uit eigen belang. Abraham Kuyper valt dus af.

Hiermee beledig je overigens mijn dolerende voorvaderen! Maar de Doleantie verketteren mag kennelijk weer wel. Hoor je niemand over...
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten