Is YHWH een drie-enigheid?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Is YHWH een drie-enigheid?

Berichtdoor Chaver » 18 feb 2008 13:07

Wat denken jullie van onderstaand stukje?

"Is Yahweh een drie-enigheid?

Het Shema, wat "hoor" betekent en in Deuteronomium 6:4-9 staat, luidt:
"Hoor Yisrael, Yahweh, uw Elohim, Yahweh is EEN. Heb Yahweh lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met al uw kracht.Deze geboden, die Ik u vandaag geef,zijn op uw hart. Prent hen uw kinderen in.Praat erover wanneer u in huis zit en wanneer u op straat wandelt, wanneer u ligt en wanneer u opstaat.Bind ze als symbolen aan uw handen en bind ze op uw voorhoofden.Schrijf hen op de deurkozijnen van jullie huizen en op jullie poorten".
De woorden "EhYah asher EhYah" betekenen "Ik zal zijn die Ik zijn zal"". Yahueh, Yahuah, Yahuwah, Yahweh, IAUE,IAOUE enz. zijn overzettingen van de hebreeuwse letters van de Naam.
Deze Naam betekent alle drie de volgende vervoegingen: "Ik was, Ik ben en Ik zal zijn".
"Ik ben de Alef en de tau"zegt de Soevereine Yahweh in Openbaring 1:8 :"Die is en Die is en Die zal komen, de Almachtige"( hebr. Shaddai).
De spreker was Yahshua, Die Yochanan (Johannes) toesprak op het eiland Patmos. Mensen die de Schriften interpreteren met hun eigen vooroordelen en ideeën kunnen er een draai aan maken, zodat de Schriften lijken te zeggen, wat zij niet zeggen. Zij zullen toestaan, dat Mosheh en Daniël niet dachten dat er een Drie-enigheid was, maar claimden dat er later een progressieve ontwikkeling kwam. Als er een drie-enigheid was, dan zou daarover veel zijn uitgelegd in de Schriften, omdat het TEGEN ALLES wat de Schriften onderwijst, ingaat.
Je kunt géén monotheïsme en de leer van drie-enigheid tegelijk hebben!
"Ik ben Yahweh, dat is Mijn Naam"(YahshaYahu-Jesaja 42:8)
"Ik ben de eerste en de Laatste, buiten Mij is er geen Elohim "(44:6). "Is er enig Elohim naast Mij"(44:8).
"Ik ben Elohim en daar is geen ander; Ik ben Elohim en er is niemand als Mij"( 46:9).
"Voor Mij was geen Elohim gevormd, noch zal daar een zijn na Mij. Ik, ja Ik. ben Yahweh, en apart van Mij is er geen Redder"(43:11)

Hij is oneindig in Kracht, Ruimte en Tijd.

Hij is GEEN meerpersoonlijkheid, maar kan alles zijn wat Hij wil zijn.

ZecharYah/Zacharia 12 vers 10 openbaart Wie er stierf op Golgotha
"Zij zullen op Mij zien, de Enige die zij doorstoken hebben en zij zullen treuren voor Hem zoals treuren voor een enig kind en bitterlijk bedroefd zijn om hem, zoals iemand bedroefd is om een eerstgeboren zoon".


Met toestemming vertaald uit Fossilized Customs van Lew White- www. fossilizedcustoms.com "

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 feb 2008 13:10

Ja mee eens, ik geloof ook dat God een is en dat Jezus Zijn Zoon is, maar niet dat Jezus = God.

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Berichtdoor Chaver » 18 feb 2008 13:13

Lalage schreef:Ja mee eens, ik geloof ook dat God een is en dat Jezus Zijn Zoon is, maar niet dat Jezus = God.


Mag ik vragen, waar je dat op baseert?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 feb 2008 13:56

Chaver schreef:
Lalage schreef:Ja mee eens, ik geloof ook dat God een is en dat Jezus Zijn Zoon is, maar niet dat Jezus = God.


Mag ik vragen, waar je dat op baseert?

Op de bijbel ;)
Wat denk jij dan?

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 18 feb 2008 13:58

waar staat dan dat Jezus geen God is?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 18 feb 2008 14:20

Hier staan een aantal van toepassing zijnde bijbelteksten vermeld.

In Jezus Christus is God op aarde gekomen Halleluja!

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 18 feb 2008 15:09

hier een leerzame bijbelstudie over de drie-eenheid van God
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 feb 2008 15:24

Ik vraag me af: is het noodzakelijk dat Jezus ook God moet zijn. De twee naturenleer en de drie-eenheid is behoorlijk gecompliceerd, waarom kan men het niet gewoon simpel houden? Duwen we God en Jezus zo niet teveel in ons eigen systeem.
Daarbij echad (1) is toch geen drie?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2008 15:37

Yael schreef:Ik vraag me af: is het noodzakelijk dat Jezus ook God moet zijn.

Jawel, anders kan Jezus niet voor onze zonden zijn gestorven. God haat immers mensenoffers?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 feb 2008 15:53

Inderdaad Yael.

En Cathy: Jezus was zeker een mens.
Laatst gewijzigd door Lalage op 18 feb 2008 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 18 feb 2008 16:11

iets wat 1 is, impliceert al dat het uit meerdere delen bestaat


de uitspraak dat God 1 is, lijkt mij erop te wijzen dat Hij niet met Zichzelf in conflict is, in tegenstelling tot de godenwereld waar de egyptenaren etc. in geloofden

een mens an sich is 1 in lichaam, geest en ziel
een getrouwde man en vrouw zijn 1
Jezus en God zijn 1 (joh 17:11)
wij horen ook 1 te zijn

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 18 feb 2008 18:16

Jezus kon toch voor onze zonden sterven doordat Hij mens was? een mens zonder zonde. Door 1 mens is de zonde in de wereld gekomen en door 1 mens wordt de mensheid gered.
Of Jezus ook God is weet ik niet, het lijkt me niet perse nuttig om dat in een menselijk dogma te stoppen, misschien is een vraagteken hier wel meer op zijn plaats.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 18 feb 2008 18:52

Cathy schreef: God haat immers mensenoffers?


'Offer' is m.b.t. het offer van Jezus altijd een metafoor. D.w.z. Jezus is niet een offer in dezelfde zin als een zoenoffer volgens de Tora.

volgeling
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 aug 2005 10:45

Berichtdoor volgeling » 18 feb 2008 19:35

Is Jezus God?

In de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaring 2-3 doet Jezus een aantal verbazingwekkende uitspraken, waarmee Hij zichzelf bekendmaakt. Zo begint Hij zijn boodschap aan de engel van de gemeente te Smyrna met de volgende woorden: 'Dit zegt de eerste en de laatste ...' (Op. 2:8).

Een hoofdstuk eerder lezen we in vers 8: 'Ik ben de alfa en de omega'. Nu zouden we zeggen: 'Ik ben de A en de Z'. Dat is een andere manier van zeggen voor: 'Voor mij is er niemand, na mij komt er niemand.' Maar in Op 1:8 wordt het gezegd door 'de Here God, die is en die was en die komt, de Almachtige'.

In Openbaring 22:13vv horen we Jezus zeggen: 'Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde (...) Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden, om ulieden dit te betuigen voor de gemeenten. Ik ben de wortel en het geslacht van David, de blinkende morgenster.'

Dit zijn opzienbarende uitspraken van Jezus! Lees hiermee in verband ook deze teksten uit Jesaja:

Jes 41:4
Wie heeft dit bewerkt en tot stand gebracht? Hij, die de geslachten van de aanvang af heeft geroepen; Ik, de HERE, die de eerste ben, en bij de laatsten ben Ik dezelfde.

Jes 44:6
Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israel, de HERE der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God.

Jes 48:12
Hoor naar Mij, Jakob, Israel, mijn geroepene. Ik ben dezelfde, Ik ben de eerste, ook ben Ik de laatste;

Jezus is dus wel degelijk God, en tegelijk wordt Hij onderscheiden van de Vader.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 18 feb 2008 19:39

Maar dat is allemaal op zijn hoogst indirect Schriftbewijs.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten