Is YHWH een drie-enigheid?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 28 feb 2008 14:35

Lalage schreef:ow en misschien kunnen we eens starten met studie naar het woord 'kurios', dat is 'heer' in het Grieks. Sommige mensen denken namelijk dat de Heer Jezus gelijk aan God is, omdat hij 'heer' wordt genoemd. Maar betekent 'kurios' niet zoiets als 'meneer'? Ik heb het even niet paraat, misschien kan iemand helpen.


Misschien moet dit in een nieuw topic, maar goed.
Betekenis Kurios

Het betekend dus eigenaar/de baas/regeerder

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Berichtdoor Chaver » 28 feb 2008 15:01

Chaver schreef:
salty schreef:Als de Messias geen YHWH is,
dan is er ook geen verlossing
.........]

Want alleen in YHWH is de Verlossing

Isaiah 45:21
Tell ye, and bring [them] near; yea, let them take counsel together: who hath declared this from ancient time? [who] hath told it from that time? [have] not I the YHWH? and [there is] no God else beside me; a just God and a Saviour; [there is] none beside me.


Kan ik me helemaal in vinden:
Echad is dat YHWH zich manifesteert in meerdere manifestaties én maar Één is. Hij is Één met Zijn Woord, en Zijn Woord is Yahshua, die Één is met de Geest van YHWH.

Hierover meer in www.dewegterug.com waar een aantal bladzijden van het boek De weg terug van Boaz Nieuwhof staan gepubliceerd.

Chaver.






http://www.blueletterbible.org/cgi-bin/ ... ion=KJV#21

22
Look unto me, and be ye saved, all the ends of the earth: for I [am] YHWH, and [there is] none else.
http://www.blueletterbible.org/cgi-bin/ ... ion=KJV#22

23I have sworn by myself, the word is gone out of my mouth [in] righteousness, and shall not return, That unto me every knee shall bow, every tongue shall swear.
Isa 45:25 In the YHWH shall all the seed of Israel be justified, and shall glory
-----
Isaiah 41:14
Fear not, thou worm Jacob, [and] ye men of Israel; I will help thee, saith the YHWH, and thy redeemer, the Holy One of Israel.
Goel - Kadosh Israel= Messiah

-------
Ik heb deze teksten in het Engels geplaatst omdat de nederlandse vertalinghieromtrend onduidelijk is.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 28 feb 2008 21:03

Ditbenik schreef:
Lalage schreef:ow en misschien kunnen we eens starten met studie naar het woord 'kurios', dat is 'heer' in het Grieks. Sommige mensen denken namelijk dat de Heer Jezus gelijk aan God is, omdat hij 'heer' wordt genoemd. Maar betekent 'kurios' niet zoiets als 'meneer'? Ik heb het even niet paraat, misschien kan iemand helpen.

Misschien moet dit in een nieuw topic, maar goed.
Betekenis Kurios
Het betekend dus eigenaar/de baas/regeerder

In de link wordt Kurios voor God en voor Jezus gebruikt. Bv. Matt 1:20 en 7:21.

en dit schreef Divrei Shmuel in het andere topic ( 'is de echte Naam van de Vader in de vergetelheid geraakt')
Divrei Shmuel schreef: Het is wel begrijpelijk dat in de zogenaamde Messiaanse gemeenten of door de zich zo noemende Messiasbelijdende Joden "ADONAJ" gebruikt wordt als spreekwijze voor JHWH, . In de boeken van het Nieuwe Verbond (in de Kerk en Gemeente het Nieuwe Testament genoemd) wordt geregeld uit de TaNaCh geciteerd en staat er steeds "KOERIOS" hetwelk "HEER" betekent ter plekke waar in de Hebreeuwse tekst dus JHWH, staat geschreven en dus een Grieks equivalent van het Hebreeuwse "ADONAJ" is. De leerlingen van Jesjoe'a hebben geen moeite gedaan om de naam naar het Grieks te transcriberen. Er wordt in hun Geschriften geen fonetische vorm voor het Hebreeuwse JHWH, gevonden. Zij conformeerden zich aan de gewoonte en het bevel dat de Naam niet zomaar gebruikt zou worden en schreven dus in de toenmalige wereldtaal voor de gojjiem (de volken), het Grieks "Koerios".

Dan vraag ik mij af: is 'Kurios' 1 op 1 over te zetten met het tetragammaton?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 29 feb 2008 09:11

In de Septuaginta - de griekse vertaling door 70 rabbijnen uit de 3e eeuw voor de gangbare jaartelling geeft "kurios" heer als op de plaats waar in het hebreeuws een vervoeging van "adon" (heer) staat. Dit wordt alleen voor koningen gehanteerd. Ook staat er "Kurios" (Heer) in plaats van de G-dsnaam [JHWH] in de Septuaginta.
Valt hier dan uit op te maken dat men bedoelde dat koning Sja'oel (Saul) of koning Dawied (David) gelijk aan G-d zijn? Nee, "heer" is een aanspreektitel voor hen. Zo ook in de boeken van het nieuwe verbond, behoeft de intentie van hen die Jesjoea (Jezus) "kurios - heer" noemen niet te zijn dat zij hiermee bedoelen dat hij G-d is. Immers zegt men ook vaak "zoon van Dawied" tegen hem (Matth.9:27; 12:23; 15:22; 20:30, 31; 21:9,15; etc.), er dus van uitgaande dat hij de gezalfde koning uit het geslacht van Dawied zou zijn en dus koning en dus aan te spreken met heer. Maar doordat men in de 3e eeuw strijd heeft gevoerd over de hoedanigheid van zijn persoon, wordt sedertdien onterecht de nadruk gelegd op dat wanneer Jesjoe'a heer Genoemd werd, dat weer een aanwijzing is dat men Hem als G-d zag.
Hiermee zeg ik overigens niets over mijn eigen visie op zijn status. Het gaat mij erom dat terminologie nogal eens uit context geheven wordt.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 02 mar 2008 15:25

Bijv hier een voorbeeld dat de Engel- Malach-Boodschapper van YHWH als YHWH wordt aangesproken in sefer shoftim> Boek richteren
later werd Deze Boodschapper - (Het Woord van YHWH) als Yeshua geboren op aarde .
http://www.blueletterbible.org/kjv/Jdg/Jdg006.html#11

11Op een dag kwam de Engel van YHWH en ging onder de eik in Ofra zitten. Die eik was van de Abiëzriet Joas. Joas' zoon Gideon was juist bezig tarwe te kloppen in een kuip waarin anders druiven tot sap werden platgetrapt. Gideon deed dit op deze ongebruikelijke plaats om te voorkomen dat de Midianieten de tarwe zouden stelen.

12De Engel van YHWH kwam bij hem en zei:" YHWH is met u, dappere held!"

14Toen zei YHWH tegen hem: "Ik zal u sterk maken; ga dus en verlos Israël uit de macht van de Midianieten! Ik geef u deze opdracht."
17Gideon antwoordde: "Als het echt waar is dat U mij op die manier zult helpen, geef mij dan een teken om te bewijzen dat het werkelijk YHWH is, Die mij dit zegt!
18Blijf hier tot ik terug ben en U een geschenk heb aangeboden." "Goed", antwoordde de Engel. "Ik blijf hier wachten tot u terug bent."


er zijn nog een aantal voorbeelden van.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2008 15:31

"For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us."


Scheiding der machten, anyone?

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 02 mar 2008 15:56

YHWH =YHWH

Hij is de Eeuwige en verandert niet !
allesomvattend - alwetend en almachtig!
Alles is uit Hem en door Hem

Door Zijn Woord spreekt Hij tot Zijn Schepselen.

Door Zijn Geest veranderen mensen !

en Ja :
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Berichtdoor Chaver » 08 mar 2008 21:08

dalethvav schreef:
Yael schreef:Hosea 11:1 (Toen Israël nog een kind was, had ik het lief; uit Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.), volgens Mattheus 2:15 ook een verwijzing naar Jezus.
Israel wordt zelfs Gods éérstgeboren zoon genoemd:

Ex. 4:22: Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.


Sorry, ik spring er zomaar ineens tussen, maar met deze benaming "Israel"wordt toch "Efraïm"bedoeld?
Mijns inziens is dat huize Yisraels, niet huize Yahudah, gelet op Genesis 48: 17 "Toen Jozef zag, dat zijn vader zijn rechterhand op het hoofd van Efraïm leide, zo was het kwaad in zijn ogen, en hij ondervatte zijns vaders hand, om die van het hoofd van Efraïm op het hoofd van Manasse af te brengen.

18 En Jozef zeide tot zijn vader: Niet alzo, mijn vader! want deze is de eerstgeborene; leg uw rechterhand op zijn hoofd.

19 Maar zijn vader weigerde het, en zeide: Ik weet het, mijn zoon! ik weet het; hij zal ook tot een volk worden, en hij zal ook groot worden; maar nochtans zal zijn kleinste broeder groter worden dan hij, en zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden.

20 Alzo zegende hij ze te dien dage, zeggende: In u zal Israël zegenen, zeggende: Elohim zette u als Efraïm en als Manasse! En hij zette Efraïm voor Manasse".


Chaver.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 08 mar 2008 23:20

Chaver schreef:
dalethvav schreef:
Yael schreef:Hosea 11:1 (Toen Israël nog een kind was, had ik het lief; uit Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.), volgens Mattheus 2:15 ook een verwijzing naar Jezus.
Israel wordt zelfs Gods éérstgeboren zoon genoemd:

Ex. 4:22: Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.


Sorry, ik spring er zomaar ineens tussen, maar met deze benaming "Israel"wordt toch "Efraïm"bedoeld?
Mijns inziens is dat huize Yisraels, niet huize Yahudah, gelet op Genesis 48: 17 "Toen Jozef zag, dat zijn vader zijn rechterhand op het hoofd van Efraïm leide, zo was het kwaad in zijn ogen, en hij ondervatte zijns vaders hand, om die van het hoofd van Efraïm op het hoofd van Manasse af te brengen.

18 En Jozef zeide tot zijn vader: Niet alzo, mijn vader! want deze is de eerstgeborene; leg uw rechterhand op zijn hoofd.

19 Maar zijn vader weigerde het, en zeide: Ik weet het, mijn zoon! ik weet het; hij zal ook tot een volk worden, en hij zal ook groot worden; maar nochtans zal zijn kleinste broeder groter worden dan hij, en zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden.

20 Alzo zegende hij ze te dien dage, zeggende: In u zal Israël zegenen, zeggende: Elohim zette u als Efraïm en als Manasse! En hij zette Efraïm voor Manasse".


Chaver.

Met Israel wordt hier gewoon heel het volk Israel bedoeld (alle stammen inbegrepen). De Verdeling van hen uit het in de 2 staten Jiesrael en J'hoeda is van later datum (van na het koninkrijk van koning Sj'lomo - Salomo). Daar was in de tijd van de uittocht nog geen sprake van! Heel Jiesrael werd gezien als eerstgeboren zoon.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Is YHWH een drie-enigheid?

Berichtdoor Predew » 20 sep 2018 21:45

Drie- enige God? Ik kan dit moeilijk bevatten. :(

Ik zie de Heere Jezus Christus als de Zoon van God, de Vader. Alles wat de Vader kan is Hem gegeven, toch?
Maar de Heere Jezus Christus weet niet wanneer Hij terug komt op aarde, dat weet alleen de Vader? Aangezien ze beide God zijn zie ik hier wel een "niveau" verschil. Daarbij heb je ook nog de Heilige Geest. Wanneer ik mij tot God richt denk ik aan alle 3 maar daar boven staat dan toch God de Vader? We kunnen alleen tot Hem komen door de Zoon. (Voor mijn gevoel ook weer een "niveau" verschil)
Ik dacht namelijk dat in de term 3- enige God geen verschillenden "niveaus" waren, dus alles op "gelijke hoogte". Of zie ik dat verkeerd?

Ik ben nergens in de Bijbel "de term" drie eenheid, drie enige God o.i.d. tegen gekomen :-k . Waar staat dat?
2 Korinthe 12:9

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is YHWH een drie-enigheid?

Berichtdoor Johan100 » 21 sep 2018 09:38

Predew schreef:Drie- enige God? Ik kan dit moeilijk bevatten. :(

Ik zie de Heere Jezus Christus als de Zoon van God, de Vader. Alles wat de Vader kan is Hem gegeven, toch?
Maar de Heere Jezus Christus weet niet wanneer Hij terug komt op aarde, dat weet alleen de Vader?
Aangezien ze beide God zijn zie ik hier wel een "niveau" verschil. Daarbij heb je ook nog de Heilige Geest. Wanneer ik mij tot God richt denk ik aan alle 3 maar daar boven staat dan toch God de Vader? We kunnen alleen tot Hem komen door de Zoon. (Voor mijn gevoel ook weer een "niveau" verschil)
Ik dacht namelijk dat in de term 3- enige God geen verschillenden "niveaus" waren, dus alles op "gelijke hoogte". Of zie ik dat verkeerd?

Ik ben nergens in de Bijbel "de term" drie eenheid, drie enige God o.i.d. tegen gekomen :-k . Waar staat dat?




Als Mens is Jezus Christus minder dan de Vader. Naar Zijn goddelijkheid gelijk aan de Vader.
Dit is duidelijk aan te tonen met Bijbelteksten.

Jezus getuigt in Johannes 14:28 namelijk : Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u.
Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader;
want Mijn Vader is meerder dan Ik.

En in Markus 13:32 Maar van dien dag en die ure weet niemand, noch de engelen die in den hemel zijn, noch de Zoon, dan de Vader.

Jezus heeft het hier over Zijn menselijke natuur. Hij heeft vlees aangenomen en naar die natuur weet Hij minder dan de Vader.

Naar Zijn goddelijke natuur is de Zoon gelijk aan de Vader.

Jezus Christus is namelijk het Woord waarover gesproken wordt in Johannes 1:

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.Dit was in den beginne bij God.Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld. Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Jezus zei: onderzoekt de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen. (Joh.5:39)

Bijvoorbeeld Jesaja profeteerde (9:5) : Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

Naar Zijn menselijke natuur is Jezus Christus dus minder dan de Vader en naar Zijn goddelijke natuur gelijk aan de Vader.

Over de Heilige Geest staat bijvoorbeeld geschreven: (Johannes 14:16,17a): En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid; Namelijk den Geest der waarheid,
Joh.14:26 : Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Johannes 16:7,8,13,14 zegt Jezus: Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:(.....)
Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij (de Heilige Geest) het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen

God openbaart zich aan ons mensen (in Zijn verlossingswerk) in Zijn Woord dus als één God en drie onderscheiden Personen.
Het woord drie-eenheid komt zo niet voor in de bijbel, maar het leerstuk der drie-eenheid is dus wel gebaseerd op de bijbel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Is YHWH een drie-enigheid?

Berichtdoor Predew » 21 sep 2018 10:20

Johan100 schreef:


Wooow !:) !!!! Geweldig, bedankt voor de uitleg! Helder en duidelijk! :D
2 Korinthe 12:9


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten