Is YHWH een drie-enigheid?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2008 19:42

Cicero schreef:
Cathy schreef: God haat immers mensenoffers?


'Offer' is m.b.t. het offer van Jezus altijd een metafoor. D.w.z. Jezus is niet een offer in dezelfde zin als een zoenoffer volgens de Tora.

Wat bedoel je precies?
Want: 1 Joh 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. en 1 Joh 4:10
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
De offers uit de thora verwezen toch al naar Jezus?
esli schreef:Door 1 mens is de zonde in de wereld gekomen en door 1 mens wordt de mensheid gered.

1 Kor 15: 47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.
Duidelijker kan het niet, lijkt mij.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 18 feb 2008 19:47

Cathy schreef: De offers uit de thora verwezen toch al naar Jezus?

Dat is jouw interpretatie achteraf. Waar vindt je jouw mening in de Bijbel terug?

m.b.t. 1 Kor. 15,47 heb je denk ik een corrupte vertaling gebruikt, in de NBV staat:

47 De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels.
Laatst gewijzigd door Cicero op 18 feb 2008 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 feb 2008 19:48

Ik houd het liever bij de formuleringen van de bijbel en die spreekt niet letterlijk over een drie-eenheid.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2008 20:13

Cicero schreef:
Cathy schreef: De offers uit de thora verwezen toch al naar Jezus?

Dat is jouw interpretatie achteraf. Waar vindt je jouw mening in de Bijbel terug?

Dan bevind ik mij in goed gezelschap want de schrijver van de Hebreeen brief (hfst 10) trekt dezelfde conclusies.

m.b.t. 1 Kor. 15,47 heb je denk ik een corrupte vertaling gebruikt, in de NBV staat:
47 De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels.

Corrupt? :? Ik heb het uit de Statenvertaling en King James, maar die putten idd uit dezelfde 'oerbron'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 18 feb 2008 20:19

Cathy schreef:
Cicero schreef:
Cathy schreef: De offers uit de thora verwezen toch al naar Jezus?

Dat is jouw interpretatie achteraf. Waar vindt je jouw mening in de Bijbel terug?

Dan bevind ik mij in goed gezelschap want de schrijver van de Hebreeen brief (hfst 10) trekt dezelfde conclusies.
Dat denk ik niet. Die auteur zegt niet dat de offers verwezen naar Christus, alleen dat de Tora een afschaduwing was van al het goede dat nog komen moest. Christus is een eenmalig en voldoende offer zodat er verder geen offers meer nodig zijn. Maar wat jij erin leest staat er niet zo expliciet.
m.b.t. 1 Kor. 15,47 heb je denk ik een corrupte vertaling gebruikt, in de NBV staat:
47 De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels.

Corrupt? :? Ik heb het uit de Statenvertaling en King James, maar die putten idd uit dezelfde 'oerbron'.
Klopt, en die oerbron is corrupt.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 18 feb 2008 20:30

Wat heeft het dan voor zin om hier te discussieren dan als je zo tegen de Bijbel aankijkt? (:3 [|:) :?db c|:)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 feb 2008 20:54

Cathy schreef:
Yael schreef:Ik vraag me af: is het noodzakelijk dat Jezus ook God moet zijn.

Jawel, anders kan Jezus niet voor onze zonden zijn gestorven. God haat immers mensenoffers?


We kunnen 1 ding zonder discussie over Jezus vaststellen en dat is dat Hij mens was. Over of Hij God is of de Messias kan nog wat afgedacht worden.

Maar hoe juist is die conclussie dat Jezus God moest zijn, om Zijn sterven voor de zonden acceptabel voor God te maken.
Misschien heeft in de loop van de eeuwen men van Jezus God gemaakt omdat men niet goed wist wat men aanmoet met Jezus als Messias?

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 18 feb 2008 21:03

Hij is GEEN meerpersoonlijkheid, maar kan alles zijn wat Hij wil zijn.


precies!!
Ik vraag me af: is het noodzakelijk dat Jezus ook God moet zijn



Ja Yael dat was nodig- want alleen YHWH kan de Verlosser zijn !
--------


Lees bijv Jesaja 63
In dit hoofdstuk zie je drie manifestaties :
YHWH
Zijn Boodschapper
Zijn Heilige Geest



Jesaja 55
11zo is mijn Woord ook. Ik stuur het uit en het levert altijd vrucht op. Het doet alles wat Ik wil en bereikt datgene, waarvoor Ik het wegstuur


daarmee wordt de Memra manifestatie bedoeld!

[/quote]
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2008 21:11

Yael schreef:
Cathy schreef:
Yael schreef:Ik vraag me af: is het noodzakelijk dat Jezus ook God moet zijn.

Jawel, anders kan Jezus niet voor onze zonden zijn gestorven. God haat immers mensenoffers?


We kunnen 1 ding zonder discussie over Jezus vaststellen en dat is dat Hij mens was. Over of Hij God is of de Messias kan nog wat afgedacht worden.

Maar hoe juist is die conclusie dat Jezus God moest zijn, om Zijn sterven voor de zonden acceptabel voor God te maken.
Misschien heeft in de loop van de eeuwen men van Jezus God gemaakt omdat men niet goed wist wat men aanmoet met Jezus als Messias?

Dat is wel erg kortzichtig gedacht. Nog nooit gehoord van Jesaja 9:5?

Verder behandelt vraag/antw. 13 t/m 19 van de Heidelbergse Catechismus deze vraag ook. Misschien moet je dat maar eens bestuderen. Staan ook een hoop teksten bij.
Vraag 13: Maar kunnen wij zelf betalen?

Antwoord: Op geen enkele manier. Wij maken de schuld juist elke dag groter1.
1 Job 4:18, 19; 9:2, 3; 15:16; Ps. 130:3; Mat. 6:12; 16:26; 18:25.

Vraag 14: Kan een schepsel dat alleen maar schepsel is, voor ons betalen?

Antwoord: Nee, want ten eerste wil God geen ander schepsel straffen voor de schuld die de mens gemaakt heeft1; ten tweede kan ook geen schepsel dat alleen maar schepsel is, de last van de eeuwige toorn van God tegen de zonde dragen en andere schepselen daarvan verlossen2.
1 Gen. 3:17; Ezech. 18:4. 2 Ps 130:3; Nah. 1:6.

Vraag 15: Wat voor een Middelaar en Verlosser moeten wij dan zoeken?

Antwoord: Een Middelaar die een echt1 en rechtvaardig mens2 is en toch sterker dan alle schepselen, dat wil zeggen: die tegelijk echt God is3.
1 1Kor. 15:21. 2 Heb. 7:26. 3 Jes. 7:14; 9:5; Jer. 23:6; Luc. 11:22; Rom. 8:3, 4.


Zondag 6
Vraag 16: Waarom moet de Middelaar een echt en rechtvaardig mens zijn?

Antwoord: Omdat Gods gerechtigheid eist, dat de menselijke natuur, die gezondigd heeft, ook voor de zonde betaalt1, en omdat een mens die zelf zondaar is, niet voor anderen kan betalen2.
1 Jes. 53:3-5; Jer. 33:15; Ezech. 18:4, 20; Rom. 5:12-15; 1Kor. 15:21; Heb. 2:14-16. 2 Ps. 49:8; Heb. 7:26, 27; 1Pet. 3:18.

Vraag 17: Waarom moet de Middelaar tegelijk echt God zijn?

Antwoord: Om uit kracht van zijn godheid1 de last van Gods toorn2 aan zijn menselijke natuur te kunnen dragen3, en ons de gerechtigheid en het leven te kunnen verwerven en teruggeven4.
1 Jes. 9:5; Rom. 1:4; Heb. 1:3. 2 Deut. 4:24; Nah. 1:6; Ps. 130:3. 3 Jes. 53:4, 11. 4 Jes. 53:5, 11; Jes. 54:8; Joh. 3:16; Hand. 20:28; 1Pet. 3:18.

Vraag 18: Wie is dan deze Middelaar, die echt God1 en tegelijk een echt2 en rechtvaardig mens is3?

Antwoord: Onze Here Jezus Christus4, die ons door God geschonken is tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en tot een volkomen verlossing5.
1 Jer. 23:6; Mal. 3:1; Rom. 8:3; Gal. 4:4; 1Joh. 5:20. 2 Luc. 1:42; 2:6, 7; Rom. 1:3; Fil. 2:7; Heb. 2:14, 17; 4:15. 3 Jes. 53:9, 11; Jer. 23:5; Luc. 1:35; Joh. 8:46; Heb. 4:15; 7:26; 1Pet. 1:19; 2:22; 3:18. 4 Mat. 1:23; Luc. 2:11; Joh. 1:1, 14; 14:6; Rom. 9:5; 1Tim. 2:5; 3:16; Heb. 2:9. 5 1Kor. 1:30; 2Kor. 5:21.

Vraag 19: Waaruit weet u dat?

Antwoord: Uit het heilig evangelie. God heeft dat eerst zelf in het paradijs geopenbaard1. Daarna heeft Hij het door de heilige aartsvaders2 en profeten laten verkondigen3.
Ook heeft Hij dat evangelie van tevoren laten afbeelden door de offers en andere schaduwachtige gebruiken die Hij in de wet had voorgeschreven4.
Tenslotte heeft Hij het door zijn eniggeboren Zoon vervuld5.
1 Gen. 3:15. 2 Gen. 12:3; 22:18; 26:4; 49:10. 3 Jes. 42:1-4; 43:25; 49:6; 53; Jer. 23:5, 6; 31:32, 33; Micha 7:18-20; Joh. 5:46; Hand. 3:22-24; 10:43; Rom. 1:2; Heb. 1:1. 4 Kol. 2:17; Heb. 10:1, 7. 5 Rom. 10:4; Gal. 3:24; 4:4, 5; Kol. 2:17.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
miepjuh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mar 2007 11:46
Locatie: Veluwe

Berichtdoor miepjuh » 18 feb 2008 21:20

Helemaal mee eens, Boekenlezer.

Als Jezus geen God zou zijn, was het Evangelie waardeloos voor ons.
En: hoe kan een mens de toorn van God dragen? Als je bedenkt dat elk mens voor zijn eigen zonden de straf moet dragen als hij niet door Jezus van de zonden en straf is verlost. Deze straf is eeuwig, en dan alleen nog maar voor eigen zonden. Dus nogmaals, hoe kan een mens voor zoveel mensen tegelijk lijden als hij niet tegelijk God is?
Als je blijft staren naar de plaats waar de zon onder ging, zul je hem nooit meer op zien gaan.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 feb 2008 21:27

@Boekenlezer:
Waarom is dat kortzichtig? De geschiedenis wijst uit dat men door de eeuwen heen heel verschillend gedacht heeft over de twee naturenleer, de drie-eenheid, uitverkiezing, het verbond, Jezus wel of geen Messias. D'r zijn tig boeken over geschreven en daaruit weer een hele hoop kerkverbandjes onstaan en nog meer verwarring.
Daarbij de HC ken ik wel en die vragen en antwoorden ook. Maar het lijkt me van belang in deze de Bijbel alleen te gebruiken.
Het is toch zo dat Jezus de Messias is? Misschien dat men zich daar nu eens op moet gaan focussen.

@Miepjuh: Waarom is het Evangelie dan waardeloos, Jezus is toch de Messias? God heeft Jezus offer toch geaccepteerd?
Voor mezelf wil ik gewoon vaststellen dat wat je nog meer zegt dat ook Bijbels is en niet zozeer dogmatisch, omdat mij dat zo geleerd is.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 18 feb 2008 21:35

Jesjaja9
6 Groot is Zijn heerschappij,
aan de vrede zal geen einde komen.
Davids troon en rijk zijn erop gebouwd,
ze staan vast, in recht en gerechtigheid,
van nu tot in eeuwigheid.
Daarvoor zal Hij zich beijveren,
YHWH Tzewaot=
de HEER van de hemelse machten
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 18 feb 2008 21:54

Het Messiasschap is nu slechts een dogma en men beseft niet meer dat het over Het Nieuwe Verbond gaat als vervolg op het Sinai Verbond

in de de boeken van de Tenach was het die Memra YHWH , die naar de aarde kwam id vorm van die Hemelse Boodschapper met het Woord van YHWH , Hij is ook EEUWIG
Als Verlosser is diezelfde Memra als Yeshua ha Mashiach naar de aarde gekomen om verlossing te brengen .
de meeste mensen hebben dat echter niet door - Op een enkele uitzondering nagelaten
- maar dat probleem hebben we hier in Israel ook- daar is men dit ook allang vergeten, vooral sinds de Rambam heeft vastgesteld dat YHWH geen lichamelijke vorm kan bezitten. helaas.het staat anders wel verschillende malen in de Heilige Schrift.


Memra:
The Word," in the sense of the creative or directive word or speech of God manifesting His power in the world of matter or mind; a term used especially in the Targum as a substitute for "the Lord" when an anthropomorphic expression is to be avoided
http://www.jewishencyclopedia.com/view. ... 9&letter=M


:|
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 18 feb 2008 22:00

Dus christenen onderling zijn er zelf ook nog niet uit of Jezus dus God of geen God was, intresant.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 18 feb 2008 22:11

Yael schreef:D'r zijn tig boeken over geschreven en daaruit weer een hele hoop kerkverbandjes onstaan en nog meer verwarring.

99% van die tig kerkverbandjes onderschrijft van harte de twee naturenleer en de drie-eenheid.
De overige 1% (Jehovah's getuigen, arianen en wat andere sektarische groepjes) niet.
Dus vanuit dat perspectief gezien is dit iets wat christenen veel meer aan elkaar verbindt dan dat het ze scheidt.
Dat beantwoordt ook de opmerking van Ilias.

Yael schreef:Maar het lijkt me van belang in deze de Bijbel alleen te gebruiken.

1 Joh. 5:20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Om maar niet meer te noemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten