Het begrip Refo: tijd voor een (nieuwe)definitie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Het begrip Refo: tijd voor een (nieuwe)definitie?

Berichtdoor leclerc » 13 feb 2008 15:37

Laatste tijd kom ik steeds vaker tegen op dit forum dat mensen vinden dat het hier niet (meer) refo zou zijn.
Wat is dit eigenlijk? Is het begrip Refo een continuing proces of hebben we de definitie al ergens rond 1517 gesteld?

Laten we erover praten.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

sela

Berichtdoor sela » 13 feb 2008 15:54

interessant.
volgens mij is het sowieso een subcultuur te noemen. met eigen normen en waarden.
met internet zie je dat verhoudingen anders komen te liggen en dat mensen opener hun eigen mening zeggen. het is een ander soort medium dan 'de saambinder' ofzo.
volgens mij brengt dit eea in beweging. niet dat het er al niet was. maar er komt meer openheid over.
next.

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 13 feb 2008 16:10

Ik ben het ermee eens dat het hier niet echt refo is!
Ik ben zelf volgens mij echt refo, maar met je refo-mening hoef je hier haast niet aan te komen, tot mijn grote spijt. Van alle kanten krijg je te horen dat dat niet meer van deze tijd is, terwijl er gewoon nog mensen zijn die in deze tijd ook 'refo' denken!
Het weerhoud mij er nog al eens van om mijn mening te spuien, eerlijk gezegd...
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 13 feb 2008 16:12

ah, oke.
jij noemt jezelf een echte refo. Wat is dit nu precies en wat precies niet.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 feb 2008 16:23

Ik ben heel erg reformatorisch, maar totaal niet refo.
Ik zie refo als rokkendragen, hoed op in de kerk etc. Reformatorisch is de leer die in mijn gemeente gepreekt wordt, waar ik ten volle achter sta.

Toch wel vaag, in mijn vriendenkring wordt me vaak verweten: pfff, jij denkt echt zooo reformatorisch, mag het niet wat losser?
En volgens mij zijn er hier mensen die mij juist te weinig reformatorisch vinden.
Ik ben wel iemand die niet zomaar iets aanneemt, ik denk over alles diep na, en vorm dan mijn mening, in overleg met mensen die er verstand van hebben of die mij meer kunnen vertellen over een bepaald onderwerp.

Maarja, wat is dat reformatorisch eigenlijk exact in ?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Juultje77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 09 jan 2008 17:53
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Juultje77 » 13 feb 2008 16:30

Ik denk idd dat je refo en reformatorisch moet scheiden. Refo is iets wat wij maken volgens mij en is nogal menselijk.
In de tijd van de Reformatie ging het toch niet om al dat geneuzel, maar over de kern van het geloof!
Als het daarover gaat, noem ik mij reformatorisch.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 13 feb 2008 17:02

Joortje schreef:Ik ben het ermee eens dat het hier niet echt refo is!
Ik ben zelf volgens mij echt refo, maar met je refo-mening hoef je hier haast niet aan te komen, tot mijn grote spijt. Van alle kanten krijg je te horen dat dat niet meer van deze tijd is, terwijl er gewoon nog mensen zijn die in deze tijd ook 'refo' denken!
Het weerhoud mij er nog al eens van om mijn mening te spuien, eerlijk gezegd...

Is dat nu juist niet het mooie van deze site? Dat ook andere meningen gehoord mogen worden? Het is vervelend dat je het gevoel hebt dat je niet kunt zeggen wat je echt denkt, maar dat moet je vooral wel doen! Hoe vaak heb ik bijvoorbeeld niet tegengas moeten geven met mijn noch vrijzinnige, noch bevindelijke "geluid"? ;)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Shito
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:20
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 13 feb 2008 17:08

Oorspronkelijk uiteraard simpelweg vooral een synoniem voor protestantisme.

Meestal in deze tijd staat refo voor:
- klakkeloos dogma's geloven in plaats van zelf na te denken en te onderzoeken
- regels volgen ook als ze amper onderbouwd kunnen worden of sterk weerlegd zijn door critici (zoals de kledingvoorschriften)
- Weigeren om met openheid naar alternatieven te kijken ook al staan ze voor je neus (opvallend genoeg een sterke gelijkenis met de orthodoxe joden in jezus' tijd)
- Vooroordelen tegen andere religies en culturen die niet goed binnen het reformatorische kader passen
- Vaak (maar niet altijd) meer kennis van de reformatorische dogma's dan bijbelkennis

Bij christenen in het algemeen komt dit veel voor, refo's zijn wellicht een beetje de extremisten op dat vlak.

Vanuit een refo visie staat refo dus voor:
- Het sterk geloven in wat in de kerk geleerd wordt
- Strict aan de regels houden die de kerk leert
- Het vermijden van elke vorm van mogelijke dwaalleer
- Het vermijden van elke cultuur die mogelijk als bedreigend kan worden ervaren
- De Bijbel aanvaarden zoals deze in de kerk geleerd wordt, en niet toegeven aan eigen wijsheid c.q. zelf de bijbel onderzoeken.

Vraag aan refo's: in een cultuur waar mannen kilts dragen, mag je daar als vrouw een rok aan?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 17:27

Shito schreef: Vraag aan refo's: in een cultuur waar mannen kilts dragen, mag je daar als vrouw een rok aan?

Flauw hoor. Als woonachtig in Schotland kan ik je meedelen dat ook hier vrouwen rokken dragen! En hoe verder naar het noorden, hoe langer. Die kilt heeft niets met het geloof te maken.

sela

Berichtdoor sela » 13 feb 2008 18:33

is er nog een smallere groep binnen 'refo's' te formuleren? een soort uberrefo's? haha, dat is natuurlijk een grapje. maar ik bedoel het eigenlijk wel een beetje serieus. is er ook een subsubcultuur?

ik vraag dit omdat ik van echte en gewone refo's lees.

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 feb 2008 18:44

Weet ik niet Sela . . . ik voel mij er erg mee verwant qua theologie / mensbeeld. Maar of ik hiermee "Refo" ben?

Als ik naar de openingspost kijk dan moet ik denken aan de woorden:

gereformeerde theologie is een immer refomerende theologie.

In hoeverre is dat niet de kern van een reformatorische identiteit? Een aantal post-moderne christenen hebben de afgelopen jaren veel inspiratie uit deze woorden gehaald. Tegelijkertijd staan deze mensen ver van een zgn refo-subcultuur.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2008 18:52

echte refo's zijn denk ik de mensen die niet eens over andere zaken na willen denken en alles gelijk van tafel vegen onder de noemer: dat is anders dus kan het niet goed zijn. Zo zijn er ook refo's die voor zichzelf nogal streng in de leer en regels zijn, maar wel de boel goed kunnen beargumenteren en ook de discussie er over aan durven te gaan. Die ook durven na te denken of hun standpunten wel goed zijn.

Ik vind het refowereldje: de mensen waarbij de vrouw niets te zeggen heeft (niet stemmen in de kerk bijv.), vrouwen rokken aan moeten, van alles gedaan word omdat het zo is (de kerk heeft dat bepaald, de dominee heeft dat gezegd), daar waar je in het voorgestippelde paadje van de kerk meot lopen, anders ben je afvallig.

De refowereld is een gesloten gemenschap. Ze zijn erg opzich zelf en kopen ook vooral bij winkels van hun 'eigen' mensen.
Als je uit het refowereldje wilt of niet helemaal in het straatje loopt, dan heb je een probleem. Je wordt bestempelt als afvallig, tegendraads en als je nog zegt te geloven: dan kan het niet Gods werk zijn.
Het zal ook de eerste keer niet wezen als je zelfs daarom uit de familie gezet wordt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 feb 2008 18:57

Maar de (nadere) reformatie had toch wel meer te melden aan de toenmalige maatschappij?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2008 18:59

Dan enkel het uiterlijke gebeuren bedoel je?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 feb 2008 19:00

ja


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten