Het begrip Refo: tijd voor een (nieuwe)definitie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Het begrip Refo: tijd voor een (nieuwe)definitie?

Berichtdoor parsifal » 16 feb 2008 08:52

darren schreef:
parsifal schreef: Wat wil je? Ik krijg het idee dat je veel discussies richting je interpretatie van de historische Jezus wilt sturen. Het lijkt me dat je daar aparte topics voor kunt openen, zodat deze discussie niet afgeleid wordt in die richting.


Ik kan alleen maar meepraten vanuit mijn eigen relatie met Jezus, net zoals iedereen dat hier doet. Ik vind mijn bijdrage over wat ik onder reformatie versta geenszins off-topic. Ik vind je opmerking dan ook behoorlijk misplaatst. Je kunt op dit open forumdeel niet van iedereen gaan eisen dat ze de beperkte visie van de refo's zelf gaan copieren.


Maar we eisen wel respect voor het refostandpunt en zeker duidelijke on-topics. Het poneren van zaken die als er verder op ingegaan wordt zeker tot off-topics leiden en verder ver buiten de uitgangspunten van de meesten hier liggen is niet toegestaan. En nu weer on-topic.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Re: Het begrip Refo: tijd voor een (nieuwe)definitie?

Berichtdoor darren » 16 feb 2008 10:07

parsifal schreef: Maar we eisen wel respect voor het refostandpunt en zeker duidelijke on-topics. Het poneren van zaken die als er verder op ingegaan wordt zeker tot off-topics leiden en verder ver buiten de uitgangspunten van de meesten hier liggen is niet toegestaan. En nu weer on-topic.


Ik "poneer" niets, maar onderbouw mijn visie wel graag. Ik respecteer hier iedereen zoals ik zelf ook graag gerespecteerd wil worden, dank u daarvoor. :wink:
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2008 13:21

Maar dit bedoelde ik dus met dat je op refoweb geen refo mag zijn, je mening wordt door vrijwel iedereen afgedaan als 'niet goed zijnde...' En dat vind ik zo jammer!
Wat is er dan zo karakteristiek aan die super speciale refomening?

Ik bedoel.. waarover zou jij geen mening mogen hebben of zouden alle andere mensen op refoweb (die niet echt-echt refo zijn) jou willen 'overhalen' tot welk standpunt? De meeste refowebbers die ik kennen en een ietwat andere visie ergens op hebben bedoelen dat goed. Als het gaat over de onmogelijkheid van het geloven wat binnen bevindelijk-gereformeerde kringen (refo) veel voorkomt doet men dat niet om je belachelijk te maken, maar uit liefde. We lopen de muren van het Jericho van het hart, maar God moet de muren laten instorten.

Een mening is altijd goed, die kan zelfs niet fout zijn. Daar is het een mening voor, jij als persoon moet er gewoon lak aan hebben dat andere mensen jou mening niet delen. Echter, wanneer je voor je mening uitkomt zullen er altijd mensen zijn die het met je oneens zijn en daar ook op antwoorden en jou bevragen. Als jij dan geen antwoorden hebt, hoe kom je dan aan die mening...

De hele gereformeerde gezindte is ontstaan door meningsverschillen, en dan wilde men opeens niet meer met elkaar in de kerk zitten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

DH
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2008 02:23

Berichtdoor DH » 16 feb 2008 19:40

Wat ik mij afvraag: waarom is het begrip refo negatief geladen? Als ik heel persoonlijk naar mijzelf kijk, dan ben ik blij dat ik refo mag zijn. waarom mag een niet-refo aan mij niet zien dat ik een refo ben? Waarom moet er met modder gegooid worden naar een (sub)cultuur, of als je dat liever hebt, naar tradities?

Er is een periode in mijn leven geweest dat ik schopte tegen elke vorm van 'bevoogding' door een kerkenraad of wat dan ook. Alles wat ook maar iets naar traditie rook werd met argusogen bekeken.

En nu ben ik dankbaar dat dat niet meer zo is.

Ik ben met andere ogen gaan kijken naar de fenomenen in de reformatorische cultuur. Er wordt vaak gezegd: het is grotendeels farizeistisch, het is een come-back van het katholicisme in een protestants jasje. Eerder zou ik daar van harte mee ingestemd hebben. Maar is het ook zo? Als ik nu rond mij heen kijk, binnen de refo-cultuur waar ik leef, dan kan ik alleen maar zeggen dat het voor veel mensen een vreugde is om te doen wat zij vast geloven wat God van hen vraagt. Helemaal geen dwang voor de de meeste vrouwen om in het dagelijks leven een rok te dragen. En als het nodig is, op de boerderij gaat de broek aan.
Het is toch wel uit den boze dat een kerkenraad besluit om de TV in de gemeente uit te bannen. Hoe halen ze het in hun hoofd om zo regulerend boven een gemeente te staan. Schande!
Waarom? Zelf heb ik het 'voorrecht' gehad om een aantal maanden te genieten van de aanwezigheid van een TV in mijn huis. Na een aantal maanden is hij de kast in verdwenen. Bewust. Het is je reinste kolder om ook maar te denken dat je jezelf de baas bent in het hanteren van de afstandsbediening.
En mijn kerkenraad heeft dat ook gezien. Zij zijn er vast van overtuigd, uit liefde voor de gemeente, dat het fenomeen TV de gemeente veel meer kwaad dan goed doet. Vandaar dat de televisie cencurabel is. En daar ben ik persoonlijk, en veel mensen met mij in de gemeente, dankbaar voor.
Bij mij in de gemeente houden ze zich, laat ik het zo zeggen, erg strak vast aan tradities. Als die tradities boven het Woord gaan staan dan ben ik de eerste om te stellen dat het absoluut niet goed is. Maar moeten we dan alle tradities maar als not-done over boord gooien? Gooien we dan het kind niet met het badwater weg? En als het dragen van een verplicht hoofddeksel tussen het persoonlijk geloof van jou en God instaat, zegt dat niet iets meer over jezelf dan over de traditie?
Als je geloof echt is, dan verdwijnen idd de tradities naar een tweede plan. Dan discussieer je niet meer over een hoedje, teeveetje, rokje or whatever. Dan ben je er dankbaar voor dat je mag leven temidden van een gemeente waar mensen zijn die God van harte liefhebben. En dan vind je het niet erg om je zonodig aan te passen aan een bepaalde levensstijl. Dan weet je wat het is om de minste te zijn en om eerder de voeten te willen wassen dan om de voeten gewassen te laten worden.
En de kerkenraden en predikanten, die het vaak moeten ontgelden vanwege hun 'starre denkbeelden' om de kerk zuiver te houden: ik zou hen graag een hart onder de riem willen steken. Het is een voor henzelf onmogelijke opdracht die ze van God gekregen hebben. In alle gebrek, in liefde tot Hem proberen ze die taak te volbrengen als 'wachters op Sions muren'.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 17 feb 2008 12:59

Het is je reinste kolder om ook maar te denken dat je jezelf de baas bent in het hanteren van de afstandsbediening.


Het is je reinste kolder te beweren dat er geen mensen zijn die verantwoord met de TV en de programma's die daarop verschijnen om te gaan.

Ik sta twee keer in de week om 5 uur op. Ik kijk dan meestal ff naar de headlines of even naar Discovery Channel. En soms kom ik dan ook vulgaire programma's tegen. En nee, ik kijk daar niet naar. Ik weet dat ze er zijn en niemand belet mij daarnaar te kijken, maar ik keur het zelf af.

Blijkbaar ben jij te zwak om daar weerstand tegen te bieden. Ik niet.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

DH
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2008 02:23

Berichtdoor DH » 18 feb 2008 08:34

The Engineer schreef:
Het is je reinste kolder om ook maar te denken dat je jezelf de baas bent in het hanteren van de afstandsbediening.


Het is je reinste kolder te beweren dat er geen mensen zijn die verantwoord met de TV en de programma's die daarop verschijnen om te gaan.

Ik sta twee keer in de week om 5 uur op. Ik kijk dan meestal ff naar de headlines of even naar Discovery Channel. En soms kom ik dan ook vulgaire programma's tegen. En nee, ik kijk daar niet naar. Ik weet dat ze er zijn en niemand belet mij daarnaar te kijken, maar ik keur het zelf af.

Blijkbaar ben jij te zwak om daar weerstand tegen te bieden. Ik niet.


Je hebt gelijk, ik ben daar te zwak in. En ik vind het werkelijk heel knap als er iemand is die het wel kan. Maar als ik nu om mij heen kijk naar de mensen die ik ken binnen familie/vriendenkring die een TV in huis hebben, en dat zijn er heel wat, dan moet ik toch zeggen dat veel mensen er niet de baas over zijn. En dan heb ik het nog geen eens over het kijken van vulgaire programma's. Ook al het feit dat veel mensen uren aan die buis gekluisterd zitten. Hele sociale netwerken die niet goed (meer) functioneren omdat de woonkamer wordt gedomineerd door de TV.
En als je het dan hebt over het refo zijn, het reformatorisch zijn dan vraag ik me echt af of je een TV in huis kan hebben. Wellicht denk jij er anders over, dat kan, daar respecteer ik je ook in. Maar ik denk als je ziet wat een programma's er worden uitgezonden op de TV, dan zijn de programma's die je kunt kijken, zonder dat er tegen God's geboden in wordt gegaan, erg weinig. Je kunt zeggen, als ik buiten loop wordt er ook gevloekt. Ja, maar die mensen buiten haal ik niet bewust in huis. Draai jij de knop van de TV om bij de eerste vloek?
Goed je kunt zeggen ik kijk alleen het journaal en discovery channel. Als jij dat voor jouzelf kunt verantwoorden, mij vind je niet tegen je. Maar ik denk dat bij de meeste mensen het verder gaat dan alleen dat. En dan praat ik echt niet alleen over de echt vulgaire programma's. In de meest simpele, eenvoudige, schijnbaar heel verantwoorde programma's wordt vaak nog gevloekt, wordt gepraat over relaties dat haaks staat op God's Woord, enz.
En in de zin dat God van mij vraagt om heilig te leven, vind ik persoonlijk de TV daar niet inpassen. Zo houdt voor mij het voluit (refo)rmatorisch zijn in dat de TV de deur niet meer in komt.

Gebruikersavatar
Vittorio
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 feb 2008 17:52
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Vittorio » 01 mar 2008 23:03

MissF schreef:Ik ben heel erg reformatorisch, maar totaal niet refo.
Ik zie refo als rokkendragen, hoed op in de kerk etc. Reformatorisch is de leer die in mijn gemeente gepreekt wordt, waar ik ten volle achter sta.

Toch wel vaag, in mijn vriendenkring wordt me vaak verweten: pfff, jij denkt echt zooo reformatorisch, mag het niet wat losser?
En volgens mij zijn er hier mensen die mij juist te weinig reformatorisch vinden.
Ik ben wel iemand die niet zomaar iets aanneemt, ik denk over alles diep na, en vorm dan mijn mening, in overleg met mensen die er verstand van hebben of die mij meer kunnen vertellen over een bepaald onderwerp.

Maarja, wat is dat reformatorisch eigenlijk exact in ?

Volgens mij is het volgen van de stem van het eigen geweten en de eigen studie van de Schrift en het volgen van een eigen roeping, allemaal degelijk Protestants, dus ook Reformatorisch. Ik heb wat minder affiniteit met belijdenisgeschriften omdat ze de Schrift zelf niet vervangen kunnen. En bedenk wat de apostel Paulus schrijft in 1 Thess 5.21
Beproeft alle dingen; behoudt het goede.

Gebruikersavatar
Vittorio
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 feb 2008 17:52
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Vittorio » 01 mar 2008 23:10

DH schreef:Wat ik mij afvraag: waarom is het begrip refo negatief geladen? Als ik heel persoonlijk naar mijzelf kijk, dan ben ik blij dat ik refo mag zijn. waarom mag een niet-refo aan mij niet zien dat ik een refo ben? Waarom moet er met modder gegooid worden naar een (sub)cultuur, of als je dat liever hebt, naar tradities?

Er is een periode in mijn leven geweest dat ik schopte tegen elke vorm van 'bevoogding' door een kerkenraad of wat dan ook. Alles wat ook maar iets naar traditie rook werd met argusogen bekeken.

En nu ben ik dankbaar dat dat niet meer zo is.

Ik ben met andere ogen gaan kijken naar de fenomenen in de reformatorische cultuur. Er wordt vaak gezegd: het is grotendeels farizeistisch, het is een come-back van het katholicisme in een protestants jasje. Eerder zou ik daar van harte mee ingestemd hebben. Maar is het ook zo? Als ik nu rond mij heen kijk, binnen de refo-cultuur waar ik leef, dan kan ik alleen maar zeggen dat het voor veel mensen een vreugde is om te doen wat zij vast geloven wat God van hen vraagt. Helemaal geen dwang voor de de meeste vrouwen om in het dagelijks leven een rok te dragen. En als het nodig is, op de boerderij gaat de broek aan.
Het is toch wel uit den boze dat een kerkenraad besluit om de TV in de gemeente uit te bannen. Hoe halen ze het in hun hoofd om zo regulerend boven een gemeente te staan. Schande!
Waarom? Zelf heb ik het 'voorrecht' gehad om een aantal maanden te genieten van de aanwezigheid van een TV in mijn huis. Na een aantal maanden is hij de kast in verdwenen. Bewust. Het is je reinste kolder om ook maar te denken dat je jezelf de baas bent in het hanteren van de afstandsbediening.
En mijn kerkenraad heeft dat ook gezien. Zij zijn er vast van overtuigd, uit liefde voor de gemeente, dat het fenomeen TV de gemeente veel meer kwaad dan goed doet. Vandaar dat de televisie cencurabel is. En daar ben ik persoonlijk, en veel mensen met mij in de gemeente, dankbaar voor.
Bij mij in de gemeente houden ze zich, laat ik het zo zeggen, erg strak vast aan tradities. Als die tradities boven het Woord gaan staan dan ben ik de eerste om te stellen dat het absoluut niet goed is. Maar moeten we dan alle tradities maar als not-done over boord gooien? Gooien we dan het kind niet met het badwater weg? En als het dragen van een verplicht hoofddeksel tussen het persoonlijk geloof van jou en God instaat, zegt dat niet iets meer over jezelf dan over de traditie?
Als je geloof echt is, dan verdwijnen idd de tradities naar een tweede plan. Dan discussieer je niet meer over een hoedje, teeveetje, rokje or whatever. Dan ben je er dankbaar voor dat je mag leven temidden van een gemeente waar mensen zijn die God van harte liefhebben. En dan vind je het niet erg om je zonodig aan te passen aan een bepaalde levensstijl. Dan weet je wat het is om de minste te zijn en om eerder de voeten te willen wassen dan om de voeten gewassen te laten worden.
En de kerkenraden en predikanten, die het vaak moeten ontgelden vanwege hun 'starre denkbeelden' om de kerk zuiver te houden: ik zou hen graag een hart onder de riem willen steken. Het is een voor henzelf onmogelijke opdracht die ze van God gekregen hebben. In alle gebrek, in liefde tot Hem proberen ze die taak te volbrengen als 'wachters op Sions muren'.

Ik neem aan dat je als gemeentelid schrijft. Dit betekent dat je als gemeentelid ook weer invloed hebt op de kerkeraad. De kerkeraad mag wel in laatste instantie beslissen, maar de echte baas van de Kerk is niet de kerkeraad maar Christus Zelf. Ik denk dat men in Reformatorische kring moet oppassen dat de ascese van bijvoorbeeld niet aan de wereld gelijkvormig willen worden, niet betekent dat men denkt dat men door goede daden, meer genade in God's ogen zal hebben. Immers goede daden helpen niet. Men wordt uit het geloof gerechtvaardigd, niet uit de werken. Te zeer stilstaan bij wat men wel en niet zou mogen doen, kan leiden tot obsessies met goede werken. De genade is altijd groter dan wat mensen zelf kunnen bedenken. Probeer niet teveel te hangen aan inzettingen der mensen.

Eunice

Berichtdoor Eunice » 06 mar 2008 22:34

Steeds meer wordt refo geassocieerd met bekrompenheid, dat is niet onterecht. Je kunt nu wel zeggen - om het voorbeeld van de TV te nemen- dat de kerkenraad het beste voor heeft met de gemeente en vanuit dat oogpunt de TV verbiedt, maar waar halen ze het recht vandaan? Is dat geen bekrompen visie, waardoor ze de gemeenteleden allerlei leefregels meegeven? Ik vind het absurd als kerkenraden allerlei regels gaan stellen: je moet een hoedje op, je mag geen TV, een broek is goddeloos, en ga zo maar door. We zijn zelfdenkende mensen. Het gaat er om dat je leeft naar Gods wil, en niet naar de wil van de kerkenraad of een dominee. Een kerkenraad hoeft niet te beslissen of jij je wel of niet kunt inhouden, daar ben je nog altijd zelf bij. Nu ben ik het er mee eens dat we ons vaak snel laten gaan, maar dan is het aan jezelf om dan maatregelen te nemen. Het is bekrompen en ronduit absurd zoals het refowereldje wordt geregeerd door meningen die mensen hebben 'verzonnen'!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 91 gasten