Paus schrapt gebed voor bekering joden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Paus schrapt gebed voor bekering joden

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2008 20:16

BRUSSEL – Het Staatssecretariaat van de Heilige Stoel maakte dinsdag officieel bekend dat de voorbede voor de bekering van de joden, vanouds voorzien in de Latijnse ritus van Goede Vrijdag, wordt geschrapt. Dat meldt Kerknet.be woensdag.

Daarnaast wordt ook in de toekomst nog gebeden opdat joden Christus zouden erkennen, opdat God hun hart zou verlichten en opdat de hele Kerk van Israël wordt gered.

Het gebed voor de bekering van de joden maakt deel uit de preconciliaire ritus. De verhouding tot het jodendom kreeg een ingrijpende wending als gevolg van het conciliedocument ‘Nostra aetate’, dat een nieuwe basis legde voor de joods-christelijke betrekkingen. Als gevolg van de invoering van de liturgie in de volkstaal raakte het gebed uit de tridentijnse ritus feitelijk in onbruik. Vorig jaar publiceerde Benedictus XVI echter een ‘motu proprio’, waarin hij pleit voor een algemener gebruik van de tridentijnse missaal van 1962, inclusief het ‘Oremus et pro Iudeis’. Met de nieuwe aanpassing komt de paus tegemoet aan de bezwaren van joodse groepen.

Abraham H. Foxman van de Antidefematieliga klaagde eerder al aan dat de herinvoering van de missaal van 1962 een stap terug betekent in de relaties tussen joden en christenen. En in juli erkende de Italiaanse aartsbisschop Angelo Amato in de krant ‘Avvenire’ dat het gebed voor de bekering beledigend is voor joden. “Op Goede Vrijdag bidden wij eerst voor onze bekering en daarna voor die van alle christenen en niet-christenen”, aldus de aartsbisschop. Daarmee wordt volgens hem aangegeven dat het Goede Nieuws bestemd is voor alle volkeren. Met zijn nieuwe richtlijn, waardoor de verwijzing naar de blindheid van de joden en het bidden voor hun bekering wordt geschrapt, treedt Benedictus XVI deze visie bij.

Bron: refonieuws

Jammer! Waarom mag er niet worden gebeden dat ook de joden hun dwaalleer verlaten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 07 feb 2008 13:33

Ik denk dat het goed is om te bidden voor (bekering van) het Joodse volk. Ik denk ook dat dit in de lijn ligt van Rom. 11.

Waar de problemen/pijnpunten volgens mij liggen is:

1. Dat dit gebed specifiek/officeel gebeden wordt op Goede Vrijdag. Een dag die erom bekend staat dat dit bij uitstek de dag was om Joden te vervolgen, te martelen en te doden (omdat immers op Goede Vrijdag onderstreept werd dat de Joden godsmoordenaars zijn).

2. Dat dit gebed (ontleend aan Rom. 11) eeuwen lang gebeden is met voorbijgaan aan het 11e vers uit datzelfde hoofdstuk 11, het vers waarin de heidenen opgeroepen worden "om hen (de Joden) tot jaloersheid te verwekken."
Alle Jodenvervolging, gedwongen "bekering" pogroms "christelijk" antisemitisme (inquisitie, Luther, Constatijn, kerkvaders) geven nu niet direct de indruk dat het praktiseren van Rom. 11:11 erg goed gelukt is.

Mijn persoonlijke ervaring is dat juist bij het metterdaad "tot jaloersheid verwekken" deuren echt opengaan.

De tekst
Laten wij ook bidden voor de Joden.
Dat onze God en Heer hun harten moge verlichten, zodat zij Jezus Christus erkennen als de verlosser van alle mensen.
Laat ons bidden. Laten wij ons buigen. Verhef ons.
Almachtige eeuwige God, die wilt dat alle mensen verlost worden en tot de kennis van de waarheid komen, verleen goedgunstig, dat bij het binnentreden van de volheid aller volkeren in uw Kerk heel Israël gered wordt. Door Christus onze Heer. Amen
had volgens mij ook anders gekund.
Beter zou het misschien zijn geweest de vetgedrukte tekst te wijzigen in "Jezus Christus erkennen als Verlosser, Koning van Israel en Hoofd van de Gemeente.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 07 feb 2008 19:16

Ik denk dat het goed is om te bidden voor (bekering van) het Joodse volk. Ik denk ook dat dit in de lijn ligt van Rom. 11.


Hebt respect voor elkaar. Ook voor elkaars geloof. Is dat zo moeilijk. Jij gelooft zus en zij geloven zo, LEKKER BOEIEND!!! Laat iedereen toch in zijn waarde.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2008 19:45

The Engineer schreef:
Ik denk dat het goed is om te bidden voor (bekering van) het Joodse volk. Ik denk ook dat dit in de lijn ligt van Rom. 11.


Hebt respect voor elkaar. Ook voor elkaars geloof. Is dat zo moeilijk. Jij gelooft zus en zij geloven zo, LEKKER BOEIEND!!! Laat iedereen toch in zijn waarde.

Laat ze maar de afgrond inlopen ja, dat lijkt me heel menselijk. Wat mij betreft bidden de joden ook voor de bekering van de paus en van mij tot het Joodse geloof. En moslims mogen ook best bidden of ik moslim mag worden.

The Engineer, volgens mij heb jij een beetje moeite met het feit dat er mensen overtuigd zijn van het gelijk van het Christelijk geloof. Wel vreemd he, dat die op refoweb voorkomen...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2008 21:09

Paus schrapt gebed voor bekering joden

...

Daarnaast wordt ook in de toekomst nog gebeden opdat joden Christus zouden erkennen, opdat God hun hart zou verlichten en opdat de hele Kerk van Israël wordt gered.

Ik snap het niet echt.
Het gebed voor de bekering van de joden wordt geschrapt. Maar het gebed voor de bekering van de joden wordt in de toekomst nog wel gebeden. :? ::((
Dat komt tegenstrijdig op mij over.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 08 feb 2008 09:17

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 08 feb 2008 09:21

The Engineer schreef:
Ik denk dat het goed is om te bidden voor (bekering van) het Joodse volk. Ik denk ook dat dit in de lijn ligt van Rom. 11.


Hebt respect voor elkaar. Ook voor elkaars geloof. Is dat zo moeilijk. Jij gelooft zus en zij geloven zo, LEKKER BOEIEND!!! Laat iedereen toch in zijn waarde.


Owja dit is een zeer inhoudelijke en zinvolle toevoeging in deze discussie!

Daar waar de Paus het niet meer doet betekend niet dat ook wij het achterwege moeten laten!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 08 feb 2008 09:56

TheKeimpe schreef:
The Engineer schreef:
Ik denk dat het goed is om te bidden voor (bekering van) het Joodse volk. Ik denk ook dat dit in de lijn ligt van Rom. 11.


Hebt respect voor elkaar. Ook voor elkaars geloof. Is dat zo moeilijk. Jij gelooft zus en zij geloven zo, LEKKER BOEIEND!!! Laat iedereen toch in zijn waarde.

Laat ze maar de afgrond inlopen ja, dat lijkt me heel menselijk. Wat mij betreft bidden de joden ook voor de bekering van de paus en van mij tot het Joodse geloof. En moslims mogen ook best bidden of ik moslim mag worden.

The Engineer, volgens mij heb jij een beetje moeite met het feit dat er mensen overtuigd zijn van het gelijk van het Christelijk geloof. Wel vreemd he, dat die op refoweb voorkomen...


Ik zeg toch ook niet dat jullie geloof onzin is. Ik laat jullie in jullie waarde ondanks dat ik het daar niet mee eens ben. En dat doe ik ook met de joden, moslims, hindoeïsten en ga zo maar door.

Je mag best overtuigd zijn van je geloof, maar je moet anderen ook overtuigd laten zijn van hun geloof en daar ontbreekt het vaak aan. Als iemand niet gelooft als jou dan kun je dat ook zo laten in plaats van gelijk er boven op te springen en gelijk te zeggen dat dat fout is. Dat zou jij ook niet willen, wat overigens ook blijkt uit jou eigen reactie.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2008 10:35

Ik vind het slecht dat een niet-christelijke groepering zoveel invloed kan uitoefenen op de daden van de chef van de grootste christelijke kerk ter wereld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2008 12:36

The Engineer schreef:Ik zeg toch ook niet dat jullie geloof onzin is. Ik laat jullie in jullie waarde ondanks dat ik het daar niet mee eens ben. En dat doe ik ook met de joden, moslims, hindoeïsten en ga zo maar door.

Maar laat ik iemand dan niet in zijn waarde als ik voor zijn bekering bid? Sterker nog, volgens de christelijke principes erken ik iemands waarde niet als ik niet voor zijn bekering bid...

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 08 feb 2008 13:02

Je hebt dan geen respect door zijn geloof. Je doet het af als onzin.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 08 feb 2008 13:07

Moet je het ergens mee eens zijn dan om het te respecteren? voor zover ik weet niet...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 feb 2008 14:05

Mag je niet meer vinden dat je zelf gelijk hebt soms?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2008 15:56

The Engineer schreef:Je hebt dan geen respect door zijn geloof. Je doet het af als onzin.

OK. Bij dezen heb jij mijn geloof als onzin afgedaan. Je hebt dus geen respect voor mijn geloof.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 08 feb 2008 16:23

Sorry: ik bedoelde "Je hebt dan geen respect voor zijn geloof. Je doet het af als onzin."
"Being second is to be the first of the ones who lose."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 113 gasten