Tien geboden fundament voor alle geboden van hele Schrift?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Tien geboden fundament voor alle geboden van hele Schrift?

Berichtdoor Chaver » 02 feb 2008 21:21

Vandaag een zin gelezen die me bijgebleven is: alle instructies van de Schrift zijn gebouwd op het fundament van de tien geboden.

Het is wel zo dat de tien geboden uit twee gedeelten bestaan. Het eerste deel gaat over hoe je YHWH liefhebben moet en het tweede gedeelte over hoe je de naaste moet behandelen.

Zouden alle geboden instructies de enige weg zijn voor ons gedrag?
Hoewel de wet oftewel Torah oftewel alle instructies zonder de Verlosser niets betekenen, want ik lees regelmatig, zij die de geboden van YHWH onderhouden én het getuigenis hebben van Yahshua HaMashiach.
Hoe zien jullie dat?

Chaver.

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 05 feb 2008 12:12

Jezus zei zelf toen men Hem er naar vroeg:

Code: Selecteer alles

35 Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
[i]Mattheus 22[/i]

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 05 feb 2008 12:48

Javaca schreef:Jezus zei zelf toen men Hem er naar vroeg:

Code: Selecteer alles

35 Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
[i]Mattheus 22[/i]


Ik hoor/lees liever de vollediger weergave uit Markus 12:39-31

29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.
30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Bovendien zijn er nog de z.g. Noachitische geboden (Gen. 8). Dit zijn de geboden voor Alle volken, die vòòr de wetgeving op de Sinai aan Noach gegeven zijn en na Pinksteren aan de volkeren gegeven zijn (Hand. 15 en Hand. 21).
Trouwens, van die 10 geboden houden wij er toch maar 9, maar dat is weer een heel andere discussie.

Wat ik me ook afvraag is: Waarom specifiek het gebod "Gij zult niet doodslaan". Dit is toch al een gebod dat, ook zonder de wetgeving op Sinai al tot de algemene moraal behoort, evenals het gebod "Gij zult niet stelen". M.a.w., wat is de meerwaarde van het geven van b.v. deze beide geboden aan Israel terwijl het in alle culturen toch al gemeengoed is?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8828
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 05 feb 2008 14:13

dalethvav schreef:Wat ik me ook afvraag is: Waarom specifiek het gebod "Gij zult niet doodslaan". Dit is toch al een gebod dat, ook zonder de wetgeving op Sinai al tot de algemene moraal behoort, evenals het gebod "Gij zult niet stelen". M.a.w., wat is de meerwaarde van het geven van b.v. deze beide geboden aan Israel terwijl het in alle culturen toch al gemeengoed is?

Misschien omdat het tot de wet van God behoort?
De focus op Israel versus heidenen vind ik een beetje off the point: het gaat niet om wetten van Israel of wetten van heidenen, maar om de wet van God. Dat is toch ook een weerspiegeling van hoe Hij is. En daar gaat het in het geloof toch om: om het kennen van Hem, het dienen van Hem en daar hoort dan ook het vernieuwd worden naar Zijn Beeld bij (Kol. 3:10).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 05 feb 2008 15:13

elbert schreef:
dalethvav schreef:Wat ik me ook afvraag is: Waarom specifiek het gebod "Gij zult niet doodslaan". Dit is toch al een gebod dat, ook zonder de wetgeving op Sinai al tot de algemene moraal behoort, evenals het gebod "Gij zult niet stelen". M.a.w., wat is de meerwaarde van het geven van b.v. deze beide geboden aan Israel terwijl het in alle culturen toch al gemeengoed is?

Misschien omdat het tot de wet van God behoort?
De focus op Israel versus heidenen vind ik een beetje off the point: het gaat niet om wetten van Israel of wetten van heidenen, maar om de wet van God. Dat is toch ook een weerspiegeling van hoe Hij is. En daar gaat het in het geloof toch om: om het kennen van Hem, het dienen van Hem en daar hoort dan ook het vernieuwd worden naar Zijn Beeld bij (Kol. 3:10).

Ja, heb je zeker wel gelijk in.
Maar juist die laatste vraag die je quotte, kwam eigenlijk zomaar bij me op.
Om alleen nog even op dat stukje door te gaan: Is het feit dat (onder normale omstandigheden bij normale mensen) het "niet doden" al (of nog) zo in het wezen van de geschapen mens zit, dat hierin nog een afspiegeling van God de Schepper te zien is?
En dan, daaruit volgend, zonder een discussie te willen over welke wetten nu voor wie waren: Waarom openbaarde God zich zo (nogmaals, aan wie doet er nu even niet toe) expliciet op deze manier met een gebod dat toch al voor de hand zou liggen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8828
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 05 feb 2008 15:42

dalethvav schreef:Om alleen nog even op dat stukje door te gaan: Is het feit dat (onder normale omstandigheden bij normale mensen) het "niet doden" al (of nog) zo in het wezen van de geschapen mens zit, dat hierin nog een afspiegeling van God de Schepper te zien is?

Het is op zich waar dat de geschapen mens een ingeschapen afkeer van het moorden heeft, maar we weten ook dat die afkeer ook onder de beheersing staat van de val in Adam. Dus als het ons uitkomt, schrikken we er niet voor terug om toch te doden, in gedachten, woorden en daden.
Dus het antwoord op deze vraag is mijns inziens "ja, maar". Ja, het is nog een restant van de goedheid van het paradijs. Maar de mens moet er blijkbaar voortdurend aan herinnerd worden dat doodslag in gedachten, woorden en daden geen afspiegeling van God de Schepper is, maar dat het uit een vervuilde bron komt, namelijk ons hart. Was het maar zo dat het altijd voor de hand ligt, niet alleen in theorie, maar vooral in de praktijk.
Wie de doodsbedreigingen in de media volgt (denk aan Wilders, Joran v.d. Sloot enz.), ziet dat dit gebod in al z'n diepte nog altijd actueel is.

En wat betreft je andere vraag: de kern waar het in de thora om gaat, is toch liefde? God liefhebben boven alles (Deut. 6:5, 10:12) en de naaste als onszelf (Lev. 19:18 ). Zo openbaarde Hij Zich ook aan Israel en dat is de dragende grond voor het vijfde gebod, zoals het dat voor alle geboden is. Liefde ligt toch ook voor de hand? Waarom doen we dat dan niet? Dat behoort tot de belangrijkste vragen in de Bijbel. Het antwoord is de zonde en het gebod leert ons zonde kennen (Rom. 3:20). De verlossing is in Christus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 06 feb 2008 12:39

Elbert schreef:En wat betreft je andere vraag: de kern waar het in de thora om gaat, is toch liefde? God liefhebben boven alles (Deut. 6:5, 10:12) en de naaste als onszelf (Lev. 19:18 ). Zo openbaarde Hij Zich ook aan Israel en dat is de dragende grond voor het vijfde gebod, zoals het dat voor alle geboden is. Liefde ligt toch ook voor de hand? Waarom doen we dat dan niet? Dat behoort tot de belangrijkste vragen in de Bijbel. Het antwoord is de zonde en het gebod leert ons zonde kennen (Rom. 3:20). De verlossing is in Christus.

Dat is wel iets voor me om over na te denken. Niet als discussiepunt maar meer voor zelfreflectie.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 10 feb 2008 16:26

dalethvav schreef:
Elbert schreef:En wat betreft je andere vraag: de kern waar het in de thora om gaat, is toch liefde? God liefhebben boven alles (Deut. 6:5, 10:12) en de naaste als onszelf (Lev. 19:18 ). Zo openbaarde Hij Zich ook aan Israel en dat is de dragende grond voor het vijfde gebod, zoals het dat voor alle geboden is. Liefde ligt toch ook voor de hand? Waarom doen we dat dan niet? Dat behoort tot de belangrijkste vragen in de Bijbel. Het antwoord is de zonde en het gebod leert ons zonde kennen (Rom. 3:20). De verlossing is in Christus.

Dat is wel iets voor me om over na te denken. Niet als discussiepunt maar meer voor zelfreflectie.


Ik vraag me af of de liefde wel datgene is waar het in de Torah om gaat.
Vaak zien we Israel's God helemaal niet als de zich openbarende God. Zie maar eens naar de rol van Farao; Jesaja en Paulus berichten daarover dat zijn rol de bedoeling had om de macht van God te openbaren - niet de liefde dus.
Of let maar eens op het element van jaloezie dat God zichzelf toedicht als hij het in de 10 Woorden erover heeft om geen andere goden dan alleen hem te vereren.
Of let anders ook eens op de opdracht van Saul aan Samuel om Amalek te verdelgen omdat dit volk 500j daarvoor de Israelieten in de woestijn dwars zat. (Ik heb ook altijd al een hekel gehad aan de spanjaarden - zullen we ze maar uitroeien vanwege de terrorist Alva?) Merkwaardig dat wij worden opgeroepen om onze vijanden lief te hebben, maar God kennelijk tekeer wil gaan tegen een lang vervlogen vijand.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 16:28

Het zou mooi zijn als jullie nou eens de koran gingen bestuderen, dan zouden jullie kennis nemen van de waarheid..

vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 feb 2008 16:36

hollandse_kees schreef:Het zou mooi zijn als jullie nou eens de koran gingen bestuderen, dan zouden jullie kennis nemen van de waarheid..

vriendelijke groet


Heeft de koran wellicht ook een equivalent van de 10 geboden dan?
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 16:45

Flappie schreef:
hollandse_kees schreef:Het zou mooi zijn als jullie nou eens de koran gingen bestuderen, dan zouden jullie kennis nemen van de waarheid..

vriendelijke groet


Heeft de koran wellicht ook een equivalent van de 10 geboden dan?



zeer zeker, alleen zijn ze versprijd over het hele boek, en zijn er iets meer dan tien, maar ze staan erin...

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 feb 2008 16:48

hollandse_kees schreef:
Flappie schreef:
hollandse_kees schreef:Het zou mooi zijn als jullie nou eens de koran gingen bestuderen, dan zouden jullie kennis nemen van de waarheid..

vriendelijke groet


Heeft de koran wellicht ook een equivalent van de 10 geboden dan?



zeer zeker, alleen zijn ze versprijd over het hele boek, en zijn er iets meer dan tien, maar ze staan erin...


Welke?
Wel interessant om te weten en waar ze staan!

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 17:02

zoals ik zei, staan over het hele boek gespreid, dus is wel verstandig om even wat te gan bestuderen omtrent de koran... wel goed van je dat je intresse toont... maar ga maar wat koranische teksten erop naslaan dan, leer je meer van , dan dat ik ze onder je neus schuif...


vriendelijke groet

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 feb 2008 17:04

hollandse_kees schreef:zoals ik zei, staan over het hele boek gespreid, dus is wel verstandig om even wat te gan bestuderen omtrent de koran... wel goed van je dat je intresse toont... maar ga maar wat koranische teksten erop naslaan dan, leer je meer van , dan dat ik ze onder je neus schuif...


vriendelijke groet


Ik hoef het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?
Ik ben bekend met de koran; maar heb behoefte om het overzichtje even voor me te zien. Dat moet ,voor een enthousiaste Moslim zoals jij je profileert, toch geen probleem te zijn!

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 17:08

is het ook niet, maar ik wil jou en anderen aansporen om zelf dingen te gaan uitzoeken, zodat je ervan leer, en geintresseerd wordt, in plaats van domweg dingen plaatsen 1 keer lezen en je kijkt er niet meer naar. En bekend met de koran?? praat geen onzin meid.. als je m ook maar 1 keer in je hand hebt gehad betekend niet dat je ermee bekend bent..

vriendelijke groet


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten