Verjaardagen, waar komen ze vandaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Verjaardagen, waar komen ze vandaan?

Berichtdoor Chaver » 30 jan 2008 23:37

Hallo, weet iemand misschien wat de achtergrond van de verjaardag is?
Als ik in de Schrift kijk, kom ik in het boek Job tegen dat hij ging offeren voor zijn kinderen omdat zij feest hielden op hun eigen dagen.
Uitgaande van het belang van het onderhouden van de Torah in het OT, denk ik, zouden met die eigen dagen misschien ook verjaardagen zijn bedoeld?

Job 1:4 en 5:" En zijn zonen gingen, en maakten maaltijden in ieders huis op zijn dag; en zij zonden henen, en nodigden hun drie zusteren, om met hen te eten en te drinken.
5 Het geschiedde dan, als de dagen der maaltijden omgegaan waren, dat Job henenzond, en hen heiligde en des morgens vroeg opstond, en brandofferen offerde naar hun aller getal; want Job zeide: Misschien hebben mijn kinderen gezondigd, en God in hun hart gezegend. Alzo deed Job al die dagen".

Of zie ik het verkeerd?

Chaver

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 31 jan 2008 09:27

Mattheus 14:6
Maar als de dag der geboorte van Heródes gehouden werd, danste de dochter van Heródias in het midden van hen, en zij behaagde aan Heródes.

Deze tekst wist ik dat die over verjaardag ging, andere teksten zou ik zo snel niet weten.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2008 10:57

Tja, en het feit dat Herodes een wat moribide gevoel voor verjaardagsfeestjes had, is voor diverse mensen reden om de verjaardag niet te vieren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 31 jan 2008 15:39

Hmz, hoe hij zijn verjaardag gevierd heeft zal mij een worst zijn. Dan kun je kerst, pasen en pinksteren beter ook niet meer vieren, weet je hoeveel mensen dit ook op een onjuiste wijze doen 8)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 31 jan 2008 16:47

Dat zou je inderdaad ook niet moeten (willen) vieren. :roll:

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 31 jan 2008 17:48

kurtyo schreef:Dat zou je inderdaad ook niet moeten (willen) vieren. :roll:


Dat zeg jij en dat zegt genoeg :)

druidfather
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:04
Locatie: rhenen
Contacteer:

Berichtdoor druidfather » 31 jan 2008 21:08

kurtyo schreef:Dat zou je inderdaad ook niet moeten (willen) vieren. :roll:


Tuurlijk moet je dat wel vieren de meeste feesten hebben een betekenis die best geviert mag worden :!:
<wat>

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Berichtdoor Chaver » 01 feb 2008 10:38

Dit kwam ik ook tegen op m'n speurtocht.Hoe kijken jullie daar tegenaan?


"De geschiedenis van verjaardagen en hoe het kwam dat ze gevierd werden, vertelt ons alles wat we nodig hebben over dit gebruik.

Lang geleden gaven de meeste mensen geen enkele aandacht aan het gedenken van hun geboortedag. Het eerste voorbeeld dat betrekking had op de ontwikkeling was het vieren van de verjaardag van hun afgod; een keer per jaar op de zonnewende in de winter. Dit is de originele betekenis van Kerstmis, sinds de winterzonnewende beschouwd werd als de "wedergeboren"of "geboortedag" van de zonnegod ( Natalis Sol Invictus), de onoverwinnerlijke).Dit alleen al bestempelt de gewoonte als origineel van de rebellie tegen YHWH, Die de Enige is en de enige Elohim van Hemel en Aaarde. Bedenk dat YHWH geboden heeft dat de de wegen van de heidenen niet leren (Deut. 12). Later begonnen de mensen de jaarlijkse geboortedag van hun koning te vieren op dezelfde tijd als hun afgod. Ze benaderden hun regeerder op dezelfde manier en met dezelfde eer als hun afgod. In hun gedachten kreeg hun regeerder een anthropomorphische versie van hun afgod.

In het oosten begon de bevolking over het algemeen langzaamaan elk jaar hun eigen "geboortedag" te vieren op, wat zij geloofden dat, "nieuwjaarsdag" was. Eigenlijk ontwikkelde het volk de gewoonte om hun persoonlijke geboortedag te gedenken op de dag dat zij werkelijk geboren waren.
Nou, laten we eens kijken naar de cake en kegels:
Is hier een verbinding die we niet eerder gemaakt hebben?
Wereldwijd waren gebakken taarten voor de Koningin van de Hemel (Asherash) verwikkeld in de vieringen van de geboortedagen (Jer./YermeYahu 7:18. Dit wekt de woede van YHWH.
Bij het uitblazen van de kaarsen en een geheime wens maken, verricht de jarige afgoderij,omdat de "wens" aan hun GENIE of JINN, is gericht, een toverspreuk uitgevoerd door Heksen.De kaarsen zijn een onderdeel van het vuurritueel. Heidenen geloven dat de zon de afgevaardige van het vuur is.De opstijgende rook van de uitgeblazen kaarsen droegen de geheime wens de hemelen in. Hoe denk je dat YHWH het vindt, wanneer wij onze kinderen deze dingen onderwijzen of deze gewoonten aan hen verspreiden en doorgeven?
Wat is dat dan, als we aan YHWH "denken"over de "wens" als we dan YHWH bidden?
Dat is niet acceptabel voor YHWH, hoe we het ook verhullen in onze gedachten.YHWH in een Heidens jasje aanbidden is het belangrijkste probleem die we vandaag de dag hebben.We hebben als nooit te voren een oogzalf nodig om beter te zien. Open je ogen en zelfs de achtergrond van het kleinste feesthoedje wordt beter begrepen."
Verjaardagen in de Schrift (In elke verjaardag kwam dood voor)

Even snel terug naar de huidige dag, dan weten we dat de heksen Asherah erg hoog achten.De meest belangrijke dag voor elke heks is de dag van hun geboorte.
In de Schrift herkennen individuelen verjaardagen als Heidens, of als rebellie.Kijk naar de volgende verzen die de zeven zonen en drie dochters van Iyob, tegengesteld tussen het NIV en de KJV en dan niets in de letterlijke betekenis van de NASversie:

Job 1:4-5 (NIV): "Zijn zonen gebruikten verdraaingen om de feesten in hun huizen te houden, en zij zouden hun drie zusters uitnodigen om met hen te eten en te drinken. Toen een periode van het feesten in werking werd gesteld, zou Job gezonden zijn en hen gezuiverd hebben.Vroeg in de morgen zou hij een brandoffer hebben geofferd voor hen, denkende “Misschien hebben mijn kinderen gezondigd en Elohim vervloekt hebben in hun harten”.Dit was Job’s geregelde gewoonte”

ob 1:4 (KJV): " En zijn zonen gingen en feesten in hun huizen, iedereen zijn eigen dag, en hun zusters uitgenodigd om met hen tee ten en te drinken”.

Job 1:4-5 (NAS): " En zijn zonen maakten gebruik om naar hun huizen te gaan om daar feest te houden van een ieder op zijn eigen dag en zij nodigden hun drie zusters om met hen tee ten en te drinken”.

Het is een hardnekkig misterie en erg eenvoudig voor ons voor te stellen, wat daar gaande was.

Daarom kun je zien dat de enige betekenis van verjaardagen feesten zijn, die in de Schrift beschreven worden als rebellerende mensen TEGEN YHWH:

Gen 40:20: "De derde dag nu was Farao’s verjaardag en hij gaf een feest voor alle ambtenaren”.

Mark 6:21: "Op zijn geboortedag/verjaardag gaf Herodus een banket voor zijn hoge ambtenaren en militaire commandanten en de leidinggevende mannen van Galilea”.
Dezen waren rebellerende mannen.
Ik weet dat er geen direct Torahverbod is tegen een persoon die zijn geboortedag gedenkt.
Hoewel, het origineel van de heidense praktijk is, waarom het afgoderij is. Als heksen de dag houden die zo belangrijk voor hen is ( terwijl de Schrift zwijgzaam is over het belangrijke van de geboortedag ) en de geschiedenis ontwikkeling van de verjaardagen, die van heidense oorsprong zijn; dan zouden we aan deze dagen geen tijd moeten besteden of wat dan ook.
We zouden het niet moeten bemoedigen om kaarten te zenden of kadootjes.Velen vragen naar dit onderwerp, sinds de Schrift geen specifieke veroordeling heeft over het gedenken van de geboortedagen (verjaardagen).


Het feit dat deze gewoonte een Heidense oorsprong heeft is onze aanwijzing om het niet uit te voeren:

Deut 12:29-31: “Wanneer YHWH uw Elohim, voor uw aangezicht zal hebben uitgeroeid de volken, naar dewelke gij heengaat, om die erfelijk te bezitten; en gij die erfelijk zult bezitten, en in hun land wonen;

30 Wacht u, dat gij niet verstrikt wordt achter hen, nadat zij voor uw aangezicht zullen verdelgd zijn; en dat gij niet vraagt naar hun goden, zeggende: Gelijk als deze volken hun goden gediend hebben, alzo zal ik ook doen.
31 Gij zult alzo niet doen YHWH uw Elohim; want al wat YHWH een gruwel is, dat Hij haat, hebben zij hun goden gedaan; want zij hebben ook hun zonen en hun dochteren met vuur verbrand voor hun goden.
Deut 12:32.” Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.

Onze harten zijn geneigd tot wat recht lijkt in onze eigen ogen, speciaal wanneer wij geprogrammeerd zijn door de populaire cultuur om on heen.

Spreuken 12:15 "De weg van een dwaze lijkt hem recht, maar een wijs mens luistert naar raad”.

Spreuken 14:12: Daar is een weg die voor eem man recht lijkt , maar aan het einde leidt tot de dood”

Satan vermomt zich en beraamt plannen voor misleiding. Als je wijsheid zoekt, neem TORAH.

Evolutionisten geloven dat als er genoeg tijd voorbij gaat dat de schepping leven zal ontwikkelen. Dan zal leven veranderen in diverse vormen.Zij die een excuus zoeken voor Heidense gewoontes lijken te geloven dat dingen ook veranderen in andere dingen, als je het maar genoeg tijd geeft. Misschien dat onze Schepper, YHWH, de oorsprong wel zal vergeten en naar onze nieuwe redenen kijken en het zal accepteren – oops, maar dan is daar de herinnering aan het gouden kalf-incident…..
(Vrij vertaald naar een artikel van Lew White)

Shalom, Chaver.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2008 13:08

Tja. Maar dat het vroeger verkeerd werd gevierd wil niet zeggen dat wij het dus maar niet moeten vieren. Die heidense volken deden ook allerlei rituelen om een goed oogst bij hun afgoden af te bidden.... en feesten om te danken voor een goede oogst. Als Israel dat niet mocht overnemen, waarom vierden ze dan het Pinksterfeest? En waarom doen we aan biddag en dankdag? Omdat we tot God bidden en Hem danken. Wat de Israelieten niet mochten overnemen was de afgodendienst. Want ze moesten God dienen. Dat lees ik ook in de tekst uit Deuteronomium. De heidenen brachten ook offers. Mocht het volk Israel daarom niet offeren? Dat mochten ze zeker wel, maar dan wel aan God en niet aan afgoden.

Daarom verbiedt de Bijbel het vieren van verjaardag ook niet omdat er mensen waren die er verkeerd mee omgingen. Op basis van de Bijbelse onderbouwing is slecht dat verkeerd er mee omgaan af te keuren, niet het vieren van verjaardagen zelf. Net zoals het offeren aan afgoden verboden is maar het offeren aan God dat niet was.

Even voor de interesse, komt dit van een site van een Jehovah's getuige af?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 01 feb 2008 15:51

Hier in Roemenie viert men niet alleen verjaardagen, maar ook de heiligen-dagen. Bijna iedere Roemeen heeft twee namen, een eigen naam en de naam van een heilige, die dan gelijk is aan de naam van de heilige van die dag (volgens de orthodoxe kalender). Afgelopen woensdag bijvoorbeeld was het Sfantul Ion (heilige Johannes) en iedereen die dan Ion, Ioan, Ioana of iets dergelijks heet 'viert' dan ook zijn/haar dag.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2008 16:06

Verjaardagen zijn een mooi smoesje om een feestje te geven. Ik vier zo af en toe mijn halve verjaardag, wanneer ik in mei meer zin heb om een feestje te geven dan in november.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 feb 2008 17:57

Marnix schreef:Even voor de interesse, komt dit van een site van een Jehovah's getuige af?

http://tegenhetlicht.punt.nl/?r=1&id=398325

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Berichtdoor Chaver » 04 feb 2008 15:24

Marnix schreef:Tja. Maar dat het vroeger verkeerd werd gevierd wil niet zeggen dat wij het dus maar niet moeten vieren. Die heidense volken deden ook allerlei rituelen om een goed oogst bij hun afgoden af te bidden.... en feesten om te danken voor een goede oogst. Als Israel dat niet mocht overnemen, waarom vierden ze dan het Pinksterfeest? En waarom doen we aan biddag en dankdag? Omdat we tot God bidden en Hem danken. Wat de Israelieten niet mochten overnemen was de afgodendienst. Want ze moesten God dienen. Dat lees ik ook in de tekst uit Deuteronomium. De heidenen brachten ook offers. Mocht het volk Israel daarom niet offeren? Dat mochten ze zeker wel, maar dan wel aan God en niet aan afgoden.

Daarom verbiedt de Bijbel het vieren van verjaardag ook niet omdat er mensen waren die er verkeerd mee omgingen. Op basis van de Bijbelse onderbouwing is slecht dat verkeerd er mee omgaan af te keuren, niet het vieren van verjaardagen zelf. Net zoals het offeren aan afgoden verboden is maar het offeren aan God dat niet was.

Even voor de interesse, komt dit van een site van een Jehovah's getuige af?


Wat betreft die site, ik denk niet dat het uit de Jehovah's getuige hoek komt, eerder uit de Nazareens-Israelitsche hoek.

Maar ik wilde je ook vragen of we gebruiken of dagen mogen doen, die in de bijbel niet geboden worden?
Mogen we slechte gebruiken veranderen door in onze ogen goede dingen ervoor in de plaats te zetten?
In hoeverrre bezondigen we ons er dan aan?
Heb jij daar misschien een antwoord op?
Alvast bedankt, Chaver.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten