onvergeeflijke zonde/zonde tegen de heilige geest

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

André

Berichtdoor André » 03 jan 2008 15:15

kurtyo schreef:Ten eerste zou ik het prettig vinden als The Engineer nog ingaat op mijn vorige bericht. Ten tweede wil ik even ingaan op André:

André schreef:Even iets persoonlijker, geloof jij (met de Bijbelkennis die jij hebt) dat je de zonde hebt gedaan waar dit topic over gaat?


Nee. Want ik geloof niet in de autoriteit van de Bijbel en geloof niet zozeer in de drie-eenheid, dus ook niet in de Heilige Geest van God (misschien wel in God als Geest) en dus ook niet in de zonde die je ertegen kunt begaan. Daarbij zou je het volgens velen zelf weten als je de zonde begaan zou hebben, ik weet het niet, dus heb ik de zonde niet begaan.
Overigens heeft mijn bijbelkennis er natuurlijk niets mee te maken. Veel filosofen hebben/hadden een prima bijbelkennis, maar geloven niet (dat geldt ook voor veel theologen).
Bedankt voor je openheid, dus ik mag geloven dat jij je kennis die je van de Bijbel hebt bewust aan het negeren bent nu? Of wat anders onder woorden gebracht, voordat je de kerk verliet heb je niets meegekregen van het (Bijbels) onderwijs dat je hebt genoten?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jan 2008 16:59

Graag gedaan.
En ik negeer helemaal niets bewust. Ik doe kennis op, maar hoef die kennis natuurlijk niet per se te onderschrijven. Ik neem ergens kennis van: ik lees de Bijbel, maar geloof er niet in - wel kan ik prima vanuit de Bijbel discussiëren omdat mijn Bijbelkennis redelijk (nog niet meer dan dat) is.
En natuurlijk heb ik wel wat meegekregen van het Bijbels onderwijs dat ik heb genoten en van mijn christelijke opvoeding, maar waarom zou je klakkeloos alles aan moeten nemen wat men tegen je zegt? Dan zou jij toch ook allang niet alleen maar christen meer geweest zijn?

Waar wil je overigens heen? Ik vind het best interessant, maar heb ook niet zoveel zin om voor jan-met-de-korte-achternaam mijn ongeloof te verantwoorden - tenzij je me natuurlijk vertelt waar je nieuwsgierigheid vandaan komt.

André

Berichtdoor André » 03 jan 2008 17:26

kurtyo schreef:Waar wil je overigens heen? Ik vind het best interessant, maar heb ook niet zoveel zin om voor jan-met-de-korte-achternaam mijn ongeloof te verantwoorden - tenzij je me natuurlijk vertelt waar je nieuwsgierigheid vandaan komt.
Nou, ik vind het nogal frappant/interessant hoe een mens met een Christelijke opvoeding, die kennis blijkbaar makkelijk aan de kant kan schuiven als zijnde op hem niet (meer) van toepassing. Je ongeloof verantwoorden moet je inderdaad niet willen. Je hebt immers een eigen keus gemaakt en dat is voor jou de keus, daar kom ik niet aan.
Misschien is het van mijn kant een machteloze poging om tegen beter weten in je te laten nadenken welke keuzes je gemaakt hebt. Maar zoals gezegd machteloos en zonder waarde, dus ik wil nergens heen met jou ongeloof, dat wil ik graag aan jou overlaten.

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 03 jan 2008 17:50

André schreef:
kurtyo schreef:Waar wil je overigens heen? Ik vind het best interessant, maar heb ook niet zoveel zin om voor jan-met-de-korte-achternaam mijn ongeloof te verantwoorden - tenzij je me natuurlijk vertelt waar je nieuwsgierigheid vandaan komt.
Nou, ik vind het nogal frappant/interessant hoe een mens met een Christelijke opvoeding, die kennis blijkbaar makkelijk aan de kant kan schuiven als zijnde op hem niet (meer) van toepassing.

Interessant, het verbaast mij vaak juist hoe mensen op het moment dat ze geleerd zouden moeten hebben kritisch na te denken nog steeds in het geloof dat hen vroeger bijgebracht is blijven hangen.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

André

Berichtdoor André » 03 jan 2008 17:57

Russell schreef:
André schreef:
kurtyo schreef:Waar wil je overigens heen? Ik vind het best interessant, maar heb ook niet zoveel zin om voor jan-met-de-korte-achternaam mijn ongeloof te verantwoorden - tenzij je me natuurlijk vertelt waar je nieuwsgierigheid vandaan komt.
Nou, ik vind het nogal frappant/interessant hoe een mens met een Christelijke opvoeding, die kennis blijkbaar makkelijk aan de kant kan schuiven als zijnde op hem niet (meer) van toepassing.

Interessant, het verbaast mij vaak juist hoe mensen op het moment dat ze geleerd zouden moeten hebben kritisch na te denken nog steeds in het geloof dat hen vroeger bijgebracht is blijven hangen.
Flauwe reactie Russell, je kunt geloof onderhouden, maar ook je ongeloof.

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 03 jan 2008 18:06

Waarom is dat flauw? Het is nu eenmaal zo dat ik me daarover verbaas, in ieder geval bij een aantal intelligentere mensen.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met (on)geloof onderhouden.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

André

Berichtdoor André » 03 jan 2008 18:12

Russell schreef:Waarom is dat flauw? Het is nu eenmaal zo dat ik me daarover verbaas, in ieder geval bij een aantal intelligentere mensen.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met (on)geloof onderhouden.
Oké, ik dacht even dat jij jezelf bij de intelligente mensen had bedacht.

on·der·hou·den4 (overgankelijk werkwoord; onderhield, heeft onderhouden)
1 in stand houden, laten voortduren
2 naleven, betrachten
3 (iets) in goede staat houden
4 aangenaam bezighouden
5 (iem.) financieel verzorgen

Ik doelde op optie 3

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 03 jan 2008 18:16

André schreef:
Russell schreef:Waarom is dat flauw? Het is nu eenmaal zo dat ik me daarover verbaas, in ieder geval bij een aantal intelligentere mensen.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met (on)geloof onderhouden.
Oké, ik dacht even dat jij jezelf bij de intelligente mensen had bedacht.

Dat doe ik ook wel, maak je geen zorgen. :P Maar dat is niet waar ik hier op doelde.

on·der·hou·den4 (overgankelijk werkwoord; onderhield, heeft onderhouden)
1 in stand houden, laten voortduren
2 naleven, betrachten
3 (iets) in goede staat houden
4 aangenaam bezighouden
5 (iem.) financieel verzorgen

Ik doelde op optie 3

Je bedoelt dus dat je bewust kan proberen gelovig dan wel ongelovig te blijven? Dat zal best mogelijk zijn, maar het lijkt mij zinniger om je kritische denkvermogen te onderhouden in plaats van jezelf a priori vast te pinnen op een bepaald standpunt.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 03 jan 2008 18:21

.
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:53, 2 keer totaal gewijzigd.
.

André

Berichtdoor André » 03 jan 2008 18:22

Russell schreef:
André schreef:
Russell schreef:Waarom is dat flauw? Het is nu eenmaal zo dat ik me daarover verbaas, in ieder geval bij een aantal intelligentere mensen.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met (on)geloof onderhouden.
Oké, ik dacht even dat jij jezelf bij de intelligente mensen had bedacht.

Dat doe ik ook wel, maak je geen zorgen. :P Maar dat is niet waar ik hier op doelde.

on·der·hou·den4 (overgankelijk werkwoord; onderhield, heeft onderhouden)
1 in stand houden, laten voortduren
2 naleven, betrachten
3 (iets) in goede staat houden
4 aangenaam bezighouden
5 (iem.) financieel verzorgen

Ik doelde op optie 3

Je bedoelt dus dat je bewust kan proberen gelovig dan wel ongelovig te blijven? Dat zal best mogelijk zijn, maar het lijkt mij zinniger om je kritische denkvermogen te onderhouden in plaats van jezelf a priori vast te pinnen op een bepaald standpunt.
Mm, volgens mij gebruik ik wel mijn denkvermogen om in dit geval Gods wegen met mijn leven te begrijpen. En wat daar volgens zijn Woord de uitkomst van zal worden.
Dus ik ben het niet met je eens dat ik daar passief in ben.
Maar misschien heb jij daar andere voorbeelden van?

Met een bushokje om je heen Christen zijn ofzo, je weet het niet hè? 8)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jan 2008 19:04

André schreef:Nou, ik vind het nogal frappant/interessant hoe een mens met een Christelijke opvoeding, die kennis blijkbaar makkelijk aan de kant kan schuiven als zijnde op hem niet (meer) van toepassing.


Je schrijft 'christelijk(e)' met een kleine letter als het niet aan begin van de zin staat. ;-) Maar waarom is dat frappant? Ik ben kritisch gaan nadenken en kwam voor mezelf tot de conclusie dat het christelijk geloof niet naar de waarheid leidt. Ik schuif de kennis die ik heb opgedaan in mijn voorbije jaren helemaal niet terzijde, maar ik doe er iets anders mee dan jij.

André schreef:Misschien is het van mijn kant een machteloze poging om tegen beter weten in je te laten nadenken welke keuzes je gemaakt hebt.


Maak je maar niet druk, daar denk ik vrijwel dagelijks over na.

@ Zahra:
Ik begrijp je 'ja precies' niet zo goed. Het is immers net zo 'vreemd' dat mensen de islamitische versie van de waarheid aanhangen en ook hun (jullie) manier van 'beleiden' is apart en interessant voor buitenstaanders. De Koran kennen veel mensen ook, terwijl ze er niet in geloven.
Ik begrijp het kritiekloos overnemen van een geloof ook wat vreemd. Dat is overigens wat anders dan de weg van je ouders volgen: mensen die me bijzonder aan het hart gaan, hebben bewust gekozen - na een heel denkproces - om wel de weg van de 'vaderen' te bewandelen, en daarin schuilt mijns inziens niet per definitie iets kwaads.
Mensen die van het christelijk geloof overstappen op de islam snap ik overigens nog minder. En trouwens, jij neemt dan niet het geloof over van je ouders, maar in wezen is je geloof natuurlijk net zo 'naïef' als dat van christenen en andere gelovigen. Je neemt iets aan omdat het in een boek staat dat de waarheid zou bevatten. Het is overigens helemaal niet noodzakelijk om je enorm te verdiepen in alle religies - dat heb jij ook niet gedaan, want je geeft aan dat je je beperkt hebt tot drie grote religies - om een keuze te maken, zeker niet als er sprake is van een 'openbaringsgeloof'.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 03 jan 2008 19:10

.
Laatst gewijzigd door zahra op 11 aug 2011 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
.

André

Berichtdoor André » 03 jan 2008 19:18

@ kurtyo, bedankt voor je openheid. (trouwens een voornaam schrijf je met een hoofdletter :wink: )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jan 2008 20:07

Welke voornaam schrijf ik niet met een hoofdletter dan?

André

Berichtdoor André » 03 jan 2008 21:03

kurtyo schreef:Welke voornaam schrijf ik niet met een hoofdletter dan?
Het is je nickname, daar zullen wsl andere regels voor gelden. :wink:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten