onvergeeflijke zonde/zonde tegen de heilige geest

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

André

Berichtdoor André » 31 dec 2007 20:21

ja Christenen wel, tenminste wel als ze met Jezus als God dwepen op zo'n overdreven manier..maar veel Christenen neem ik dat niet kwalijk want zo is ze het immers geleerd
Ah ja, ik twijfel soms ook wel eens aan de verstandelijke vermogens of iemand wel in staat is een mens met een ander idee te accepteren.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 01 jan 2008 11:08

The Engineer schreef:Kun je hun geloof niet respecteren ofzo?
Ik weet dat het irritant klinkt maar in principe niet nee. Maar don't worry ik gebruik geen zwaard om mijn geloof aan anderen op te dringen en als men zich aan mij irriteert dan kunnen ze me gewoon negeren :)SDB

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 01 jan 2008 11:11

De vraag die bij mij leeft is of Zahra de mensen respecteert die hier het reformatorisch geloof, of, algemener, het christelijk geloof respecteert... soms bekruipt mij het gevoel dat ze alleen maar provocerend aan de gang is...


Dat is ook waar ja.

Ik weet dat het irritant klinkt maar in principe niet nee.


Dan heb je de bijbel waarschijnlijk niet goed gelezen: Heb respect voor elkander en wees elkander daarin voor. Noem je dat overigens christelijk?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 01 jan 2008 11:18

marcel081276 schreef: Allah is ook God en aangezien er maar 1 God is aanbidden moslims dus dezelfde God als jij, wij en zovelen.
Ik las net dit stukje. Christenen in Maleisië wordt verboden de naam "Allah" te gebruiken een naam die men van ouds gebruikt voor God en zelfs al bestond voor de Islam. Als ik het goed heb wordt "Allah" zelfs in Aramees gebruikt voor "God". Ik begrijp dus de verwarring die er is bij relatieve buitenstaanders over het woord. Maar instanders hebben geen twijfel! De God van Abraham, Isaak en Jakob is niet de "Allah" van de moslims daarover zijn beide partijen het eens.

Maar ik begrijp het misverstand, zelfs in het jeugdjournaal wordt verkeerd uit het arabisch vertaald.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 01 jan 2008 22:13

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 01 jan 2008 22:22

[
Laatst gewijzigd door zahra op 11 aug 2011 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 02 jan 2008 14:42

@zahra:
zonde tegen de heilige geest is toch de 3-eenheid verloochenen??
Er zijn echter genoeg mensen die de drie-eenheid ontkennen,maar toch wel in God..een Schepper geloven


Wat is de drieeenheid >? dat is een door de mens gefrabriceerde benaming voor het ZIJN van de Eeuwige. Hij gaat ons begrip verre te boven . De Heer onze God is EEN!!! Maar je kunt zeggen dqt Hij verschillende bestaans vormen heeft. OA Zijn Gezicht, dat wij kunnen zien in de manifestatie waarin Hij zich te kennen gaf , wanneer Hij tot bepaalde stervelingen heeft gesproken. Hij kan daarvoor kiezen om zich zo te manifesteren , zonder af te doen aan Zijn eigen Heilige Eenheid. YHWH= ENIGE Eeuwige
In de rol als Zijnde de Weg tot het Eeuwige Leven heeft Hij zich in Yeshua doen kennen.
Door Zelf offer te worden Heeft Hij voor ons de prijs betaald die voor de zonde was bepaald- de dood.
En Hij heeft zich als overwinnaar getoond. De dood overwonnen - als teken dat Hij HET LEVEN is.
Lees Bijv Injil van Johannes hoofdstuk 1.
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... version=30

Nou kun je twee dingen doen het wel geloven - of Het niet geloven. dat kan alleen de Heilige Geest je duidelijk maken.



Maar ik zie het Christendom ook niet als de waarheid, dus ook de zonde tegen de heilige geest(3-eenheid) niet, want ik geloof weer dat de 3-eenheid fout is


Het Christendom als zodanig is een godsdienst.
YHWH heeft nooit een bepaalde godsdienst voorgeschreven . Wel Heeft Hij IN de Messiah de Weg laten zien - en dat heeft met geloof te maken. Kun - Wil je dit geloven>?
Wie zegt Yeshua dat HIj zelf is - op grond waarvan zegt Hij dit
....... waar is dit op het gebaseerd_?
Op de beloften van de Torah en de Profeten.; dus niet de beloften van een bepaalde religie .
Maar de Beloften die in de Geschriften liggen.
Willen we een religie aanhangen kunnen we nooit tot het EEUWIGE LEVEN komen. ALleen Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven!
Maar als je het uit onwetendheid deed kun je vergeven worden voor Shirk, maar sterf je in Shirk dan word je niet vergeven en zul je het paradijs niet binnen gaan


Ja , maar Alleen Yeshua is de Weg naar het Eeuwige Leven , dus als je weet wat Hij gezegd heeft en je wilt het niet geloven, dan doe je dat volgens mij niet uit onwetendheid en kun je je niet excuseren daarover.
.......

Ik wijs zoiezo het christendom helemaal af als ware religie..en dat zal ik altijd blijven doen, dus dan heb ik zoieso die zonde gepleegd, en ga ik volgens het Christendom toch niet naar de hemel

ja maar Christenen geloven toch ook dat moslims die sterven als moslim en Jezus niet hebben eengenomen als zoon van God/God zelf, en als verlosser, dat deze mensen niet naar de hemel gaan, maar naar de hel


:idea: Wat zegt Yeshua zelf daarover :idea: :?:
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 02 jan 2008 15:16

.
Laatst gewijzigd door zahra op 11 aug 2011 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
.

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Berichtdoor darren » 02 jan 2008 15:34

goofy1978 schreef:Ben je er diep in je hart van overtuigd dat Jezus Gods Zoon is, maar val je Hem af acht je Zijn bloed onrein.

Hebreen 10
26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.


Zelfs al zou je de woorden van Paulus als autoriteit willen nemen, dan nog is de Brief aan de Hebreeen volgens vele theologen niet van de hand van Paulus zelf, maar van iemand (waarschijnlijk een bisschop) in de vroege kerk. De Here Jezus zou nooit op zo'n merkwaardige en doorzichtige manier met hel en verdoemenis geschermd hebben. Hier zie je een kant van de vroeg-christelijke kerk waaruit blijkt hoe vroeg het al mis ging na de missie van Jezus.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 02 jan 2008 16:28

darren schreef:
goofy1978 schreef:Ben je er diep in je hart van overtuigd dat Jezus Gods Zoon is, maar val je Hem af acht je Zijn bloed onrein.

Hebreen 10
26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.


Zelfs al zou je de woorden van Paulus als autoriteit willen nemen, dan nog is de Brief aan de Hebreeen volgens vele theologen niet van de hand van Paulus zelf, maar van iemand (waarschijnlijk een bisschop) in de vroege kerk. De Here Jezus zou nooit op zo'n merkwaardige en doorzichtige manier met hel en verdoemenis geschermd hebben. Hier zie je een kant van de vroeg-christelijke kerk waaruit blijkt hoe vroeg het al mis ging na de missie van Jezus.


Ten eerste is dit redelijk off-topic (zie forum regels), ten tweede is het misschien een idee om eens een topic te openen over wat de Heere Jezus over de hel gezegd zou hebben en wat de bronnen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Berichtdoor darren » 03 jan 2008 09:04

Het zich beroepen op theologen om een aangehaalde bron ter discussie te stellen lijkt me op een christelijk forum net zo off-topic as het aanhalen van een tekstdeel de Bijbel.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jan 2008 11:04

Ten eerste zou ik het prettig vinden als The Engineer nog ingaat op mijn vorige bericht. Ten tweede wil ik even ingaan op André:

André schreef:Even iets persoonlijker, geloof jij (met de Bijbelkennis die jij hebt) dat je de zonde hebt gedaan waar dit topic over gaat?


Nee. Want ik geloof niet in de autoriteit van de Bijbel en geloof niet zozeer in de drie-eenheid, dus ook niet in de Heilige Geest van God (misschien wel in God als Geest) en dus ook niet in de zonde die je ertegen kunt begaan. Daarbij zou je het volgens velen zelf weten als je de zonde begaan zou hebben, ik weet het niet, dus heb ik de zonde niet begaan.
Overigens heeft mijn bijbelkennis er natuurlijk niets mee te maken. Veel filosofen hebben/hadden een prima bijbelkennis, maar geloven niet (dat geldt ook voor veel theologen).

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 03 jan 2008 13:51

darren schreef:
goofy1978 schreef:Ben je er diep in je hart van overtuigd dat Jezus Gods Zoon is, maar val je Hem af acht je Zijn bloed onrein.

Hebreen 10
26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.


Zelfs al zou je de woorden van Paulus als autoriteit willen nemen, dan nog is de Brief aan de Hebreeen volgens vele theologen niet van de hand van Paulus zelf, maar van iemand (waarschijnlijk een bisschop) in de vroege kerk. De Here Jezus zou nooit op zo'n merkwaardige en doorzichtige manier met hel en verdoemenis geschermd hebben. Hier zie je een kant van de vroeg-christelijke kerk waaruit blijkt hoe vroeg het al mis ging na de missie van Jezus.



2 Tim 3,16
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Paulus heeft dit door de Geest geschreven.
Nee Jezus had het ook zelden over hel en verdoemenis.

Mat 13,42
En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 03 jan 2008 14:13

goofy1978 schreef:

2 Tim 3,16
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;


De schrift die ze toen hadden, was beperkt tot de Tenach. Daar valt het NT dus buiten. Jouw argument gaat dus niet op, omdat Paulus helemaal zich louter beperkt tot het OT.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 03 jan 2008 14:24

Sabra schreef:
goofy1978 schreef:

2 Tim 3,16
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;


De schrift die ze toen hadden, was beperkt tot de Tenach. Daar valt het NT dus buiten. Jouw argument gaat dus niet op, omdat Paulus helemaal zich louter beperkt tot het OT.


Paulus komt nergens voor in het OT
Je moet de woorden van Paulus als autoriteit nemen, omdat hij ze door de Geest geschreven heeft dus God zelf.
Maar als je paulus waarschuwingen voor de zonde tegen de Geest niet wil geloven moet je zelf weten.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten