Wat doet(is) kerst voor jouw?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jan 2008 19:18

Jezus is inderdaad waarschijnlijk in de lente geboren, kijk maar eens hier:
http://www.goedbericht.nl/luister&kijk/2007/jezus_verjaardag.html

The Destroyer

Berichtdoor The Destroyer » 12 jan 2008 21:38

Lalage schreef:Jezus is inderdaad waarschijnlijk in de lente geboren, kijk maar eens hier:
http://www.goedbericht.nl/luister&kijk/2007/jezus_verjaardag.html


Dit is waarschijnlijk een van de misverstanden die goed uitkomt.
De meeste mensen weten nog een beetje wat kerst voor kerkmensen inhoud.
en het is ook lekker gezellig in die donkere tijd.
Donkere stal, voerbak, enz.
maar bijvoorbeeld pasen is voor velen alleen lekker vrij.

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Berichtdoor Chaver » 04 feb 2008 15:43

Sinds ik weet dat Kerst een heidense achtergrond heeft, ben ik me gaan verdiepen in de betekenis van de gezette tijden van YHWH, die o.a. in Leviticus 23 staan en ik vroeg me af of die inderdaad vervuld en dus weggedaan waren, zoals het meestal begrepen wordt. Ik kwam erachter dat nergens in de bijbel wordt geboden om de geboorte van onze Verlosser te vieren.We worden ook niet aangemoedigd om verjaardag te vieren.
Verder zoeken bracht me bij ene keizer Constantijn, die met zijn mond çhristen'was geworden en alle heidense tijden gebruikte om er christelijke betekenis aan te geven. het was hem er om te doen om scheiding tussen de eerste gemeente (die nog de sabbat en de feesten uit o.a. Leviticus vierden) en zijn gevolg aan te brengen. Dat deed hij op straffe des doods.Nou, dan willen de meesten wel en een paar eeuwen verder weet je niet beter...
Dat ik ook om en weer terug ging naar de originele tijden, kwam hoofdzakelijk omdat ik de eer niet aan mensen wilde geven, maar aan Degene die de originele tijden had gegeven, wat me het etiket 'vreemde eend in de bijt' opleverde. Maar ik hou nog steeds van de SV en ook erken ik onze Verlosser en het hele NT,
Chaver

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2008 15:49

O nee krijgen we dat weer. Constantijn is ook niet mijn favoriet, maar waarschijnlijk heb je je laten leiden door allerlei tendentieuze bronnen.

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Berichtdoor Chaver » 04 feb 2008 17:05

Cicero schreef:O nee krijgen we dat weer. Constantijn is ook niet mijn favoriet, maar waarschijnlijk heb je je laten leiden door allerlei tendentieuze bronnen.


Welke?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2008 19:30

Dat zul jij beter weten dan ik.

Chaver
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2007 23:24

Berichtdoor Chaver » 05 feb 2008 11:00

Cicero schreef:Dat zul jij beter weten dan ik.

Ik weet niet wat jij onder tendentieus verstaat. Noem es wat?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Wat doet(is) kerst voor jouw?

Berichtdoor Lichtzwaard » 04 okt 2012 09:44

Met de komst van Jezus Christus in het vlees gaan wij op weg naar Pasen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Wat doet(is) kerst voor jouw?

Berichtdoor beantsje » 05 okt 2012 10:52

Ik moet zeggen dat voor mij persoonlijk Pasen meer betekenis heeft dan kerst.
Met kerst vieren we de geboorte van Jezus.
Uiteraard is het wel prachtig dat met de geboorte van Jezus Gods belofte eindelijk in vervulling ging. Maar (zo voel ik het) het offer en de wederopstanding van Jezus is toch het belangrijkste voor ons.

Daarbij wordt kerst, hoe gezellig ook, altijd 'vervuild' door allerlei bijkomende zaken; kerstman, cadeautjes, kerstboom, verplichte gezelligheid, overdadig veel eten. Daardoor verdwijnt de focus van waar het allemaal om draait. Al geniet ik altijd met volle teugen van ons familiefeest.
Bij Pasen is dat veel minder (al probeert de commercie er steeds meer een paasdiner door te drukken, de Paashaa heeft niet echt een grote rol). Het is dan gemakkelijker om de blik gericht te houden op waar het om draait.

De kerstnachtdienst laat ik dan ook graag aan mij voorbij gaan; teveel mensen die alleen dan in de kerk komen voor de leuke sfeer, maar er verder niets mee hebben. De paaswake wil ik beslist niet missen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Wat doet(is) kerst voor jouw?

Berichtdoor Cicero » 05 okt 2012 11:01

de Paashaa heeft niet echt een grote rol
Nee, dat is de schuld van Constantijn. En de paus.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Wat doet(is) kerst voor jouw?

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 okt 2012 11:34

beantsje schreef:Ik moet zeggen dat voor mij persoonlijk Pasen meer betekenis heeft dan kerst.
Met kerst vieren we de geboorte van Jezus.
Uiteraard is het wel prachtig dat met de geboorte van Jezus Gods belofte eindelijk in vervulling ging. Maar (zo voel ik het) het offer en de wederopstanding van Jezus is toch het belangrijkste voor ons.

Daarbij wordt kerst, hoe gezellig ook, altijd 'vervuild' door allerlei bijkomende zaken; kerstman, cadeautjes, kerstboom, verplichte gezelligheid, overdadig veel eten. Daardoor verdwijnt de focus van waar het allemaal om draait. Al geniet ik altijd met volle teugen van ons familiefeest.
Bij Pasen is dat veel minder (al probeert de commercie er steeds meer een paasdiner door te drukken, de Paashaa heeft niet echt een grote rol). Het is dan gemakkelijker om de blik gericht te houden op waar het om draait.

De kerstnachtdienst laat ik dan ook graag aan mij voorbij gaan; teveel mensen die alleen dan in de kerk komen voor de leuke sfeer, maar er verder niets mee hebben. De paaswake wil ik beslist niet missen.

Zo is dat---PASEN het hoogtepunt van het kerkelijke jaar zowel Liturgisch als theologisch en als Hoogfeest het belangrijkste Feest in het Christendom de Verrijzenis van Jezus de Christus.

Voor hen die dat nog niet wisten de Stille of Goede Week is de week van de weken in het jaar en Pasen begint op Witte Donderdag het Kruis Pasen Goede Vrijdag en Stille Zaterdag en het Opstandings Pasen. --------------------Met Kerstmis begint Zijn Lijden als en gaan wij met is geboortefeest van de Verlosser in het vlees op weg naar PASEN .
VERITAS VOS LIBERABIT.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Wat doet(is) kerst voor jouw?

Berichtdoor beantsje » 05 okt 2012 12:52

Lichtzwaard schreef:Voor hen die dat nog niet wisten de Stille of Goede Week is de week van de weken in het jaar en Pasen begint op Witte Donderdag het Kruis Pasen Goede Vrijdag en Stille Zaterdag en het Opstandings Pasen. --------------------Met Kerstmis begint Zijn Lijden als en gaan wij met is geboortefeest van de Verlosser in het vlees op weg naar PASEN .


Nou ik zou zeggen; het begint al bij aswoensdag. Dan begint een mooie en vruchtbare periode van bezinning. In de Goede week wordt dat dan nog een stuk intenser met als prachtige apotheose de Paasnacht.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Wat doet(is) kerst voor jouw?

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 okt 2012 12:59

Ja je hebt gelijk de Grote Vasten of 40 dagen tijd te beginnen met de Aswoensdag.
En inderdaad de Paasnacht Glorievol en wijzend naar de eeuwige heerlijke toekomst.
VERITAS VOS LIBERABIT.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten

cron