Noach/ark/dieren naar hun aard/soort

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Noach/ark/dieren naar hun aard/soort

Berichtdoor Eury » 10 dec 2007 14:18

Ik heb met veel belangstelling de topic over Kent Hovind gevolgd, vooral het gedeelte met betrekking tot de ark van Noach. Op bladzijde 32 op 13-06-2007 om 20:23 komt er
echter plotseling een (voor mij onverwacht en abrupt) einde aan de discussie.
Ik heb gezocht naar een oudere topic onder “Noach”, “ark” of “zondvloed”, maar heb
op de topic “Ark van Noach II” verder niets kunnen vinden.
Aangezien Floefloe, als moderator, van mening was dat de discussie over de ark beter op een aparte plaats kon/kan plaatsvinden, heb ik een nieuwe topic “Noach/ark/dieren naar
hun aard/soort” geopend.
Hetgeen ik hieronder wil vragen kwam niet ter sprake in de eerste vier bladzijden van “Ark van Noach II”:

@ amused
Aangezien jij een groot deel van de discussie aan het “woord” bent geweest zou ik je
het volgende willen vragen (ook omdat het de discussie bijna zes maanden geleden heeft
plaatsgevonden):
amused
Sergeant



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 253
Woonplaats: drachten Geplaatst: Za Mei 19, 2007 2:05 pm Onderwerp

dan gaat het er niet om dat twee dingen waar zijn of niet waar zijn. dan zou macro evolutie deels waar zijn en tot een bepaald punt. dat heb ik gezegd. daarnaast vind ik dat de grens van macro en micro erg vaag zijn. en ja ik blijf erbij dat er een kat-achtige was. waar zowel de poes als de leeuw uit komt.
net als bij de hond, waar zowel onze hond, als de coyote en de wolf uit voort komt. enige verschil is dat de kat dan veel verschil heeft in grootte.

amused
Sergeant



Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 253
Woonplaats: drachten Geplaatst: Wo Mei 30, 2007 2:43 pm Onderwerp

het gaat dus om dieren die:
1) dieren waarvoor het gevaar stond dat ze zouden verdrinken
2) dieren die zich op of boven het land bewegen, zoogdieren, reptiele en vogels.

dus geen waterdieren, amfibieen (die dmv eitjes kunnen overleven), geen insecten die dmv eites kunnen overleven, en geen dieren die via drijvende planten en bomen de watersnood kunnen overleven (meeste insecten en ongewervelde dieren)

van de gewervelde soorten bestaan ongeveer 40.000 dieren:
4000 zoogdieren, 9000 vogels, 5000 reptielen, 2000 amfibieen, 20.000 vissen.

er waren dus minder dan 20.000 soorten die op de ark moesten leven.

daarnaast moest ieder dier naar hun soort op de ark, een diersoort naar een bepaalde aard. paardachtige, katachtige, hondachtige etc.
naar hun aard zoals vaker in de bijbel staat. (het hebreeuws heeft het woord dezelfde betekenis als verwant aan.

waar de grenzen van deze 'basistype' word nog steeds onderzoek gedaan dus daar gaan we verder niet op in. we kijken vooral naar genus en familie qua biologie.

we kennen ongeveer 700 families van ongewervelde dieren en maximaal 8000 genera.
dus minimaal 1400 dieren en maximaal 16.000 dieren.

gemiddeld zijn landdieren zo groot als een rat. (denk aan de hoeveelheid kleine dieren zoals vogels en reptielen en muizen en weet ik veel allemaal). dus er moeten ongeveer 16.000 maximaal in de boot hebben gezeten. een 'rat heeft gemiddeld een kooi nodig van 50 x 50 x 30 cm.
dan kunnen alle dieren in een ruimte worden gestopt van ongeveer 12.00 kubieke meter.

Indien ik jouw uitleg goed begrepen heb, dan waren aan boord van Noach’s ark een koppel katachtigen, een koppel hondachtigen enz. dieren naar hun aard (bijbel versie 1951)/dieren naar hun soort (bijbel versie 2004).
Uit dat koppel katachtigen zijn volgens jouw uitleg de nu levende katachtigen zoals
poes en leeuw voortgekomen; uit de hondachtigen zijn volgens jouw uitleg de nu levende hondachtigen zoals wolf, coyote en natuurlijk onze hond zelf uit voortgekomen.
Mocht ik je foutief begrepen hebben, dan stel ik het ten zeerste op prijs dat je mij corrigeert.
Bij voorbaat dank voor je reactie.

Atheist1984

Re: Noach/ark/dieren naar hun aard/soort

Berichtdoor Atheist1984 » 10 dec 2007 16:49

Eury schreef:het gaat dus om dieren die:
1) dieren waarvoor het gevaar stond dat ze zouden verdrinken
2) dieren die zich op of boven het land bewegen, zoogdieren, reptiele en vogels.

dus geen waterdieren


Er zijn nog wel meer gevaren dan niet verdrinken hoor. Heel veel vissen gaan dood als de thempratuur van het water veranderd. Vissen die onder het poolijs leven kunnen niet tegen water van 20 graden. Dan gaan ze gewoon dood.

dus geen waterdieren, amfibieen (die dmv eitjes kunnen overleven), geen insecten die dmv eites kunnen overleven, en geen dieren die via drijvende planten en bomen de watersnood kunnen overleven (meeste insecten en ongewervelde dieren)


Heb je enig idee wat al die regen met de thempratuur van de aarde doet? Die zakt. En de eieeren van de meeste dieren hebben warmte nodig om te overleven. Trouwens dit klopt niet wat er in de bijbel staat. Er staat dat elke soort (1 mannetje, 1 vrouwtje, hoewel later staat dat er 2 van elke onreine soort op de ark moet en 7 van elke reine soort, op de ark ging). Niet dat er dieren kwamen en eieeren gingen leggen en dat die meegingen. Weer een duidelijk voorbeeld van hoe men de doelpalen verschuift om onder tegenstrijdigheden te komen.


er waren dus minder dan 20.000 soorten die op de ark moesten leven.


:mrgreen:

En denk je dat er genoeg ruimte is :') Die dieren moeten ook eten en ze produceren allemaal een hoop poep. Een olifant eet per dag al 100 kilo, laat staan al die andere dieren.

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Noach/ark/dierennaar hun aard-soort

Berichtdoor Eury » 10 dec 2007 21:08

@Atheist1984

Met mijn excuses voor de misschien verwarrende opstelling, maar
hetgeen jij aan mij als quote toeschreef is origineel van amused:

Je zou het aldus kunnen lezen:
amused
Sergeant
Geregistreerd op: 31-10-2005
Berichten: 253
Woonplaats: drachten Geplaatst: Wo Mei 30, 2007 2:43 pm Onderwerp

het gaat dus om dieren die:
1) dieren waarvoor het gevaar stond dat ze zouden verdrinken
2) dieren die zich op of boven het land bewegen, zoogdieren, reptiele en vogels.

dus geen waterdieren, amfibieen (die dmv eitjes kunnen overleven), geen insecten die dmv eites kunnen overleven, en geen dieren die via drijvende planten en bomen de watersnood kunnen overleven (meeste insecten en ongewervelde dieren)

Aangezien het mijn eerste bijdrage is moet ik nog van alles leren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 dec 2007 21:10

even een tipje: als je iemand wilt citeren, druk dan op het knopje "quote" rechtsboven het bericht. Nu copy-paste je zo te zien en dat is wat onoverzichtelijk.

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 10 dec 2007 21:26

als input voor deze discussie zou ik je willen aanraden om "De Ark van Noach" van Rien Poortvliet eens helemaal door te lezen. Niet omdat hij de waarheid in pacht heeft, maar wel omdat hij zelf heeft nagedacht over dit onderwerp en het op zo'n manier weergeeft in woord en beeld dat je zelf ook aan het denken wordt gezet.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 10 dec 2007 21:33

ik zelf denk trouwens dat van alle soorten landdieren er in de ark aanwezig waren. Tot op welk detailniveau de soorten waren uitgesplitst weet ik niet. Wel ga ik er vanuit dat ook de insecten mee zijn geweest (ieder naar hun aard).

Ïk hoop trouwens wel voor Noach dat de boktorren zich koest hebben gehouden.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Noach/ark/dieren naar hun aard-soort

Berichtdoor Eury » 11 dec 2007 07:25

@MrSokkie
Bedankt voor het advies, ik zal daar in de toekomst gebruik van maken.

@Dirk
1) Ik zal Rein Poortvliet's "De Ark van Noach" zeker eens helemaal doorlezen. Bedankt voor de tip.
2) Vraagje aan jou, Dirk: bedoel je daarmede een koppel katachtigen? of bedoel je daarmede een koppel leeuwen, een koppel tijgers enz.?
in tegenstelling tot amused zou dat dus voor de hondachtigen niet een
koppel hondachtigen zijn, maar een koppel wolven, een koppel honden
enz.

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 11 dec 2007 09:48

In Petrus 2:2 wordt er gesproken over de wereld der goddelozen. Het is verdedigbaar om te stellen dat alleen de goddeloze wereld onder water heeft gestaan. De woorden 'der goddelozen' heeft mijn inziens een speciale betekenis. Anders zou er net zo goed kunnen staan: Hij den zondvloed over de goddeloze wereld heeft gebracht. De woorden 'der goddelozen' zouden dan overbodig zijn. Ik geloof in woordelijke inspiratie, ik geloof dus dat elk woord een speciale betekenis heeft. Er is een verschil tussen 'goddeloze wereld' en 'wereld der goddelozen'. Bij de eerste is wereld het zelfstandig naamwoord, bij de tweede is goddelozen het zelfstandig naamwoord. De eerste zegt dus iets over de wereld, de tweede zegt iets over de goddelozen. De eerste houdt in dat de wereld goddeloos is. De tweede geeft een beperking. Niet de hele wereld, maar de wereld van de goddelozen.
Alle soorten van die Goddeloze wereld worden dan in die boot geplaatst. We weten niet hoe groot die Goddeloze wereld is, maar je hoeft dan niet alle soorten op aarde mee te nemen.

En de oude wereld niet heeft gespaard, maar Noach, den prediker der gerechtigheid, zijn achttal bewaard heeft, als Hij den zondvloed over de wereld der goddelozen heeft gebracht;

Vragen waar het water is gebleven/hoe het kan dat een deel een veel hogere zeespiegel heeft dan het andere, vind ik niet relevant. Het is een ingrijpen van God dat hoeft menselijk niet verklaard te kunnen worden.
Dat geloof ik gewoon, net als ik geloof dat Jezus geboren is uit de maagd Maria, dat hij is opgestaan etc etc.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 dec 2007 18:59

Een ander wonder is de ark van Noach. Die is volgens de Bijbelse bouwconstructie en maten op volle zee onmogelijk tot zinken te brengen. Dat geldt niet voor de boten van de andere zondvloedverhalen. Die blijven zelfs nauwelijks drijven. Laat staan dat ze al die dieren konden vervoeren. Dat betekent dus dat al die verhalen afgeleid zijn van het zondvloedverhaal uit de Bijbel.


uit refonieuws.

LOOOOOLLLLL, gelukkig hoeven we ons niet aan de regels van de logica te houden he :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2007 10:39

Binnenkort komt de replica van de Ark in Arnhem te liggen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 dec 2007 11:52

Marnix schreef:Binnenkort komt de replica van de Ark in Arnhem te liggen :)


je bedoelt die ark die op drijvers verplaatst moet worden? Zo veel vertrouwen in de zeewaardigheid ervan is er blijkbaar niet.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 12 dec 2007 12:43

MrSokkie schreef:
Een ander wonder is de ark van Noach. Die is volgens de Bijbelse bouwconstructie en maten op volle zee onmogelijk tot zinken te brengen. Dat geldt niet voor de boten van de andere zondvloedverhalen. Die blijven zelfs nauwelijks drijven. Laat staan dat ze al die dieren konden vervoeren. Dat betekent dus dat al die verhalen afgeleid zijn van het zondvloedverhaal uit de Bijbel.


uit refonieuws.

LOOOOOLLLLL, gelukkig hoeven we ons niet aan de regels van de logica te houden he :mrgreen:

Hoezo lol. Dat is wel een erg goedkope reactie. Ben jij scheepswerktuigbouwkundige dat je kunt beoordelen of de in de bijbel genoemde hoogte/breedte/lengte-verhoudingen van de ark al dan niet juist zijn om een vaartuig met maten te bouwen dat het minst last heeft van stampen/rollen/gieren?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 12 dec 2007 13:13

MrSokkie doelt uiteraard op de gevolgtrekking die Refonieuws kennelijk maakt: "OMDAT de schepen in andere zondvloedverhalen niet/nauwelijks kunnen blijven drijven ZIJN deze verhalen afgeleid van het bijbelse zondvloedverhaal." Een volstrekt onlogisch opgebouwde redenering natuurlijk...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 12 dec 2007 16:50

LeChat schreef:MrSokkie doelt uiteraard op de gevolgtrekking die Refonieuws kennelijk maakt: "OMDAT de schepen in andere zondvloedverhalen niet/nauwelijks kunnen blijven drijven ZIJN deze verhalen afgeleid van het bijbelse zondvloedverhaal." Een volstrekt onlogisch opgebouwde redenering natuurlijk...
Mee eens, inderdaad een onlogische gevolgtrekking.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 dec 2007 18:12

dalethvav schreef:
MrSokkie schreef:
Een ander wonder is de ark van Noach. Die is volgens de Bijbelse bouwconstructie en maten op volle zee onmogelijk tot zinken te brengen. Dat geldt niet voor de boten van de andere zondvloedverhalen. Die blijven zelfs nauwelijks drijven. Laat staan dat ze al die dieren konden vervoeren. Dat betekent dus dat al die verhalen afgeleid zijn van het zondvloedverhaal uit de Bijbel.


uit refonieuws.

LOOOOOLLLLL, gelukkig hoeven we ons niet aan de regels van de logica te houden he :mrgreen:

Hoezo lol. Dat is wel een erg goedkope reactie. Ben jij scheepswerktuigbouwkundige dat je kunt beoordelen of de in de bijbel genoemde hoogte/breedte/lengte-verhoudingen van de ark al dan niet juist zijn om een vaartuig met maten te bouwen dat het minst last heeft van stampen/rollen/gieren?


LOL, nee, ik ben geen scheepsbouwkundige, maar heb wel het een en ander geleerd over logica. Genoeg om te herkennen dat "Dat geldt niet voor de boten van de andere zondvloedverhalen. "Die blijven zelfs nauwelijks drijven. Laat staan dat ze al die dieren konden vervoeren. Dat betekent dus dat al die verhalen afgeleid zijn van het zondvloedverhaal" enorme lariekoek is. Daar ging het mij om. Omdat de boot in verhaal A zeewaardiger is dan in verhaal B is verhaal B afgeleid van verhaal A... ik hoop dat jij ook wel ziet dat deze zin logisch gezien niet door de beugel kan.

*edit* Ah, jullie hadden me al begrepen. Dat zal me leren eerst alle reacties te lezen voor ik reageer. Excuus.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten