Door genade alleen of ook door goede werken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2007 20:37

Carl schreef:Waarom zou je er niks mee mogen verdienen?

je broer
Carl


Omdat je niet wil dat mensen die daden gaan doen om wat ze er mee verdienen. Men zou die daden moeten doen omdat men weet dat dat is wat ze zouden moeten doen.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 27 nov 2007 20:48

Is dat bij Gods kinderen dan zo?
Waarom zou God er vanuit gaan dat zijn kinderen iets doen vanwege de beloning?

a. kunnen kinderen van God dat dan (we zijn immers uit onszelf niet in staat tot goede werken)
b. God is m.i. rechtvaardig genoeg om ons loon naar werken te geven. Instant, en onmiddelijk.
Je zou kunnen als voorbeeld kunnen denken aan de vergeving die je verwerft als je een naaste vergeeft.

je broer
carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2007 21:13

Carl schreef:a. we zijn immers uit onszelf niet in staat tot goede werken


Dit is de gedachte die mij gillend van het christendom doet weglopen.

b. God is m.i. rechtvaardig genoeg om ons loon naar werken te geven. Instant, en onmiddelijk.
Je zou kunnen als voorbeeld kunnen denken aan de vergeving die je verwerft als je een naaste vergeeft.


Ook al wordt je zelf niet vergeven, dan zou je nog anderen moeten vergeven. God en instant-behoefte bevrediging zie ik niet zo samen gaan.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 27 nov 2007 21:37

MrSokkie schreef:
Carl schreef:a. we zijn immers uit onszelf niet in staat tot goede werken


Dit is de gedachte die mij gillend van het christendom doet weglopen.

b. God is m.i. rechtvaardig genoeg om ons loon naar werken te geven. Instant, en onmiddelijk.
Je zou kunnen als voorbeeld kunnen denken aan de vergeving die je verwerft als je een naaste vergeeft.


Ook al wordt je zelf niet vergeven, dan zou je nog anderen moeten vergeven. God en instant-behoefte bevrediging zie ik niet zo samen gaan.


Valt ook niet mee om van jezelf toe te geven dat je niet in staat bent tot goede werken...

God is volgens jou, Carl, rechtvaardig genoeg om ons loon naar werken te geven. Instant, en onmiddellijk. Het is maar de vraag of we op dat soort rechtvaardigheid zitten te wachten. Het zou namelijk ook betekenen dat God de minder goede werken instant en onmiddellijk zou straffen. Gelukkig zit God anders in elkaar!
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 27 nov 2007 21:40

MrSokkie schreef:
Carl schreef:a. we zijn immers uit onszelf niet in staat tot goede werken


Dit is de gedachte die mij gillend van het christendom doet weglopen.

Mijn vraag is of we (dus het doen van goede werken voor het opstrijken van de beloning) dat nu wel of niet kunnen. Waarmee overigens ook weer de weinig konsekwente gedachtengang van de orthodoxie bloot komt te liggen. We kunnen het wel, of we kunnen het niet. Niet van allebei een beetje :)

b. God is m.i. rechtvaardig genoeg om ons loon naar werken te geven. Instant, en onmiddelijk.
Je zou kunnen als voorbeeld kunnen denken aan de vergeving die je verwerft als je een naaste vergeeft.


Ook al wordt je zelf niet vergeven, dan zou je nog anderen moeten vergeven. God en instant-behoefte bevrediging zie ik niet zo samen gaan.

Dat snap ik niet. Hoe zou je anderen uberhaupt kúnnen vergeven als je zelf geen vergeving ontvangt?
Het gaat er niet om, om die behoeften instant te bevredigen; het gebeurt.
Als je een maand voor je baas hebt gewerkt wordt het geld op je girorekening gestort. Instant. Niet omdat je daar op uit was; nee, het gebeurt gewoon.
Ga je buiten in de regen lopen, dan word je nat. Niet omdat je daar nu op uit was, nee, het gebeurt gewoon. Instant.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2007 21:40

australiafreak schreef:Valt ook niet mee om van jezelf toe te geven dat je niet in staat bent tot goede werken...


Dit is niets meer dan een dogma, en eentje die ik pertinent weiger om aan te nemen. Ik ben wél zelf in staat tot goede werken, dankjewel.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2007 21:47

Carl schreef:Dat snap ik niet. Hoe zou je anderen uberhaupt kúnnen vergeven als je zelf geen vergeving ontvangt?


Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, maar als we alles af laten hangen van wat de ander doet, dan wordt het een hele onprettige wereld om in te leven. En trouwens: vergeven doe je ook voor jezelf, niet voor die ander. Je kunt wel rond blijven lopen met wrok of haat, maar daar kwets je alleen jezelf mee. (offtopic, sorry)

Het gaat er niet om, om die behoeften instant te bevredigen; het gebeurt.
Als je een maand voor je baas hebt gewerkt wordt het geld op je girorekening gestort. Instant. Niet omdat je daar op uit was; nee, het gebeurt gewoon.


Uhhh, ik weet niet waarom jij werkt, maar ik werk zeker wel voor dat geld wat op de dag van de heilige Sint Salaria gestort wordt

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 27 nov 2007 21:56

MrSokkie schreef:
australiafreak schreef:Valt ook niet mee om van jezelf toe te geven dat je niet in staat bent tot goede werken...


Dit is niets meer dan een dogma, en eentje die ik pertinent weiger om aan te nemen. Ik ben wél zelf in staat tot goede werken, dankjewel.


ff ter info voor mij, geloof je wel in de Bijbel of hoef ik het daar niet over te hebben? Dan weet ik even wat ik ter argumentatie kan aanvoeren of niet...
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2007 22:26

australiafreak schreef:ff ter info voor mij, geloof je wel in de Bijbel of hoef ik het daar niet over te hebben? Dan weet ik even wat ik ter argumentatie kan aanvoeren of niet...


Dat hangt er vanaf wat jij precies onder "Geloof in de Bijbel" verstaat natuurlijk. Maar voor de duidelijkheid, ik ben geen christen, maar laat dat je er niet van weerhouden, ik ben hier vooral omdat ik (bepaalde) christenen niet begrijp.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 28 nov 2007 00:53

MrSokkie schreef:
Carl schreef:Dat snap ik niet. Hoe zou je anderen uberhaupt kúnnen vergeven als je zelf geen vergeving ontvangt?


Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, maar als we alles af laten hangen van wat de ander doet, dan wordt het een hele onprettige wereld om in te leven. En trouwens: vergeven doe je ook voor jezelf, niet voor die ander. Je kunt wel rond blijven lopen met wrok of haat, maar daar kwets je alleen jezelf mee. (offtopic, sorry)

Het gaat er niet om, om die behoeften instant te bevredigen; het gebeurt.
Als je een maand voor je baas hebt gewerkt wordt het geld op je girorekening gestort. Instant. Niet omdat je daar op uit was; nee, het gebeurt gewoon.


Uhhh, ik weet niet waarom jij werkt, maar ik werk zeker wel voor dat geld wat op de dag van de heilige Sint Salaria gestort wordt

Zo zwart wit bedoelde ik het niet. Maar ik ben toch echt wel blij met mijn baan. Ik zou geen leukere weten.

je broer
carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 nov 2007 06:48

MrSokkie schreef:
australiafreak schreef:Valt ook niet mee om van jezelf toe te geven dat je niet in staat bent tot goede werken...


Dit is niets meer dan een dogma, en eentje die ik pertinent weiger om aan te nemen. Ik ben wél zelf in staat tot goede werken, dankjewel.


Helemaal met je eens, als je eens ziet wat sommige mensen allemaal doen :D

MrSokkie schreef:Uhhh, ik weet niet waarom jij werkt, maar ik werk zeker wel voor dat geld wat op de dag van de heilige Sint Salaria gestort wordt


Precies, iedereen heeft geld nodig om van te leven.
Vrijwilligers hebben vaak ook één of andere uitkering.
Voor niets gaat de zon op en onder, daar kun je niet van leven.
Daarbij, zou ik helemaal niet van genade afhankelijk willen zijn, willekeur en vriendjespolitiek, zijn dingen die me niet liggen.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 28 nov 2007 22:54

MrSokkie schreef:
australiafreak schreef:Valt ook niet mee om van jezelf toe te geven dat je niet in staat bent tot goede werken...


Dit is niets meer dan een dogma, en eentje die ik pertinent weiger om aan te nemen. Ik ben wél zelf in staat tot goede werken, dankjewel.


'Het goede dat ik wil, dat doe ik niet. Het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.'

Wie helpt mij even door de juiste tekstverwijzing erbij te zetten??
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 28 nov 2007 22:57

Cisca schreef:
MrSokkie schreef:
australiafreak schreef:Valt ook niet mee om van jezelf toe te geven dat je niet in staat bent tot goede werken...


Dit is niets meer dan een dogma, en eentje die ik pertinent weiger om aan te nemen. Ik ben wél zelf in staat tot goede werken, dankjewel.


Helemaal met je eens, als je eens ziet wat sommige mensen allemaal doen :D



Ik wil daar ook niet mee zeggen dat er niets goeds gedaan wordt. Het zijn alleen geen goede werken tot eer van God...
Ik zal daar een hoop mensen wel mee voor de voeten schoppen, zo is t niet bedoeld. Het is ook niet bedoeld om iemand nou eens lekker naar beneden te halen.
Ik ben er alleen van overtuigd dat alleen werken, die vrucht zijn van het geloof ook daadwerkelijk tot eer van God zijn. En die doe je niet uit jezelf, maar geleid door de Heilige Geest. Vandaar mijn opmerking over het niet in staat zijn tot goede werken.
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 nov 2007 07:56

australiafreak schreef:'Het goede dat ik wil, dat doe ik niet. Het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.'

Wie helpt mij even door de juiste tekstverwijzing erbij te zetten??


Klopt, maar dat is wat anders dan beweren dat het helemaal onmogelijk is; het hangt er een beetje vanaf hoe je "ik" definieert trouwens.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 29 nov 2007 11:12

MrSokkie schreef:Een veel leuker vraagje: zou je stoppen met goede werken doen als je zeker zou weten (door Goddelijke openbaring) dat je na je dood niet naar de hemel kunt?

Natuurlijk niet. Door iets goeds te doen voor een ander wordt die ander blij, maar jij zelf ook. Het is gewoonweg alleen al leuk om er van dit leven een zo leuk mogelijk iets van te maken. Wat mij betreft hoort daar anderen helpen e.d. bij.

Carl schreef:
rosalie83 schreef:
Marnix schreef:Geloof zonder werken is dood dus werken zijn essentieel.Maar je verdient er niks mee.

Zoiets wilde ik net gaan zeggen :D


Waarom zou je er niks mee mogen verdienen?

Ik zeg niet dat je er niets mee zou mogen verdienen. Maar we verdienen onze zaligheid niet door goede werken te doen. Je oogst er wel positiviteit etc mee in dit leven!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten