Door genade alleen of ook door goede werken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 29 nov 2007 11:38

Ik ben het met je eens dat je goede werken zou moeten doen om de enkele reden dat ze vanuit je eigen wezen komen.
Ook 'omdat het geloof dat van me vraagt' is geen goede reden. Het geloof doet er in feite niet eens toe.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 nov 2007 17:43

rosalie83 schreef:Natuurlijk niet. Door iets goeds te doen voor een ander wordt die ander blij, maar jij zelf ook. Het is gewoonweg alleen al leuk om er van dit leven een zo leuk mogelijk iets van te maken. Wat mij betreft hoort daar anderen helpen e.d. bij.


Zo natuurlijk is dat niet. Ik krijg zo nu en dan ook antwoorden van mensen die zouden gaan moorden en verkrachten. Maar uit jouw antwoord maak ik op dat jij goede daden dus ziet als iets goeds an sich en daar ben ik dankbaar voor.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 nov 2007 18:06

Ach, wat is 'goed doen'? Ten diepste berust alles op egoïsme - en dat is niet per se negatief.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 nov 2007 18:11

kurtyo schreef:Ach, wat is 'goed doen'? Ten diepste berust alles op egoïsme - en dat is niet per se negatief.


Hoe kom je daar bij? Ik geloof juist dat alles juist NIET op egoisme zou hoeven rusten. Dat doet het vaak wel, maar het kan anders. Door een andere relatie met je ego kun je ook daadwerkelijk dingen doen die er niet door gedreven zijn. Er is ook een bijbelvers wat daarnaar wijst, "ik maar ik niet meer" of zoiets..

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 nov 2007 22:18

Als je nou van je vriend of van je vriendin houdt en je bent helemaal smoorverliefd.... Dan loop je je toch vet uit de naad om het hem of haar naar de zin te maken? Dan ga je hem of haar toch niet jennen?
Als dat anders is, lijkt het me goe dom toch eens naar die relatie te kijken...

Als God bij jou nou zoveel liefde voor Hem in je hart heeft gegeven, dan wil je troch niks liever dan voor Hem leven? dan Hem te te plezieren? Als dat niet zo is, moet je toch eens naar je relatie met je Vader kijken....

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 30 nov 2007 01:01

kurtyo schreef:Ach, wat is 'goed doen'? Ten diepste berust alles op egoïsme - en dat is niet per se negatief.

Bij zulke uitspraken krijg ik altijd akelige gevoelens. Zo van: het mensenras is toch een van de meest zelfzuchtige en zelfingenomen egoïstische rassen op de planeet aarde.

Naar mijn mening geldt dat inderdaad voor een groot deel van de mensheid. Maar daar ligt ook vaak het verschil tussen christenen en niet-christenen. Een christen leeft niet voor zichzelf, maar voor God. Hij doet de dingen die hij doet voor God, niet voor zichzelf. Een niet-christen leeft vaak voor zichzelf, om zichzelf een goed gevoel te bezorgen, om zelf te genieten van het leven. Ja, die categorie is wat mij betreft egoïstisch.

Relativerend: er zijn ook zat christenen die net zo egoïstisch leven als niet-christenen. En er zijn ook zat niet-christenen die zich belangenloos inzetten voor hun naaste.

Nu nog ff mijn mening geven over de goede werken: lijkt me zeer bijzonder super simpel:
1. Goede werken zorgen niet voor je redding, dat doet alleen het kruis van Christus. Dat is de eerste en belangrijkste opmerking. De twee die hierna volgen zijn voor je redding niet van belang, maar volgen slechts uit:
2. Goede werken komen wel voort uit dankbaarheid voor dat offer van Christus.
3. Uiteindelijk word je wel beloond voor de moeite die je hier op aarde hebt gedaan om goede werken te doen. Maar alleen als die goede werken ook echt uit dankbaarheid en geloof zijn gedaan.

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 30 nov 2007 01:05

kurtyo schreef:Ach, wat is 'goed doen'? Ten diepste berust alles op egoïsme - en dat is niet per se negatief.

Nee, ten diepste berust alles op het basisprincipe van het voortbestaan van de soort. Daarom is oprecht altruïsme op individueel niveau ook best mogelijk, in sommige gevallen is het immers beter voor de soort om je leven op te offeren voor één of meerdere anderen.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 30 nov 2007 01:07

Bevlogen schreef:
kurtyo schreef:Ach, wat is 'goed doen'? Ten diepste berust alles op egoïsme - en dat is niet per se negatief.

Bij zulke uitspraken krijg ik altijd akelige gevoelens. Zo van: het mensenras is toch een van de meest zelfzuchtige en zelfingenomen egoïstische rassen op de planeet aarde.

Neehoor, voor dieren geldt precies hetzelfde.

Relativerend: er zijn ook zat christenen die net zo egoïstisch leven als niet-christenen. En er zijn ook zat niet-christenen die zich belangenloos inzetten voor hun naaste.

Met andere woorden: wat je hierboven schreef over christenen en niet-christenen is onzin. Inderdaad.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 30 nov 2007 08:12

Ontopic maar weer: gered door genade alleen of ook door goede werken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 nov 2007 08:18

Russell schreef:Nee, ten diepste berust alles op het basisprincipe van het voortbestaan van de soort. Daarom is oprecht altruïsme op individueel niveau ook best mogelijk, in sommige gevallen is het immers beter voor de soort om je leven op te offeren voor één of meerdere anderen.


LOL LOL LOL

Sorry Russel, maar ik had toch wel gedacht dat jij iets meer op de hoogte zou zijn. Overleving van de soort is toch alweer een aantal decennia achterhaald. Waar het om gaat is het voortbestaan van individuele genen. Toch die boeken van Dawkins nog maar eens oppakken, kerel.

Offtopic, excuses

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 nov 2007 08:33

Waarom zou iemand eigenlijk zondermeer niets goed kunnen, waarom altijd op zich alleen maar slecht, en waarom altijd wantrouwen, kijk om je heen hoeveel goede mensen er zijn, valt best nog mee hoor.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 30 nov 2007 08:55

@Cisca: krijg je er eeuwig leven door?
En wordt de wereld door al die "goede mensen" echt blijvend beter? Daarmee bedoel ik wat in het boek Openbaring gezegd wordt over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde: zonder tranen, zonder dood, zonder rouw, zonder gehuil, zonder moeite (Openb. 21:4).
Komt die situatie er door goede mensen of door de goede God?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 01 dec 2007 00:38

Ook katholieken geloven niet dat je door goede werken zalig wordt. Alleen door mee te werken aan je genade.

Sowieso is die hele valse tegenstelling tussen genade en goede werken een Luthers nominalistisch onding.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 01 dec 2007 00:38

Cisca schreef:Waarom zou iemand eigenlijk zondermeer niets goed kunnen, waarom altijd op zich alleen maar slecht, en waarom altijd wantrouwen, kijk om je heen hoeveel goede mensen er zijn, valt best nog mee hoor.


nogmaals...het gaat er maar om wat je onder 'goed' verstaat. Iets kan goed gedaan zijn, maar toch niet tot Gods eer. Iets kan een goed werk lijken, maar ten diepste gedaan zijn uit egoisme, maar das wel een heel negatieve gedachte.
Ik wantrouw trouwens niet hoor, daar heeft t niets mee te maken. Ik vind het super dat er ook mensen zijn die minder egoistische dingen doen voor anderen. Maar ik blijf erbij dat ze niet gedaan worden met het oog op het groot maken van God. En voor mij is dat blijkbaar de definitie voor een 'goed' werk. Een echt goed werk is vrucht van de Heilige Geest.
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 dec 2007 06:57

elbert schreef:@Cisca: krijg je er eeuwig leven door?


Wat mij betreft niet, omdat ik daar niet in geloof!

elbert schreef:En wordt de wereld door al die "goede mensen" echt blijvend beter? Daarmee bedoel ik wat in het boek Openbaring gezegd wordt over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde: zonder tranen, zonder dood, zonder rouw, zonder gehuil, zonder moeite (Openb. 21:4).


Naar mijn idee is er niets blijvend.

elbert schreef:Komt die situatie er door goede mensen of door de goede God?


Dat is wat men zelf wil geloven.

australiafreak schreef:
Cisca schreef:Waarom zou iemand eigenlijk zondermeer niets goed kunnen, waarom altijd op zich alleen maar slecht, en waarom altijd wantrouwen, kijk om je heen hoeveel goede mensen er zijn, valt best nog mee hoor.


australiafreak schreef:nogmaals...het gaat er maar om wat je onder 'goed' verstaat. Iets kan goed gedaan zijn, maar toch niet tot Gods eer.


Uiteraard, als je niet in god geloofd, waarom zou je hem dan eren.

australiafreak schreef:Iets kan een goed werk lijken, maar ten diepste gedaan zijn uit egoisme, maar das wel een heel negatieve gedachte.
Ik wantrouw trouwens niet hoor, daar heeft t niets mee te maken. Ik vind het super dat er ook mensen zijn die minder egoistische dingen doen voor anderen.


Ik vind dit juist erg wantrouwend, het klopt ook niet, want waarom zou je iets uit egoisme doen, als je niet geloofd in een blijvend bestaan, als ik dood ben is er naar mijn mening niets meer, voor jezelf hoef je dan dus niets goeds te doen, dat is zinloos toch.

australiafreak schreef:Maar ik blijf erbij dat ze niet gedaan worden met het oog op het groot maken van God. En voor mij is dat blijkbaar de definitie voor een 'goed' werk. Een echt goed werk is vrucht van de Heilige Geest.


Dat is precies het verschil in niet of wel geloven in een god en en blijvend bestaan.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten