Door genade alleen of ook door goede werken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Door genade alleen of ook door goede werken?

Berichtdoor Denkertje21 » 27 nov 2007 14:04

In het topic over de Islam werd de uniciteit van het christendom benoemd in het 'Soli Deo Gratia': door genade alleen. Je behoudt kost je niks omdat het Jezus alles heeft gekost.
Dat maakt het geloof in onze God verschillend van elke andere godsdienst

Goede werken zijn geen voorwaarde, maar een logisch gevolg van je bekering.

Klopt dit?
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 27 nov 2007 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 27 nov 2007 15:17

Volgens mij zijn er diverse bijbelteksten die toch zeggen dat we de wetten in acht moeten nemen daartoe.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2007 15:28

Is ook zo. Maar dat valt ook onder "genade" denk ik :)

Geloof zonder werken is dood dus werken zijn essentieel.Maar je verdient er niks mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2007 15:38

Marnix schreef:Geloof zonder werken is dood dus werken zijn essentieel.Maar je verdient er niks mee.

Zoiets wilde ik net gaan zeggen :D

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 27 nov 2007 16:03

Zoiets wilde ik dus ook gaan zeggen.

Een overtuigd, wedergeboren, belijdend (welke term je er aan geeft hangt volgens mij af van je kerkelijke denominatie) Christen zal van nature goede werken doen. Daar heeft Denkertje21 helemaal gelijk in maar tegelijk brengt hij in de opening een contradictio in terminis naar voren. :P Genade krijg je m.i. door te geloven in de Christus en als je gelooft in Christus dan zul je dat openbaren door goede werken te doen.

Offtopic: zondag citeerde een dominee iemand die het volgende stelde: "zonde is het verhinderen dat de liefde zich openbaart". Weten jullie van wie dit citaat afkomstig is?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 nov 2007 16:46

Door geloof alleen zullen wij zalig worden staat er in de bijbel. De goede werken komen daar uit voort. Ik heb de plek nog neit kunnen vinden waar staat dat we door goede werken zalig zullen worden. Wel dat er zeker naar gekeken zal worden, maar niet dat goede werken alleen genoeg is om in de hemel te komen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 27 nov 2007 16:56

Gerdien B. schreef:Door geloof alleen zullen wij zalig worden staat er in de bijbel. De goede werken komen daar uit voort. Ik heb de plek nog neit kunnen vinden waar staat dat we door goede werken zalig zullen worden. Wel dat er zeker naar gekeken zal worden, maar niet dat goede werken alleen genoeg is om in de hemel te komen.
Romeinen 3:21-31
22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 27 nov 2007 16:59

toch kan ik t niet helemaal eens zijn met de stelling dat je met goede werken NIETS verdient. je verdient er niet je zaligheid mee, dat is mij ook helder. Maar hoe zit het met die gelijkenis van het koninkrijk der hemelen? Als de landman terug komt, vraagt hij wat je met je talenten gedaan hebt. Wie veel gewonnen heeft met zijn talent, zal ook in het Hemels Koninkrijk over veel gesteld worden...
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 nov 2007 17:05

Jezus zegt zelf dat wat je voor je naaste doet je ook voor Hem doet.
Hij spoort mensen volgens mij toch echt aan om goede werken te doen, maar zegt niet dat ze daardoor zalig kunnen worden
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 27 nov 2007 17:40

Gerdien B. schreef:Door geloof alleen zullen wij zalig worden staat er in de bijbel. De goede werken komen daar uit voort. Ik heb de plek nog neit kunnen vinden waar staat dat we door goede werken zalig zullen worden. Wel dat er zeker naar gekeken zal worden, maar niet dat goede werken alleen genoeg is om in de hemel te komen.


Matth 7:
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt:12) Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders,13) Die in de hemelen is.

Matth 25:
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht;30) Ik was in de gevangenis31), en gij zijt tot Mij gekomen.

Jakobus 2:
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

In geen van deze teksten (op Jakobus na) wordt gesproken over het geloof, maar over het doen (van goede werken).
Conclusie: de Roomse leer is evenwichtiger?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2007 18:45

Even een tegengeluidje dan maar. Het is natuurlijk niet zo dat goede werken in naam van, bijvoorbeeld, Islam, je een toegangskaartje tot het paradijs garandeert. Want dat zou betekenen dat wij als mensen de Almacht van God kunnen inperken door goede werken te doen. Hierom geloof ik niet dat er een enorm verschil is tussen de goede werken die christenen doen en die moslims doen.

Een veel leuker vraagje: zou je stoppen met goede werken doen als je zeker zou weten (door Goddelijke openbaring) dat je na je dood niet naar de hemel kunt?

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 27 nov 2007 18:54

maar lees dan ook Hebreeen 11 eventjes in zijn geheel, dan stap je toch van het Roomse denken weer af.
Door het geloof deden de mensen bijzondere dingen, niet door de goede werken op zich...
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 nov 2007 19:01

Maar hoe komt het dan toch dat er in Refo kringen vaak zo'n ''slaafse vreze' is! We zijn zo druk bezig met allerlei moet-niet's en mag niets's dat we aan blind vertrouwen op Hem zo weinig toekomen...

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 27 nov 2007 19:03

rosalie83 schreef:
Marnix schreef:Geloof zonder werken is dood dus werken zijn essentieel.Maar je verdient er niks mee.

Zoiets wilde ik net gaan zeggen :D


Waarom zou je er niks mee mogen verdienen?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 27 nov 2007 19:42

The Engineer schreef:Volgens mij zijn er diverse bijbelteksten die toch zeggen dat we de wetten in acht moeten nemen daartoe.


Klopt, die wetten worden ons als een soort spiegel voor gehouden, als je Christus liefhebt dan wil je de slechte dingen niet doen, alleen door de zonde kunnen wij die wetten niet houden.En daarom is Christus voor ons gestorven aan het kruis voor onze zonden, en is onze advocaat naar God toe, om vergeving te vragen voor zondaars, voor al hun zonden.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron