'Gap theory' oplossing voor theologische problemen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2008 13:15

Hij doet mij nederliggen in grazige weiden;
Hij voert mij zachtkens aan zeer stille wateren.

doen neerliggen is iets anders dan zachtjes voeren. Is hier dus geen sprake van een parallellisme?

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 04 apr 2008 14:03

Cicero schreef:Hij doet mij nederliggen in grazige weiden;
Hij voert mij zachtkens aan zeer stille wateren.

doen neerliggen is iets anders dan zachtjes voeren. Is hier dus geen sprake van een parallellisme?


Dit zou je inderdaad kunnen zien als een synthetisch parallellisme. Het gaat hier om het zorgen van God van de gelovigen (de herder zorgt voor zn schapen). Het eten en drinken omvat die zorg. Het nederliggen in grazige weiden (eten). Hij voert mij zachtkens aan zeer stille wateren (drinken). Het handelen van God (de herder) zorgt ervoor dat gelovigen (schapen) in 2 ongeveer dezelfde toestanden terechtkomen. Maar bij Jesaja gaat het helemaal niet om ongeveer 2 dezelfde toestanden. Het gaat om een toestand en een doel. Totaal iets anders dus. Leuk voorbeeld, maar het versterkt niet echt je argument dat het een synthetische parallellisme is. Laat staan dat het mijn interpretatie verwerpt dat het alleen maar een 'tegenstelling' is.

Een antithetische parallellisme is bijvoorbeeld.
Gerechtigheid verhoogt een volk, maar zonde is een schandvlek der natién.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2008 14:11

Leuk voorbeeld, maar het versterkt niet echt je argument dat het een synthetische parallellisme is. Laat staan dat het mijn interpretatie verwerpt dat het alleen maar een 'tegenstelling' is.
Daar had mijn voorbeeld ook geen betrekking op. Het ging om of verschillende werkwoorden aantoont dat er géén parallellisme is.

Als je mijn posts niet zorgvuldig leest, heeft het weinig zin om verder te praten.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 04 apr 2008 14:12

Ja maar.... heel Jesaja 48 staat vol met parallellismen. Dan is het toch raar dat nu juist precies dat ene vers geen parallellisme zou zijn??

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 04 apr 2008 14:14

Cicero schreef:
Leuk voorbeeld, maar het versterkt niet echt je argument dat het een synthetische parallellisme is. Laat staan dat het mijn interpretatie verwerpt dat het alleen maar een 'tegenstelling' is.
Daar had mijn voorbeeld ook geen betrekking op. Het ging om of verschillende werkwoorden aantoont dat er géén parallellisme is.

Als je mijn posts niet zorgvuldig leest, heeft het weinig zin om verder te praten.


Ik beweer ook nergens dat 2 verschillende werkwoorden aantoont dat er geen parallellisme is. Beter lezen, schatje. In dit verband is het geen parallellisme, omdat de bepalingen anders zijn (een bepaling van gesteldheid is geen finale bepaling)...en dat wordt versterkt doordat de werkwoorden totaal anders zijn.
Laatst gewijzigd door reform op 04 apr 2008 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 04 apr 2008 14:18

Airke schreef:Ja maar.... heel Jesaja 48 staat vol met parallellismen. Dan is het toch raar dat nu juist precies dat ene vers geen parallellisme zou zijn??
Scherp, Airke. Ga zo door!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 10 apr 2008 22:08

Voor de evolutionist wil ik citeren: "Waar waart gij, toen Ik de aarde grondvestte? Vertel het indien gij inzicht hebt!" (Job 38:4). Degenen die geloven dat er in Genesis 1:1,2 een vorige verwoeste schepping zou kunnen beschreven zijn; een schepping ontstaan onder de hand van Satan, vanwege de "gruwelijke" dinosauriërs enzo, citeer ik: "Hij (de Eeuwige, vs.10) is de Formeerder van alles" (Jer.10:16). Degenen die geloven dat met elk van de zes scheppingsdagen een langere tijdsperiode bedoeld wordt, en zo de gangbare "wetenschappelijke" leer dat de aarde minstens drieëneenhalf miljard jaar oud is willen tegemoet komen, zou ik willen vragen wat er in de scheppingsdagen met "avond" en "morgen" bedoeld wordt. En ook zou ik dan willen vragen op welke grond we de Sjabbath zouden moeten houden, als de zevende dag waarop de Heilige rustte van al het werk (Gen.2:2,3; Ex.20:8-11) geen "dag" is...

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 11 apr 2008 01:02

Mooi! :)

(Hoewel ik niet zeker weet of jij het zo bedoelt als ik het lees. ;))

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 14 apr 2008 10:52

Bedankt voor je bijdrage :)
Divrei Shmuel schreef:Degenen die geloven dat er in Genesis 1:1,2 een vorige verwoeste schepping zou kunnen beschreven zijn; een schepping ontstaan onder de hand van Satan, vanwege de "gruwelijke" dinosauriërs enzo, citeer ik: "Hij (de Eeuwige, vs.10) is de Formeerder van alles" (Jer.10:16).

Ik geloof niet in een schepping ontstaan onder de hand van Satan, maar de mogelijkheid dat God Zijn oordeel uitsprak na de val van Satan waardoor de schepping woest en ledig werd; het 'tohoe wa bohoe' wat in
Jer 4:23 ook als Godsoordeel lijkt voor te komen.
(was deze tekst al langs geweest? ik weet het niet meer :? )

Airke schreef:Ik kan er ook wel wat rabbijnen op naslaan, tenslotte studeer ik Hebreeuws. :mrgreen:

Leuk, wist ik niet. :D Bedankt voor de link.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 17 apr 2008 14:38

Cathy schreef:Ik geloof niet in een schepping ontstaan onder de hand van Satan, maar de mogelijkheid dat God Zijn oordeel uitsprak na de val van Satan waardoor de schepping woest en ledig werd; het 'tohoe wa bohoe' wat in
Jer 4:23 ook als Godsoordeel lijkt voor te komen.
(was deze tekst al langs geweest? ik weet het niet meer )

Ik geloof net als jij niet in een schepping die is ontstaan onder de hand van satan. Ik geloof ook niet dat God zijn oordeel uitsprak na de val van Satan waardoor de schepping woest en ledig werd. Dat in Jer 4:23 over een Godsoordeel wordt gesproken, bekenent niet automatisch dat in Genesis 1:2 ook een Godsoordeel is. Ik vind Jesaja 45:18 heel duidelijk dat God juist niet die tohu heeft geschapen. Wat wel in alle gevallen opgaat is dat het een negatieve toestand is. Opvallend ook is dat er geen onderwerp staat in de 2e zin. Je kan dus niet zeggen dat God die toestand heeft veroorzaakt. Je kan dus ook niet zeggen dat er geen 'gap' is. In de 1e zin en het slot van genesis 1:2 staat wel een onderwerp waarin God voorkomt. Ik zie overigens ook niet in waarom God iets negatiefs zou scheppen om vervolgens iets van moois van te maken. God kan in een keer iets moois scheppen!

Ik heb trouwens het idee dat een primaire schepping in 6 dagen in de klassieke othodoxe theologie zo ingesleten is, dat aan andere mogelijkheden (b.v dat alles na genesis 2a voor een belangrijk deel een herstelgebeuren is)niet meer wordt gedacht.
Afbeelding


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten