Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

amijsje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2007 14:53
Contacteer:

Berichtdoor amijsje » 09 nov 2007 12:46

toch moet je dit eens verder toelichten. wat bedoel je precies?

Volgens mij doelt amijsje op een uitspraak van ds. Moerkerken, die hij als adviseur van de synode in deze kwestie heeft gedaan.

Inderdaad.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 09 nov 2007 23:08

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 09 nov 2007 23:10

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
.

sela

Berichtdoor sela » 09 nov 2007 23:17

Othello schreef:Ik vraag me af of een Afrikaanse broeder het daar überhaupt over zal hebben. Dat verwacht ik namelijk niet.


:idea: misschien is dat het wel..

Hannieh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2007 18:34

Berichtdoor Hannieh » 10 nov 2007 09:34

sela schreef:
Othello schreef:Ik vraag me af of een Afrikaanse broeder het daar überhaupt over zal hebben. Dat verwacht ik namelijk niet.


:idea: misschien is dat het wel..


Dit doet niets toe aan de discussie.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 nov 2007 10:47

Othello schreef:Ik vraag me af of een Afrikaanse broeder het daar überhaupt over zal hebben. Dat verwacht ik namelijk niet.


Het zou wellicht een nieuwe wind kunnen doen waaien...

Echter, vaak zijn "nieuwelingen" een stuk fanatieker in de leer dan hun "leermeesters". Kijk ook maar naar de Afrikaanse Rooms-Katholieken en Anglicanen. Die zijn veel strenger in de leer dan hun Europese collegae.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

amijsje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2007 14:53
Contacteer:

Berichtdoor amijsje » 10 nov 2007 14:29

Het hoeft toch niet perse denigrerend te zijn? In het gezin mag een jonger zusje bijvoorbeeld niet om 12 uur thuiskomen, de oudere zus wel. Het jongere zusje moet eerst nog groeien.

André

Berichtdoor André » 10 nov 2007 14:30

Optimatus schreef:
Othello schreef:Ik vraag me af of een Afrikaanse broeder het daar überhaupt over zal hebben. Dat verwacht ik namelijk niet.


Het zou wellicht een nieuwe wind kunnen doen waaien...

Echter, vaak zijn "nieuwelingen" een stuk fanatieker in de leer dan hun "leermeesters". Kijk ook maar naar de Afrikaanse Rooms-Katholieken en Anglicanen. Die zijn veel strenger in de leer dan hun Europese collegae.
Misschien is het niet wijs om 'leer' en 'traditie' met elkaar te verwarren.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 10 nov 2007 18:01

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 nov 2007 18:13

André schreef:
Optimatus schreef:
Othello schreef:Ik vraag me af of een Afrikaanse broeder het daar überhaupt over zal hebben. Dat verwacht ik namelijk niet.


Het zou wellicht een nieuwe wind kunnen doen waaien...

Echter, vaak zijn "nieuwelingen" een stuk fanatieker in de leer dan hun "leermeesters". Kijk ook maar naar de Afrikaanse Rooms-Katholieken en Anglicanen. Die zijn veel strenger in de leer dan hun Europese collegae.
Misschien is het niet wijs om 'leer' en 'traditie' met elkaar te verwarren.


Stellig: de LEER.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 nov 2007 11:22

zahra schreef:ik vind het raar dat er soms over dominee's geroddeld word..ik merk dat wel vaker op dit forum..zo van die preekt goed, en die preekt minder
geloven jullie dan niet dat dominee's een roeping hebben om te spreken, je wilt echt niet zomaar domine worden


Dus? Is het niet mogelijk dat de ene predikant - roeping of niet - aantrekkelijker preekt dan de ander? En is het niet mogelijk dat de ene predikant je meer aanspreekt dan de ander, zonder die ander daarmee af te breken en zonder te twijfelen aan diens roeping?

De enige reden die ik me kan bedenken waarom Afrikaanse dominee;s niet mogen spreken in de kerken in NL..is waarschijnlijk gewoon omdat ze geen NL kunnen spreken..al die wat oudere mensen in de kerk die kunnen meestal niet goed Engels verstaan..en met een vertaler erbij lijkt mij erg omslachtig


Volgens mij gaat er meer schuil achter de twijfel van de synode dan alleen een taalprobleem. (Ik ben het wat dat betreft met Othello eens.)

En waarom is de vergelijking zo raar? Ik ben het er absoluut niet mee eens, maar slecht is de vergelijking niet.
Laatst gewijzigd door kurtyo op 12 nov 2007 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

amijsje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2007 14:53
Contacteer:

Berichtdoor amijsje » 12 nov 2007 11:00

zahra schreef:
Of maken jullie Christenen onderscheid tussen hoelang iemand Christen is..ik begrijp die vergelijking met die oudere en jongere zus gewoon niet.

Nou in zeker opzicht maken christenen onderscheid tussen hoelang iemand christen is. In 1 Timotheus 3 gaat het over hoe een opziener moet zijn en in vers 6 staat: Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde en in het oordeel des duivels valle.

sela

Berichtdoor sela » 12 nov 2007 13:02

amijsje schreef:zahra schreef:
Of maken jullie Christenen onderscheid tussen hoelang iemand Christen is..ik begrijp die vergelijking met die oudere en jongere zus gewoon niet.

Nou in zeker opzicht maken christenen onderscheid tussen hoelang iemand christen is. In 1 Timotheus 3 gaat het over hoe een opziener moet zijn en in vers 6 staat: Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde en in het oordeel des duivels valle.


maar wij nederlanders zijn toch niet superieur aan onze zwarte broeders van 'het zendingsveld?'

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 12 nov 2007 13:40

Ik denk dan ook niet dat men zich superieur voelt qua ras. Daar heeft het niets mee te maken.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 12 nov 2007 15:44

Othello schreef:Ik denk dan ook niet dat men zich superieur voelt qua ras. Daar heeft het niets mee te maken.


impliceert dit een superioriteitsgevoel op een ander vlak?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten