Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2008 18:55

mohamed schreef:Daar gaat het wel degelijk om, want als de Islam van betekenis was, zouden zij de tempelberg niet gekregen hebben.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Dus jij bent van mening dat de islam wel beter is dan het jodendom? En dat de tempelberg daarom van hen is?
Verder zeg je iets wat voor mij niet duidelijk is. Als de islam van betekenis was? Wat bedoel je daarmee?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2008 20:12

Boekenlezer schreef:
mohamed schreef:Daar gaat het wel degelijk om, want als de Islam van betekenis was, zouden zij de tempelberg niet gekregen hebben.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Dus jij bent van mening dat de islam wel beter is dan het jodendom? En dat de tempelberg daarom van hen is?
Verder zeg je iets wat voor mij niet duidelijk is. Als de islam van betekenis was? Wat bedoel je daarmee?

Ja natuurlijk is de Islam beter, want de Moslims weerhouden de joden er van om de derde tempel te herbouwen. Voorts moeten wij ons ook realiseren dat de aanhangers van de Islam ter goeder trouw handelen en dat de Heere hen geen bezoeking heeft gedaan, in tegenstelling tot de joden.

Joh 15,24
Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat.

Kunnen wij naar eerlijkheid stellen dat de Koran oproept om de Vader en de Zoon te haten? Hier volgt een letterlijk citaat van wiki:

Isa (عيسى, ook wel Isa bin Maryam, "Isa zoon van Maryam" genoemd) is de islamitisch-Arabische naam voor Jezus, die in de Koran genoemd wordt als een belangrijk profeet en boodschapper van de Indjil. Christelijke Arabieren gebruiken de term Yasu' al-Masih (يسوع المسيح).
Bron: wiki

In de praktijk zien we dat ook terug, hier volgen een paar quotes van Moslimfora:

'Jesus(pbuh) considered adultery a sin as said so in the 10 commandments sent to Moses(pbuh) which Jesus(pbuh) complied and elaborated more on. For instance, committing adultery isn't only having intercourse, rather you can commit adultery by looking at inappropriate things. Things that you have no right to see...

Bron: http://www.topix.com/forum/religion/isl ... GL9OTIK6SH

(pbuh = peace be upon him)

salam broeders en zusters.

'ik ben opzoek naar wat informatie over Jezus (*censuur*). heel graag in het Nederlandse. en dan bedoel ik "jezus in de islam".

ik kan me herinneren dat ik ooit iets daarover op internet heb gevonden, was vertaald door ABED EL-JABBAAR VAN DER VEN, maar ik heb geen idee meer waar ik dat precies heb gevonden.

ik reken op jullie hulp.

salam alaykom.
'

Bron: http://forums.marokko.nl/archive/index. ... 18286.html

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar aangezien de Moslims Jezus als een groot Profeet respecteren (wat ook nog waar is) zijn ze geen vijanden van Hem.

Mar 9,40
Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

De Moslims zijn niet tegen Jezus, ik denk dat de meesten van hen zich direct bekeerden zodra ze maar een glimp van Zijn ware identiteit opvingen. Doch waren de joden in de eerste eeuw getuige van Jezus en Diens wonderen en verwierpen Hem alsnog.
Christus noemde de ongelovige joden een boos en overspelig geslacht (Mat 12,39) en zei dat het alleen maar erger zou worden.

Mat 12
43 Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar hij vindt die niet.
44 Dan zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren; en als hij komt, vindt hij het leegstaan [en] geveegd en op orde. 45 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hijzelf; en zij komen binnen en wonen daar. En het wordt met die mens in het einde erger dan in het begin. Alzo zal het ook gaan met dit boze geslacht.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2008 20:51

Leuk en aardig allemaal, maar de islamieten doen iets wat toch een beetje overeenkomt met de joden, als je het mij vraagt: zij ontkennen de goddelijkheid van Jezus, en ook zijn verzoenend lijden en sterven aan het kruis. Het jodendom verzet zich tegen het hart van het christelijk geloof, maar dat doet de islam ook. Ja, de Koran ontkent de christelijke leer met kracht!
Het is ongetwijfeld vanuit een ander perspectief ontstaan. Want het verzet van de islam tegen het zoonschap van God ging niet alleen tegen het christendom in, maar ook tegen het pre-islamitische Arabische heidendom. En de islam ontstond niet op Israëlische, maar op Arabische bodem. Maar toch is hier een overeenkomst te zien.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2008 21:08

Zijn er niet meer godsdiensten uit die omgeving die op elkaar lijken? In hoeverre had de Mithrascultus invloed op zijn omgeving? En het Zoroastrisme?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 nov 2008 21:11

mohamed schreef:
elbert schreef:
mohamed schreef:Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn?

In elk geval niet omdat de islam het juiste geloof zou zijn.

Voor God blijkbaar minder fout dan het jodendom, ...

Die conclusie kun je zo niet trekken. Je kunt hooguit de conclusie trekken dat het niet-messiaanse jodendom ernaast zit. Over de islam zegt dit niets.
Verder kun je naar de precedenten in de Bijbel kijken om een indruk te krijgen van het geloof van de volken die veldslagen van Israel wonnen, Jeruzalem bezetten, de tempel plunderden enzovoorts.
Om een voorbeeld te geven (naast degenen die ik al genoemd heb): toen de Filistijnen de ark van het verbond buitmaakten, was dat geen teken van de superioriteit van hun geloof. Integendeel: hun god Dagon lag uiteindelijk op zijn gezicht voor de ark neergebogen (1 Samuel 5).

De islam is uiteindelijk niets meer en niets minder dan een pion op het schaakbord. Het gaat om de Koning.

mohamed schreef:Zonder het jodendom was er nooit een Islam geweest, vergelijk hun geloofsovertuigingen maar eens met elkaar en vertel mij waarom de moslims erger zouden zijn?

Rom. 3:1 Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het nut van de besnijdenis?
2 Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.
3 Want wat is het geval? Als sommigen ontrouw zijn geweest, zal toch niet hun ontrouw de trouw van God tenietdoen?
4 Volstrekt niet! Zo echter moet het zijn: God is waarachtig maar ieder mens leugenachtig, zoals geschreven staat: Opdat U rechtvaardig bevonden wordt in Uw woorden en overwint, wanneer U oordeelt.

Rom. 9:4 Zij zijn immers Israëlieten, voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is de Christus wat het vlees betreft, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

Dat heeft het jodendom dus voor op de islam.
Als we iets over Christus willen weten, dan hebben we daarvoor ook het Oude Testament nodig, om te weten dat Hij de Messias is, de Zoon van God. Hij daalde uit de hemel neer (Joh. 6:38 ) en kwam als Zoon van God in het vlees (1 Joh. 4:2), om Zijn volk zalig te maken van hun zonden (Matth. 1:21).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2008 22:28

Boekenlezer schreef:Leuk en aardig allemaal, maar de islamieten doen iets wat toch een beetje overeenkomt met de joden, als je het mij vraagt: zij ontkennen de goddelijkheid van Jezus, en ook zijn verzoenend lijden en sterven aan het kruis. Het jodendom verzet zich tegen het hart van het christelijk geloof, maar dat doet de islam ook. Ja, de Koran ontkent de christelijke leer met kracht!
Het is ongetwijfeld vanuit een ander perspectief ontstaan. Want het verzet van de islam tegen het zoonschap van God ging niet alleen tegen het christendom in, maar ook tegen het pre-islamitische Arabische heidendom. En de islam ontstond niet op Israëlische, maar op Arabische bodem. Maar toch is hier een overeenkomst te zien.

De Islam ontstond op Arabische bodem ja, maar Yathrib is gesticht door de joden, wat later de stad Medina werd, één van de heiligste plaatsen binnen de Islam. Bovendien had Mohammed kennis van de Thora en citeerde Mozes meer dan honderd keer.

Meer overeenkomsten en bron: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... islam.html

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2008 23:16

elbert schreef:
mohamed schreef:
elbert schreef:
mohamed schreef:Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn?

In elk geval niet omdat de islam het juiste geloof zou zijn.

Voor God blijkbaar minder fout dan het jodendom, ...

Die conclusie kun je zo niet trekken. Je kunt hooguit de conclusie trekken dat het niet-messiaanse jodendom ernaast zit. Over de islam zegt dit niets.
Verder kun je naar de precedenten in de Bijbel kijken om een indruk te krijgen van het geloof van de volken die veldslagen van Israel wonnen, Jeruzalem bezetten, de tempel plunderden enzovoorts.
Om een voorbeeld te geven (naast degenen die ik al genoemd heb): toen de Filistijnen de ark van het verbond buitmaakten, was dat geen teken van de superioriteit van hun geloof. Integendeel: hun god Dagon lag uiteindelijk op zijn gezicht voor de ark neergebogen (1 Samuel 5).


mohamed schreef:Zonder het jodendom was er nooit een Islam geweest, vergelijk hun geloofsovertuigingen maar eens met elkaar en vertel mij waarom de moslims erger zouden zijn?

Rom. 3:1 Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het nut van de besnijdenis?
2 Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.
3 Want wat is het geval? Als sommigen ontrouw zijn geweest, zal toch niet hun ontrouw de trouw van God tenietdoen?
4 Volstrekt niet! Zo echter moet het zijn: God is waarachtig maar ieder mens leugenachtig, zoals geschreven staat: Opdat U rechtvaardig bevonden wordt in Uw woorden en overwint, wanneer U oordeelt.

Rom. 9:4 Zij zijn immers Israëlieten, voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is de Christus wat het vlees betreft, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

Dat heeft het jodendom dus voor op de islam.
Als we iets over Christus willen weten, dan hebben we daarvoor ook het Oude Testament nodig, om te weten dat Hij de Messias is, de Zoon van God. Hij daalde uit de hemel neer (Joh. 6:38 ) en kwam als Zoon van God in het vlees (1 Joh. 4:2), om Zijn volk zalig te maken van hun zonden (Matth. 1:21).

Paulus zet zijn vroegere wandel in het jodendom (Gal 1,13) op één lijn met het vervolgen van de gemeente en voegt daar aan toe:

Galaten 1
22 En ik was aan de gemeenten van Christus in Judea van aanzien onbekend. 23 Alleen hoorden zij telkens: hij, die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof, dat hij tevoren trachtte uit te roeien. 24 En zij verheerlijkten God in mij.

Het moment waarop Paulus God in zich had, was dus nadat hij het jodendom de rug had toegekeerd.

Ps 69,23
Hun tafel worde voor hun aangezicht tot een strik, en hun genoten tot een val.

Dit vers verwijst Paulus naar en betrekt het op de eerste eeuw (Rom 11,5) en het deel van fysiek Israël wat de knie wel voor Baal (Rom 11,4) gebogen had.

Romeinen 11
Hetgeen Israël najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard, 8 gelijk geschreven staat:
God gaf hun een geest van diepe slaap,
ogen om niet te zien en oren om niet te horen,
tot de dag van heden.
9 En David zegt:
Hun tafel worde tot een strik en een net, en tot een aanstoot en vergelding voor hen.
10 Laten hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien, en doe hun rug voorgoed zich krommen.

Het jodendom heeft dus helemaal niks voor op de Islam, want hun tafelen waren al in de eerste eeuw tot een strik geworden, reeds ver voordat er twee Islamitische gebouwen op die plaats uit de ooit heilige grond van de tempelberg gestampt werden.

Gal 3,10
Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Het lijkt mij duidelijk dat het jodendom toch net even wat erger is dan de Islam.

De islam is uiteindelijk niets meer en niets minder dan een pion op het schaakbord. Het gaat om de Koning.

Mooi gezegd!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 12 dec 2008 21:52

Vanmorgen op mijn werk zat ik daar met twee moslimcollega's. We kwamen bij het onderwerp geloof terecht. Eén van die twee is blijkbaar erg missionair gedreven, want hij heeft mij nogal veel verteld. Tsjongejonge, als hij het daarover gaat hebben, is hij niet zo snel uitgepraat. Ik ervaar het eigenlijk een beetje als een monoloog, waarin ik af en toe ook iets zeg.
Maar het ging allemaal in goede sfeer.
Zoals gezegd: hij kwam nogal missionair gedreven op mij over. Ik heb de indruk dat hij graag zou zien dat ik ook moslims zou worden. Hij wijst mij graag op mijn verantwoordelijkheid in dat opzicht.
Nu sta ik, zeker sinds wat er recent gebeurd is op mijn werk, bij hen bekend als een christen die zijn geloof erg serieus neemt. Daar heeft hij ook best wel goede woorden voor. Hij zegt dat ik al een heel eind op weg ben in de goede richting. Dan merk je ook hoe belangrijk het is om ècht christen te zijn. Om niet alleen zo te heten, maar om dat te doen blijken in je daden. Ik denk dat dat tot de belangrijkste dingen behoort als het gaat om het uitdragen van je geloof. Dat herinner ik mij ook uit waar ik in 2002 en 2003 werkte. Als ze merken dat je het echt en uit een stuk bent, dan hebben ze daar respect voor. Dat spreekt ze veel meer aan dan wanneer je dat maar half bent, in naam maar niet of weinig in daden.
Ik zou kunnen zeggen: als je graag echt en radicaal christen wil zijn, zijn moslimcollega's daarin misschien nog wel de beste stimulans.
Het zal niet overal in de wereld zo zijn, maar op de nederlandse werkvloer lijkt dat wel een beetje zo te zijn. Dan lijk je wel meer aan ze te hebben, dan aan verwaterde christenen. Ze lijken meer begrip, gevoel en waardering te hebben voor consequente keuzes vanuit geloof.

Hij vertelde mij over de Koran. Hij noemde de Koran de update van de Bijbel. Hij vergeleek dat met een software-update: als bepaalde software niet helemaal goed blijkt te werken, komt er een update.
Ik heb toen wel gezegd dat ik dat zelf iets anders zag. Dat ik de Bijbel zag als een verzameling van 66 boeken, die in de loop van de eeuwen steeds verder is aangevuld. Ik moest hem wel even uitleggen dat de Torah helemaal niet vervangen is door de Bijbel, maar dat de Torah deel uitmaakt van de Bijbel, nl. als de eerste vijf boeken ervan.
Later bedacht ik dat het Jodendom nog onderscheid maakt tussen de schriftelijke en de mondelinge Torah, en dat alleen die eerste in de Bijbel staat. Maar dat heb ik verder niet meer kunnen vertellen. Ik weet ook niet hoe relevant dat nou precies is voor iemand die de Bijbel niet kent.
Verder benoemde hij ons leven als een examen voor het oordeel van God. Hij had het nog over die voor mij bekende weegschaal, waarin je goede en kwade daden worden gewogen. Ook typisch iets waarin het christelijke geloof anders leert als het gaat om het verkrijgen van Gods gunst.
En hij vertelde over een engel ter rechter en ter linker zijde van je. De ene noteert al je goede daden, en de andere al je slechte daden. Ik dacht toen wat gekscherend in mijzelf: 'nou, zo word je wel enorm op je vingers gekeken!' :lol:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 13 dec 2008 01:25

Boekenlezer schreef:Vanmorgen op mijn werk zat ik daar met twee moslimcollega's. We kwamen bij het onderwerp geloof terecht. Eén van die twee is blijkbaar erg missionair gedreven, want hij heeft mij nogal veel verteld. Tsjongejonge, als hij het daarover gaat hebben, is hij niet zo snel uitgepraat. Ik ervaar het eigenlijk een beetje als een monoloog, waarin ik af en toe ook iets zeg.
Maar het ging allemaal in goede sfeer.
Zoals gezegd: hij kwam nogal missionair gedreven op mij over. Ik heb de indruk dat hij graag zou zien dat ik ook moslims zou worden. Hij wijst mij graag op mijn verantwoordelijkheid in dat opzicht.
Gelukkig komt dat omgekeerd niet voor. :-k

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 dec 2008 11:03

Die vergelijking met een update, Boekenlezer, komt mij niet onbekend voor. Vorig jaar hield een vriend van mij uit en in Rwanda ongeveer eenzelfde betoog. Hij had overigens op voorhand al door dat we van mening zouden verschillen. De familie - en overigens ook de meeste andere mensen in de moslimwijk - vertoonden geen missiedwang. Wellicht dat de zwart-afrikaanse vorm van islam niet gepaard gaat met bekeringsijver, maar met voorleven. Wellevend zijn de mensen namelijk alleszins.

Het schijnt dat niet-moslims officieel geen moskee binnen mogen komen, maar ik zat daar om vijf uur 's morgens braaf achterin. Een interessante ervaring, het leek nog het meest op de metten (een kloostergebed).

Omgang met moslims? Gewoon, net als met iedereen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 23 dec 2008 14:44

Gewoon normaal met elkaar omgaan, antwoord is toch simpel?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 23 dec 2008 15:19

Vertel dat eens aan Wahabitische moslims.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 dec 2008 15:37

Het zou inderdaad wel fijn zijn als de samenwerking wederzijds is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 23 dec 2008 18:20

Sabra schreef:Vertel dat eens aan Wahabitische moslims.


Er bestaan geen wahhabistische moslims, er bestaat namelijk geen stroming die zich toeschrijft aan het wahabisme, ( Al-wahab) is een naam van Allaah, en word weer afgeleid van de grote Imaam de Mujadid ( hervormer) Mohammed ibn abdel wahab. Hoewel wij moslims we wel aan zijn dawah (uitnodiging) toeschrijven, noemen we onszelf geen wahabisten, maar gewoon moslims.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 dec 2008 00:10

Als jullie je maar een beetje coöperatief opstellen, is het mij Wurschthoe jullie jezelf noemen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten