Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 05 nov 2008 10:05

bidden voor iemand betekent nog niet dat je diegene verheerlijkt, of hem/haar alle geluk van de wereld gunt..

en liefhebben betekent nog niet dat je de daden van ander goedkeurt..
..

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 05 nov 2008 10:19

Boekenlezer schreef:
CaptainCaveman schreef:Wat druk je jezelf toch weer heerlijk genuanceerd uit, Boekenlezer. Ook wat dat betreft moet je nog veel leren.

Oké, is goed joh. Het wordt blijkbaar niet gewaardeerd als je eens open en eerlijk bent. Ik heb een paar regels verwijderd.

De meest ongenuanceerde zin heb je anders nog niet aangepast:
Want zo iemand als hij, is toch een van de meest afschuwelijke vertegenwoordigers en promotors van een gruwelijk walgelijk systeem: de islam!


De islam: een gruwelijk walgelijk systeem… :roll: De islamofobie druipt zoals gewoonlijk weer van je berichten af.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 05 nov 2008 12:39

CaptainCaveman schreef:
Boekenlezer schreef:
CaptainCaveman schreef:Wat druk je jezelf toch weer heerlijk genuanceerd uit, Boekenlezer. Ook wat dat betreft moet je nog veel leren.

Oké, is goed joh. Het wordt blijkbaar niet gewaardeerd als je eens open en eerlijk bent. Ik heb een paar regels verwijderd.

De meest ongenuanceerde zin heb je anders nog niet aangepast:
Want zo iemand als hij, is toch een van de meest afschuwelijke vertegenwoordigers en promotors van een gruwelijk walgelijk systeem: de islam!


De islam: een gruwelijk walgelijk systeem… :roll: De islamofobie druipt zoals gewoonlijk weer van je berichten af.

Oké joh, dan zeggen we toch gewoon: Osama bin Laden is eigenlijk best wel een goeie man, en de islam heeft ook best wel goeie punten. En de duivel is ook best wel aardig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 05 nov 2008 12:42

Invincible schreef:bidden voor iemand betekent nog niet dat je diegene verheerlijkt, of hem/haar alle geluk van de wereld gunt..

en liefhebben betekent nog niet dat je de daden van ander goedkeurt..

Dat eerste in zekere zin wel. Tenminste, wel als je bidt voor zijn bekering. Dan gaat het zelfs nog wel verder dan: alle geluk van de wereld. Dan hebben we het onderhand over de eeuwige gelukzaligheid.

En dat laatste klopt inderdaad. Zo ver gaat het inderdaad ook weer niet, dat je het kwade zou moeten goedpraten. Gelukkig maar. God zal nooit een bondgenoot van het kwaad worden.
Uiteindelijk gaat het dus om het goede.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2008 09:42

Boekenlezer schreef:Oké joh, dan zeggen we toch gewoon: Osama bin Laden is eigenlijk best wel een goeie man, en de islam heeft ook best wel goeie punten. En de duivel is ook best wel aardig.

Ook al had je het niet tegen mij, toch wil ik hier graag even op reageren.

Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn? Ooit stond daar de joodse tempel welke in de eerste eeuw door de Romeinen is vernietigd en sindsdien willen de joden op die plaats de derde tempel hebben. Zij hebben zelfs ettelijke malen aan de bouw gewerkt, maar zijn er nooit in geslaagd deze te voltooien.

Dit komt overeen met wat Jezus ons leert:

Joh 4,21
Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gij, noch op deze berg, noch te Jeruzalem, de Vader zult aanbidden.

Lijkt mij een duidelijk statement, waar velen zich absoluut niet in kunnen vinden. Wij kunnen hieruit concluderen dat een ieder die God te Jeruzalem zoekt, niet de Vader aanbidt! Daarom spraken de apostelen ook zo lovend over het hemelse Jeruzalem (Heb 12,22+Op 3,12+Gal 4,26) want het hemelse Jeruzalem is Geest en Jezus zei:

'maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders...(Joh 4,23)'

De Vader zoekt geen mensen die Hem willen aanbidden in het aardse Jeruzalem, dus het komt er op neer dat de moslims niet slechter dan de joden zijn. Het verschil zit hem er in dat voor de joden Jeruzalem de heiligste plaats is op aarde, waar zij nog dagelijks de Vader bij de klaagmuur willen aanbidden en voor de moslims is de tempelberg slechts één van de heiligste plaatsen, waarbij opgemerkt dient te worden dat moslims de Vader in het geheel niet aanbidden, want Allah heeft geen zoon.
Flavius Josephus maakt in zijn werk 'de joodse oorlog' melding van het feit dat de joodse tempel onneembaar was, zonder de toestemming en hulp van God (*). Josephus omschrijft de tempel tot in de kleinste details en de stenen moeten de afmetingen hebben gehad van de blokken waarmee men de piramides indertijd te Egypte gebouwd heeft. We lezen dat Jezus de vernietiging van de tempel voorspelde, (hetgeen Hij in mijn optiek ook uitbeeldde met zijn eigen sterven, zie: Joh 2,19).

Mat 24,2
En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.

Het lijkt er dus op dat God nog liever heeft dat de moslims twee gebouwen op de tempelberg hebben, dan dat de joden hun derde tempel krijgen. Wanneer jij de Islam als het geloof van de duivel ziet, hoe sta je dan tegenover het jodendom?

*
Jewish war

Book VI, chapter 8, 4
'And here one may chiefly reflect on the
power of God exercised
upon these wicked wretches, and on the
good fortune of the Romans; for these tyrants did now wholly
deprive themselves of the security they had in their own power,
and came down from those very towers of their own accord, wherein
they could have never been taken by force
'

Book V, chapter 9, 4
'I even tremble myself in declaring the works of God before
your ears, that are unworthy to hear them; however, hearken to
me, that you may be informed how you fight not only against the
Romans, but against God himself
.

Antiques of the jews

Book II, chapter 9, 1
'And having, in length of time, forgotten the benefits they had
received from Joseph, particularly the crown being now come into
another family, they became very abusive to the Israelites, and
contrived many ways of afflicting them; for they enjoined them to
cut a great number of channels for the river, and to build walls
for their cities and ramparts, that they might restrain the
river, and hinder its waters from stagnating, upon its running
over its own banks: they set them also to build pyramids..'

Book xx, chapter 4,3
But Monobazus sent her bones, as well as
those of Izates, his brother, to Jerusalem, and gave order that
they should be buried at the pyramids


Footnote
Of this building of the pyramids of Egypt by the Israelites,
see Perizonius Orig. Aegyptiac, ch. 21. It is not impossible they
might build one or more of the small ones; but the larger ones
seem much later.
Laatst gewijzigd door mohamed op 06 nov 2008 13:39, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 nov 2008 12:07

Boekenlezer... Jij neemt nu Bin Laden als hèt ijkpunt voor de islam. Zou jij willen worden aangesproken op de misdaden en gruwelijkheden van Josef Kony?

Immers, jij projecteert Bin Laden als personificatie van de islam.
Met hetzelfde onrecht kan een moslim Kony als personificatie van het christendom projecteren.

Waarbij vaststaat dat Kony meer slachtoffers op zijn geweten heeft dan Bin Laden.

Moraal van dit verhaal: men rekene een hele groep niet de zonden van een enkeling aan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 06 nov 2008 19:35

mohamed schreef:
Boekenlezer schreef:Oké joh, dan zeggen we toch gewoon: Osama bin Laden is eigenlijk best wel een goeie man, en de islam heeft ook best wel goeie punten. En de duivel is ook best wel aardig.

Ook al had je het niet tegen mij, toch wil ik hier graag even op reageren.

Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn? Ooit stond daar de joodse tempel welke in de eerste eeuw door de Romeinen is vernietigd en sindsdien willen de joden op die plaats de derde tempel hebben. Zij hebben zelfs ettelijke malen aan de bouw gewerkt, maar zijn er nooit in geslaagd deze te voltooien.

Dit komt overeen met wat Jezus ons leert:

Joh 4,21
Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gij, noch op deze berg, noch te Jeruzalem, de Vader zult aanbidden.

Lijkt mij een duidelijk statement, waar velen zich absoluut niet in kunnen vinden. Wij kunnen hieruit concluderen dat een ieder die God te Jeruzalem zoekt, niet de Vader aanbidt! Daarom spraken de apostelen ook zo lovend over het hemelse Jeruzalem (Heb 12,22+Op 3,12+Gal 4,26) want het hemelse Jeruzalem is Geest en Jezus zei:

'maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders...(Joh 4,23)'

De Vader zoekt geen mensen die Hem willen aanbidden in het aardse Jeruzalem, dus het komt er op neer dat de moslims niet slechter dan de joden zijn. Het verschil zit hem er in dat voor de joden Jeruzalem de heiligste plaats is op aarde, waar zij nog dagelijks de Vader bij de klaagmuur willen aanbidden en voor de moslims is de tempelberg slechts één van de heiligste plaatsen, waarbij opgemerkt dient te worden dat moslims de Vader in het geheel niet aanbidden, want Allah heeft geen zoon.
Flavius Josephus maakt in zijn werk 'de joodse oorlog' melding van het feit dat de joodse tempel onneembaar was, zonder de toestemming en hulp van God (*). Josephus omschrijft de tempel tot in de kleinste details en de stenen moeten de afmetingen hebben gehad van de blokken waarmee men de piramides indertijd te Egypte gebouwd heeft. We lezen dat Jezus de vernietiging van de tempel voorspelde, (hetgeen Hij in mijn optiek ook uitbeeldde met zijn eigen sterven, zie: Joh 2,19).

Mat 24,2
En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.

Het lijkt er dus op dat God nog liever heeft dat de moslims twee gebouwen op de tempelberg hebben, dan dat de joden hun derde tempel krijgen. Wanneer jij de Islam als het geloof van de duivel ziet, hoe sta je dan tegenover het jodendom?

*
Jewish war

Book VI, chapter 8, 4
'And here one may chiefly reflect on the
power of God exercised
upon these wicked wretches, and on the
good fortune of the Romans; for these tyrants did now wholly
deprive themselves of the security they had in their own power,
and came down from those very towers of their own accord, wherein
they could have never been taken by force
'

Book V, chapter 9, 4
'I even tremble myself in declaring the works of God before
your ears, that are unworthy to hear them; however, hearken to
me, that you may be informed how you fight not only against the
Romans, but against God himself
.

Antiques of the jews

Book II, chapter 9, 1
'And having, in length of time, forgotten the benefits they had
received from Joseph, particularly the crown being now come into
another family, they became very abusive to the Israelites, and
contrived many ways of afflicting them; for they enjoined them to
cut a great number of channels for the river, and to build walls
for their cities and ramparts, that they might restrain the
river, and hinder its waters from stagnating, upon its running
over its own banks: they set them also to build pyramids..'

Book xx, chapter 4,3
But Monobazus sent her bones, as well as
those of Izates, his brother, to Jerusalem, and gave order that
they should be buried at the pyramids


Footnote
Of this building of the pyramids of Egypt by the Israelites,
see Perizonius Orig. Aegyptiac, ch. 21. It is not impossible they
might build one or more of the small ones; but the larger ones
seem much later.

Dat waar je nu op reageert, is vooral een reactie op het reageren van CaptainCaveman. (Dat zeg ik niet omdat jij dan niet zou mogen reageren. Dat mag van mij best.)
Ik reageerde zo op hem, omdat ik zijn manier van reageren zo negatief vind. Ik ervaar het niet als opbouwend, dus ga ik wat minder serieus reageren.
Ik zet wat neer, waarin ik mezelf kwetsbaar maak. Vervolgens krijg ik dan zo'n negatief-kritische reactie van hem. Sorry, maar daar doe ik het niet voor.

Die stelling dat de duivel ook best wel aardig is, is dan ook dat zogenaamde 'genuanceerde' praten. Het ging me er nog niet eens om, om daarin een verbinding met de islam te leggen.

Wat ik wel kan zeggen, is dat de islam iets anders verkondigt dan het evangelie, waar Paulus het bijvoorbeeld over heeft. Paulus schrijft: Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. (Galaten 1:8). En van Mohammed zelf is toch de overlevering dat hij zijn boodschap van de engel Gabriël ontvangen zou hebben. Maar het is iets geheel anders, dan dat Paulus geleerd heeft. Dan is dus meteen al duidelijk dat het hier gaat om iets, wat christenen (en ook anderen) niet mogen navolgen.
Paulus vermaant om te blijven bij de overgeleverde leer, I Timotheüs 4:16. Het gaat Paulus niet om zijn eigen leer, maar hij verwijst naar wat Jezus Christus al geleerd heeft, Galaten 1:12, I Timotheüs 6:3.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 06 nov 2008 19:43, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 06 nov 2008 19:35

Optimatus schreef:Boekenlezer... Jij neemt nu Bin Laden als hèt ijkpunt voor de islam. Zou jij willen worden aangesproken op de misdaden en gruwelijkheden van Josef Kony?

Immers, jij projecteert Bin Laden als personificatie van de islam.
Met hetzelfde onrecht kan een moslim Kony als personificatie van het christendom projecteren.

Waarbij vaststaat dat Kony meer slachtoffers op zijn geweten heeft dan Bin Laden.

Moraal van dit verhaal: men rekene een hele groep niet de zonden van een enkeling aan.

Het was niet mijn bedoeling om te zeggen: iedere moslim is een volgeling van Osama bin Laden. Ik weet best dat dat niet zo is.
Maar ik heb van nature al niet zulke sympathieke gevoelens voor de islam. (Ik heb die gevoelens in mijn reactie op dat RD-artikel omschreven. Misschien op een manier die niet voor iedereen is.) En dan heb je in Osama bin Laden iemand die daar een extra onsmakelijke interpretatie van op na houdt.

Ik denk dat er onderscheid gemaakt zal moeten worden tussen de islam, en moslims.
De islam als systeem, als leer, daar zal ik nooit sympathie voor koesteren.
Maar de moslims, dat zijn mensen, die een eeuwigheid tegemoet gaan, en die evenhard Gods genade nodig hebben als wij.
Zij zijn de islam niet, maar zij zijn daar aanhangers van. De een zal dat op een andere manier zijn dan de ander. De een zal dat heel fanatiek en overtuigd zijn, de ander meer uit gewoonte omdat hij dat nu eenmaal zo heeft meegekregen.
Een onderscheid als dit - nl. de islam, en de moslims, m.a.w. het systeem, en de mensen - lijkt mij 'helpful'. (Even een Engels woord, omdat dat zo perfect omschrijft wat ik bedoel.)
(Iemand die op mij reageert met dit soort dingen zoals dit genoemde onderscheid, daar heb ik wat aan. Van die 'eyeopeners', die je verder helpen in je visie, en die de scherpe kantjes wat minder schadelijk maken. Zoiets had ik liever gezien van CaptainCaveman.)

Dat iemand opgroeit met een bepaald geloof, is iets, waar hij zelf niet voor kiest. Opgevoed worden in het christelijke geloof is dan ook pure genade, al is het dan nog niet zomaar hetzelfde als het ware zaligmakende geloof.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 nov 2008 10:48

Boekenlezer schreef:Wat ik wel kan zeggen, is dat de islam iets anders verkondigt dan het evangelie, waar Paulus het bijvoorbeeld over heeft. Paulus schrijft: Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. (Galaten 1:8). En van Mohammed zelf is toch de overlevering dat hij zijn boodschap van de engel Gabriël ontvangen zou hebben. Maar het is iets geheel anders, dan dat Paulus geleerd heeft. Dan is dus meteen al duidelijk dat het hier gaat om iets, wat christenen (en ook anderen) niet mogen navolgen.
Paulus vermaant om te blijven bij de overgeleverde leer, I Timotheüs 4:16. Het gaat Paulus niet om zijn eigen leer, maar hij verwijst naar wat Jezus Christus al geleerd heeft, Galaten 1:12, I Timotheüs 6:3.

Helaas heeft u mijn reactie niet goed gelezen, ik had het ook in twee zinnen zonder bronvermeldingen kunnen zeggen: God heeft de tempelberg van de joden afgepakt en aan de Moslims gegeven!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 nov 2008 22:24

mohamed schreef:Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn?

In elk geval niet omdat de islam het juiste geloof zou zijn.
De Babyloniers gingen de moslims immers eerder al voor. Zij verwoestten de tempel van Salomo en brachten het joodse volk in ballingschap naar Babel, vanwege de zonden van Israel.
Hetzelfde geldt voor de Romeinen die de tempel in 70 n.C. verwoestten.
Daarmee wil ik maar zeggen dat de moslims de tempelberg dus niet in bezit hebben gekregen omdat hun geloof zo goed is, maar omdat Israel afgeweken is van het dienen van de God van Israel.
Daarom zijn de moslims in de loop van de geschiedenis gezien (bijv. door Luther) als een gesel van God om het volk van God (n.b. dus ook christenen!) te tuchtigen en weer op het rechte spoor te brengen.

Over de status van Jeruzalem na 70 n.C. staat er dit in de Bijbel:
Luk. 21:24b en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.
En vervolgens spreekt Jezus over Zijn wederkomst (Luk. 21:27).

Het woord vertreden in Luk. 21:24 betekent zoiets als "met de voet vertrappen, ontheiligen", wat de verschillende volken in de loop van de geschiedenis ook gedaan hebben, moslims incluis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 nov 2008 23:02

elbert schreef:
mohamed schreef:Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn?

In elk geval niet omdat de islam het juiste geloof zou zijn.
De Babyloniers gingen de moslims immers eerder al voor. Zij verwoestten de tempel van Salomo en brachten het joodse volk in ballingschap naar Babel, vanwege de zonden van Israel.
Hetzelfde geldt voor de Romeinen die de tempel in 70 n.C. verwoestten.
Daarmee wil ik maar zeggen dat de moslims de tempelberg dus niet in bezit hebben gekregen omdat hun geloof zo goed is, maar omdat Israel afgeweken is van het dienen van de God van Israel.
Daarom zijn de moslims in de loop van de geschiedenis gezien (bijv. door Luther) als een gesel van God om het volk van God (n.b. dus ook christenen!) te tuchtigen en weer op het rechte spoor te brengen.

Over de status van Jeruzalem na 70 n.C. staat er dit in de Bijbel:
Luk. 21:24b en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.
En vervolgens spreekt Jezus over Zijn wederkomst (Luk. 21:27).

Het woord vertreden in Luk. 21:24 betekent zoiets als "met de voet vertrappen, ontheiligen", wat de verschillende volken in de loop van de geschiedenis ook gedaan hebben, moslims incluis.
Van welk ‘rechte spoor’ zijn Gods kinderen (dus nu ook de christenen) afgegaan om door de moslims te worden getuchtigd. Omdat het christendom leert dat de heiden (wij dus) een geworden zijn met de Joden ( Ef 2,14) waarom worden de christenen dan in Israel, Nederland en wel bijna over grote delen van de wereld getuchtigd door de moslims?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2008 09:35

elbert schreef:
mohamed schreef:Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn?

In elk geval niet omdat de islam het juiste geloof zou zijn.

Voor God blijkbaar minder fout dan het jodendom, want de joden hebben al geen tempel meer gehad sinds het jaar 70, omdat Jezus zei dat de ware aanbidders God in geest aanbidden, waar geen tempel, noch fysiek Jeruzalem voor nodig is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2008 09:37

Jantjes schreef:
elbert schreef:
mohamed schreef:Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn?

In elk geval niet omdat de islam het juiste geloof zou zijn.
De Babyloniers gingen de moslims immers eerder al voor. Zij verwoestten de tempel van Salomo en brachten het joodse volk in ballingschap naar Babel, vanwege de zonden van Israel.
Hetzelfde geldt voor de Romeinen die de tempel in 70 n.C. verwoestten.
Daarmee wil ik maar zeggen dat de moslims de tempelberg dus niet in bezit hebben gekregen omdat hun geloof zo goed is, maar omdat Israel afgeweken is van het dienen van de God van Israel.
Daarom zijn de moslims in de loop van de geschiedenis gezien (bijv. door Luther) als een gesel van God om het volk van God (n.b. dus ook christenen!) te tuchtigen en weer op het rechte spoor te brengen.

Over de status van Jeruzalem na 70 n.C. staat er dit in de Bijbel:
Luk. 21:24b en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.
En vervolgens spreekt Jezus over Zijn wederkomst (Luk. 21:27).

Het woord vertreden in Luk. 21:24 betekent zoiets als "met de voet vertrappen, ontheiligen", wat de verschillende volken in de loop van de geschiedenis ook gedaan hebben, moslims incluis.
Van welk ‘rechte spoor’ zijn Gods kinderen (dus nu ook de christenen) afgegaan om door de moslims te worden getuchtigd. Omdat het christendom leert dat de heiden (wij dus) een geworden zijn met de Joden ( Ef 2,14) waarom worden de christenen dan in Israel, Nederland en wel bijna over grote delen van de wereld getuchtigd door de moslims?

Zonder het jodendom was er nooit een Islam geweest, vergelijk hun geloofsovertuigingen maar eens met elkaar en vertel mij waarom de moslims erger zouden zijn?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2008 12:20

mohamed schreef:
elbert schreef:
mohamed schreef:Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn?

In elk geval niet omdat de islam het juiste geloof zou zijn.

Voor God blijkbaar minder fout dan het jodendom, want de joden hebben al geen tempel meer gehad sinds het jaar 70, omdat Jezus zei dat de ware aanbidders God in geest aanbidden, waar geen tempel, noch fysiek Jeruzalem voor nodig is.

Waarom zou dat met fout of minder fout te maken hebben? Voor God kan geen mens bestaan, net zo min als de menselijke godsdienst.

Ik denk eerder dat het om wat anders gaat: de oudtestamentische tempeldienst was een voorafschaduwing van Christus. De joden erkenden Jezus Christus niet als de Messias, en zouden, als het aan hen ligt, doorgaan met die voorafschaduwing. Dat wordt verhinderd met de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee op die plek.
Het gaat dan helemaal niet om welke godsdienst beter is, maar om Christus niet meer voorafgebeeld moet worden. Aangezien de niet-Christus-erkennende joden te eigenwijs zijn dat te erkennen, wordt de oudtestamentische tempeldienst dan maar op een andere manier geblokkeerd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2008 13:29

Boekenlezer schreef:
mohamed schreef:
elbert schreef:
mohamed schreef:Als de Islam het geloof van de duivel is, waarom heeft God het dan toegestaan dat de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in de zevende eeuw op de tempelberg gebouwd zijn?

In elk geval niet omdat de islam het juiste geloof zou zijn.

Voor God blijkbaar minder fout dan het jodendom, want de joden hebben al geen tempel meer gehad sinds het jaar 70, omdat Jezus zei dat de ware aanbidders God in geest aanbidden, waar geen tempel, noch fysiek Jeruzalem voor nodig is.

Waarom zou dat met fout of minder fout te maken hebben? Voor God kan geen mens bestaan, net zo min als de menselijke godsdienst.

Ik denk eerder dat het om wat anders gaat: de oudtestamentische tempeldienst was een voorafschaduwing van Christus. De joden erkenden Jezus Christus niet als de Messias, en zouden, als het aan hen ligt, doorgaan met die voorafschaduwing. Dat wordt verhinderd met de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee op die plek.
Het gaat dan helemaal niet om welke godsdienst beter is, maar om Christus niet meer voorafgebeeld moet worden. Aangezien de niet-Christus-erkennende joden te eigenwijs zijn dat te erkennen, wordt de oudtestamentische tempeldienst dan maar op een andere manier geblokkeerd.

Daar gaat het wel degelijk om, want als de Islam van betekenis was, zouden zij de tempelberg niet gekregen hebben.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten

cron