occult

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
habibi
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 22 sep 2005 00:43
Locatie: ergens in de betuwe

Berichtdoor habibi » 05 feb 2008 15:40

Even dit topic weer omhoog updaten.

Op refonieuws is dit stuk te lezen:

Oproep tot gebed tegen occulte SBS6-show

Nieuwsredactie

OOSTERBEEK - Via email wordt op dit moment een oproep verspreid om gebed tegen een occulte show van SBS6. Initiatiefnemer is Arjan Driessen. Gewezen wordt op de grote gevaren van het programma De nieuwe Uri Geller.

"Vanmorgen heb ik een uitzending gezien van SBS6 namelijk: De nieuwe Uri Geller. Deze Uri Geller is een mentalist. Dat is iets anders dan een illusionist. Bij een illusionist wordt je op een heel handige manier om de tuin geleid. Noem het maar gefopt, daar schuilt geen boze geest achter. Maar een mentalist heeft boven natuurlijke krachten tot zijn beschikking of wordt als instrument gebruikt door boven natuurlijke krachten. Ik ben ervan overtuigd dat er bij dit SBS6-programma sprake is van occulte zaken. Er wordt gebruik gemaakt van hypnose en er gebeuren onverklaarbare dingen. Dat niet alleen bij de aanwezigen in de zaal, maar ook bij vele kijkers thuis. Horloges en andere apparaten die al lange tijd stuk waren komen weer in werking. Lepels die op het televisietoestel worden gelegd, springen om onverklaarbaren reden in de lucht. Er wordt roekeloos omgegaan met het leven; een deelnemer laat zijn eigen hart stilstaan en een ander laadt een pistool en neemt het risico dat hij daadwerkelijk met dat pistool wordt geraakt. Er zijn meer voorbeelden te noemen, maar bij alle dingen die gebeuren is er sprake van abnormale gebeurtenissen, er is geen enkele logische verklaring."

"Wat mij zorgen baart is dat een hele grote groep kijkers en natuurlijk de mensen die live bij die show aanwezig zijn, zo eenvoudig met occulte zaken in contact komen. De kijker werd namelijk ook uitgenodigd om een proef mee te doen, de vele reacties die daarop bij de redactie binnenkwamen maken duidelijk dat er daadwerkelijk veel mensen aan meegedaan hebben. Ik ben ervan overtuigd dat velen op deze schijnbaar onschuldige manier met occulte zaken belast worden."

"Vanuit de Bijbel weet ik dat die occulte machten van de tegenstander van God afkomstig zijn. Dit zijn dus werken van de duivel. Hij is niet almachtig, maar wel machtig. Gelukkig hoeven wij niet bang voor de duivelse macht te zijn, want Jezus heeft de macht van satan gebroken. Satan heeft ook geprobeerd om Jezus te verleiden, maar het is hem niet gelukt. Hij heeft geprobeert om Jezus van deze aardbodem te wissen, maar al zijn pogingen zijn mislukt. Zelfs toen Hij gestorven was, was het niet voorbij. Jezus is opgestaan. Hij heeft de dood en de duivel overwonnen. Hij heeft aan zijn volgelingen macht gegeven over de duivel. Niet alleen Jezus kon boze geesten uitdrijven, maar ook zijn discipelen konden dat."

"Jezus leeft nog. Hij wil ook nu mensen verlossen van de macht van de duivel. Ik wil iedereen die in Jezus gelooft oproepen om te bidden voor de bevrijding van mensen die occult belast zijn. Ik wil je ook vragen om te bidden om de show bij SBS 6 tot een flop te laten worden. De show duurt nog een aantal weken. Het is een live-show, probeer de komende weken regelmatig te bidden tegen die verspreiding van de occulte machten in ons land, zo mogelijk tijdens de uitzending. Heel concreet kun je bidden voor de mensen die van plan waren om te gaan (kijken), dat ze geen zin meer hebben of dat er iets tussen komt. Je kunt bidden dat de macht van Jezus daar aanwezig zal zijn, zodat de boze machten niets kunnen doen. Je kunt bidden om nog meer christenen die met je mee bidden tegen dit kwaad. Verder kun je mensen die door deze of andere occulte zaken belast zijn geraakt wijzen op de almachtige: namelijk God. Misschien weet je zelf nog meer goede ideeen te bedenken."

"Als steun in de rug wil ik je wijzen op de macht van Jezus die de bezetene van Gardara bevrijdt, op de jongen die al van zijn jeugd af aan door een boze geest bezet is en die zelfs in het vuur gegooid werd door die boze macht, maar Jezus geneest hem compleet. Jezus zegt: Ik ben met ulieden tot aan de voleinding van de wereld. Hij zegt ook: Ik heb de wereld overwonnen."

Hartelijke groeten,
Arjan Driessen




ik denk zeker dat hij hier een punt mee maak. Ik zag Uri Geller in pauw en witteman en heb dit gevolgd. Hier deed hij een proef met stoppen met roken hij keek ook indringend in de camera en voelde mijzelf heel raar worden. Misschien vinden jullie het zweverig maar zeg dan hardop in de naam van God de Vader en de Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest ik vebreek alle occulte machten en banden die mij in bezit hebben GA WEG VAN MIJ jullie hebben geen macht over mij want God en Jezus hebben de macht! En geloof mij ik heb er ervaring mee met occulte machten die in mijn huis waren toen ik belijdenis heb gedaan. Het bestaat echt.

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 05 feb 2008 17:42

Ik heb het programma ook gevolgt en ik moet zeggen dat ik het heel fascinerend vind wat sommige daar doen, ik zeg sommige omdat ik niet alles wat ik zie geloof, soms is het doorgestoken kaart in mijn ogen.

Maar wat uri zelf doet vind ik echt geweldig boeiend en zie er totaal geen kwaad of werk van de duivel ofzo in, hij heeft gewoon een zeer sterkte geest en ik geloof dat met de juiste training iedereen het kan leren, als je veel doorzettingsvermogen heb natuurlijk.
Bij sommige mensen zal het veel moeilijker gaan dan bij anderen omdat je er wel voor open moet staan, maar dat is met zoveel dingen.

En dan oproepen tot een gebed tegen de show.. ach.. :roll:

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
mirteboom
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 feb 2008 21:07

Berichtdoor mirteboom » 06 feb 2008 19:08

Van occulte zaken moet je je absoluut verre houden, maar de show van Uri Geller is volgens mij onschuldig hoor. Ik heb beide uitzendingen heel kritisch bekeken en vooral in de tweede uitzending was het vaak zo duidelijk dat er sprake was van handig goochelen en dat er echt geen magie bij komt kijken. Een mentalist is iemand die -net als een illusionist- trucs uithaalt, maar het verschil met een illusionist is dat de laatste eerlijk zegt dat het trucs zijn en een mentalist doet alsof hij buitengewone mentale gaven heeft.
Op het internet zijn diverse filmpjes te vinden waarin duidelijk te zien is dat Uri Geller mensen voor de gek houdt. Hij is trouwens in de jaren 70 al "ontmaskerd"! Hij doet het heel knap, maar het is echt geen magie.
Ik vind de shows verder weinig verheffend hoor, maar het is echt te kort door de bocht om dit occult te noemen. Gebruik je gezond verstand en kijk goed, je wordt in de maling genomen terwijl je zit te kijken :wink:

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 06 feb 2008 21:36

Marnix schreef:Letterlijk is occultisme alles wat wat bovennatuurlijkheid te maken heeft...


God is toch ook bovennatuurlijk :mrgreen:

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 06 feb 2008 22:19

mirteboom schreef:Van occulte zaken moet je je absoluut verre houden, maar de show van Uri Geller is volgens mij onschuldig hoor. Ik heb beide uitzendingen heel kritisch bekeken en vooral in de tweede uitzending was het vaak zo duidelijk dat er sprake was van handig goochelen en dat er echt geen magie bij komt kijken. Een mentalist is iemand die -net als een illusionist- trucs uithaalt, maar het verschil met een illusionist is dat de laatste eerlijk zegt dat het trucs zijn en een mentalist doet alsof hij buitengewone mentale gaven heeft.
Op het internet zijn diverse filmpjes te vinden waarin duidelijk te zien is dat Uri Geller mensen voor de gek houdt. Hij is trouwens in de jaren 70 al "ontmaskerd"! Hij doet het heel knap, maar het is echt geen magie.
Ik vind de shows verder weinig verheffend hoor, maar het is echt te kort door de bocht om dit occult te noemen. Gebruik je gezond verstand en kijk goed, je wordt in de maling genomen terwijl je zit te kijken :wink:


ik geloof zeker dat er sommige mensen voor de gek houden, maar hoe verklaar je dat er lepels van tv's springen en apparaten en horloges spontaan weer gaan werken?

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 07 feb 2008 01:21

Tja, Arjan Driessen begint zijn verhaal met dat Geller een mentalist is, en dat dat iets heel anders is dan illusionist.

Als je even op Internet zoekt, kom je er al snel achter dat Geller ook (financieel) succesvolle goochelaar is. Niets occults aan.

Dat Arjan Driessen mensen oproept tot gebed is niets mis mee. Alleen vind ik het jammer dat het met zo'n suggestieve en op de emotie inspelende oproep moet gebeuren.

Gebruikersavatar
mirteboom
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 feb 2008 21:07

Berichtdoor mirteboom » 07 feb 2008 17:19

Lepels kunnen van een TV vallen, door trilling o.i.d. Ik weet niet hoe dat heet, electro magnetische straling of zo iets? Maar vaker gebeurt het helemaal niet.
Stel dat er 1 miljoen mensen keken naar die uitzending, en stel dat van hen 600.000 mensen een lepel ook echt op de TV legde, en van al die lepes vielen er 400 af....die mensen bellen dus.
Van die andere 599.600 kijkers bij wie het niet lukte hoor je niets.
Wat betreft die horloges net zo: Geller geeft zelf toe dat het niet werkt bij digitale horloges, alleen bij oudere horloges waar olie in zit. Door deze horloges in je hand te houden, wordt de olie warmer en kan het horloge weer gaan lopen. Ook dit zal maar bij een klein deel van de mensen gelukt zijn.
De horloges die Uri in de uitzending liet zien, zagen we niet van dichtbij. Er lag een hele grote bak vol, waarvan hij er 3 of zo weer liet lopen. Wie zegt dat die drie het al niet deden? En het horloge van de presentator dat het opeens weer deed: die zat ook in het complot natuurlijk. Goed voor de kijkcijfers :D

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Berichtdoor darren » 08 feb 2008 17:17

mysterieus2000 schreef: Geloof je dat de bijbel het onfeilbare woord van God, echt gebeurd en getrouw weergegeven.
geloof in het bestaan van een duivel, demonen boze geesten enz.

Ik zal je hierna antwoorden.


Ik heb niets met bijgeloof, sektarische ideeen of religieuze en andere dogma's nee. Jij wel dan?
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 feb 2008 17:46

mirteboom schreef:Lepels kunnen van een TV vallen, door trilling o.i.d. Ik weet niet hoe dat heet, electro magnetische straling of zo iets? Maar vaker gebeurt het helemaal niet.
Stel dat er 1 miljoen mensen keken naar die uitzending, en stel dat van hen 600.000 mensen een lepel ook echt op de TV legde, en van al die lepes vielen er 400 af....die mensen bellen dus.
Van die andere 599.600 kijkers bij wie het niet lukte hoor je niets.
Wat betreft die horloges net zo: Geller geeft zelf toe dat het niet werkt bij digitale horloges, alleen bij oudere horloges waar olie in zit. Door deze horloges in je hand te houden, wordt de olie warmer en kan het horloge weer gaan lopen. Ook dit zal maar bij een klein deel van de mensen gelukt zijn.
De horloges die Uri in de uitzending liet zien, zagen we niet van dichtbij. Er lag een hele grote bak vol, waarvan hij er 3 of zo weer liet lopen. Wie zegt dat die drie het al niet deden? En het horloge van de presentator dat het opeens weer deed: die zat ook in het complot natuurlijk. Goed voor de kijkcijfers :D


Hehe, goed bezig jij :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 08 feb 2008 19:43

En ik heb meegedaan met het 'kies een bekende nederlander-spel' maar nee hoor. Niet gewerkt 8)

Gebruikersavatar
Shito
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:20
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 13 feb 2008 15:41

Uri Geller is ofwel een goochelaar (bedrog dus) of heeft gaven die wetenschappelijk nog onverklaard zijn. Gaven als de zijne bestaan in elk geval wel (of hij ze zelf heeft is de vraag), gebruikelijk bij mensen die niet de camera's opzoeken. Zeker in Oosterse religies zoals het boeddhisme zijn veel monniken die hun lichaam en zelfs datgene eromheen leren beheersen en manipuleren in jarenlange intensieve training.

Er is evenwel weinig reden om het occult te noemen. Top athleten kunnen meer uit hun lichaam halen dan ik; zijn ze daarom occult? Veel oosterse 'trucs' zijn een kwestie van beheersing van lichaamsenergie, iets dat wetenschappelijk nog weinig achtergrond heeft maar ook weinig reden om te twijfelen aan de natuurlijkheid. De sleutel voor deze gaven is beheersing.

Occult daarentegen is datgene wat we juist onmogelijk kunnen beheersen of begrijpen. Per definitie dus het goddelijke. Het onderscheid daarin is gebruikelijk goedaardigd vs kwaadaardig, al zijn er religies met ander onderscheid (zoals orde vs chaos).
Interessant als christen is Jezus zelf. Hij werd uiteraard ook nogal eens beschuldigd van occulte bezigheden. Meest interessant is als hij wordt beschuldigd dat zijn krachten van Beelzebub ("meester der vliegen") komen. Zijn antwoord is dat het niet rationeel is dat het rijk van het kwaad tegen zichzelf vecht, en dat zijn kracht dus wel van god moet komen.
Daarmee deelt hij overigens een harde klap uit aan veel opvattingen van moderne christenen. Want wij zijn vaak geneigd om te stellen dat genezende gaven bij niet-christenen van de duivel komen, precies zoals de Joden dat zeiden van Jezus. Jezus' antwoord geldt daarom vooral ook voor onszelf: genezende gaven kunnen niet van de duivel komen, als we Jezus' Woord geloven.

De vraag is misschien vooral of we dat wel willen... of dat heksenjachten ook vandaag de dag nog iets te populair zijn om ons te laten indammen door een oude theoloog.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 13 feb 2008 16:43

Er is in Amerika een club van sceptici die een beloning van 1.000.000 dollar uitloofr voor wie onder wetenschappelijk gecontroleerde omstandigheden een occulte truc wil uithalen. Niemand is er ooit op afgekomen.

(Ik weet niet of ik de uitdaging goed formuleer trouwens)

Gebruikersavatar
Shito
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:20
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 13 feb 2008 16:55

Waarschijnlijk niet, want er is wel degelijk redelijk wat onderzoek naar. Wellicht dat de meeste echte 'occultisten' niet bepaald behoefte hebben aan een geldsom of publiciteit, en de neppers willen uiteraard niet ontmaskerd worden.

Het meeste onderzoek richt zich overigens op zaken als telepathie en waarzeggerij. Lepels buigen is niet echt nuttig in the big picture.

Verder valt te stellen dat veel skeptici niet bepaald de meest betrouwbare wetenschappers zijn. Een goede wetenschappers moet stellen dat niets bij voorbaat waar is, en niets bij voorbaat onwaar. De meeste wetenschappers vergeten dat, zeker op het gebied van het occulte. Dus of je je aan skeptici wilt overgeven?

En misschien een leuke vraag: zijn christelijke 'wonderdokters' er ook toegestaan?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Gebruikersavatar
Haasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2008 15:24

Berichtdoor Haasje » 20 feb 2008 19:38

rosalie83 schreef:Er zijn idd mensen die sprookjes, verhalen over kabouters e.d. occult vinden, maar daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Mijns inziens is occult datgene waarmee de duivel probeert ons in zijn strikken te krijgen in de zin van geesten oproepen, tarotkaarten, glaasje draaien, waarzeggers etc.


Daar ben ik het mee eens. :D

Pauline

Berichtdoor Pauline » 23 feb 2008 00:30

Jammer om te lezen hoeveel mensen hier denken van ' ach het zal toch allemaal wel meevallen' nu hoef je van mij die Uri Geller niet serieus te nemen, maar het gaat niet om hem hier, het gaat om wat er achter kan zitten. en dat wordt maar een beetje weggewuifd. Terwijl er toch degelijk een hele wereld is van engelen en demonen. Een wereld waar de meeste van ons niets van zien. Maar Paulus schrijft niet voor niets dat we niet moeten vechten tegen dingen van het vlees, maar in de geestelijke wereld. Jezus deed dit, dit moeten wij ook. maar hoe kan je vechten als je het ontkent? nou nietdus. Je geeft hiermee ook satan nog eens vrij spel.
Bid toch voor wijsheid op dit vlak, en of God je geestelijke ogen wilt openen, zodat je kan gaan vechten voor Hem, zodat je het voor Hem kan opnemen. Bid voor de gave van onderscheiding van geesten.
want ja, ze zijn er wel.
Misschien ben je het niet eens met mij, kan me niet eens zoveel schelen, luister dan naar Jezus. Bid Hem gewoon om je te vertellen hoe het zit.
xxx


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten

cron