occult

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 25 aug 2006 12:03

Toch vind ik Harry Potter anders dan Sesamstraat! In Harry Potter komen wel degelijk bovennatuurlijke dingen voor! Alles is doordrenkt van magie!

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 25 aug 2006 15:11

een verhaal over magie is wat anders dan magie zelf.

Occultisme is het beoefenen van en het verdiepen in bovennatuurlijke dingen (the hidden secrets). Harry Potter valt daar niet echt onder, tenzij je inderdaad met een toverstokje wil gaan zwaaien en dezelfde dingen wil gaan doen.

Een verhaal is niet de daad zelf. Het kan natuurlijk wel aandringen en overhalen om het zelf te gaan doen (vanwege de interesse en de spanning) maar ik kan LotR, Harry Potter etc etc niet onder occultisme scharen. Ja, er komt (veel) magie in voor, maar "occultisme" is niet gelijk aan "magie".
what the soul hides, blood tells

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 25 aug 2006 15:18

Het punt is alleen dat er weet ik hoeveel kinderen/jongeren/volwassenen zijn die door Harry Potter op ideeen worden gebracht!

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 25 aug 2006 15:25

op idee-en? wat voor idee-en?

hehe er zijn een aantal uitzonderingen van mensen die te pletter vallen van een flatgebouw omdat ze dachten dat ze net als personen in tekenfilms konden vliegen.

Wat betreft Harry Potter, wat voor idee-en hebben ze dan? Met een toverstokje zwaaien? Drankjes maken in een ketel? Proberen met een uitsteker de lichten uit te doen in de buurt?

Meestal lukt het ze toch niet, tamelijk ongevaarlijk lijkt me.
what the soul hides, blood tells

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 25 aug 2006 15:28

Hihi ja dat soort vliegverhalen ken ik ja ;)

Wellicht lukt het niet, maar het gaat om het feit dat ze wel bezig gaan met magie etc.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 25 aug 2006 15:30

ligt dat aan Harry Potter, het boek of de film, of aan de psychologische toestand van mensen?
what the soul hides, blood tells

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 25 aug 2006 15:31

Wellicht is de psychologische toestand van die mensen niet je-van-het.
Maar het boek/de film doen er dan geen goed aan.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 aug 2006 15:57

Lalage schreef:Waarom zou Sesamstraat occult zijn :?:


Pratende dieren. Tja, ik verzin het ook niet. Maar volgens mij zijn er mensen die alles wat niet 100% bijbels is meteen maar het etiketje occult opplakken.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 25 aug 2006 16:01

in de bijbel heb je ook pratende dieren en struiken hoor ;)
bijbel is ook occult. Er worden ook geesten opgeroepen etc etc.
Maar dat is dan slecht en "het kwaad".
Hetzelde geldt meestal voor de bijbel, Harry Potter, Narnia, LotR en talloze andere dingen: de strijd tussen goed en kwaad, en meestal overwint het goede, dus waar praten we eigenlijk over :P
what the soul hides, blood tells

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 aug 2006 16:03

Serenity schreef:op idee-en? wat voor idee-en?


Dat vraag ik me ook af. Wat voor ideeen? Trouwens, meestal weten die kinders zelf maar al te best dat het allemaal niet echt is, maar fantasie. Maar met fantasie spelen is gewoon heel erg leuk. Het zijn volwassenen die niet kunnen relativeren en die alles wat gedrukt staat letterlijk schijnen te geloven die er problemen mee hebben. Ik heb ze wel gelezen destijds hoor, de pagina's van christenen die er volledig van overtuigd waren dat Harry Potter een letterlijke tovercursus was. Het probleem van die mensen is een stuk groter dan het probleem van mensen die het verschil wél weten tussen fantasie en werkelijkheid.

Ik heb jarenlang met heel veel plezier Dungeons & Dragons gespeeld, hardstikke leuk en volledig onschuldig. Ik kan het iedereen aanraden, want het is overduidelijk maar spel. Glaasje draaien of Ouija-borden zou ik dan weer niet zo snel doen, omdat het daar een stuk minder duidelijk is of het maar spel is of niet.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 aug 2006 16:04

Serenity schreef:in de bijbel heb je ook pratende dieren en struiken hoor ;)


Ja, maar dan komt het van God, dus dan mag het ineens wel.

Hetzelde geldt meestal voor de bijbel, Harry Potter, Narnia, LotR en talloze andere dingen: de strijd tussen goed en kwaad, en meestal overwint het goede, dus waar praten we eigenlijk over :P


Ach, er zijn mensen genoeg die er hele grote problemen van maken als het "goede" wordt afgeschilderd zonder dat God er overduidelijk achter zit.

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 aug 2006 16:06

Harry Potter kan mensen inspireren. Net zoals alle andere boeken die over magie gaan, en dat zijn er heel wat, ook veel fantasy boeken.

Er zijn ook veel kinderboeken die over magie gaan, en dat keur ik absoluut af!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 aug 2006 17:01

L'être extraterrestre schreef:Harry Potter kan mensen inspireren. Net zoals alle andere boeken die over magie gaan, en dat zijn er heel wat, ook veel fantasy boeken.


Ja, en het kan mensen ook inspireren op te komen voor hun vrienden, in zichzelf te geloven en de moed niet op te geven in moeilijke omstandigheden.

Er zijn ook veel kinderboeken die over magie gaan, en dat keur ik absoluut af!


In kinderboeken is het tenminste nog makkelijk te herkennen als fantasie, ook voor het kind. Magie-boeken voor volwassenen, daar heb ik veel meer op tegen.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 25 aug 2006 21:13

Er wordt hier veel over 'magie' gesproken, maar het is me niet helder wat jullie daar precies mee bedoelen.
Wil iemand me dat eens uitleggen?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2006 22:34

MrSokkie schreef:
Serenity schreef:in de bijbel heb je ook pratende dieren en struiken hoor ;)


Ja, maar dan komt het van God, dus dan mag het ineens wel.

Even een anekdote tussendoor. Borkdude was eens uit de bijbel aan het lezen en hij belandde bij een stukje dat als bovenschrift had: Jezus en de elf. En hij dacht bij zichzelf: 'Nee he, er staat toch geen verhaal over elfjes in de bijbel....' :mrgreen:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten