De Koran

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 sep 2006 13:23

Berichtdoor wateengedoe2 » 03 okt 2006 17:00

MrSokkie schreef:En ik noem het indoctrinatie en emotionele chantage. Wat ik me nog zeer goed herinner is dat de enige reden dat ik meewerkte aan mijn vormsel was dat ik mijn oma niet teleur wilde stellen. Ikzelf wilde niet en geloofde toen allang niet meer. En over alles wat daarvoor gebeurde had ik nog niks te zeggen. Ik zou het zeer zeker niet nog een keer doen.

Dat is triest, heel triest. En dat is hoe het heel vaak gaat. Laat ik je een geheimpje verklappen: bij mij is het ook zo gegaan. Ik heb eerste Communie gedaan omdat dat zo hoorde, en omdat je er leuke cadeautjes bij kreeg. En ik heb Vormsel gedaan, omdat dat ook zo hoorde, en .. verder niks. Ik vond er onlangs een foto van, was stomverbaasd dat ik daar tussen mijn ouders op mijn knieën voor die bisschop zat, want ik herinnerde me er niks meer van. En toch .. het is een sacrament dat objectief werkzaam is (onafhankelijk van het geloof van de vormeling). En ik ben ervan overtuigd, dat de werking van dat sacrament later een grote rol in mijn geloofsontwikkeling heeft gespeeld. Ik wens je van harte toe, dat het bij jou ook nog eens zo zal zijn. Wees trouwens niet bang: opnieuw gevormd worden hoeft niet ... het kán niet eens, het is once in a lifetime.

Die weegschaal en die twee engelen op de schouders van de mensen zijn in de islam centrale onderdelen van de geloofsleer. En dus belangrijk om te weten, lijkt mij.


Blijkbaar wordt het dan weer eens tijd mijn kennis wat op te frissen.

Vandaag kwam ik in m'n koranlezing iets tegen wat past bij dit onderwerp:

En de werken van ieder mens hebben Wij om zijn hals gehangen; en op de Dag der Verrijzenis zullen Wij voor hem een boek brengen en hij zal het opengeslagen zien.

"Lees het boek. Uw eigen ziel is op deze dag als rekenaar tegen uzelf voldoende."

Soera 17:13-14


Ik ben heel blij dat God bij mij dat boek zal dichtslaan en bij het oud papier gooien, als Zijn Zoon bij mij gaat staan en laat zien dat Hij voor mij geleden heeft, is gestorven en opgestaan.
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 okt 2006 19:08

wateengedoe2 schreef:En toch .. het is een sacrament dat objectief werkzaam is (onafhankelijk van het geloof van de vormeling). En ik ben ervan overtuigd, dat de werking van dat sacrament later een grote rol in mijn geloofsontwikkeling heeft gespeeld.


Komaan, nu krijgt het een beetje de sfeer van een toverspreuk die over me is uitgesproken. Dat zal vast niet je bedoeling zijn.

Ik wens je van harte toe, dat het bij jou ook nog eens zo zal zijn.


Als je me een vruchtbare geloofsontwikkeling op mijn eigen pad toewenst, dan dankjewel. Als je me een vruchtbare geloofsontwikkeling op jouw pad toewenst, dan nee dank je. (niet dat er iets verkeerd is met jouw pad, het is alleen het mijne niet.)

Wees trouwens niet bang: opnieuw gevormd worden hoeft niet ... het kán niet eens, het is once in a lifetime.


nou, da's in ieder geval weer een zorg minder dan :mrgreen:

Ik ben heel blij dat God bij mij dat boek zal dichtslaan en bij het oud papier gooien, als Zijn Zoon bij mij gaat staan en laat zien dat Hij voor mij geleden heeft, is gestorven en opgestaan.


Wat niet betekent dat je je in je tijd hier op Aarde als een beest kunt gedragen. Of je je nou als een goed mens gedraagt uit dankbaarheid of om een andere reden, dat maakt voor mij geen verschil.

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 sep 2006 13:23

Berichtdoor wateengedoe2 » 05 okt 2006 17:46

Komaan, nu krijgt het een beetje de sfeer van een toverspreuk die over me is uitgesproken. Dat zal vast niet je bedoeling zijn.

Nope, het is de objectieve werkzaamheid van Jezus Christus via Zijn Kerk, die Hij op aarde gesticht heeft. Geen toverij, maar ook geen 'het werkt alleen maar als ík het voel'.

Als je me een vruchtbare geloofsontwikkeling op mijn eigen pad toewenst, dan dankjewel. Als je me een vruchtbare geloofsontwikkeling op jouw pad toewenst, dan nee dank je. (niet dat er iets verkeerd is met jouw pad, het is alleen het mijne niet.)

Ik wens je een vruchtbare geloofsontwikkeling op het smalle pad toe ... De weg naar de zaligheid is geen zesbaans snelweg met 'voor ieder wat wils, kiest u maar'. Sorry, ik ben geen postmodernist.

Ik ben heel blij dat God bij mij dat boek zal dichtslaan en bij het oud papier gooien, als Zijn Zoon bij mij gaat staan en laat zien dat Hij voor mij geleden heeft, is gestorven en opgestaan.

Wat niet betekent dat je je in je tijd hier op Aarde als een beest kunt gedragen. Of je je nou als een goed mens gedraagt uit dankbaarheid of om een andere reden, dat maakt voor mij geen verschil.

Na een veelvoorkomend vooroordeel over de sacramenten in de RKK bij protestanten ('tovenarij'), heb je nu ook gelijk een veelvoorkomend vooroordeel over het christendom bij ongelovigen en moslims geuit: 'Ach, God vergeeft ons tóch wel, dus waarom zouden we niet lekker alles doen zoals ons goeddunkt, lekker rondn**ken, zuipen, stelen, etc. etc.'*. Misschien past de islam tóch wel bij je, het klinkt in ieder geval allemaal erg moslimachtig ;)

Er is wel een verschil tussen je goed gedragen uit dankbaarheid en om iets anders. Dat 'iets anders' komt toch al snel neer op 'het zelf willen doen' en dat is gedoemd om te mislukken. Dus hoe lang hou je dat vol en wat doe je als je ontdekt dat het toch niet gaat werken? Ik hang als katholiek niet het 'sola fide' aan, maar het 'fide et labore' ... Helaas vaak misverstaan als zouden katholieken geloven dat ze door werken zalig worden. Dat is niet het geval. Maar jij lijkt het 'sola labore' aan te hangen en dan kom je toch echt van een kouwe kermis thuis.

* Dit zou ook een beetje heel hard ingaan tegen de schriftplaats die zegt: Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.' (Matteüs 5:48; uit de Bergrede) ... Niet dat we zo volkmaakt kúnnen zijn (we zijn en blijven zondaars), maar het is een opdracht van Jezus, en het minste wat we kunnen doen om onze dankbaarheid voor Zijn offer te tonen, is in ieder geval probéren, niet?
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 okt 2006 18:00

wateengedoe2 schreef:Nope, het is de objectieve werkzaamheid van Jezus Christus via Zijn Kerk, die Hij op aarde gesticht heeft. Geen toverij, maar ook geen 'het werkt alleen maar als ík het voel'.


Objectief werkzaam? Meetbaar dus? Significante effecten als we er wetenschap op los laten?

Ik wens je een vruchtbare geloofsontwikkeling op het smalle pad toe ... De weg naar de zaligheid is geen zesbaans snelweg met 'voor ieder wat wils, kiest u maar'. Sorry, ik ben geen postmodernist.


Goed, dan zie ik niet waarom ik jouw mening als waarheid aan zou moeten nemen ten koste van mijn mening.


Na een veelvoorkomend vooroordeel over de sacramenten in de RKK bij protestanten ('tovenarij'), heb je nu ook gelijk een veelvoorkomend vooroordeel over het christendom bij ongelovigen en moslims geuit: 'Ach, God vergeeft ons tóch wel, dus waarom zouden we niet lekker alles doen zoals ons goeddunkt, lekker rondn**ken, zuipen, stelen, etc. etc.'*. Misschien past de islam tóch wel bij je, het klinkt in ieder geval allemaal erg moslimachtig ;)


Dat zou ik bijna als compliment beschouwen.

Er is wel een verschil tussen je goed gedragen uit dankbaarheid en om iets anders. Dat 'iets anders' komt toch al snel neer op 'het zelf willen doen' en dat is gedoemd om te mislukken.


Hoezo dat dan?


Dus hoe lang hou je dat vol en wat doe je als je ontdekt dat het toch niet gaat werken? Ik hang als katholiek niet het 'sola fide' aan, maar het 'fide et labore' ... Helaas vaak misverstaan als zouden katholieken geloven dat ze door werken zalig worden. Dat is niet het geval. Maar jij lijkt het 'sola labore' aan te hangen en dan kom je toch echt van een kouwe kermis thuis.


Tja, dat krijg je als je God uit de de vergelijking haalt he, dan is dat hele "fide" een nogal nietszeggende term.

* Dit zou ook een beetje heel hard ingaan tegen de schriftplaats die zegt: Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.' (Matteüs 5:48; uit de Bergrede) ... Niet dat we zo volkmaakt kúnnen zijn (we zijn en blijven zondaars), maar het is een opdracht van Jezus, en het minste wat we kunnen doen om onze dankbaarheid voor Zijn offer te tonen, is in ieder geval probéren, niet?[/quote]

Dus hoe lang hou je dat vol en wat doe je als je ontdekt dat het toch niet gaat werken? :mrgreen:

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 sep 2006 13:23

Berichtdoor wateengedoe2 » 05 okt 2006 18:08

Niet alleen een postmodernist, maar ook nog iemand die nogal heilig gelooft in de wetenschap, zie ik. Enfin, laat maar, ik denk dat we uitgediscussieerd zijn.
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:14

Ik heb onlangs een (mooi uitgave van de) Koran gekocht. Interessant om te lezen, vooral toen ik las dat de "Kinderen Israels door Allah zijn uitverkoren." Ik zal het opzoeken en de letterlijk tekst hier posten. Meteen begreep ik de jodenhaat van enkele moslims niet meer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 28 okt 2006 11:25

wat ook weer mijn stelling en gevoel een flinke boost geef als ik zeg dat een groot deel van het Israel-conflict echt niet religieus getint is maar eerder politiek en geografisch, maar vooral politiek.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:27

Ik geloof dat wij op één lijn komen, Serenity.

Thee?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 28 okt 2006 11:29

kruidenthee :P
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:29

Von mir aus ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 28 okt 2006 11:52

Optimatus schreef:Ik heb onlangs een (mooi uitgave van de) Koran gekocht. Interessant om te lezen, vooral toen ik las dat de "Kinderen Israels door Allah zijn uitverkoren." Ik zal het opzoeken en de letterlijk tekst hier posten. Meteen begreep ik de jodenhaat van enkele moslims niet meer.

Verklaart het principe van abrogatie misschien iets in dezen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:54

Wel wat, maar dan spreekt de Koran zich tegen, de vertaling klopt niet of ik snap het niet (alledrie in onderscheidelijke waarschijnlijkheden mogelijk).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 okt 2006 20:17

Serenity schreef:wat ook weer mijn stelling en gevoel een flinke boost geef als ik zeg dat een groot deel van het Israel-conflict echt niet religieus getint is maar eerder politiek en geografisch, maar vooral politiek.


Als er iets religieus beladen is dan is het wel de Tempelberg in Jerusalem.
Als de zaak daar in zou storten dan kom je er wel achter dat het conflict zeker niet hoofdzakelijk politiek en geografisch is.
Zelf raak ik er steeds meer van overtuigt dat het vooral een religieus conflict is.
(Ik ben momenteel overigens in Jerusalem). :wink:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 28 okt 2006 20:29

Serenity schreef:wat ook weer mijn stelling en gevoel een flinke boost geef als ik zeg dat een groot deel van het Israel-conflict echt niet religieus getint is maar eerder politiek en geografisch, maar vooral politiek.
Voor een deel, anderzijds is de enorme reikwijdte van het conflict niet te begrijpen zonder de religieuze aspecten er niet in te betrekken. Als ik de enorme 'verbondenheid' van veel moslims in Nederland zie met hun broeders en zusters in de Palestijnse gebieden, dan is dat niet uit te leggen met politieke en geografische begrippen. Daar spelen religieuze -en anti-semitische- gevoelens een grote rol.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 30 okt 2006 08:18





optimatus:
Ik heb onlangs een (mooi uitgave van de) Koran gekocht. Interessant om te lezen, vooral toen ik las dat de "Kinderen Israels door Allah zijn uitverkoren." Ik zal het opzoeken en de letterlijk tekst hier posten. Meteen begreep ik de jodenhaat van enkele moslims niet meer.


serenity:
wat ook weer mijn stelling en gevoel een flinke boost geef als ik zeg dat een groot deel van het Israel-conflict echt niet religieus getint is maar eerder politiek en geografisch, maar vooral politiek.







nou serenity als jij wel in hogere krachten gelooft en de botsingen tussen goed en kwaad, dan lijkt me dit juist niet juist........Jerusalem is het focus punt!!! Terwijl de ellende in Darfur veel schrijnender is.
Je kunt dit conflict en de wereld inmenging in het Heilige Land niet anders noemen dat een religieus conflict , als het allleen politiek was , dan was het snel op te lossen en dat is het juist wat het zo gevaarlijk maakt. Jij bent nog nooit in israel geweest voor langere tijd, dus kun je er mij dunkt niet over oordelen net als de meeste mensen die er een mening over vormen zonder zich echt in de achtergronden te verdiepen ; alleen om het feit dat je over bepaalde dingen een mening moet hebben ; Het is echt te gecompliceerd
ook hoe de situatie door de media wordt gebracht is vaak verre van de werkelijkheid en niet objectief. Heb je het boek van luyendijk nog gelezen......die is daar ook op stukgelopen.


@0ptimatus ,
als je de moslims wilt proberen te begrijpen behoor je je ook te verdiepen in de hadiths............
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 94 gasten