Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
ereunao schreef: ereunao: Petrus had dit ook door omdat hij het zelf gezien had, maar om dit nu ook theologisch een plaats te geven is nog wat anders; daar waren ze nu juist voor bij elkaar. En het is helemaal de stijl van de profeten om zaken die historisch ver uit elkaar liggen in een blik samen te vatten en in een adem te noemen. Zo is ook de profetie van Joël niet uitgeput, maar staat in de context van de dag des Heren. Op de pinksterdag; werden bloed en vuur en rookpilaren niet gezien.
ereunao: Jakobus citeert dus niet verkeerd, maar past hetzelfde principe, het aannemen van heidenen, mutatis mutandis toe in een andere context zoals ook Petrus Hos.2:22. En dat is heel gebruikelijk in de Schrift; als Paulus in 1Kor. 9 naar die dorsende os in Deut.25 verwijst dan heeft Mozes dat ook beslist zo niet bedoeld!
ereunao Misschien wel; dat doet hier trouwens niets aan af, ze kenden wel de Schrift, maar niet de tijden en gelegenheden. En zo weten onze theologen na 68 jr het fenomeen Israël nog steeds niet profetisch te plaatsen. ereunao
ereunao schreef:Want ook de Reformatie heeft deze leer van Augustinus overgenomen.
Een positieve verwachting ten aanzien van het Joodse volk vinden we wel bij Athanasius en Augustinus. Beide kerkvaders verwachten een massale bekering van het Joodse volk. Wel moet worden geconstateerd dat zij te weinig hebben beklemtoond dat de kerk uit Israël is voortgekomen en de kern van de christelijke kerk gevormd wordt door de christenjoden.
Die laatste gedachte vinden we wel bij Calvijn. Voor hem heeft het Joodse volk daarin een andere plaats dan andere volken dat wij op grond van Gods verbond mogen weten dat er altijd Joden tot de christelijke kerk zullen behoren. Calvijn verwacht geen massale bekering van het Joodse volk.http://drpdevries.blogspot.nl/search/la ... stheologie
ereunao schreef:
Er is sinds de Pinksterdag idd. maar een lichaam een geloof en een doop.
Geloof en doop waren er al vóór de eerste pinksterdag.
ereunao schreef:Het geloof is idd. in principe altijd hetzelfde Hebr.11:1,2. , maar de doop had eerder een heel andere lading Dat was een proselietendoop waarmee men overging naar de Joodse religie en de God van Israël als zijn God beleed. Maar in Hand. 10 was de doop met de H.Geest voor Petrus reden om ze ook met water te laten dopen. zie 1 Kor.12:13. En dat was wel iets nieuws! zie Joh.7:39.ereunao
ereunao schreef: En als Paulus zegt dat wij de besnijdenis zijn dan bedoelt hij de besnijdenis des harten door de Geest als tegenbeeld van de besnijdenis en niet de vervanging van het uiterlijke teken door de doop Koll.2:11,12. Zo noemt hij ook het vlees van Chr. als tegenbeeld van het voorhangsel. Hebr.10:20 Dat is dus zuiver beeldspraak.
De doop is, mits goed verstaan, idd. de afwending van de werken der wet, maar niet van de besnijdenis, want de wet is pas 430 jr na de besnijdenis als tijdelijke maatregel van bestuur aan Israël gegeven tot het beloofde Zaad gekomen zou zijn. Gal.3:17-19. Maar de besnijdenis is en blijft het teken van het verbond met Abraham Gen.17:3,10
En het geloof onder het O.T. is idd. ook door dezelfde Geest gewerkt, maar de Geest werkt wel overal waar Hij woont, maar woont niet overal waar Hij werkt. En dat is nu juist het unieke van de Gemeente! 1Kor.3:16;12:13. En de O.T.-ische vergadering was niet de Gemeente v.Chr. maar de vergadering van de 12 stammen Deut.33:5. En ook in het N.T. heeft het woord ekklesia niet altijd dezelfde betekenis. Zie Hand. 19:40 waar de stadsschrijver de vergadering (ekklesisa) laat gaan
Je toetert dus ook hier maar weer wat zonder Schriftbewijzen! hgr.ereunao
ereunao schreef:Ereunao:De besnijdenis des harten is idd.de omschrijving van de doop maar de doop is geen noodzakelijke toevoeging, maar het tegenbeeld van de besnijdenis. En het komt er voor de Jood idd. op aan de wet te onderhouden. Maar de erfenis uit het verbond met Abraham is niet uit de wet; die is in die vorm als een tijdelijke maatregel van bestuur gegeven is tot het beloofde zaad gekomen zou zijn Gal. 3:19 en ook Israël uit het geloof gerechtvaardigd zou worden.Rom.9:31,32. Want Abraham heeft nooit onder de wet geleefd, die is pas 430 jr later gegeven! Gal.3:17.
ereunao schreef:die eindigde in de moord op hun Messias en hun eeuwenlange verstrooiing.
- Volgens mij was de dood van Christus al vanaf Gen. 3 een voldongen feit. Dus hoe past dat in jouw opmerking?
- Daarnaast geloof ik dat Hij Zijn leven heeft afgelegd, niet dat Hij vermoord is. Hij had alle macht om Zijn dood te vermijden, maar heeft dat niet gedaan. Hoe kan je daarom spreken van een moord? Arco
ereunao schreef:Beeld en tegenbeeld verhouden zich tot elkaar als de aardse afbeelding t.o.v. de hemelse werkelijkheid. Zo stelde het voorhangsel het vlees van de Messias en de dood van het offerdier Zijn dood voor. En ook in de geschiedenis van Israël en van veel Bijbelheiligen ligt een profetisch type van de Messias en Zijn werk. Zoals b.v. Jozef en David waren duidelijke typen van de Messias. zie ook Hos.6:2 als een profetie van de dood opstanding van de Messias op de 3e dag.
Zo is er dus ook in de doop een parallel met de dood en de opstanding van de Messias .zie Rom.6..
ereunao schreef:Ereunao:De besnijdenis des harten is idd.de omschrijving van de doop maar de doop is geen noodzakelijke toevoeging, maar het tegenbeeld van de besnijdenis.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 77 gasten