Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor benefietdiner » 23 feb 2018 08:45

Misschien moeten we ‘Met Israël op weg naar de eindtijd’ van Jan van Barneveld eens ernstig bestuderen.
https://christenenvoorisrael.nl/2016/04 ... XYQAvD_BwE

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Origenes » 23 feb 2018 10:45

Benefietdiner schreef:Misschien moeten we ‘Met Israël op weg naar de eindtijd’ van Jan van Barneveld eens ernstig bestuderen.
https://christenenvoorisrael.nl/2016/04 ... XYQAvD_BwE

Je verwijst naar een menselijk geschrift. Laat Ereunao het niet horen. Voor je het weet krijg je een banvloek naar je hoofd geslingerd.
Maar misschien maakt hij wel een uitzondering voor Jan van Barneveld. Dat past denk ik aardig in het straatje.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 23 feb 2018 11:20

gravo:
]
Ik bemerk dat je je tot nu toe beperkt tot het herhalen van dezelfde analyses die we al zo vaak hebben gehoord. Het zijn herhalingen van zetten. Wat je constateert weten we nu wel. Ik wilde een stap verder zetten. Niet alleen analyse van het verleden, maar voorstellen voor de toekomst, te beginnen vanaf nu. Vandaar mijn concrete vragen, waarbij ik aan jou het initiatief laat voor die voorstellen die wat mij betreft over alles mogen gaan.etc.etc..

Ik voel me senang bij de gereformeerde verbondstheologie, heb geen kwaad geweten als het gaat om mijn houding tegenover Joden of Israël. Ik ben alleen benieuwd naar jouw concreet toe te passen wensen tot verandering (als die ten minste nog mogelijk zijn in jouw ogen, anders haak ik af) en naar het antwoord op de vraag wie je nu eigenlijk vertegenwoordigt.


Ik vertegenwoordig niemand, ik laat alleen de Schrift spreken .En dat jij geen kwad geweten het t.o.v. de Joden of Israël zegt mij niets. Het geweten kan dwalen, Paulus heeft met een goed geweten de Gemeente vervolgd. En concrete wensen heb ik niet, alleen dat aan Israël zijn eigen identiteit en relatie tot dezelfde Messias teruggegeven wordt. Maar hoe dat in details ingevuld moet worden laat ik aan professionele theologen over; ieder moet zijn grenzen kennen en in acht nemen.

Dat laatste is wel van belang, wanneer je het opneemt tegen aspecten van een eeuwenoud geloof, dat door honderden miljoenen gelovigen wordt gedeeld en dat zich toen, maar ook nu in zeer veel verschillende organisaties, kerken of gemeenten heeft verenigd. Het ligt niet zo voor de hand dat de uitroep "jullie moeten allemaal naar mij luisteren, mijn "theologie" overnemen en daarmee radicaal veranderen" veel impact heeft als je niet op z'n minst enige delen van het christendom, misschien een groep Messiasbelijdende joden of een deel van het jodendom vertegenwoordigt in je ferme terechtwijzingen. Als je wat dat betreft teveel alleen staat in je filippica, vind ik het gesprek niet meer interessant. Sowieso is de start van een gesprek problematisch wanneer één van beide kanten begint met een telkens herhaalde tirade. Maar daar wil ik me wel even overheen zetten.


Hier beroep je je op de macht van het getal, wat de overgrote meerderheid gelooft. Maar als Luther en zijn tijdgenoten ook zo gedacht hadden waren wij allemaal in de R.K.K. gebleven. Want die was toen en is nog steeds oppermachtig. Minstens de helft van alle christenen is altijd R.K.K. gebleven. Maar een Reformatie is nooit statisch, maar dynamisch. gereformeerd om altijd weer gereformeerd te worden.

Als ik de gereformeerde verbondstheologie verdedig, doe ik dat in lijn met vele generaties gelovigen voor mij, waarin zonde en genade beide een rol speelden (in de traditie vinden we zowel prachtige als volstrekt verkeerde voorbeelden) en ik spreek velen na die voor mij hebben gedacht, gesproken, gebeden, gezocht en gevonden. Dat geheel aan stemmen, die wolk van getuigen is altijd groter, diepgaander en breder dan wat ik als enkeling kan bieden. Dat is het volk-van-God-karakter van een gelovige gemeenschap. Ik heb geestelijke vaders. Mijn stem klinkt krachtiger, omdat ik kan citeren. Wie citeer jij?


Ik citeer alleen de Schrift, sola scriptura. Je draait als een kat om de hete brij heen, je verwart de leer van de verzoening, van zonde en genade en de rechtvaardiging door het geloof met de verbondstheologie en de ecclèssiologie die door de Reformatie restloos van de R.K.K. is overgenomen. Ik heb toch vanaf het 1e begin met nadruk gesteld dat de verzoening in oud- en nieuw testament dezelfde is?

[/quote]
Theologie is geen individualistische bezigheid. Theologische individualisten zijn over het algemeen ketters. Niet persoonlijk bedoeld, maar het is wel een gouden regel. Eén getuige is géén getuige.
Theologie heeft twee taken: (1.) het ontwerpen van goede mens- en Godsbeelden (leer) om daarmee (2.) wezenlijke positieve impact te hebben op de praktijk van mensen in kerk en wereld (leven). Dat kan alleen in verbondenheid en gemeenschap[/quote]

Theologie is idd. geen individiualistische bezigheid, maar moet wel altijd aan de Schrift genormeerd zijn. En dat is die geref.verbondstheologie en kerkopvatting beslist niet! Het is puur anachronisme om de Gemeente v.Chr. bij Adam te laten beginnen. Want ,zoals ik gezegd heb, zij is een nieuwe schepping waarvan Hij in de Eersteling is. Daarom kon zij er niet zijn voordat Hij uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort. Ik herhaal dus hier wat ik al eerder gezegd heb dat de Reformatie de Kerk wel de Schrift maar nooit haar eigen identiteit in de opgestane Christus teruggegeven heeft Dit staat dus los van de geloofsleer en de verzoening door het bloed van het Lam. Want die is in oud- en nieuwtestament exact dezelfde. En kom nu asjeblieft niet opnieuw met een beroep op het geloof van de overgrote massa, dat kan ik in dit verband niet als bewijs accepteren. gr:ereunao

Yoshi

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Yoshi » 23 feb 2018 12:23

ereunao schreef:Ik vertegenwoordig niemand, ik laat alleen de Schrift spreken .

Dat is wat kort door de bocht natuurlijk. Je interpreteert de Schrift, en dat doen we eigenlijk allemaal. Door te stellen dat je alleen de Schrift laat spreken suggereer jij dat je als enige de waarheid in pacht hebt.
En dat jij geen kwad geweten het t.o.v. de Joden of Israël zegt mij niets. Het geweten kan dwalen, Paulus heeft met een goed geweten de Gemeente vervolgd. En concrete wensen heb ik niet, alleen dat aan Israël zijn eigen identiteit en relatie tot dezelfde Messias teruggegeven wordt. Maar hoe dat in details ingevuld moet worden laat ik aan professionele theologen over; ieder moet zijn grenzen kennen en in acht nemen.

We kunnen allemaal dwalen. Jij ook, ik ook.
Wat ik wel bijzonder vind aan je verhaal is dat je van mening bent dat het christendom al heel vroeg de fout in is gegaan, volgens mij ligt jouw punt nog voor de totstandkoming van de samenstelling van de bijbel (NT). Als de vroeg christelijke kerk toen al dwaalde, waarom ben je dan van mening dat de bijbel die je nu hanteerd wel uit de juiste boeken bestaat?
Hier beroep je je op de macht van het getal, wat de overgrote meerderheid gelooft. Maar als Luther en zijn tijdgenoten ook zo gedacht hadden waren wij allemaal in de R.K.K. gebleven. Want die was toen en is nog steeds oppermachtig. Minstens de helft van alle christenen is altijd R.K.K. gebleven. Maar een Reformatie is nooit statisch, maar dynamisch. gereformeerd om altijd weer gereformeerd te worden.

Ook de katholieke kerk is niet statisch. Geen enkel levend geloof is dat. Maar als je als eenling staat kan dat wel degelijk wat zeggen, zeker in deze huidige tijd van absolute godsdienstvrijheid in onze westerse wereld.

Kerk ben je samen, als mensen zichzelf buiten de kerk zetten (en of dat nou de katholieke, oosters-orthodoxe of een protestantse is) door schismatisch bezig te zijn dan rest je 1 ding. Vertrek uit je huidige gemeente, want dit ga je echt niet allemaal veranderen, en zo te lezen wens je je ook niet aan te passen. Vervolgens sluit je bij een gemeente aan die beter of helemaal bij je past of je richt er zelf 1 op. Hoe dan ook, het Lichaam van Christus is weer een beetje verder uit elkaar gescheurd.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Origenes » 23 feb 2018 12:40

Ereunao schreef:Ik vertegenwoordig niemand, ik laat alleen de Schrift spreken .

Yoshi schreef:Dat is wat kort door de bocht natuurlijk. Je interpreteert de Schrift, en dat doen we eigenlijk allemaal. Door te stellen dat je alleen de Schrift laat spreken suggereer jij dat je als enige de waarheid in pacht hebt.

Je slaat de spijker op de kop Yoshi! :)nico
Maarja, Ereunao claimt onfeilbaarheid. Hij waant zich de paus zelve en hij spreekt als zodanig altijd ex-cathedra.
Op die manier is elke discussie bij voorbaat zinloos.
Ook al zit je er bij dit onderwerp maar een millimeter naast volgens zijn oordeel dan ben je nog steeds de meest ketterse vervangingsdenker.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 23 feb 2018 15:30

Eerst nog een opmerking richting gravo:
Als het over het basale verbond der genade en verzoening in Chr. gaat ben ik net zo geref. als jij. Maar daar gaat het niet over4. Als jij je opwerpt als verdediger van de geref.verbondstheologie is het aan jou om mij uit de Schrift te bewijzen dat het verbond met Abraham na de komst van de Messias op de kerk is overgegaan. Want dat is hetzelfde als de kerk op de plaats van Israël zetten.
Wat nu Jan v.Barneveld betreft, die past helemaal niet in mijn straatje! Het is een volksmenner die de onbezonnen, lichtvaardige Israëlgeestdrift tot extase opzweept. Ik heb verschillende van zijn lezingen hier bijgewoond en de kretologie: ‘God strijdt voor Israël, hallelluja. loof de Heer’ was niet van de lucht. Maar men vergeet dat het wel in Gods heilsplan met Israël past dat het volk weer in het land woont en weer tot bloei gebracht heeft maar dat dat helemaal niet bewijst dat Hij nu ook restloos achter het huidige seculiere Israël staat. Het gaat Hem altijd in de 1e plaats om de eer van Zijn naam. Daarom heeft God zelfs de goddeloze Achab 2x de verwinning over de Syriërs gegeven. (1Kon.20) En zo strijdt Hij nu tegen Allah en zijn profeet. Maar dat bewijst toch niet dat Achab in Zijn gunst geregeerd heeft. Zo is het ook met de huidige staat Israël. Het woont er wel weer in Zijn voorzienig bestuur, maar nog niet in Zijn gunst. En het is veel te kort door de bocht om in de huidige politieke verhoudingen bijbelse beloften te claimen. Israël kon na de ballingschap ook niet zeggen: ‘Dit land is van ons, met Kores niets te maken en alle vreemdelingen eruit’. Ze bleven afhankelijk van de gunst van heidense vorsten die God om hun zonden over hen gesteld had. (Neh.9:36,37). Het volk heeft gedurende zijn eeuwenlange geschiedenis meer buiten dan in het beloofde land gewoond. Want waarom zou God hen in het land laten wonen als het niet was om Hem daarin te dienen en in Zijn wegen te wandelen? Kortom ik ben het lang niet in alles met J.v.B.eens. Maar het is wat anders dat er dwars door dit alles heen altijd een gelovig overblijfsel in Israël geweest is dat, zelf onschuldig aan de zonden van het volk, nochtans in de nationale oordelen gedeeld heeft. In het is dit gelovig overblijfsel ( het Israël Gods Gal.6L;16) dat wij horen klagen in de psalmen en profeten. Dat zijn de Joden die zich nooit tot het christendom bekeerd hebben, maar met de geloofsbelijdenis van Israël ( Deut.6:4) op de lippen de gaskamers ingejaagd is. En dit Israël heeft de eeuwen door misschien wel meer het beeld van zijn lijdende Messias vertoond dan de kerk die Israël het kruis heeft opgelegd dat zij zelf weigerde te dragen! Weer genoeg voor ditmaal.gr: ereunao

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2018 21:54

[/quote] Maar het is wat anders dat er dwars door dit alles heen altijd een gelovig overblijfsel in Israël geweest is dat, zelf onschuldig aan de zonden van het volk, nochtans in de nationale oordelen gedeeld heeft. In het is dit gelovig overblijfsel ( het Israël Gods Gal.6L;16) dat wij horen klagen in de psalmen en profeten. Dat zijn de Joden die zich nooit tot het christendom bekeerd hebben, maar met de geloofsbelijdenis van Israël ( Deut.6:4) op de lippen de gaskamers ingejaagd is. En dit Israël heeft de eeuwen door misschien wel meer het beeld van zijn lijdende Messias vertoond dan de kerk die Israël het kruis heeft opgelegd dat zij zelf weigerde te dragen! Weer genoeg voor ditmaal.gr: ereunao[/quote]

ereunao wil je dit wat nader toelichten a.u.b.
Bedoel je de Joden die God zijn blijven liefhebben zoals in Deut,6:4
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ereunao

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 23 feb 2018 22:58

scaapje:
ereunao wil je dit wat nader toelichten a.u.b.Bedoel je de Joden die God zijn blijven liefhebben zoals in Deut,6:4?


Precies. Die bedoel ik, God heeft de eeuwen dor tot op de huidige dag een gelovig overblijfsel onder de Joden gehad dat het geloof der vaderen bewaard heeft en op hun Messias hoopt zoals zij gedaan hebben.Want Hij heeft van Zijn kant Zijn verbond met Israël nooit verbroken. Maar al is de [u]gemeenschap[/u] met hen wel verbroken door Israëls ongeloof, de relatie niet, de vader bleef toch de vader van de verloren zoon toen hij bij de varkens zat.

En Origenes en Yoshi, ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik onfeilbaar ben en niet kan dwalen. Maar voor ik ervan uitga dat mijn opponenten dwalen moet ik dat eerst wel kunnen bewijzen, anders is het vooroordeel. En dat hebben jullie tot nog toe nu juist niet gedaan. Jullie kunnen net zo min als gravo bewijzen dat het verbond met Abraham op de kerk overgegaan en de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.Je bent zelfs nooit met een woord op mijn concept ingegaan. En zolang je dat niet doet handhaaf ik mijn standpunt. Het is puur en dood conservatisme om koppig vast te houden aan reeds lang door de feiten achterhaalde tradities. Er is tenslotte in die 400 jr wel wat gebeurd dat ons tot nadere bezinning dwingt. Gr: ereunao

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2018 23:25

Bedankt voor je antwoord ereunao.
Doet me denken aan naam-christenen, dus zo zijn er dus ook naam-joden.

Maar nu zit ik met de vraag over wat je schreef " de kerk die Israël een kruis hebben opgelegd, die ze zelf weigerden te dragen"
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor benefietdiner » 24 feb 2018 08:44

ereunao schreef: Jullie kunnen net zo min als gravo bewijzen dat het verbond met Abraham op de kerk overgegaan

Je schrijft over ‘jullie’. Zoals je weet zijn jullie ‘jij en lui’ oftewel ‘mensen, lieden’,vandaar dat ik antwoord.

1 De apostel verhaalt in Hebreeën 8 hetgeen nu bewezen is, wat wij voor een uitnemenden Hogepriester hebben. 3 En wat Hij ook voor een offerande hebben moest. 4 Bewijst dat Zijn bediening niet moest zijn als der andere priesters, die het voorbeeld dienden hier op aarde, maar dat dezelve moest zijn in den hemel, naar de hemelse afbeelding. 6 Komt daarna tot de beschrijving van de uitnemendheid des nieuwen verbonds, waarvan Hij Middelaar is. 8 En verhaalt uit Jeremia 31 de instelling en beloften van hetzelve. 13 En besluit hieruit dat het oude is tenietgedaan.

Uit Hebreeën 8 is dit duidelijk bewezen dat wij een Nieuw Verbond hebben Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb= ... d=1#startg

Yoshi

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Yoshi » 24 feb 2018 09:32

ereunao schreef:En Origenes en Yoshi, ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik onfeilbaar ben en niet kan dwalen. Maar voor ik ervan uitga dat mijn opponenten dwalen moet ik dat eerst wel kunnen bewijzen, anders is het vooroordeel. En dat hebben jullie tot nog toe nu juist niet gedaan. Jullie kunnen net zo min als gravo bewijzen dat het verbond met Abraham op de kerk overgegaan en de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is.

Ik heb nog geen poging gedaan om iets te bewijzen in dit topic. Ik heb slechts getracht je tot zelfreflectie aan te zetten. Dat is schijnbaar niet aan jou besteed. Ik acht het spijtig dat mensen zich in een zwart-witte wereld wanen terwijl er zoveel kleur is.

ereunao

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 24 feb 2018 10:49

schaapje:
Maar nu zit ik met de vraag over wat je schreef " de kerk die Israël een kruis hebben opgelegd, die ze zelf weigerden te dragen"


Daar bedoel ik mee dat dat de christenen geroepen zijn tot kruisdragen achter Christus. En de discipelen hebben in de 1e eeuw veel geleden onder de vervolgingen van de Joden. Maar toen de Kerk door de bekering van keizer Constantijn in een machtspositie kwam is zij de Joden gaan vervolgen en heeft Israël het kruis van zijn Messias opgelegd. Want de diepste oorzaak van Israëls lijden is de haat tegen de God van Israël en Zijn Gezalfde.

benefietdinner:
Je schrijft over ‘jullie’. Zoals je weet zijn jullie ‘jij en lui’ oftewel ‘mensen, lieden’,vandaar dat ik antwoord.

1 De apostel verhaalt in Hebreeën 8 hetgeen nu bewezen is, wat wij voor een uitnemenden Hogepriester hebben. 3 En wat Hij ook voor een offerande hebben moest. 4 Bewijst dat Zijn bediening niet moest zijn als der andere priesters, die het voorbeeld dienden hier op aarde, maar dat dezelve moest zijn in den hemel, naar de hemelse afbeelding. 6 Komt daarna tot de beschrijving van de uitnemendheid des nieuwen verbonds, waarvan Hij Middelaar is. 8 En verhaalt uit Jeremia 31 de instelling en beloften van hetzelve. 13 En besluit hieruit dat het oude is tenietgedaan.

Uit Hebreeën 8 is dit duidelijk bewezen dat wij een Nieuw Verbond hebben Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.


Jawel, maar dit raakt de bediening van de verzoening, het basale verbond dat voor de Kerk en Israël hetzelfde is Maar Palulus laat in Herbr 8 en 10 de landbelofte en de hele context waarin de belofte van een N.V. in Jer.31 en bij al de profeten staan bewust weg. Want die gaan terug op het verbond met Abraham en al de binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden die nooit op de Kerk zijn overgegaan. Hier zijn de eersten de laatsten; de Gemeente v.Christus deelt nu reeds in de geestelijke zegeningen ( de wortel en de vettigheid van de olijfboom) van het N.V. Maar het N.V. is aan Israël beloofd en wordt pas effectief als het zijn Messias heeft aangenomen.h.gr:ereunao

ereunao

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 24 feb 2018 10:58

Yoshi:
Ik heb nog geen poging gedaan om iets te bewijzen in dit topic. Ik heb slechts getracht je tot zelfreflectie aan te zetten. Dat is schijnbaar niet aan jou besteed. Ik acht het spijtig dat mensen zich in een zwart-witte wereld wanen terwijl er zoveel kleur is.


Begin daar dan eerst maar eens mee i.p.v. op de man te spelen .Zelfreflectie begint altijd bij jezelf en niet bij een ander! ereunao

Yoshi

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Yoshi » 24 feb 2018 11:07

ereunao schreef:Yoshi:


Begin daar dan eerst maar eens mee i.p.v. op de man te spelen .Zelfreflectie begint altijd bij jezelf en niet bij een ander! ereunao

Waarop wil je dat ik mijzelf reflecteer? Via PM mag ook.
Dan zal ik jou wat concrete tips sturen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Origenes » 24 feb 2018 11:35

Ereunao schreef:En Origenes en Yoshi, ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik onfeilbaar ben en niet kan dwalen. Maar voor ik ervan uitga dat mijn opponenten dwalen moet ik dat eerst wel kunnen bewijzen, anders is het vooroordeel.

Ga daar dan maar eens naar handelen...

Ereunao schreef:Zelfreflectie begint altijd bij jezelf en niet bij een ander!

Je moet toch wel een gigantische plank voor je hersens hebben om dat niet eerst op jezelf toe te passen. Dat zal een discussie over vervangingstheologie zeer te goede komen!

Ik kijk er naar uit!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten