Aragorn schreef:Inderdaad, en als je geen Jood bent mag je je niet vestigen.
Dat is onzin. Ik ken een aantal Nederlanders, geen Joden, die zich permanent in Israël hebben gevestigd, zonder dat zij getrouwd zijn met een Jood of Jodin.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Yael schreef:Je kunt in Israel niet Joods trouwen nee, als je geen Jood bent. Die zus van je vriendin heeft dan ws Gioer gedaan dwz ze is Joods geworden?
Dat is onzin. Ik ken een aantal Nederlanders, geen Joden, die zich permanent in Israël hebben gevestigd, zonder dat zij getrouwd zijn met een Jood of Jodin.
Yael schreef:Er wonen genoeg Joden in Israel, die hun Nederlandse nationaliteit niet hebben ingeruild voor de Israelische, zijn hun dan wel Israelische staatsburgers?
aah dus je gaat misschien in de toekomst ns naar Israel op vakantie, op bezoek bij schoonfamilie.
Yael schreef:Het is me al eerder opgevallen dat je erg negatief er tegenover staat wanneer het woord vervangingsleer valt. Waar komt die weerzin vandaan?Boekenlezer schreef:O ja, lekker is dat: het grote vloekwoord 'vervangingstheologie' wordt weer eens aan de kaak gesteld.
De 'vervangingstheologie' heeft het gedaan! We gaan weer eens lekker aan demagogie doen.
Verder slaat het nergens op omdat demagogie te noemen. Ik weet niet in hoeverre je, je verdiept hebt in het vervangingsdenken en daarbij in de kerkgeschiedenis misschien dat je dan gaat begrijpen waarom mensen een sterke drang hebben om de vervangingsleer te bestrijden.
Yael schreef:Je bedoelt dat de heidenen er uiteindelijk ook bij betrokken zullen worden?
Ik bedoel in eerste instantie was de uitstorting van de Heilige Geest ook een Joodse aangelegenheid. De 3000 die tot geloof kwamen, waren in de Tempel, dus dan kun je er rustig vanuit gaan dat het Joden waren.
Yael schreef:Boekenlezer schreef:Conclusie: er is één volk van God. Dat was vroeger zo, dat is nog zo.
Bedoel je de gelovigen of Israel?
Yael schreef:Nou dat dat ethnische verschil er niet meer is hebben we wel gemerkt he de afgelopen eeuwen... Dus op basis van 2 Bijbelteksten kom je tot die conclusie.
Lees 'ns Jeremia 31 vers 35-37, dan geloof ik dus niet dat de Joden zijn opgelost in de rest van de wereld. Hun unieke plaats kwijt zijn, wat je lijkt te suggereren.
Yael schreef:Jawel dat de heidenen ook bij Gods Verbond mochten gaan behoren.
Yael schreef:Dat is werkelijk onzin. De Bijbel is 1 Boek.
Jij lijkt mij eerder bevooroordeeld tov. mensen die de vervangingstheorie aankaarten.
Daar mag ik tocch een discussie over aangaan. Inderdaad verbaas ik me over sommige uitspraken t.a.v. Israel van theologen die bijbelgetrouw zijn. Alhoewel, soms meer dogmagetrouw dan bijbelgetrouw.Klaas schreef:Ik snap het probleem niet helemaal. Je lijkt verbaasd te zijn dat er nog steeds mensen van mening zijn dat de vervangingsleer juist is. Misschien heb ik wat gemist, maar de vervangingsleer is toch niet verboden? Of heb ik de definitieve weerlegging ervan gemist?
Hoezo stigmatiserende opmerking. Als Jood hoef je niet per definitie Christus te verwerpen. Wel eens gehoord van Messias-belijdende Joden. Je hebt zowel de Joodse godsdienst, de Joodse staat als het Joodse volk. Trouwens op zich al uniek deze trits.Optimatus schreef:Ik kan bijvoorbeeld overgaan tot het Jodendom (zal ik nooit doen, het verwerpen van Christus behoort niet tot mijn verlangens).
Het antwoord dat de bijbel vele, vele malen geeft is: Met een ethnische groep, Abraham - Izaak en Jakob en zo verder (Joden = van Juda = een zoon van Jakob). God noemt Israel letterlijk "Mijn volk" en "Zijn eerstgeboren zoon".Optimatus schreef:De vraag is: heeft God een verbond met de religie of met de etnische groep gesloten? Of staat Israel model voor ons allen?
Die kans krijg je nu, maar dan moet je niet gelijk al te negatief beginnen.Boekenlezer schreef:terwijl ik niet eens de kans krijg om het eens eerljik te wegen
Het is algemeen bekend dat deze uitingen gevolgen zijn van de vervangingstheologie.Boekenlezer schreef:De kerkgeschiedenis... je doelt waarschijnlijk op anti-joodse uitingen van invloedrijke kerkmensen en de consequenties daarvan. Bijvoorbeeld: Johannes van Chrysostomos, Luther.
Dat noemt God zelf ZIjn verbond met Zijn volk, waarin wij, heidenen mogen delen. Delen is iets anders dan in de plaats gaan staan van.Boekenlezer schreef:Bovendien, even een vraag die bij mij boven komt: als de kerk in plaats van Israël 'vervangingstheologie' heet, hoe heet dan Israël in plaats van de wereld (Gen. 3-11 <> rest OT)?
Staat gewoon in Hand. 2. Wel eens over nagedacht wie er anders naar Jeruzalem komen om het Pinksterfeest (toendertijd een typisch Joods feest en uiteraard alleen bekend onder de Joden) te vieren?Boekenlezer schreef:De uitstorting van de Heilige Geest een Joodse aangelegenheid? Geloof ik niks van!
Boekenlezer schreef:Ik herken inderdaad wel een zekere weerzin bij het vallen van het woord 'vervangingstheologie'.
Waar dat precies in zit? Vind ik moeilijk te achterhalen. Maar laat ik eens een poging wagen.
Het heeft denk ik met twee dingen te maken:
- ik proef er een sfeer van afkeuren in, van: gelijk in een hoek zetten als afkeurenswaardig, terwijl ik niet eens de kans krijg om het eens eerljik te wegen;
- misschien ook het proeven van een bepaalde trend, en ik ben nu eenmaal tegendraads t.o.v. trends.
In dat wat je van mij citeert, herken ik inderdaad wel dat eerste punt wat ik net neerzette.
De kerkgeschiedenis... je doelt waarschijnlijk op anti-joodse uitingen van invloedrijke kerkmensen en de consequenties daarvan. Bijvoorbeeld: Johannes van Chrysostomos, Luther.
Ik kijk toch liever naar de leer zelf. En aan de net genoemde personen denk ik eigenlijk niet eens als ik het woord 'vervangingstheologie' hoor noemen. Dan heb ik misschien het voordeel van de niet-vooringenomenheid in dat opzicht.
Ik herken me eerlijk gezegd ook niet in de term 'vervangingstheologie'. Dat heb ik al aangegeven.
Bovendien, even een vraag die bij mij boven komt: als de kerk in plaats van Israël 'vervangingstheologie' heet, hoe heet dan Israël in plaats van de wereld (Gen. 3-11 <> rest OT)?
De uitstorting van de Heilige Geest een Joodse aangelegenheid? Geloof ik niks van!
Het was Gods aangelegenheid. Híj deed het.
Oké, het gebeurde in Jeruzalem. Maar daar waren wel veel buitenlanders bij aanwezig. (Handelingen 2:8-11)
Verder denk ik dat je dat Joodse ook niet te veel moet verabsoluteren, als ware dat het territorium van het Oude Testament.
Ik bedoel gewoon: de kring van Gods bondelingen. Allen die in Gods verbond zijn opgenomen.
Er is een tijd geweest dat dat het volk Israël was. Nu is dat de kerk.
Ik bedoel: dat het etnische verschil kenmerkend zou zijn voor Gods verbondskring.
Natuurlijk bestaat er etnisch verschil. En niet alleen tussen Joden en niet-Joden. Maar dat bedoelde ik niet.
Als men Israël verabsoluteert, door zwaar geschokt te zijn als je het erop neer laat komen dat Gods verbondskring nu de kerk is,
en niet beperkt tot Israël, zonder daar voor Israël speciale privileges na te laten, dan vind ik dat nogal dispensationalistisch ruiken.
God heeft de hele wereld geschapen, en heeft die hele wereld op het oog. Het zou de heilshistorische klok terugzetten zijn, als je Israël zo verabsoluteert.
Ik ben beslist geen jodenhater. Integendeel. Ik heb een intense afkeer van jodenhaat, van wat men antisemitisme noemt. Maar alles moet wel realistisch blijven, in de juiste proporties.
dalethvav schreef:Daar mag ik tocch een discussie over aangaan. Inderdaad verbaas ik me over sommige uitspraken t.a.v. Israel van theologen die bijbelgetrouw zijn. Alhoewel, soms meer dogmagetrouw dan bijbelgetrouw.
Yael schreef:Is het soms verboden iets bespreekbaar te maken en meningen uit te wisselen? Persoonlijk vind ik het best nuttig dat er over dit onderwerp nagedacht wordt.
Ik geloof dat de discussie een beetje off-topic gaat.
dalethvav schreef:Hoezo stigmatiserende opmerking. Als Jood hoef je niet per definitie Christus te verwerpen. Wel eens gehoord van Messias-belijdende Joden. Je hebt zowel de Joodse godsdienst, de Joodse staat als het Joodse volk. Trouwens op zich al uniek deze trits.Optimatus schreef:Ik kan bijvoorbeeld overgaan tot het Jodendom (zal ik nooit doen, het verwerpen van Christus behoort niet tot mijn verlangens).
dalethvav schreef:Het antwoord dat de bijbel vele, vele malen geeft is: Met een ethnische groep, Abraham - Izaak en Jakob en zo verder (Joden = van Juda = een zoon van Jakob). God noemt Israel letterlijk "Mijn volk" en "Zijn eerstgeboren zoon".Optimatus schreef:De vraag is: heeft God een verbond met de religie of met de etnische groep gesloten? Of staat Israel model voor ons allen?
Zomaar 10 antwoorden die de bijbel ons geeft: Gen. 15:18; Gen 17:10 (een kenmerk van het Jood zijn trouwens: besnijdenis); Gen. 17:19; Ex. 2:24; Ex. 6:4; Lev. 26:24 (inclusief het land); Ex. 34:27; Richt. 2:1 (eeuwigdurend); 1Kron. 16:17; Ps 105:10.
Naar mijn overtuiging vallen die ook onder de landsbelofte aan Abraham, dat is zeker ook doorgegaan op de kinderen Izak/Jakob/Juda (Joden) die kregen een bepaald stuk land; hoe ik er bij kom dat de belofte aan Abraham groter was dan alleen Kanaän weet ik niet.. ergens gelezen (volgens mij een Rabbijn zal het eens nazoeken).Hoe zit het dan overigens met de overige zonen van Abraham die hij bij Ketura had?
Verdiep je eerst in het onderwerp Falasha voordat je zulke nonsens schrijf.Optimatus schreef:Als we kijken naar de grote diversiteit in kleurschakeringen van wat zich het Joodse volk noemt, dan zien we dat de zogenaamde Falasha's op een besneden lid na totaal geen enkele overeenkomst vertonen met de van origine Europese Joden, sterker nog, ze worden enorm gediscrimineerd.
Heeft God zich dan vergist? Er zijn namelijk nog steeds onvervulde beloften voor het uit de oudheid stammende ethnische Joodse volk, beloofd in diezelfde oudheid, aan diezelfde Joden. Die kunnen nu dus niet meer in vervulling gaan omdat dit ethnische volk niet meer bestaat.Etnisch gezien bestaat het Joodse volk niet meer zoals het heeft bestaan in de Oudheid. Dat is een fabeltje. Er is van alles doorelkaar gemengd. De Joodse natie bestaat wel, maar het etnisch Joodse volk is niet meer.
Wat bedoel je nu precies met dit alles te zeggen? Probeer je toch iets weg te rederneren?Nogmaals, de etnische Jood als uit de tijd toen al deze teksten werden opgetekend, is allang niet meer in leven.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten