Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Raido schreef:Niet binnen de gereformeerde traditie waar de bekering vaak wordt voorgesteld als de woestijnreis van Israel, of die van Abraham; Israel was een volksken apart; zo ook de gelovige Christenen; van daaruit geredeneerd mag je wel spreken van 'natuurlijk' en 'geestelijk' alhoewel die termen sinds 1948 wat pijnlijk kunnen zijn.Waarom wordt er overigens over ''natuurlijk Israel'' gesproken er is toch maar 1 Israel.
Bron: http://www.oneway.nl/nieuws_artikel.php?nieuwsID=18104"De beloofde erfenis aan Abraham bestond niet uit land of bezittingen, maar lag in God Zelf.....
Bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=70602Spectaculair was de stichting van de staat Israël in 1948 zeker. Maar was dát nu de hand van God? Laat staan vervulling van oudtestamentische profetie?
Is Israël nog steeds Gods volk? Heeft God dan twee volken en trekt Hij het ene voor ten koste van het andere?
Ik zie in het Nieuwe Testament nergens een verwachting van zo'n rijkje op aarde. Zou het ook kunnen dat het voor God een laatste middel was om zijn volk wakker te schudden, dat dit eigen land het toch niet is?
Arabische christenen lezen in de praktijk sinds 1948 het Oude Testament niet meer, zegt Reitsma. ,,Dat kunnen ze niet meer, nu Israël zich meester heeft gemaakt van hun land.
Lees eens goed man, dat is toch exact wat ik zeg? Er is toch maar 1 Israel: waarop ik antwoord: niet binnen de gereformeerde traditie.Niet binnen de gereformeerde traditie? Juist nog binnen de gereformeerde traditie.
An sich is dat denk ik ook waar, aan Abraham werd ook land beloofd, meer dan het land Kanaän alleen Abraham kreeg meer dan één zoon, ook Ismael was een zoon en gaat dus mee in de belofte aan Abraham, de Arabieren zijn ook een volk voortgekomen uit Abraham en ze wonen ook nog in die regionen. (ergens gelezen dat aan Abraham de hele Vruchtbare Halve Maan is geschonken).De beloofde erfenis aan Abraham bestond niet uit land of bezittingen, maar lag in God Zelf.....
Nee... maar in het OT staan nog wel beloften die niet uitgekomen zijn, overigens ben ik nog steeds geen extreem groot voorstander van de staat Israel c.q. het uitgangspunt van sommige Joden. (eerst het land, dan de Messias).Nieuwe Testament nergens een verwachting van zo'n rijkje op aarde. Zou het ook kunnen dat het voor God een laatste middel was om zijn volk wakker te schudden, dat dit eigen land het toch niet is?
Daarin ben ik het mee oneens.Ook in de kanttekeningen, die in de gerofmeerde traditie nogal eens als "onfeilbaar" gezien worden, komt vaak de vervangingstheologie openbaar. Maar als je daar dan wat van zegt: Oei, pas op. Je kunt niet zomaar iets van de kanttekeningen zeggen.
O.k., duidelijk, sorry.Raido schreef:Lees eens goed man, dat is toch exact wat ik zeg? Er is toch maar 1 Israel: waarop ik antwoord: niet binnen de gereformeerde traditie.
Klopt gedeeltelijk. De bijbelse lijn is echter dat herhalingen van exact dezelfde, aan Abraham geveven landbelofte, ook aan Izaak en Jakob (door)gegeven wordt. Hierin laat God de exclusiviteit zien van de belofte van het land Kanaan in de lijn Abraham - Izaak - Jakob (Israel).Raido schreef:An sich is dat denk ik ook waar, aan Abraham werd ook land beloofd, meer dan het land Kanaän alleen Abraham kreeg meer dan één zoon, ook Ismael was een zoon en gaat dus mee in de belofte aan Abraham, de Arabieren zijn ook een volk voortgekomen uit Abraham en ze wonen ook nog in die regionen. (ergens gelezen dat aan Abraham de hele Vruchtbare Halve Maan is geschonken).
Niet alleen in het OT, ook in het NT staan nog onvervulde beloften voor Israel!Raido schreef:Nee... maar in het OT staan nog wel beloften die niet uitgekomen zijn, overigens ben ik nog steeds geen extreem groot voorstander van de staat Israel c.q. het uitgangspunt van sommige Joden. (eerst het land, dan de Messias).
Ook in de kanttekeningen, die in de gerofmeerde traditie nogal eens als "onfeilbaar" gezien worden, komt vaak de vervangingstheologie openbaar. Maar als je daar dan wat van zegt: Oei, pas op. Je kunt niet zomaar iets van de kanttekeningen zeggen.
Hoe bedoel je dit? Ben je het niet eens met de bewering dat sommigen de kanttekeningen "onfeilbaar" vinden of met de bewering dat er vervangingstheologie in te kanttekeningen te vinden is.Raido schreef:Daarin ben ik het mee oneens.
Yael schreef:Optimatus schreef:Dat hangt ervan af wat je met Israel bedoeld... Het volk? De huidige staat?
Gewoon net hoe jij het ziet.
Optimatus schreef:De staat Israel heeft onmiskenbaar Joodse kenmerken, gelijk het Vaticaan Rooms-Katholieke kenmerken heeft. Ik vraag me oprecht af of Israel een echte scheiding van synagoge en staat heeft. Er is een wet die elke Jood (en dan hebben we het dus over een godsdienstaanhanger) vestiging biedt in Israel. Ik vraag me af of dat een goede zaak is.
Aragorn schreef:Optimatus schreef:De staat Israel heeft onmiskenbaar Joodse kenmerken, gelijk het Vaticaan Rooms-Katholieke kenmerken heeft. Ik vraag me oprecht af of Israel een echte scheiding van synagoge en staat heeft. Er is een wet die elke Jood (en dan hebben we het dus over een godsdienstaanhanger) vestiging biedt in Israel. Ik vraag me af of dat een goede zaak is.
Inderdaad, en als je geen Jood bent mag je je niet vestigen.
Klaas schreef:Ik snap het probleem niet helemaal. Je lijkt verbaasd te zijn dat er nog steeds mensen van mening zijn dat de vervangingsleer juist is. Misschien heb ik wat gemist, maar de vervangingsleer is toch niet verboden? Of heb ik de definitieve weerlegging ervan gemist?
Blijkbaar heb jij een andere visie op de relatie Israël-kerk, dat kan maar zo gebeuren. Als je hier wat langer blijft rondhangen zul je zien dat er wel meer mensen rondlopen die met elkaar van mening verschillen...
Yael schreef:Aragorn schreef:Optimatus schreef:De staat Israel heeft onmiskenbaar Joodse kenmerken, gelijk het Vaticaan Rooms-Katholieke kenmerken heeft. Ik vraag me oprecht af of Israel een echte scheiding van synagoge en staat heeft. Er is een wet die elke Jood (en dan hebben we het dus over een godsdienstaanhanger) vestiging biedt in Israel. Ik vraag me af of dat een goede zaak is.
Inderdaad, en als je geen Jood bent mag je je niet vestigen.
Je kunt dan geen aanspraak maken op ''the law of return''. Je hoeft dan niet eens perse religieus Joods te zijn, als je maar kunt aantonen dat je halachish Joods bent.
Wat overigens niet betekend dat je als niet-Jood je helemaal niet kunt vestigen in Israel, alleen is dat een heeeeeel stuk lastiger inderdaad. Maar volgens mij gaan we dan meer de politieke kant op?
Aragorn schreef:Halachish Joods? Wat houdt dat precies in?
Anyway, de zus van mijn vriendin moest wel in zekere zin religieus Joods worden om te kunnen trouwen daar. Maar het fijne weet ik er niet van.
Yael schreef:@Optimatus: Bedankt voor het delen van je visie. Maar je ziet geen verband meer tussen het Joodse volk van nu, en het Joodse volk uit de Bijbel? De geldigheid van Gods verbonden?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten