dalethvav schreef:Je schrijft: "maar zoals u waarschijnlijk niet wil weten". Met zo'n suggestieve opmerking ben je wel redelijk vlot met het trekken van je conclusie lijkt me.
Klopt, maar voor de zekerheid heb ik het woord "waarschijnlijk" gebruikt. Dus ter voorkoming van een al te definitieve conclusie. Enfin, dat terzijde, uw verdere commentaar, met name het laatste gedeelte, bevestigd mijn gelijk.
dalethvav schreef:Rom. 11 ken ik. Ook vs 11: "Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken." En vs 18: "beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u."
Terecht merkt u op dat de afwijzing van Jezus Christus door de joden hen een vloek en ons een zegen werd.
Drie keer spreekt Paulus over Gods bedoeling om de heidenen aan te wenden om Israël tot jaloersheid te wekken (zie Romeinen 10:19; 11:11 en 11:14, en vergelijk Deuteronomium 32:21).
Wat betreft vers 18: Hier is Paulus inderdaad even heel streng en daar is niks mis mee. Wij waren niet in deze plaats gekomen door enige verdienste of goedheid van onze kant, maar enkel wegens ons geloof in Abrahams God (Romeinen 4:12, 16). Wat ik mij wel afvraag is: wie bedoeld u met die wortel?
dalethvav schreef:Deze manier van benaderen van Joden door gelovigen uit de heidenen is dus hét grote struikelblok voor veel Joden om in Jezus als hun Messias te gaan geloven. De "eis" om hun Jood-zijn op te geven. Maar klopt die "eis" we?vRom 3:1-2 laat toch echt iets heel anders zien: "1. Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn?
2. Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd." Ook Rom. 9:4 laat wat anders zien: "Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften."
M.a.w. De besnijdenis geldt nog steeds voor Messiasbelijdende Joden, evenals het houden van de sjabbat en het vieren van de Joodse feesten. Die Joodse feesten bevatten, in tegenstelling tot "onze" z.g. christelijke feesten geen heidense elementen, maar dat terzijde.
U bent wel behoorlijk goed in teksten uit zijn verband rukken. Mag ik u attenderen op de laatste 5 verzen van het vorige hoofdstuk! Daar kunt u duidelijk lezen hoe deze tekst in zijn context te plaatsen. Lees Rom 2:25-29.
dalethvav schreef:Die Joodse feesten bevatten, in tegenstelling tot "onze" z.g. christelijke feesten geen heidense elementen, maar dat terzijde.
Een deels terechte opmerking van uw kant. Ik deel uw mening dat de "christelijke" feestdagen doorspekt zijn met heidense invloeden. Daarnaast vind ik het een teruggrijpen op wat eens was, en ben ik ervan overtuigd dat dit losgelaten mag worden. Eenmaal tot besef van de waarheid gekomen zijnde is elke dag een feest!
Rest mij nog te zeggen dat het zeker niet mijn bedoeling is om mij boven u te verheffen. Wellicht dat mijn constaterend vermogen dit gevoel teweeg brengt, maar meer dan constateren is het niet.
Ik wens u een goede nacht en wellicht tot later.
Met vriendelijke groeten,
Sjors.