Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor salty » 20 okt 2012 00:33

:?: :arrow: :idea: het oude verbond ----- het verbond van sinai ---- de wet en de geboden - dat is het juk waaronder de joden gebukt gaan- ----- het nieuw verbond is de genade door Yeshua gegeven -- maar door velen van hen nog niet geaccepteerd ---->>>> het zgn nieuwe verbond voor de heidenen is wel het ENIGE verbond waamee zij tot YHWH mogen komen .... alleen door geloof en zonder traditie en godsdienst........ het is ook voor he>>> louter genade -
en nu lijkt die genade van de kant van de volkeren wel zoek te zijn wat hun houding tegen over israel betreft--- men is hoogmoedig geworden en heeft alle beloften van YHWH aan israel terzijde geschoven ---- wat een geestelijke blindheid en een hoogmoed. !!!! lees de Torah - de Profeten - en de Geschriften -- opdat jullie mogen beseffen ! en tot inzicht mogen komen......

lees vooral ezekiel 39 !
1 Zo zal Ik mijn heerlijkheid aan de volken tonen: allen zullen zien hoe Ik Gog straf en zij zullen weten dat Ik het heb gedaan.
22 Vanaf die tijd zal het volk Israël weten dat Ik, de HERE, zijn God ben.
23 En de volken zullen weten waarom de Israëlieten in ballingschap werden gestuurd! Het was een straf voor hun zonde, want zij waren ontrouw aan Mij, hun God. Daarom keerde Ik Mij van hen af en liet toe dat hun vijanden hen in het nauw dreven en hen doodden met het zwaard.
24 Ik keerde mijn gezicht af en gaf hun een straf die paste bij de schaamteloosheid van hun zonden.
25 Maar, zegt de Oppermachtige HERE, nu zal Ik een einde maken aan de gevangenschap van mijn volk en het genadig zijn. Ik zal het weer welvaart geven, want dat komt mijn naam ten goede!
26 Het verraad en de schande van de Israëlieten zullen verleden tijd zijn; zij zullen weer thuis zijn en in vrede en veiligheid in hun vaderland wonen, zonder dat iemand hen lastigvalt of angst aanjaagt.
27 Ik zal hen thuisbrengen vanuit de landen van hun vijanden en mijn heerlijkheid zal daardoor voor alle volken duidelijk te zien zijn. Door hen zal Ik mijn heiligheid in de ogen van de volken tot zijn recht laten komen.
28 Dan zal mijn volk weten dat Ik de HERE, hun God, verantwoordelijk ben voor hun ballingschap en ook verantwoordelijk voor hun terugkeer uit die ballingschap. Geen van hen zal Ik in vreemde landen achterlaten.
29 En Ik zal mijn gezicht nooit meer voor hen verbergen, want Ik zal mijn Geest over hen uitstorten, zegt de Oppermachtige HERE."

dat moet dus nog komen !!! en God zelf ---- de Messias an Zijn Heilige Legers zal voor Zijn Volk strijden---- :idea:
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor salty » 20 okt 2012 00:48

isaiah 2:2
2 And it shall come to pass in the last days, that the mountain of the Lord's house shall be established in the top of the mountains, and shall be exalted above the hills;>> and all nations shall flow unto it.

3 And many people shall go and say, Come ye, and let us go up to the mountain of the Lord, to the house of the God of Jacob; and HE will teach us of his ways, and we will walk in his paths: for out of Zion shall go forth the law, and >>>the word of the Lord from Jerusalem. !

de vertaling van Het Boek is buitengewoon slecht vandaar het engels
je kunt daar niet omheen !!!The Word of YHWH = de Messias en Hij zal weer wonen in Zijn Huis
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 20 okt 2012 10:40

Realiseer je goed dat zelfs de kleinste apostel groter is dan de grootste profeet (Mat 11,11) en de apostel heeft gezegd dat Jezus Hogepriester is geworden voor eeuwig en AFGESCHEIDEN (Heb 7,26) van de zondaars. Kortom, Jezus zal nooit meer vlees worden en dus ook nooit in jouw straat komen wonen, want de apostel zegt dat hij voor eeuwig afgescheiden van de zondaars is en een apostel tegenspreken is lastering van de heilige Geest salty, dus beter houd je die zionistische leugens maar voor je.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor boer » 20 okt 2012 10:47

mohamed schreef:En ik maar denken dat iedereen Christus nodig heeft om rechtvaardig te worden. :-oo


Gedurende deze genade-bedeling wel ja.
Maar die is straks voorbij.
Als het getal der heidenen vol is, en zij ingegaan zijn,
DAN zal God Zijn verbond met israel weer herdenken. (Rom 11)
Zo zie ik het tenminste.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 20 okt 2012 11:22

mohamed schreef:En ik maar denken dat iedereen Christus nodig heeft om rechtvaardig te worden. :-oo

boer schreef:Gedurende deze genade-bedeling wel ja.
Maar die is straks voorbij.
Als het getal der heidenen vol is, en zij ingegaan zijn,
DAN zal God Zijn verbond met israel weer herdenken. (Rom 11)
Zo zie ik het tenminste.

Dat zie je verkeerd want wie een overspelige huwt pleegt overspel (Mat 5,32) en aangezien God van Israël scheidde vanwege hun overspel (het dienen van andere goden) kan hij nooit weer huwen met de vrouw die hij verlaten heeft zonder volgens zijn eigen wet een overspeler te zijn.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor boer » 20 okt 2012 11:36

mohamed schreef:
Dat zie je verkeerd want wie een overspelige huwt pleegt overspel (Mat 5,32) en aangezien God van Israël scheidde vanwege hun overspel (het dienen van andere goden) kan hij nooit weer huwen met de vrouw die hij verlaten heeft zonder volgens zijn eigen wet een overspeler te zijn.


Denk je?
Ook wij waren eertijds Gode ongehoorzaam
Rom 11:28-32
Slechts om der heidenen wil en het evangelie zijn zij tijdelijk /gedeeltelijk ''verstoten'', volgens Paulus.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 20 okt 2012 13:52

mohamed schreef:
Dat zie je verkeerd want wie een overspelige huwt pleegt overspel (Mat 5,32) en aangezien God van Israël scheidde vanwege hun overspel (het dienen van andere goden) kan hij nooit weer huwen met de vrouw die hij verlaten heeft zonder volgens zijn eigen wet een overspeler te zijn.

boer schreef:Denk je?
Ook wij waren eertijds Gode ongehoorzaam
Rom 11:28-32
Slechts om der heidenen wil en het evangelie zijn zij tijdelijk /gedeeltelijk ''verstoten'', volgens Paulus.

Ja, maar Paulus legt de hereniging in de voor hem nabije toekomst (1 Kor 10,11) en legt ook haarfijn uit hoe die tot stand komt zonder de wet te overtreden (Rom 7) en daar lees je weer overheen. Dat zal je wel niet uitkomen. ;)

Een Joodse man trouwt niet met:

Iemand die niet-Joods is.
De dochter van een overspelige of incestueuze relatie (mamzeret).
Een getrouwde vrouw tot de civiele en Joodse scheiding heeft plaatsgevonden.
Zijn eigen gescheiden vrouw die hertrouwd is met een andere man en de laatste overlijdt of scheidt.
Een weduwe van een kinderloze man die overleefd wordt door een broer, tot na de chalitzah ceremonie.
Een getrouwde vrouw met wie hij overspel pleegde, maar nu gescheiden of weduwe is.
Een priester (Cohen) mag geen gescheiden vrouw trouwen, een chalutza-weduwe, een bekeerlinge, een zona of een chalala.
Familie (primaire en secundaire incest):
Zijn moeder, grootmoeder; de moeder van zijn grootvader; zijn stiefmoeder, de vrouw van zijn grootvader aan vaders kant; en de vrouw van zijn grootvader aan moeders kant.
Zijn dochter, kleindochter, achter kleindochter en haar afstammelingen; zijn schoondochter; de vrouw van zijn zoons zoon en afstammelingen; en de vrouw van zijn dochters zoon.
De dochter van zijn vrouw of kleindochter en afstammelingen.
Zijn zuster, half-zuster, zijn broers of halfbroers vrouw (gescheiden of weduwe) behalve voor Levieten huwelijk met de weduwe van een kinderloos broer, en de zuster of halfzuster van zijn gescheiden vrouw gedurende haar leven.
Zijn tante.


Een Joodse man mag wel trouwen met:

Zijn stiefzuster.
Zijn stiefvaders vrouw.
De schoondochter van zijn broer of van zijn zuster (gescheiden of weduwe).
Zijn nicht.
De vrouw van zijn stiefzoon (gescheiden of weduwe).
De zuster van zijn overleden vrouw, maar niet de zuster van zijn gescheiden vrouw.
Een vrouw met wie hij relaties had in een ongetrouwde staat.
Een Cohen mag een weduwe trouwen (die nooit gescheiden was)


Een Joodse vrouw mag niet trouwen met:

Iemand die niet Joods is.
De zoon van een overspelige of incestueuze relatie (mamzer).
Een getrouwde man, totdat de civiele en Joodse scheidingen zijn geregeld.
Een getrouwde man met wie ze overspel pleegde.
Een gescheiden man, na de dood of scheiding van haar tweede man.
Een bekeerlinge mag geen Cohen trouwen.
De volgende familie (primaire en secundaire incest):
Haar vader, grootvader; haar stiefvader; en de man van haar grootmoeder.
Haar zoon, kleinzoon, haar schoonzoon, en de man van haar kleindochter en afstammelingen.
Haar mans vader, of grootvader en de vader van haar schoonvader; en de vader van haar schoonmoeder.
Haar mans zoon of kleinzoon en afstammelingen.
Haar broer, halfbroer, haar zusters of halfzusters gescheiden man gedurende het leven van haar zuster en haar mans broer.
Haar neef (oom zegger)


Een Joodse vrouw mag wel trouwen met:

Haar stiefbroer.
Haar stiefmoeders voormalige man (gescheiden of weduwe).
De schoonzoon van haar broer of zuster
Haar neef.
Haar zusters man (na de dood van haar zuster, niet gescheiden)
Haar oom.
Een man met wie ze relaties had in hun ongetrouwde staat.
Een dochter van een Cohen heeft niet de beperkingen zoals bij een mannelijke Cohen.

-bron-

Van mij mag je rustig geloven dat God ooit hertrouwt met Israël, maar ik kan je op een briefje geven dat het voor een jood een onoverkomelijk punt is en daarom claimen zij ook dat het verbond nooit beëindigd is.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boaz » 20 okt 2012 19:22

Dat zie je verkeerd want wie een overspelige huwt pleegt overspel (Mat 5,32) en aangezien God van Israël scheidde vanwege hun overspel (het dienen van andere goden) kan hij nooit weer huwen met de vrouw die hij verlaten heeft zonder volgens zijn eigen wet een overspeler te zijn.


In Jer 3: 7,8 lees je dat God het overspelige Israel (10 stammen) de scheidbrief gaf, maar dit gold nog niet voor Juda (2 stammen rijk).

Rom 7:2,3 leert ons dat een gehuwde vrouw aan haar man gebonden is zolang hij leeft. Sterft hij, is de vrouw ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
Toen Jezus stierf, kwam er dus een wettig einde aan het huwelijk met Juda.

Aan een huwelijk kon een einde komen door:
1) overlijden van een van beide partners
2) overspel en echtscheiding

In Hebr. 8 staat dat God een nieuw verbond zal gaan sluiten met Israel en Juda (zie ook Jer. 31:31)
Het nieuwe huwelijk van de Heer zal niet gesloten worden met hetzelfde volk Israel, maar met het wedergeboren volk Israel, (lees Ezech 37: het volk dat dood was geweest, komt tot leven) met de gestorven en opgestane Heer.


Dus: geen oud verbond, maar een nieuw verbond
Geen ongelovig volk, maar een wedergeboren volk
en een opgestane Messias
Deze situatie is niet hetzelfde als wat Mohamed geschreven heeft (in bovenstaande zin.)

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boaz » 20 okt 2012 19:27

Salty: mooi stukje wat je 19 oktober schreef.
Een bemoediging hoever de vergeving van God reikt!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boaz » 20 okt 2012 19:30

Mohamed schreef:
dus beter houd je die zionistische leugens maar voor je.


Waarom zo vijandig???

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 20 okt 2012 19:56

mohamed schreef:Dat zie je verkeerd want wie een overspelige huwt pleegt overspel (Mat 5,32) en aangezien God van Israël scheidde vanwege hun overspel (het dienen van andere goden) kan hij nooit weer huwen met de vrouw die hij verlaten heeft zonder volgens zijn eigen wet een overspeler te zijn.

Boaz schreef:In Jer 3: 7,8 lees je dat God het overspelige Israel (10 stammen) de scheidbrief gaf, maar dit gold nog niet voor Juda (2 stammen rijk).

Rom 7:2,3 leert ons dat een gehuwde vrouw aan haar man gebonden is zolang hij leeft. Sterft hij, is de vrouw ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
Toen Jezus stierf, kwam er dus een wettig einde aan het huwelijk met Juda.

Aan een huwelijk kon een einde komen door:
1) overlijden van een van beide partners
2) overspel en echtscheiding

Helemaal mee eens, maar aangezien orthodoxe joden Christus verwerpen is er volgens hen dus nooit een einde aan dat verbond gekomen, daarom staat er in Openbaring 18,7: 'Ik zit als een koningin en ben geen weduwe en ik zal zeker geen rouw zien.' Doch was de stad alreeds weduwe en heeft zij tussen 66 en 70 rouw gezien.
Boaz schreef:In Hebr. 8 staat dat God een nieuw verbond zal gaan sluiten met Israel en Juda (zie ook Jer. 31:31)
Het nieuwe huwelijk van de Heer zal niet gesloten worden met hetzelfde volk Israel, maar met het wedergeboren volk Israel, (lees Ezech 37: het volk dat dood was geweest, komt tot leven) met de gestorven en opgestane Heer.


Dus: geen oud verbond, maar een nieuw verbond
Geen ongelovig volk, maar een wedergeboren volk
en een opgestane Messias
Deze situatie is niet hetzelfde als wat Mohamed geschreven heeft (in bovenstaande zin.)

Jawel dus maar jij hebt Mohamed niet begrepen. Als ik zeg dat God door Jeremia de scheidbrief aan Israël gaf lieg ik dan? Neen, want ook huis Israël hoorde bij Israël evenals Juda. Ik had me vergist indien ik geschreven zou hebben dat Juda de scheidbrief door Jeremia kreeg.

Het enige wat ik heb betoogd is dat het nieuwe verbond geen overtreding van het oude is en volgens mij is dat de waarheid, want Jezus en de apostelen deden niet anders dan eruit citeren.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Yael » 20 okt 2012 22:37

mohamed schreef:Realiseer je goed dat zelfs de kleinste apostel groter is dan de grootste profeet (Mat 11,11) en de apostel heeft gezegd dat Jezus Hogepriester is geworden voor eeuwig en AFGESCHEIDEN (Heb 7,26) van de zondaars. Kortom, Jezus zal nooit meer vlees worden en dus ook nooit in jouw straat komen wonen, want de apostel zegt dat hij voor eeuwig afgescheiden van de zondaars is en een apostel tegenspreken is lastering van de heilige Geest salty, dus beter houd je die zionistische leugens maar voor je.


Opmerkelijk deze reactie, terwijl salty voornamelijk de Bijbel citeert. Lastering van de Heilige Geest? Hoe kom je daar nu weer bij? Zionistische leugens? :roll:
Past hetgeen hier uit de Bijbel geciteerd wordt niet in jouw straatje Mohamed?
Misschien kun je beter in de leer gaan bij je naamgenoot. 8) Die verkondigt nl. de totale vervangingsleer.


Geloof jij dan niet dat Jezus is opgestaan uit de dood en nu een verheerlijkt lichaam heeft? 14 en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos
Als Jezus dus nu aan de rechterhand van Zijn Vader zit, en weer terug zal keren naar de plek vanwaar Hij is opgevaren naar de hemel dat is toch echt de Olijfberg.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Yael » 20 okt 2012 23:07

maar aangezien orthodoxe joden Christus verwerpen is er volgens hen dus nooit een einde aan dat verbond gekomen, daarom staat er in Openbaring 18,7: 'Ik zit als een koningin en ben geen weduwe en ik zal zeker geen rouw zien.' Doch was de stad alreeds weduwe en heeft zij tussen 66 en 70 rouw gezien.


Scheidbrief of niet, God stuurde Jezus... is dat niet het grootste bewijs dat God Zijn volk niet vergeten heeft?

Lijkt me dat we beter naar Paulus kunnen luisteren wat hij tegen ons heidenen zegt en onze arrogantie af leggen...

Romeinen 11
13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk,
14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden.
15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
16 En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook.
17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,
18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.

22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
Aanbidding
33 O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen!
34 Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst iets gegeven en het zal hem vergolden worden?
36 Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.




mohamed schreef:
Jawel dus maar jij hebt Mohamed niet begrepen. Als ik zeg dat God door Jeremia de scheidbrief aan Israël gaf lieg ik dan? Neen, want ook huis Israël hoorde bij Israël evenals Juda. Ik had me vergist indien ik geschreven zou hebben dat Juda de scheidbrief door Jeremia kreeg.

Het enige wat ik heb betoogd is dat het nieuwe verbond geen overtreding van het oude is en volgens mij is dat de waarheid, want Jezus en de apostelen deden niet anders dan eruit citeren.



Waar hadden zij anders uit moeten citeren ze hadden niet anders dan de boeken van de Tenach. :)
Alles wat in het NT staat moet in overeenstemming zijn met het voorgaande lijkt mij.

Dit geweldige gedeelte uit Jeremia 31:

27 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik het huis van Israël en het huis van Juda bezaaien zal met zaad van mensen en zaad van dieren.
28 Dan zal het gebeuren, dat Ik ten aanzien van hen zal waken om te bouwen en te planten, zoals Ik ten aanzien van hen gewaakt heb om weg te rukken en af te breken, om omver te halen en te vernielen, en hun kwaad aan te doen, spreekt de HEERE.
29 In die dagen zullen zij niet meer zeggen:

De vaders hebben onrijpe druiven gegeten,
en de tanden van de kinderen zijn stomp geworden.

30 Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven. Ieder mens die onrijpe druiven eet – zijn tanden zullen stomp worden.

31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.

35 Zo zegt de HEERE,
Die de zon tot een licht geeft overdag
en de vaste orde van maan en sterren
tot een licht in de nacht,
Die de zee opzweept, zodat haar golven bruisen,
HEERE van de legermachten is Zijn Naam.
36 Als deze verordeningen ooit zouden wijken
van voor Mijn aangezicht, spreekt de HEERE,
dan zou ook het nageslacht van Israël ophouden
een volk voor Mijn aangezicht te zijn, alle dagen!
37 Zo zegt de HEERE:
Als de hemel hierboven ooit opgemeten zou kunnen worden
en de fundamenten van de aarde beneden onderzocht zouden kunnen worden,
dan zou ook Ik heel het nageslacht van Israël verwerpen,
om alles wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 21 okt 2012 18:28

Beste Yael, degene die jij mijn naamgenoot noemt heeft een 'm' meer in zijn naam, een subtiel doch een wereld van verschil. Dat jij weinig oog voor detail hebt blijkt ook uit je exegese van Jeremia 31. Laat het interpreteren toch liever aan anderen over en bij voorkeur aan een uitverkoren apostel zoals Paulus.

De passage uit Jeremia 31 die jij geweldig noemde heeft Paulus e.e.a. over geschreven wat je kennelijk gemist hebt. Gelukkig zijn we nooit te oud om te leren en bied ik je graag de helpende hand door de betreffende passage te citeren.

Hebreeën 8
1 De hoofdzaak nu van de dingen waarover wij spreken, is dit: Zo'n Hogepriester hebben wij, Eén Die Zich heeft gezet aan de rechterhand van de troon van de Majesteit in de hemelen.
2 Hij is een Dienaar in het heiligdom en in de ware tabernakel, die de Heere heeft opgericht en niet een mens.
3 Want elke hogepriester wordt aangesteld om gaven en slachtoffers te offeren. Daarom was het noodzakelijk dat ook Deze iets had om te offeren.
4 Want als Hij op aarde zou zijn, zou Hij niet eens priester zijn, omdat er hier priesters zijn, die volgens de wet gaven offeren.
5 Deze priesters doen dienst in een afbeelding en schaduw van de hemelse dingen, overeenkomstig een aanwijzing van God die Mozes ontving bij het voltooien van de tabernakel. Want zie erop toe, zegt Hij, dat u alles maakt overeenkomstig het voorbeeld dat u op de berg getoond is.
6 Nu heeft Hij echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd.
7 Immers, als dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zou er voor een tweede geen plaats zijn gezocht.
8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen beslist niet ieder zijn naaste en ieder zijn broeder onderwijzen en zeggen: Ken de Heere. Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen.
12 Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Het verbond wat God had met de vaderen is reeds in de eerst eeuw oud gemaakt en nabij de verdwijning dus de joden die jij nu verbondvolk noemt, zijn dat in geen enkel opzicht. Het nieuwe verbond is namelijk NIET overeenkomstig het verbond met de vaderen, want om onder het nieuwe verbond te komen moet men Christus aannemen. Paulus laat er absoluut geen misverstand over bestaan wie sinds de komst van Christus de echte joden zijn, namelijk degenen die Christus hebben aangenomen (Fil 3,3) en een ieder die hem loochent (1 Joh 2,23) heeft ook de wortel niet die de takken (Rom 11,16) heilig maakt.

'Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om bij u in de gemeenten van deze dingen te getuigen. Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster.' (Op 22,16)

Het feit dat God geen verbond meer heeft met de joden betekent ook dat zij rechtens geen aanspraak kunnen maken op de belofte welke is Christus (Hand 13,23) de zaligmaker. Ze hebben dus ook geen enkel recht om hun staat Israël te noemen.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Yael » 21 okt 2012 23:11

Beste Mohamed,

Hmm voor jouw misschien een wereld van verschil, voor mij komt het op hetzelfde neer. Je geeft zelf een boodschap af met de keuze van je nickname.

Als jij zo'n oog voor detail hebt dan laat je dat iedergeval niet merken. Je loopt namelijk met zevenmijlslaarzen door Hebreeën 8 heen. Jij leest dingen die ik er niet zie staan. Je legt Paulus woorden in de mond die hij niet zegt. Het is alleen de vraag bij jouw of jij open staat om iets te leren, ik heb namelijk de indruk van niet.
Je hebt duidelijk weinig op met de staat Israël en dit lijk je ook te projecteren op jouw interpretatie van de Bijbel en verdraait hiermee de Schrift. Je maakt God voor een leugenaar uit door te zeggen dat Hij Zijn Verbond met Israël verbroken heeft.

Het draait niet om de goedheid of rechtvaardigheid van het Joodse volk, het gaat om Gods goedheid en genade voor Zijn volk. Joden hebben zeer veel geleden in het christelijke Europa, de toon die jij aanslaat tegen dit volk getuigt van weinig liefde voor de beminden om de Vaderen wil. Het heeft weinig zin voor mij om met jouw van gedachten te wisselen over de vervangingsleer als je deze vast wilt houden.

Hebreeën 8
1 De hoofdzaak nu van de dingen waarover wij spreken, is dit: Zo'n Hogepriester hebben wij, Eén Die Zich heeft gezet aan de rechterhand van de troon van de Majesteit in de hemelen.
2 Hij is een Dienaar in het heiligdom en in de ware tabernakel, die de Heere heeft opgericht en niet een mens.
3 Want elke hogepriester wordt aangesteld om gaven en slachtoffers te offeren. Daarom was het noodzakelijk dat ook Deze iets had om te offeren.
4 Want als Hij op aarde zou zijn, zou Hij niet eens priester zijn, omdat er hier priesters zijn, die volgens de wet gaven offeren.
5 Deze priesters doen dienst in een afbeelding en schaduw van de hemelse dingen, overeenkomstig een aanwijzing van God die Mozes ontving bij het voltooien van de tabernakel. Want zie erop toe, zegt Hij, dat u alles maakt overeenkomstig het voorbeeld dat u op de berg getoond is.
6 Nu heeft Hij echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd.
7 Immers, als dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zou er voor een tweede geen plaats zijn gezocht.
8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen beslist niet ieder zijn naaste en ieder zijn broeder onderwijzen en zeggen: Ken de Heere. Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen.
12 Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.

13 Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Het verbond wat God had met de vaderen is reeds in de eerst eeuw oud gemaakt en nabij de verdwijning dus de joden die jij nu verbondvolk noemt, zijn dat in geen enkel opzicht. Het nieuwe verbond is namelijk NIET overeenkomstig het verbond met de vaderen, want om onder het nieuwe verbond te komen moet men Christus aannemen.


Over WELK verbond gaat het hier volgens jouw? Er zijn meerdere verbonden in de Tenach. Als je Hebreeen 8 goed leest wordt al snel duidelijk over WELK verbond Paulus het heeft, maar het is maar net of je dat wilt lezen, of Paulus dingen laat zeggen die hij helemaal niet zegt.


Paulus laat er absoluut geen misverstand over bestaan wie sinds de komst van Christus de echte joden zijn, namelijk degenen die Christus hebben aangenomen (Fil 3,3) en een ieder die hem loochent (1 Joh 2,23) heeft ook de wortel niet die de takken (Rom 11,16) heilig maakt.


Lees de teksten ook in z'n verband, anders kun je alle kanten op. Paulus' brieven kun je niet losse teksten uit citeren. Paulus' brieven hoor je in z'n geheel te lezen.

Gelukkig waakt God over Zijn volk Israel. (Tip: klik op de Psalm). :)

121
1 Een pelgrimslied.

Ik sla mijn ogen op naar de bergen,
vanwaar mijn hulp komen zal.
2 Mijn hulp is van de HEERE,
Die hemel en aarde gemaakt heeft.

3 Hij zal uw voet niet laten wankelen,
uw Bewaarder zal niet sluimeren.
4 Zie, de Bewaarder van Israël
zal niet sluimeren of slapen.

5 De HEERE is uw Bewaarder,
de HEERE is uw schaduw aan uw rechterhand.
6 De zon zal u overdag niet steken,
de maan niet in de nacht.

7 De HEERE zal u bewaren voor alle kwaad,
uw ziel zal Hij bewaren.
8 De HEERE zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren,
van nu aan tot in eeuwigheid.


Het feit dat God geen verbond meer heeft met de joden betekent ook dat zij rechtens geen aanspraak kunnen maken op de belofte welke is Christus (Hand 13,23) de zaligmaker. Ze hebben dus ook geen enkel recht om hun staat Israël te noemen.


Omdat jij dit blijft herhalen is dit nog geen feit.
Als jouw bewering waar zou zijn, zou ik niets en dan ook niets meer met het geloof te maken willen hebben. Dan is God onbetrouwbaar tot en met.
Gods verbond met Israël betekend voor mij heel veel, omdat het zo prachtig laat zien hoe vol liefde en trouw God is. De profeten geven heel eerlijk weer hoe God met Zijn Verbondsvolk handelt, en dat is echt NIET altijd zachtzinnig. Het Verbond houdt zowel VLOEK als zegen in. Dat kun je in Deuteronomium 28 lezen, dat lijk je liever maar te vergeten.
Laten we liever dit ter hart nemen als christenen:

Psalm 122:
6 Bid om vrede voor Jeruzalem,
laat het goed gaan met hen die u liefhebben.
7 Laat vrede binnen uw vestingwal zijn,
rust in uw burchten.

8 Omwille van mijn broeders en mijn vrienden
spreek ik nu: Vrede zij in u!
9 Omwille van het huis van de HEERE, onze God,
zal ik het goede voor u zoeken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten