Wat betekent de Bijbel voor je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GapWim
Mineur
Mineur

Re: Wat betekent de Bijbel voor je?

Berichtdoor GapWim » 04 mei 2012 12:54

dalethvav schreef:@ GapWim:
Hoeveel weet je er echt van? De thora is n.l. maar een klein stukje van de bijbel hoor.

Klopt al een bus. De thora op zich bestaat uit de pentateuch, mishnah en gemorrah en is bevat in het groter werk van de tanakh.

Het is deze tanakh dat ook door het christelijk geloof als het oude testament beschouwd wordt (hoewel niet alles overgenomen is en er een aantal wijzigingen aangebracht zijn om het geheel in lijn te brengen met het christelijk geloof).

De Talmud is een reeks van commentaren op de tanakh, verhalen en een uitgebreider historisch archief. Er bestaan verschillende versies van de talmud zoals de talmud yerushalmi en de talmud bavli (die als superieur aanzien wordt)

Afhankelijk van welke joodse school zijn bovenstaande definities niet volledig correct en kan de thorah bijvoorbeeld ook enkel de pentateuch voorstellen en de tanakh de mishnah en gemorrah bevatten.

antoon

Berichtdoor antoon » 04 mei 2012 16:51

Ik ben niet zo'n fan van kaas. Waar ik ook niet van hou is verkeerd zijn, daarom zorg ik ervoor dat ik al mijn argumenten kan staven. Als je meent dat ik toch ergens verkeerd geïnformeerd ben, dan hoor ik dit graag. Tot hiertoe heb je niets verteld waar ik zelf ook niet naar verwezen heb. Ik heb trouwens in een vorige post reeds de vraag gesteld of je concrete voorbeelden wenst … iets waar je niet op ingegaan bent en nu eist

http://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Ashurbanipal

http://www.nationalarchives.gov.eg/nae/home.jsp

http://en.wikipedia.org/wiki/Ebla_tablets

http://www.touregypt.net/literature.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_Cylinder

http://www.jstor.org/discover/10.2307/1 ... 6127516013

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bibliothee ... ndri%C3%AB (waar jammer genoeg veeel werken verloren gegaan zijn)

http://www.avesta.org/avesta.html

http://mv.vatican.va/3_EN/pages/x-Sched ... 1_030.html
Moet ik nu lachen of huilen, heb je echt niets beters, waar blijft de weerlegging van mijn eerste voorbeeld. vorige pagina

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 04 mei 2012 17:51

Terug naar het onderwerp! Off topic wordt verwijderd, zoals staat aangegeven.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 04 mei 2012 19:12

henkie schreef:Terug naar het onderwerp! Off topic wordt verwijderd, zoals staat aangegeven.

ok, ik laat mijn antwoord voor antoon vallen. Dat was echter wel wat de bijbel voor mij betekent.

Een verzameling werken van vele onbekende auteurs in een historische achtergrond aangepast voor religieuze en politieke doeleinden.
(toegegeven, bovenstaande zin had ik beter gebruikt als opening op deze thread)

De betekenis van iets voor iemand is mede afhankelijk van de kennis daarvan. Antoon is niet van dezelfde mening als ik en we waren beide onze punten aan het voorleggen.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 04 mei 2012 22:57

Voor mij is het een geweldig boek waarin God laat zien hoe Hij zich manifesteert op deze aarde door middel van en tot behoud van mensen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mei 2012 09:10

Jozo schreef:Voor mij is het een geweldig boek waarin God laat zien hoe Hij zich manifesteert op deze aarde door middel van en tot behoud van mensen.

Dat lijkt mij met alle respect wel erg beperkt.
God heeft dat allang getoond in Christus, dat is gebeurd dat is voltooid en de mens is aan zet.
Dat God nu een werk doet aan Zijn Gemeente of aan de gelovigen is blijkbaar niet bekend.
Het werk van de Here Jezus als de opgestane Heer in de functie van Hogepriester is heel omvangrijk.
En God manifesteert Zich juist nu niet.
Hij heeft Zich verborgen staat er in de Bijbel. Daarom wordt de Gemeente "een verborgenheid" genoemd.
God heeft Zijn Liefde laten zien toen Hij Zijn Zoon zond tot verzoening voor velen.
Maar de wereld heeft Hem niet gekend. De wereld blieft Hem niet. Ok zegt God dan ga ik een plan uitvoeren door een volk te verzamelen uit Jood en Heiden voor Mijn Naam en dat is Zijn huidige Werk in het verborgene.
Totdat......

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mei 2012 12:33

Er zijn heel wat historische gebeurtenissen bevat in de bijbel die met de realiteit overeenstemmen. De Hitten bijvoorbeeld was een volk waar enkel in de bijbel naar verwezen werd zonder enige andere vondsten of verwijzingen. Voor lange tijd dacht men dan ook dat dit slechts een verzinsel was totdat in 1884 de eerste vondsten (in hedendaags Turkije) opgegraven zijn die uiteindelijk geleid hebben tot de ontdekking van een volledig Hitte imperium.

Waar staat in de Bijbel iets over "de Hitten?"

maaarten

Berichtdoor maaarten » 05 mei 2012 13:19

gravo schreef:Eigenlijk best een aardige vraag: "wat betekent de Bijbel voor je?"

Ik zelf zou dat als volgt beantwoorden:

Ik houd me aan de klassieke geloofstaal, dat de Bijbel het Woord van God is.
Of het nu waar is of niet waar is wat er in de Bijbel staat.

gravo

Lijkt me nog al belangrijk, of het wel of niet waar is.

Wat kun je nou met een woord van god wat niet waar is?
Dan is het in ieder geval geen Woord van God.

Als dat speculatieve onbeargumenteerde relaas van GapWim zou kloppen kunnen we de Bijbel toch niet echt meer het Woord van God noemen. Vooralsnog blijft het gelukkig bij speculatief onbeargumenteerd relaas, dus hebben we niet zoveel te vrezen.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 05 mei 2012 18:23

maaarten schreef:Als dat speculatieve onbeargumenteerde relaas van GapWim zou kloppen kunnen we de Bijbel toch niet echt meer het Woord van God noemen. Vooralsnog blijft het gelukkig bij speculatief onbeargumenteerd relaas, dus hebben we niet zoveel te vrezen.

geen probleem ... als ik mag antwoorden van de moderator?

henkie schreef:Terug naar het onderwerp! Off topic wordt verwijderd, zoals staat aangegeven.
Laatst gewijzigd door GapWim op 05 mei 2012 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 05 mei 2012 18:25

Wilsophie schreef:Waar staat in de Bijbel iets over "de Hitten?"

zie: http://www.bible-topics.com/Hittites.html

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 05 mei 2012 18:57

@ maaarten

Ik ben natuurlijk een verklaring verschuldigd over mijn wat cryptische antwoord.

De werkelijkheid is natuurlijk dat de Bijbelboeken ooit in verschillende tijden en door verschillende mensen is geschreven. Anders dan in de islam wordt de openbaring in joodse en christelijke kringen niet gezien als een uit de hemel neergedaald geschrift. In de islam wordt het zo gezien dat de Koran in de hemel wordt bewaard en dat er een zuivere kopie door Mohammed werd opgetekend. De Koran heeft dan ook een onaantastbare betekenis en wordt gezien als vrij van enige menselijke toevoeging.
In christelijke kring spreekt men van 'inspiratie'. Auteurs hebben met hun eigen identiteit de Bijbel geschreven. Die identiteit, inclusief keuzes over stijl en inhoud zijn herkenbaar gebleven. Tegelijkertijd wordt geloofd dat dwars door dit menselijke handwerk heen de Geest van God in de woorden is meegekomen. Een heel andere visie op het openbaringsgeschrift dus.
Dit betekent mijns inziens dat we de werkelijkheid van het ontstaan van de Bijbel, inclusief alle menselijke inbreng en de uiterlijke omstandigheden onomwonden mogen benoemen en beschrijven.
Als daar bij hoort dat de Bijbel een complexe ontstaansgeschiedenis blijkt te hebben (en leentje buur gespeeld heeft bij andere, eerdere geschriften) dan zij dat zo. Ook eventuele ongerijmdheden of zelfs onwaarheden passen nog steeds in deze visie op openbaring. Fouten? Ik zou het geen fouten noemen. Het zijn vaak heel verklaarbare literaire wetmatigheden die een menselijk geschrift tot een menselijk geschrift maken. Tegenstrijdigheden ontstaan al als er in de krant de dag na een gebeurtenis twee verschillende verslagen worden gemaakt. Niet iets om je over op te winden.

Maar hoe zit het dan met het "Woord van God' karakter van de Bijbel? Ik heb gezegd dat ik deze klassieke belijdenis voluit ondersteun.

Naar mijn idee is deze term een geloofsuitspraak. Net zoals het geloof in God niet beargumenteerd kan worden door zichtbare bewijzen, zo kan ook het predicaat 'Woord van God' voor de Bijbel niet bewezen worden. Het is een echt geloofsartikel. En een kennelijke onzichtbaarheid van iets (niemand heeft ooit God gezien) kan heel goed samengaan met toch een ongeschokt geloof in die God.
Zo is het bij mij ook ten aanzien van de Bijbel: ik erken de archeologische, literaire en andere wetenschappelijke harde gegevens omtrent de Bijbel. Ik heb geen behoefte om die te ontkennen of zelfs te willen dat ze niet waar zouden zijn. Nee, waarheid is waarheid. Ook als daarmee de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel anders blijkt te zijn dan we gedacht, gedroomd of gewenst hadden. Maar ik laat er mijn geloof in de Bijbel als Woord van God niet door ontnemen.

Hier hoort echter één belangrijk ding bij gezegd te worden: de Bijbel moet niet letterlijk worden gelezen. Ten diepste is de letterlijke lezing (vooral in combinatie met eindeloze geforceerde bewijzen dat het echt waar is wat er in de Bijbel staat over Schepping ed.) een knieval voor de wetenschap.
De wetenschap heeft de christenen steeds uitgedaagd om de waarheid aan te tonen van de Bijbel. "Jullie zeggen dat de Bijbel het Woord van God is...welnu toon dan eens eventjes aan dat de zondvloed echt heeft plaatsgehad of dat de zon echt stil heeft gestaan". Wetenschappers weten namelijk heel goed dat gelovigen dit nooit kunnen aantonen. Net zo min als wij het lopen van Jezus over water kunnen herhalen. Door dit soort uitdagende vragen hebben veel fundamentalistisch genoemde christenen gekozen om pal te gaan staan voor de wetenschappelijke (lees: letterlijke) lezing van de Bijbel. Een beetje in de trant van: "en toch heeft de Bijbel gelijk".
Naar mijn gevoel een heilloze weg. De Bijbel was er al lang voor de wetenschappelijke methode. De Bijbel is één groot literair werk over Gods bemoeienis met de mens in poëzie, zang, lied, verhaal, dialoog, visioen, profetie, een creatief kunstwerk. Net zoals een schilderij van onschatbare waarde kan zijn en toch de werkelijkheid anders weergeeft door aan die werkelijkheid een betekenis mee te geven. Een belangrijke betekenis die de Bijbel aan de werkelijkheid meegeeft is bijvoorbeeld dat het een geschapen werkelijkheid is. Dat zie je in de uiterlijke wereld nergens aan af, dat moet echt eerst in de geest worden gezien en vervolgens op papier worden gezet. Het is voorwaar een geïnspireerde gedachte. Maar klopt het allemaal met wat wij zien? Nee, natuurlijk. Voor een deel beschrijft de Bijbel een 'toekomende stad'. Daar is letterlijk nog niets van te zien! Jezus' opstanding is geen feit, maar een heilsfeit. Daar zit het onderscheid. Het is waarachtig waar, maar niet zichtbaar en niet bewijsbaar.
Natuurlijk is het interessant om te onderzoeken welke historische elementen er in de Bijbel terug te vinden zijn. Maar die zaken kunnen toch niet het fundament zijn voor ons geloof in de Bijbel? De letterlijke lezing van de Bijbel is een angstige reactie geweest op de moderniteit: 'Help, we moeten de Bijbel bewijzen.'

Nee hoor, de Bijbel heeft kracht en zeggingskracht genoeg om voor zichzelf te spreken. Het is en blijft immers Gods Woord. God heeft er niet voor gekozen om het Woord boek te laten worden, maar om het Woord vlees te laten worden. Alleen in Jezus (mens als wij) wordt God ten volle geopenbaard. Hij is het fundament van ons geloof. Hij is het levende bewijs van de waarheid van Gods Woord. Hij is het Zelf het Woord van God, Gods Geest rust op Hem. Een geestelijk mens derhalve.
Ook Paulus preekt niet erg wetenschappelijk en letterlijk in 1 Kor. 10:

En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn; En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee; En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben; En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.

Woord en Geest horen bij elkaar. De Bijbel is een geest-vervuld geschrift (geïnspireerd). Daar hoort een geestelijke lezing bij, geen letterlijk. Dat is namelijk ten diepste een materiële lezing, eentje die beïnvloed is door materialistische wetenschappers, die denken dat God niet bestaat, omdat ze Hem letterlijk niet kunnen zien.
Logisch: ook God is een Geest en die hem aanbidden moeten Hem aanbidden in Geest en in waarheid.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 05 mei 2012 19:04

De dingen die hier in het topic naar voren komen geven aanleiding tot verder praten en het vragen van het één en ander aan de andere forummers. Dat wordt wat off-topic. Ik heb echter een nieuw topic geopend:
Is de Bijbel een geschiedkundig boek of is het anders?

Het lijkt me een goed idee om daar verder te gaan met het beantwoorden van gerezen vragen en antwoorden.

Hier kunnen we het dan houden op de eigenlijk bedoeling: vertellen wat de Bijbel voor je betekent en eventuele kleine vraagjes om wat verduidelijking beantwoorden. Uitgebreider discussiëren kan dan in het nieuwe topic.
Nulla aetas ad discendum sera

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 05 mei 2012 20:51

dalethvav schreef:@ GapWim:
Hoeveel weet je er echt van? De thora is n.l. maar een klein stukje van de bijbel hoor.

GapWim schreef:Klopt al een bus. De thora op zich bestaat uit de pentateuch, mishnah en gemorrah en is bevat in het groter werk van de tanakh.

Het is deze tanakh dat ook door het christelijk geloof als het oude testament beschouwd wordt (hoewel niet alles overgenomen is en er een aantal wijzigingen aangebracht zijn om het geheel in lijn te brengen met het christelijk geloof).

De Talmud is een reeks van commentaren op de tanakh, verhalen en een uitgebreider historisch archief. Er bestaan verschillende versies van de talmud zoals de talmud yerushalmi en de talmud bavli (die als superieur aanzien wordt)

Afhankelijk van welke joodse school zijn bovenstaande definities niet volledig correct en kan de thorah bijvoorbeeld ook enkel de pentateuch voorstellen en de tanakh de mishnah en gemorrah bevatten.

Helaas moet ik opnieuw constateren dat je er behoorlijk naast zit:
1. De Torah bestaat enkel en alleen uit de 1e vijf boeken van de TeNaCH.
2. De TeNaCH is het akroniem voor Thorah, Newie'iem en Ketoebiem, ofwel de wet, de profeten en de geschriften)
3, Dat wat binnen het Jodendom de TeNaCH is wordt binnen het christendom het Oude Testament genoemd.
4. De Misjna zijn de commentaren op de Tenach.
5. De Gemara op hun beurt zijn weer de commentaren op de Misjna.
6. De Misjna + de Gemara vormen tesamen de Talmoed (mondelinge overlevering) maar maken beslist geen deel uit van de Torah. (Er zijn er overigens twee, de Jeruzalemse en de Babylonische Talmoed, waarvan de Babylonische de meest gangbare is. Beide bevatten dezelfde Misjna maar verschillende Gemara's).

En, wat is er door het christendom aan de TeNaCH gewijzigd om het in één lijn te brengen met het christendom? ZOu je dat eens toe kunnen lichten of aan kunnen wijzen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 05 mei 2012 23:19

@dalethvav : Om deze thread on-topic te laten heb ik jouw antwoord hier geplaatst

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 mei 2012 10:54

Als je de Genade ontvangen heb dan gaat de bijbel betekenis krijgen en kom je er achter dat hij echt waar is.
Maar dat spul erom heen maakt alles zo verwarrend en zorgt voor tumult. Allen de bijbel is het onfeilbaar woord.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “[Religie] - Open forum”