Door genade alleen of ook door goede werken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8841
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 01 dec 2007 09:53

Cisca schreef:
elbert schreef:En wordt de wereld door al die "goede mensen" echt blijvend beter? Daarmee bedoel ik wat in het boek Openbaring gezegd wordt over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde: zonder tranen, zonder dood, zonder rouw, zonder gehuil, zonder moeite (Openb. 21:4).

Naar mijn idee is er niets blijvend

In dat geval geloof je dus ook niet in een betere/andere wereld en geloof je ook niet dat goede werken daar aan bijdragen. Je kunt ze dan ook nalaten als je dat beter uitkomt. Eigenlijk geloof je dan in het noodlot.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 dec 2007 10:57

elbert schreef:
Cisca schreef:
elbert schreef:En wordt de wereld door al die "goede mensen" echt blijvend beter? Daarmee bedoel ik wat in het boek Openbaring gezegd wordt over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde: zonder tranen, zonder dood, zonder rouw, zonder gehuil, zonder moeite (Openb. 21:4).

Naar mijn idee is er niets blijvend

In dat geval geloof je dus ook niet in een betere/andere wereld en geloof je ook niet dat goede werken daar aan bijdragen. Je kunt ze dan ook nalaten als je dat beter uitkomt. Eigenlijk geloof je dan in het noodlot.


Het is toch nooit verkeerd om goed voor anderen te zijn, daar help je toch mensen mee, zoals jij het nu stelt, doen jullie het wel degelijk om er iets mee te verdienen.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 01 dec 2007 14:36

Cisca schreef:
australiafreak schreef:
Cisca schreef:Waarom zou iemand eigenlijk zondermeer niets goed kunnen, waarom altijd op zich alleen maar slecht, en waarom altijd wantrouwen, kijk om je heen hoeveel goede mensen er zijn, valt best nog mee hoor.


australiafreak schreef:nogmaals...het gaat er maar om wat je onder 'goed' verstaat. Iets kan goed gedaan zijn, maar toch niet tot Gods eer.


Uiteraard, als je niet in god geloofd, waarom zou je hem dan eren.

australiafreak schreef:Iets kan een goed werk lijken, maar ten diepste gedaan zijn uit egoisme, maar das wel een heel negatieve gedachte.
Ik wantrouw trouwens niet hoor, daar heeft t niets mee te maken. Ik vind het super dat er ook mensen zijn die minder egoistische dingen doen voor anderen.


Ik vind dit juist erg wantrouwend, het klopt ook niet, want waarom zou je iets uit egoisme doen, als je niet geloofd in een blijvend bestaan, als ik dood ben is er naar mijn mening niets meer, voor jezelf hoef je dan dus niets goeds te doen, dat is zinloos toch.


het is niet echt een vraag of het klopt of niet, het komt gewoon voor. Dat heeft niets met wantrouwen te maken. Jij gelooft toch zeker zelf niet dat al het goeds dat er gedaan wordt altijd zonder bijbedoeling is?
Jij gelooft dat iemand die veel geld geeft bijvoorbeeld via een show op tv, dat die persoon dat puur en alleen voor de medemens doet? Waarom moet ie dan zo groots op tv? Dus iets goeds doen kan ook goed uitpakken voor jezelf. Als je dood bent heb je er dan niets meer aan neej, maar juist als je leeft kan zoiets het mooi makkelijk maken in je leven...
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 01 dec 2007 14:38

Cisca schreef:
elbert schreef:
Cisca schreef:
elbert schreef:En wordt de wereld door al die "goede mensen" echt blijvend beter? Daarmee bedoel ik wat in het boek Openbaring gezegd wordt over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde: zonder tranen, zonder dood, zonder rouw, zonder gehuil, zonder moeite (Openb. 21:4).

Naar mijn idee is er niets blijvend

In dat geval geloof je dus ook niet in een betere/andere wereld en geloof je ook niet dat goede werken daar aan bijdragen. Je kunt ze dan ook nalaten als je dat beter uitkomt. Eigenlijk geloof je dan in het noodlot.


Het is toch nooit verkeerd om goed voor anderen te zijn, daar help je toch mensen mee, zoals jij het nu stelt, doen jullie het wel degelijk om er iets mee te verdienen.


ik doe geen goede werken om er iets mee te verdienen, maar omdat God het van me vraagt. En aangezien God al zoveel voor mij doet, wil ik graag iets terug doen...
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 dec 2007 17:32

australiafreak schreef:het is niet echt een vraag of het klopt of niet, het komt gewoon voor. Dat heeft niets met wantrouwen te maken. Jij gelooft toch zeker zelf niet dat al het goeds dat er gedaan wordt altijd zonder bijbedoeling is?


Zeker niet, maar dat geldt voor iedereen, ook christenen, er zijn er genoeg die scheppen geld alleen voor zichzelf uitgeven, kijk maar eens naar de wagenparken bij de kerken op zondag, hoe degelijker de kerk hoe groter en duurder de auto's zijn.
Ook de zondagse outfit kost kapitalen, 't één is nog duurder dan het ander, onzinnig, als je er maar netjes uitziet is ook genoeg, dat is net zo goed egoisme.

australiafreak schreef:Jij gelooft dat iemand die veel geld geeft bijvoorbeeld via een show op tv, dat die persoon dat puur en alleen voor de medemens doet? Waarom moet ie dan zo groots op tv? Dus iets goeds doen kan ook goed uitpakken voor jezelf. Als je dood bent heb je er dan niets meer aan neej, maar juist als je leeft kan zoiets het mooi makkelijk maken in je leven...


Zo simpel ben ik ook nog niet hoor, er zijn nu eenmaal mensen die denken dat ze beter zijn dan anderen en de aandacht op zich alleen willen vestigen, dat valt bij mij niet meer onder goed doen, natuurlijk is het geld dat ze geven voor een goed doel welkom, de rest van alle aandacht die ze willen is alleen al sneu op zich, ook dat komt voor onder gelovigen en ongelovigen.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 01 dec 2007 17:36

Cisca schreef:
australiafreak schreef:het is niet echt een vraag of het klopt of niet, het komt gewoon voor. Dat heeft niets met wantrouwen te maken. Jij gelooft toch zeker zelf niet dat al het goeds dat er gedaan wordt altijd zonder bijbedoeling is?


Zeker niet, maar dat geldt voor iedereen, ook christenen, er zijn er genoeg die scheppen geld alleen voor zichzelf uitgeven, kijk maar eens naar de wagenparken bij de kerken op zondag, hoe degelijker de kerk hoe groter en duurder de auto's zijn.
Ook de zondagse outfit kost kapitalen, 't één is nog duurder dan het ander, onzinnig, als je er maar netjes uitziet is ook genoeg, dat is net zo goed egoisme.



Ik heb ook nooit gezegd dat dat onder christenen niet voorkomt. Ik maak daar geen onderscheid tussen. Ik maak alleen onderscheid tussen goede werken tot eer van God en goede werken niet tot eer van God.
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 dec 2007 17:40

australiafreak schreef:Ik heb ook nooit gezegd dat dat onder christenen niet voorkomt. Ik maak daar geen onderscheid tussen. Ik maak alleen onderscheid tussen goede werken tot eer van God en goede werken niet tot eer van God.


Dat is dus juist het enige onderscheid :wink:

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 01 dec 2007 23:24

Cisca schreef:(....)
Ik heb ook nooit gezegd dat dat onder christenen niet voorkomt. Ik maak daar geen onderscheid tussen. Ik maak alleen onderscheid tussen goede werken tot eer van God en goede werken niet tot eer van God.


wanneer zijn goede werken niet tot eer van God?
En wat is dat eigenlijk: "eer van God"?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 01 dec 2007 23:42

Cisca schreef:
australiafreak schreef:Ik heb ook nooit gezegd dat dat onder christenen niet voorkomt. Ik maak daar geen onderscheid tussen. Ik maak alleen onderscheid tussen goede werken tot eer van God en goede werken niet tot eer van God.


Dat is dus juist het enige onderscheid :wink:


dat zeg ik dus
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 dec 2007 07:31

Carl schreef:
Cisca schreef:(....)
Ik heb ook nooit gezegd dat dat onder christenen niet voorkomt. Ik maak daar geen onderscheid tussen. Ik maak alleen onderscheid tussen goede werken tot eer van God en goede werken niet tot eer van God.


wanneer zijn goede werken niet tot eer van God?
En wat is dat eigenlijk: "eer van God"?

je broer
Carl


Goed lezen, dit is geen quote van mij.
Goede werken zijn niet tot gods eer als ze gedaan worden door iemand die niet in god geloofd, als ze door iemand gedaan worden die wel in god geloofd hoort dat wel zo te zijn, lijkt me eigenlijk iets wat je niet meer uit hoeft te leggen.

australiafreak schreef:
Cisca schreef:
australiafreak schreef:Ik heb ook nooit gezegd dat dat onder christenen niet voorkomt. Ik maak daar geen onderscheid tussen. Ik maak alleen onderscheid tussen goede werken tot eer van God en goede werken niet tot eer van God.


Dat is dus juist het enige onderscheid :wink:


dat zeg ik dus

Het is aardig om je er nu bij aan te sluiten, maar eerst zei je dit niet.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 02 dec 2007 11:07

Cisca schreef:
australiafreak schreef:
Cisca schreef:
australiafreak schreef:Ik heb ook nooit gezegd dat dat onder christenen niet voorkomt. Ik maak daar geen onderscheid tussen. Ik maak alleen onderscheid tussen goede werken tot eer van God en goede werken niet tot eer van God.


Dat is dus juist het enige onderscheid :wink:


dat zeg ik dus

Het is aardig om je er nu bij aan te sluiten, maar eerst zei je dit niet.


dit heb ik telkens gezegd, alleen wel met de toevoeging dat er ook mensen zijn die denken goed werk te verrichten maar het ook ter ere van zichzelf doen. Maar dat spreekt bovenstaande niet tegen.
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 dec 2007 11:25

australiafreak schreef:dit heb ik telkens gezegd, alleen wel met de toevoeging dat er ook mensen zijn die denken goed werk te verrichten maar het ook ter ere van zichzelf doen. Maar dat spreekt bovenstaande niet tegen.


Ach, voor de ontvanger van die goede werken maakt het natuurlijk niet uit wat de motieven van degene is die ze doet.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 02 dec 2007 17:23

MrSokkie schreef:
australiafreak schreef:dit heb ik telkens gezegd, alleen wel met de toevoeging dat er ook mensen zijn die denken goed werk te verrichten maar het ook ter ere van zichzelf doen. Maar dat spreekt bovenstaande niet tegen.


Ach, voor de ontvanger van die goede werken maakt het natuurlijk niet uit wat de motieven van degene is die ze doet.

Dat is nog maar de vraag! Als iemand het doet tot eer van God rust er 'misschien' wel de zegen van God op...

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Berichtdoor phox » 02 dec 2007 18:06

MrSokkie schreef:
australiafreak schreef:dit heb ik telkens gezegd, alleen wel met de toevoeging dat er ook mensen zijn die denken goed werk te verrichten maar het ook ter ere van zichzelf doen. Maar dat spreekt bovenstaande niet tegen.


Ach, voor de ontvanger van die goede werken maakt het natuurlijk niet uit wat de motieven van degene is die ze doet.

Onzin. Van iemand die mij een klein gebaar maakt en daarbij hartelijkheid en oprechtheid uitstraalt krijg ik een goed gevoel. Ik heb daarentegen al meer dan eens een zogenaamd groot gebaar geweigerd omdat die persoon meer met zijn eigen welzijn bezig was dan met het mijne. In mijn wereld draait het om meer dan alleen de materiële zaken (maar gelukkig verkeer ik ook in de luxe positie dat ik daar geen gebrek aan heb).

Deze discussie dwaalt trouwens enigszins af.

Het ging er niet over of we al dan niet zonder eigen belang goede werken kan doen tot zijn naaste. Daarvan hebben we volgens mij intussen met z'n allen geconstateerd dat dit uiteindelijk zelden het geval is (al is het maar omdat je je er zelf een beter mens door voelt), maar op zich wel mogelijk.

En waarom wordt er bij goede werken eigenlijk alleen maar gedacht aan goede werken die je t.o.v. een medemens doet? Wat te denken van goede werken die rechtstreeks tot God gericht zijn, zonder dat daar een ander mens bij betrokken is?

Over welke soort goede werken we het ook hebben, ze zullen geen van beiden tot zaligheid kunnen strekken. Neemt niet weg dat het wel mogelijk is om God ermee te behagen.

Ik wil hier nog even verder op ingaan n.a.v. de post van pagina 1 waarin australiafreak de gelijkenis van de talenten aanhaalde:

australiafreak schreef:toch kan ik t niet helemaal eens zijn met de stelling dat je met goede werken NIETS verdient. je verdient er niet je zaligheid mee, dat is mij ook helder. Maar hoe zit het met die gelijkenis van het koninkrijk der hemelen? Als de landman terug komt, vraagt hij wat je met je talenten gedaan hebt. Wie veel gewonnen heeft met zijn talent, zal ook in het Hemels Koninkrijk over veel gesteld worden...


Inderdaad hebben degenen die hun 5 en 2 talenten hebben gebruikt en verdubbeld een plaats in het Koninkrijk Gods verkregen. En is de man die niets met zijn talent had gedaan uitgeworpen in de buitenste duisternis. Hier lijkt het of die mannen met 5 en 2 talenten tóch door hun handelen het Koninkrijk hebben verdiend.

Maar is het niet zo dat de man met 1 talent al heel anders tegen God aan keek? Namelijk, als een toornig God waar hij bang voor was (Math. 25: 24-25). Dat is het wat zijn ondergang betekende, hij kende de genadeboodschap niet. Hoewel het er niet expliciet staat, mag worden aangenomen dat dat voor de mannen met 2 en 5 talenten wel gold. En dát was het, wat het verschil maakte tussen hen en de man met 1 talent. Dat zij hun talenten zijn gaan benutten kwam daaruit voort, uit liefde tot hun Meester.

Leestip hierover: C.H. Spurgeon - De twee talenten
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 dec 2007 19:40

rosalie83 schreef:Dat is nog maar de vraag! Als iemand het doet tot eer van God rust er 'misschien' wel de zegen van God op...


irrelevant lijkt mij. Tenzij je bij al je goede daden het er apart bij vermeld dat je het tot God's eer doet. Maar die 7,50 die de cliniclowns maandelijks van mij krijgen blijft 7,50 hoor.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten