Erik1960 schreef:Wat een verhaal.... en allemaal gedraaid om twee woorden: 'kwaadwillende journalist'.
Dit vind ik een veel te kort antwoord op mijn "verhaal". We kunnen elkaar wel met wegwerpgebaren bestoken en dan denken dat we een debat hebben gevoerd en gewonnen, maar op veel zaken die ik noem ga je niet in.
Het is zeker waar dat er een chronologie zit in de gebeurtenissen. Eerst is er de kerk die besluit om toch weer met meer mensen samen te komen. Onverstandig vind ik. Vanwege de gevaren die bij de pandemie horen, maar ook omdat je een superioriteit aanneemt die eerder halsstarrigheid communiceert dan respect.
Vervolgens is er de komst van journalisten van de enigszins ongenuanceerde soort. Jonge mensen die gelovigen sowieso gek vinden en dus met dito houding zoveel mogelijk hengelen naar reacties die de kerkgangers op de zondag kennelijk niet willen geven.
Het beeld is: verontwaardigde verhaalhalers die terecht een aantal zwijgende schuldigen schaamvol af doen druipen. Een frame. Eenvoudig te vormen door gewoon tussen de kerkgangers te gaan lopen met een microfoon. Geen enkel respect voor de gewoonte van veel orthodoxen om de zondag vrij te houden van dit soort activiteiten. De meesten negeren de provocatie gelukkig.
Maar zoals verwacht, bedacht en gehoopt, vergalopperen een aantal bonkige jongens van de kerk zich. Alle papperazzi van het type boulevardbladen kennen deze techniek: laat een ander de fout maken en was zelf je handen in onschuld. Een gekende, maar verkeerde omgang van een samenleving met zijn minderheden.
Als iemand het ongemakkelijk vind, is het eigenlijk al bingo. Want dan heb je een ongemakkelijk gezicht in beeld. En dat beeld zegt meer dan duizend woorden: die deugt niet, die heeft wat te verzwijgen, die vlucht niet voor niets een gebouw in. Mensen zijn er dol op. Mensen in het nauw brengen, daar om lachen en hen dan nawijzen als schuldigen. De wetten van het pesten. Er is altijd een aanleiding.
Orthodoxe kerken moeten zich meer bewust gaan worden van de hekken die de samenleving om hen heen gaat zetten. Ook ik heb, van binnenuit, kritiek op de theologische visie van de orthodoxie, waaruit deze halsstarrigheid voortkomt.
Maar ik laat mijn kritiek op de orthodoxie, mijn kritiek op de onverstandige zet om de kerk maar weer open te gooien niet de voedingsbodem zijn voor het meehuilen met deze gekweekte verontwaardiging. Ik proost niet op de afloop van deze onverkwikkelijke zaak, zoals de makers van deze "journalistieke productie" ongetwijfeld zullen hebben gedaan.
Mannen uit Urk hebben zich nu vrijwillig gemeld bij de politie. Kennelijk is iedereen in de kerkgemeenschap het er over eens dat het geweld niet had mogen gebeuren. Die geluiden horen we ook uit Krimpen. En zo hoort het ook.
Ik hoop dat deze houding van de daders ook nog wordt opgemerkt door de journalisten die zo graag hun beelden hebben willen delen.
gravo