Yoshi schreef:Graag zou ik (officiële) katholieke bronnen zien voor het door mij dik gemaakte "zonder te sterven". Voor zover ik weet is volgens katholieke theologie Maria gestorven en daarna ten hemel opgenomen (zoals we ook in de bijbel kunnen lezen van andere personen).
In de Bijbel staat van de andere personen (Henoch en Elia) dat ze in de hemel zijn opgenomen, mijns inziens levend, want er staat niet dat ze gestorven zijn (2 Koningen 2:11, Genesis 5:24). In het geval van Henoch staat er bovendien: "opdat hij de dood niet zou zien" (Hebreeën 11:5).
Catechismus van de Rooms Katholieke Kerk:
"Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van iedere smet van de erfzonde, na het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood". De Tenhemelopneming van de heilige Maagd is een bijzondere deelname aan de verrijzenis van haar Zoon en een vooruitlopen op de verrijzenis van de andere Christenen:
Bij uw baren hebt gij uw maagdelijkheid behouden, bij uw tenhemelopneming hebt gij de wereld niet verlaten, moeder van God: gij zijt teruggekeerd naar de bron des levens, gij die de levende God ontving en die door uw gebeden, onze zielen van de dood zult bevrijden.
Bron: https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... c=1&al=966
Ik heb het nog even nader bestudeerd. Je hebt dogma's en tradities. Er lijkt in elk geval niet echt een eenduidig antwoord te zijn, daarom richt ik me maar op het bovenstaande officiële dogma. "Na het voltooien van haar aardse levensloop" zou inderdaad sterven kunnen betekenen, maar dat weet ik niet zeker. Volgens de traditie in elk geval wel. In feite is het dus nog vele malen kwalijker, aangezien men een vergelijking maakt met de manier waarop en de reden waarom Christus is verrezen.
Zo bezien is de vergelijking van Rome tussen Christus en Maria ook niet vreemd, want wanneer Maria immers zonder smet van de erfzonde zou zijn en ook zonder zonden is gebleven, dan heeft ze net als Christus het heil op eigen kracht verworven.
Zie ook: https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... c=1&al=411
Ik vraag me werkelijk af of men de kwalijke implicaties overziet van wat men allemaal beweert.
Yoshi schreef:Er zijn in de christelijke kerken 2 dogma's met betrekking tot Maria;
- Maagdelijke geboorte
- Moeder van God
En de rooms-katholieke kerk heeft nog 2 aanvullende dogma's;
- Onbevlekt ontvangen
- Maria tenhemelopneming
Maria is de moeder van de Heere Jezus, maar Maria is niet de moeder van God. God de Vader en ook de Zoon waren er al, ook voor de geboorte. Bovendien is God Geest en geen vlees. De mens baart vlees en geen geest, want de geest komt van God. Maria is ook niet onbevlekt ontvangen, aangezien zij als afstammeling van Adam is belast met de erfzonde, net als ieder mens. De tenhemelopneming staat niet in de Bijbel en de lezing van de Rooms Katholieke Kerk is on-Bijbels en ronduit Godslasterlijk. Ik verwijs die hele geschiedenis dan ook naar het rijk der fabelen.
Yoshi schreef:Voor de rest verschilt het per streek. Zo hebben wij hier in het mooie Salland Maria van Frieswijk, koningin en moeder van Overijssel. Mariadevotie gaat vaak gepaard met volksgeloof en het ondersteunt de mensen in het vinden van Christus en geeft ze een zorgend moederfiguur.
Yoshi, zou jij mij eens willen verklaren waarom je naar Maria gaat en niet naar de Heere Jezus en waarom heeft men ondersteuning nodig in het vinden van Christus?
.