elbert schreef: De dikte van het ijs maakt me niet uit, wel het feit dat er ijs kan liggen. Het gaat om de vraag wie er bewindvoerder was in Syrie zo rond 6 v.C.
Er is wetenschappelijk gezien niet zoveel materiaal voorhanden, maar onder dat materiaal bevindt zich wel een bron die teruggaat tot de eerste eeuw: het evangelie naar Lukas, dat Quirinius aanwijst.
Puur wetenschappelijk gezien is het dus niet uit te sluiten dat het dan ook Quirinius is. Of het heel waarschijnlijk is, is (ook weer wetenschappelijk gezien) een andere vraag, maar daar zit ik als gelovige niet zo mee.
Tja, wetenschappelijk gezien heb je niet zoveel aan de wankele mogelijkheid dat Quirinius rond 6 vC stadhouder van Syrië was. Er is een veel waarschijnlijker scenario, namelijk dat Lucas zich vergist. Als historicus ga je voor het meest waarschijnlijke scenario.
Waar ik me wel enigszins aan stoor, is de verhulde confirmation bias die ik ook in dit topic tegenkom. Bijvoorbeeld: "En kom niet aan met de apologetische nonsens" enzovoorts, met daarbij de pedante houding dat "we" tenminste wetenschappelijk onderbouwd met (aan) zekerheid (grenzende waarschijnlijkheid) kunnen zeggen dat Jezus nooit in Egypte is geweest en dat Quirinius in 6 v.C. geen bewindvoerder in Syrie kan zijn geweest.
Dat is dus pas echt onzin.
Nee hoor zolang daar goede argumenten bij gegeven worden is dat geen onzin. Dat is geen confimation bias, dat is juist het oppassen voor confirmation bias.
Ik zelf heb er weinig tot geen belang bij of Quirinius 6 vC stadhouder in Syrië was en ik zie mijzelf dan ook aardig in staat om de waarschijnlijkheid ervan af te wegen. Ik denk dat Quirinius toen geen stadhouder was op basis van kritisch onderzoek van de bronnen. Op basis van mijn kennis van het vakgebied weet ik dat onder historici dit een brede consensus is. Als iemand
die er wel belang bij heeft vervolgens beweert dat Quirinius toen toch stadhouder was op basis van een door opeenstapeling van vermoedens verkregen benauwde mogelijkheid, vind ik dat niet erg overtuigend.
Een echte wetenschapper werkt met waarschijnlijkheden (helemaal in de niet-exacte wetenschappen) en probeert bovendien zoveel mogelijk z'n eigen bias buiten de deur houden, in het besef dat dat nooit helemaal lukt.
Dat klopt, een historicus zal Lucas net zo behandelen als elk ander geschrift. Maar elbert, wees eens eerlijk, houd jij serieus rekening met de mogelijkheid dat Lucas een historisch onware mededeling doet? Op dezelfde manier als je dat bij bijvoorbeeld Josephus doet?
Ik heb er daarom ook geen moeite mee om mijn eigen bias te (h)erkennen: dat is in dit verband een gelovig vooroordeel. Niks mis mee, zolang je het maar erkent en vermeldt. En met dat erkennen van de eigen bias, daar schort het nogal eens aan, merk ik, ook bij degenen die schermen met "de wetenschap" of "de wetenschappers".
Nee het is niet genoeg die bias te herkennen. Die bias moet ook zoveel mogelijk geëlimineerd worden. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je niet de veronderstelling mag hebben dat de Bijbel altijd gelijk heeft.
In dit verband is de opmerking van Einstein, toen hem verteld werd dat 100 auteurs het met zijn relativiteitstheorie oneens waren, wel relevant: "nou, als ik het mis heb, is 1 auteur wel voldoende hoor". Als ik dat leg naast je opmerking: "noem één serieus historicus (geen een die het al bij voorbaat vindt) die van mening is dat Mt. 1-2 en Lc. 1-2 teruggaat op echte geschiedenis", dan is dat feitelijk van hetzelfde laken een pak als van de 100 auteurs tegen Einstein. Dat is een uitspraak van wat in de wetenschappelijke wereld voor orthodox doorgaat, wat ook gewoon onjuist kan zijn, zoals in het geval van degenen die de relativiteitstheorie maar een belachelijk idee vonden. Het is ook niet voor niets dat hij voor deze theorie nooit een Nobelprijs heeft gekregen (zij het wel voor het foto-elektrisch effect). En dan hebben we het over een exact vak, dat empirisch te toetsen is, niet over de vraag wie bewindvoerder was in Syrie in 6 v.C.
Uiteraard, het gaat om de argumenten, niet over wie het allemaal beweren. Toch is het een goede indicatie om te kijken hoe in een vakgebied de zaken liggen. Immers, als je veronderstelt dat historici slimme, kritische mensen zijn, dan heeft het iets te zeggen als de experts zeggen dat Lucas hoogstwaarschijnlijk een onware mededeling doet. Daar is de zaak uiteraard niet mee beslecht, want dat gebeurt op basis van argumenten.
Als het bijvoorbeeld gaat om de vraag of Jezus ooit bestaan heeft, dan heeft het iets te zeggen dat geen enkele serieuze historicus die dit gebied bestudeert meent dat Jezus nooit bestaan heeft (een enkele zonderling daargelaten). Het betekent, tenzij je denkt dat historici een stel onbenullen zijn, dat er uitstekende argumenten voor dat standpunt zijn en dat je met héél, héél goede argumenten aan moet komen om aan te tonen dat Jezus nooit bestaan heeft.
Daarom heeft het ook iets te zeggen dat er vrijwel geen kritische experts op dit gebied zijn die van mening zijn dat Lucas hier gelijk heeft. Dat geeft aan hoe de zaken liggen.
Bovendien is de opvatting dat Lucas gelijk heeft geen nieuwe opvatting, maar de opvatting die juist verlaten is. Het op zich correcte beroep op de mogelijkheid dat hij toch gelijk heeft is een strohalm waarmee je eigenlijk historisch onderzoek overboord zet.