Waar was je voor je geboorte?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Re: Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor Sjaak84 » 14 mei 2012 10:59

mohamed schreef:Steven Weinberg kan wel mee beweren, maar als jood zijnde weet hij ook wel dat iemand pas schuldig is na de daad. Voor inconsequente humanisten zoals jij zit er een nogal nauwelijks waarneembare scheidingslijn tussen woord en daad en je bent zelfs bereid om mij schuldig te houden voor de zonden van een ander. Kennelijk lijk ik dan op mijn leraar Christus, want is door zijn vader aan de wereld gegeven om precies dat te doen.

Ja, ik vind je een inconsequente humanist, want je bent humanist zolang de mens geen christen is maar inconsequent als hij gelooft.

Steven Weinberg is geen Jood maar Atheïst.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 12:11

maaarten schreef:Iets in die richting doel ik inderdaad wel op. Ik weet wel dat niet alle Atheïsten het zo zien, maar mijns insziens is dat wel het enige logische gevolg, wanneer mensen gereduceerd worden tot een organisme en chemische reacties. Jij gelooft niet in een ziel of wat dan ook; mensen worden ten diepste bepaald door hun hersenactiviteit. In feite reduceer je iemands persoon, iemand individu, iemand emoties, wensen, verlangens etc. tot chemische reacties in hun hersenen. Toch hecht je daar blijkbaar wel een intrinsieke waarde aan, je spreekt zelfs over de mens met een hoofdletter.

Waarom hebben mensen een waarde, wanneer hun persoon uiteindelijk te reduceren zijn tot chemische reacties? Waarom schrijf je mens met een hoofdletter, wanneer je ze tegelijkertijd reduceert tot chemische reacties? Dat kan ik niet begrijpen. Wat is de waarde van die chemische reacties in een wereld die uit niets anders bestaat dan een noodzakelijke opeenvolging van fysische wetmatigheden?

Kun je mij uitleggen waarop bijvoorbeeld empathie gebaseerd is voor een Atheist, die niet gelooft dat er iets boven chemische reacties is? Daartoe twee subvragen: Waarop is het concept 'waarde' gebaseerd? Waarom hebben mensen die waarde? (Mensen moeten namelijk waarde hebben, voordat je empathie voor hen ergens op gegrond is.)

Afhankelijk van hoe ver je dit wilt drijven kan ik mij aan dat argument wel mateloos ergeren.

Zoals ik reeds eerder vermeld heb, atheïsme is geen wereldbeeld. Wat atheïsme wel is, is niet geloven in een god of goden. En daar stopt het! Net zoals verklaren dat iemand a-communist is, verklaart dit enkel dat hij niet gelooft in communistische regeringsvormen.
M.a.w. dit verklaart enkel waar de persoon in kwestie niet voor staat maar geeft geen verklaring waar hij wel voor staat.

Het argument waar je op doelt staat analoog aan: “je bent een a-communist, dus eigenlijk ben je een hebzuchtige kapitalist wiens enig levensdoel is om zoveel mogelijk geld, macht en materieel bezit te vergaren, daarvoor niets of niemand ontziet en bereid bent om over lijken te gaan.”
Deze analoog is dan nog gezuiverd van andere vitriool die ik reeds moeten aanhoren heb voor de enige rede dat ik atheïst ben … ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik mij hier mateloos aan kan ergeren.

Dit is het resultaat van dualistisch denken (en de rede waarom ik dit al enige keren op dit forum als destructief bestempeld heb) waarbij men intern ongeveer de volgende inductie maakt:
- ik geloof in X
--> mijn normen en waarden Y en Z komen voort uit X
- hij gelooft niet in X
--> bij gebrek aan X kan hij niet tot Y en Z komen

m.a.w.: doordat ik niet geloof in het bestaan van een ziel (of god/goden) maak jij de inductie dat ik geen waarde kan geven aan mensen. Het is echter wel uitzonderlijk aanmatigend om zulke zaken te zeggen waar de enige rede is dat de persoon tegenover jou niet in hetzelfde gelooft als jij.

Wij zijn sociale dieren, geloof in een ziel als hulpmiddel is niet nodig voor empathie op te brengen voor anderen. Een aantal krachtige voorbeelden -dat geloof in een ziel echt niet nodig is- zijn deze, deze, deze en deze

Omdat ik (een deel van) de complexe interacties in het lichaam begrijp en niets meer bijkomstig nodig zie om het geheel te laten “werken” (lees: leven) … dat ik nu plots daar geen mens meer zou zien staan maar een hoop betekenisloze complexe moleculen zie.
Ik erken dat de mens tegenover mij gevoelens, wensen, verlangens, … enz en evenveel recht op zijn bestaan heeft als ik.
Afwezigheid van een immateriële ziel doet hier geen afbreuk aan ... integendeel zelfs omdat dit leven -deze flits van ongeveer 70 jaar in een heelal van rond de 15 miljard- de enige kans is die we hebben op leven en elk onrecht doet afbreuk aan de waardigheid van mijn medemens.
Zie mijn reactie naar mohamed in deze thread.

Waar jij waarde aan een ziel geeft, de mens een ziel heeft en zodoende de mens waarde heeft … sla ik de stap ziel over en geef de mens waarde. Verder is er geen verschil.

Ik kan hier dieper op ingaan en mentale, psychologische en historische verbanden maken maar ik heb hier reeds 1x een werk van 12 pagina's geplaatst dat kort daarna verwijderd is voor een drogreden … dat was dus de laatste keer dat ik hier gedetailleerd te werk ging

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 13:52

maaarten schreef:Nee, ik bedoel juist te laten zien dat aan jouw bewering dat Gods voorkennis niet in overeenstemming met de vrije wil van de mensen valt te brengen een logisch incorrecte redenering ten grondslag ligt. Ik zal het duidelijker proberen uiteen te zetten.

Jij zegt dat aangezien God al weet wat we gaan kiezen, onze keuze niet meer vrij is. Dat is geen correcte gevolgtrekking. Keer op keer kom ik die redenatie tegen, en ik snap gewoon niet hoe mensen daarbij komen. Waarom kan God niet weten, wat wijzelf zullen kiezen? Ik ontken niet dat het al vast staat wat wij gaan kiezen, maar dat wil niet zeggen dat het niet anders zou kunnen gaan. Laat me dat uitleggen: het feit dat A gebeurt, betekent niet dat B niet had kunnen gebeuren. Ik geloof in contingentie, dat wil zeggen, er gebeurt misschien A, maar B had net zo goed kunnen gebeuren. Een mens is vrij om A of B te kiezen. Misschien heeft hij A gekozen, maar hij was vrij om B te kiezen. Wanneer we het in verleden tijd bezien, is dat een logisch correcte stelling toch? Iemand koos A, maar hij was vrij om B te kiezen. Wij weten allemaal dat hij A gekozen heeft, maar hij was volstrekt vrij om B te kiezen; hij had hierin een vrije keus. Zie je dat onze kennis van die keuze niets veranderd aan de vrijheid ervan? Mijn stelling is dat dit ook geldt voor de toekomst. God weet dat ik A zal kiezen, maar ik had net zo goed B kunnen kiezen. God weet wel wat ik kies, maar ik ben nog wel vrij in die keuze. Voor God staat dus al vast wat ik kies, in die zin is het al bepaald en zou je kunnen spreken van determinisme, maar desalniettemin ben ik wel vrij in die keuze. Of iemand kennis heeft over een keuze, bijvoorbeeld dat de uitkomst A is, heeft volstrekt niets te maken met of die keuze contingent of noodzakelijk A is. Mijn stelling is dat dat niet alleen voor keuzes in het verleden geldt, maar ook voor keuzes in de toekomst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_logic
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noodzakelijkheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contingentie

(P.S. voor de mods; beetje of-topic is mijn bericht misschien wel; Gods voorkennis waar het grootste deel van deze post is misschien een zijspoor, maar wel een relevant bijspoor voor de vraag of God ons al kent voordat wij bestaan)

Sorry, zelfde antwoord: deze uitspraak heeft een intern logisch conflict en is als gevolg niet valide.

Je hebt het al zelf in je eigen antwoord geschreven “Voor God staat dus al vast wat ik kies, in die zin is het al bepaald en zou je kunnen spreken van determinisme” de toevoeging “, maar desalniettemin ben ik wel vrij in die keuze.” is een mentale cop-out.
--> “mijn keuze staat vast, maar eigenlijk staat mijn keuze niet vast”.

Anders verwoord: Dat de entiteit die reeds wist wat ik ging doen door jou god genoemd wordt, doet hier filosofisch niet ter zake. Wat er wel toe doet is dat er “een” entiteit is die lang op voorhand reeds wist wat er te gebeuren stond.
Dit niet in de zin van “ik gok dat hij dit gaat doen” (en telkens een correcte gok maken) maar “ik weet dat hij dit gaat doen” (cfr.: “Voor [entiteit] staat dus al vast wat ik kies ...”). Weten staat gelijk aan kennis, die entiteit bezit de dus kennis van alles zoals het zal gebeuren en niets zal er gebeuren zoals die entiteit dit niet in gedachten heeft.
Als het moment er is zal jouw “keuze” diegene zijn zoals dit reeds lang op voorhand geweten was.

Achteraf toevoegen dat je eigenlijk wel vrij was, houdt in dat je i.p.v. de op voorhand geweten keuze A, in werkelijkheid toch naar B zou kunnen gegrepen hebben. Als je die vrijheid had dan zou je keuze tussen A en B 50%/50% zijn. En niet de op voorhand geweten 100% voor keuze A.
Dit is in conflict met de kennis van de entiteit en de crux van het logisch conflict.

Het woord contingentie toevoegen doet niets af aan dit conflict.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 15 mei 2012 16:35

@Gapwim: Volgens mij loop ik een beetje achter, aangezien jou antwoord op mijn vraag al 2 pagina's terug staat... :) Maar ik wil toch nog even reageren.
Jij zegt dat er niets van vrije wil over blijft, vanuit mijn standpunt gezien. Dat we dan net poppetjes zijn die bestuurd worden door een hoger persoon. Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik heb juist WEL vrije wil! Wil om de dingen te doen die ik wil doen, wil om in God te geloven en met Hem te leven. Dat is allemaal vrije wil! Maar, tegelijkertijd weet ik wel dat God altijd al heeft geweten dat ik zo zou leven. Hij bestuurd het in die zin ook wel, maar ik leef mijn leven zelf! Het is voor mij altijd een geruststelling om te weten dat God weet wat er met me gaat gebeuren. Maar nogmaals, ik leef ZELF, God is alleen altijd aanwezig in mijn leven, op een positieve manier! Als voorbeeld: God weet dus dat ik op dit tijdstip dit antwoord aan het typen ben, Hij heeft altijd al geweten dat ik dat zou gaan doen. Maar IK typ dit, God niet! Ik denk dat God er wel een rol in speelt, maar dat kan je meer zien als een ondersteuning voor mij.
Ik kan het denk ik niet duidelijk genoeg uitleggen, maar dit is voor mij het bewijs dat God echt ALwetend is. Het is voor mij ook te hoog om te vatten, maar dat is denk ik juist geloof...

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 15 mei 2012 20:44

... schreef:@Gapwim: Volgens mij loop ik een beetje achter, aangezien jou antwoord op mijn vraag al 2 pagina's terug staat... :) Maar ik wil toch nog even reageren.
Jij zegt dat er niets van vrije wil over blijft, vanuit mijn standpunt gezien. Dat we dan net poppetjes zijn die bestuurd worden door een hoger persoon. Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Men kan niet verwachten dat iemand elke 5 min het web controleert om te zien of er een nieuw bericht is, dat is geen punt om je zorgen over te maken ... op naar je antwoord :wink:

Wat jij schrijft lijkt qua inhoud sterk op dat van maaarten maar dan met andere woorden uitgedrukt. Dus er zal ook niet veel verschil in antwoord zijn.
In het kort kan ik dus ook net hetzelfde antwoord geven zoals ik naar maaarten geschreven heb:
deze uitspraak heeft een intern logisch conflict en is als gevolg niet valide.

Voor een lang antwoord zou ik willen vragen om eerst [url=forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=25809&start=135#p1856323]deze post[/url] te willen lezen (als je dit nog niet gedaan hebt) zodat je reeds een groot deel van mijn tegenargument gelezen hebt.

Nu dat je dit mee hebt kan ik dit conflict ook eenvoudiger in jouw antwoord aanwijzen:

Langs de ene kant zeg je:
- Maar, tegelijkertijd weet ik wel dat God altijd al heeft geweten dat ik zo zou leven.
- Hij bestuurd het in die zin ook wel,
- Het is voor mij altijd een geruststelling om te weten dat God weet wat er met me gaat gebeuren.
- Als voorbeeld: God weet dus dat ik op dit tijdstip dit antwoord aan het typen ben, Hij heeft altijd al geweten dat ik dat zou gaan doen.

En de andere:
- Ik heb juist WEL vrije wil!
- Wil om de dingen te doen die ik wil doen, wil om in God te geloven en met Hem te leven.
- Dat is allemaal vrije wil!
- maar ik leef mijn leven zelf!
- Maar nogmaals, ik leef ZELF, God is alleen altijd aanwezig in mijn leven, op een positieve manier!
- Maar IK typ dit, God niet!

Hoe goed en correct dit ook aanvoelt, deze twee lijsten hebben onderling een logisch conflict.

... schreef:Ik denk dat God er wel een rol in speelt, maar dat kan je meer zien als een ondersteuning voor mij.
Wat ik eerder gezegd heb -en jij ook herhaald hebt- dat mensen “net poppetjes zijn die bestuurd worden door een hoger persoon” was in de context van een uitspraak van mohamed. Maar er hoeft geen direct “spiritueel koordje” (bij gebrek aan betere verwoording) aan alle mensen hangen om een deterministisch heelal te creëren. Men hoeft enkel initiële condities vast te leggen en alles zijn gang te laten gaan zoals bedoeld ... of zoals op voorhand geweten.

In die optiek kan IK dit bericht intikken zonder enige interventie maar dit is enkel het resultaat van de initiële condities, en reeds lang op voorhand gekend (door diegene wie jij god noemt) welke -op het eerste gezicht vrijwillige- keuze jij, ik of iemand anders maakt … niets wijkt af van van wat god reeds met 100% zekerheid op voorhand wist … dit is onlosmakelijk verbonden met een god die: “echt ALwetend is”.
Keuze is probalistisch:
- 2 keuzes = 50%/50%
- 3 keuzes = 33%/33%/33%
- enz ....

100% zekerheid is niet meer probalistisch maar deterministisch.

Dit is een onlosmakelijk logisch gevolg en hoewel mensen de meest logisch bekwame wezens zijn op deze vaal blauwe bol, zijn wij niet bekend voor een van nature uit onfeilbaar logisch vermogen.
Om deze reden hebben we -door de eeuwen heen- systemen voor onszelf ontwikkeld om ons denk proces aan te staven, systemen die na al deze eeuwen onomstootbaar blijken te zijn … maar (en dit is een heel grote maar) ook niet altijd even intuïtief zijn.

Een ander forumlid -zijn naam ontglipt mij- heeft ditzelfde voorbeeld ook reeds gegeven van het “Monty Hall problem” (of een youtube versie hiervan)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 26 jun 2012 18:19

de vraag waar je was voor je geboorte stelde God eens aan job.

job 38
4 Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
5 Wie heeft haar maten gezet, want gij weet het; of wie heeft over haar een richtsnoer getrokken?
6 Waarop zijn haar grondvesten nedergezonken, of wie heeft haar hoeksteen gelegd?
7 Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten.

en in de verder tekst vertelde God dat job er toen al was en waarschijnelijk meejuichte met de kinderen Gods waar ie er een van was

Job38
21 Gij weet het, want gij waart toen geboren, en uw dagen zijn veel in getal.

de ziel van een mens is van eeuwigheid al geschapen, om in de tijd geboren te worden als mens

Ps 82,6
Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten;

Jes 41,23
Verkondigt dingen, die hierna komen zullen, opdat wij weten, dat gij goden zijt; ja, doet goed, en doet kwaad, dat wij verbaasd staan, en te zamen toezien.

Joh 10,34
Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd, gij zijt goden?

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 jun 2012 22:13

... schreef:@Gapwim: Volgens mij loop ik een beetje achter, aangezien jou antwoord op mijn vraag al 2 pagina's terug staat... :) Maar ik wil toch nog even reageren.
Jij zegt dat er niets van vrije wil over blijft, vanuit mijn standpunt gezien. Dat we dan net poppetjes zijn die bestuurd worden door een hoger persoon. Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik heb juist WEL vrije wil! Wil om de dingen te doen die ik wil doen, wil om in God te geloven en met Hem te leven. Dat is allemaal vrije wil!

Vrije wil is een illusie. Alles wat wij namelijk doen en denken voor gegenereerd door ons brein. Het is niet wij die ons brein aansturen maar ons brein stuurt ons aan. Als jij bijvoorbeeld een slokje drinken wil dan heeft jou brein al een paar seconde geleden de beslissing gemaakt om een slokje drinken te nemen. Het bewustzijn loopt dus achter de feiten aan.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... roefd.html

Er zijn nog wel veel meer voorbeelden van dingen waar je geen vrije wil over hebt. Je hebt geen vrije wil over je seksuele identiteit, wat voor eten en drinken je lekker vind en op wie je verliefd word. En dan zijn nog maar een paar huis en keuken voorbeelden. Niemand kiest om iets lekker te vinden, niemand kiest om op een persoon verliefd te worden en niemand kiest om homo of hetero te worden.

http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-d ... &tx_ttnews[backPid]=111&tx_ttnews[tt_news]=16168

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment- ... &tx_ttnews[tt_news]=18243&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=8581a4b17ab4470ef75c0f55509a7987

Hier zijn 2 filmpjes wat gaat over vrije wil met neurobioloog Dick swaab en Victor Lamme wat over vrije wil gaat.

Maar, tegelijkertijd weet ik wel dat God altijd al heeft geweten dat ik zo zou leven. Hij bestuurd het in die zin ook wel, maar ik leef mijn leven zelf! Het is voor mij altijd een geruststelling om te weten dat God weet wat er met me gaat gebeuren. Maar nogmaals, ik leef ZELF, God is alleen altijd aanwezig in mijn leven, op een positieve manier! Als voorbeeld: God weet dus dat ik op dit tijdstip dit antwoord aan het typen ben, Hij heeft altijd al geweten dat ik dat zou gaan doen. Maar IK typ dit, God niet! Ik denk dat God er wel een rol in speelt, maar dat kan je meer zien als een ondersteuning voor mij.
Ik kan het denk ik niet duidelijk genoeg uitleggen, maar dit is voor mij het bewijs dat God echt ALwetend is. Het is voor mij ook te hoog om te vatten, maar dat is denk ik juist geloof...

Zie je nou het probleem niet? Je spreekt jezelf tegen. Als God al weet wat er met je gaat gebeuren dan is dat dus geen vrije wil. Dat noemen we dus determinisme. Vrije wil is op zijn minst beperkt, als je zegt dat God je op de een of andere manier bestuurd. Bestuurd worden is namelijk geen vrije wil.
Laatst gewijzigd door Sjaak84 op 27 jun 2012 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Christopher Hitchens

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2012 07:15

@Sjaak84: theologen waren daar al eerder achter dan neurobiologen. Denk bijv. aan Luther (De servo arbitrio uit 1524).
Overigens wordt er door de neurobiologen wel een onderscheid gemaakt tussen "ons brein" en "onszelf". Dat onderscheid kun je zo natuurlijk niet maken, want ons brein is een integraal deel van onszelf.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 27 jun 2012 08:33

elbert schreef:@Sjaak84: theologen waren daar al eerder achter dan neurobiologen. Denk bijv. aan Luther (De servo arbitrio uit 1524).

Dat is een drogreden. Iets dat er eerder was hoeft niet perse meer waar te zijn dan een nieuw idee.

Overigens wordt er door de neurobiologen wel een onderscheid gemaakt tussen "ons brein" en "onszelf". Dat onderscheid kun je zo natuurlijk niet maken, want ons brein is een integraal deel van onszelf.

Nou ik zou zeggen laat is zien waar het onderscheid is tussen onszelf en ons brein. Wat zo zit het namelijk niet. wij zijn ons brein. Alles wat we doen en denken word bepaald in ons brein. En daar is geen ruimte voor vrije wil. Ten eerste moet dat brein werken volgens natuurwetten en die kan je niet met vrije wil veranderen. Ten tweede, ons brein is gevormd door onze hersenontwikkeling die we hebben meegemaakt. Dit word voornamelijk bepaald terwijl we nog in de baarmoeder zitten. Allerlei omgevingsfactoren kunnen invloed hebben op het ontwikkelende brein van het kind. Denk aan, alcohol gebruik, roken, stress en medicijn gebruik. Ten derde word de ontwikkeling van het brein ook bepaald door de genetica die je hebt meegekregen van je moeder en je vader. Daar zit dus geen vrije wil in. Niemand heeft gekozen welke genetica je mee krijgt van je vader en je moeder, je word er mee opgescheept. Je zou op zijn minst moeten toegeven dat vrije wil beperkt is.

Christopher Hitchens

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2012 09:51

Sjaak84 schreef:Dat is een drogreden. Iets dat er eerder was hoeft niet perse meer waar te zijn dan een nieuw idee.
Het is niet meer of minder waar: ik wil er alleen mee aangeven dat de neurobiologen niet met een nieuw idee komen. ;)
Sjaak84 schreef:Nou ik zou zeggen laat is zien waar het onderscheid is tussen onszelf en ons brein.
Dat is iets voor de neurobiologen om aan te tonen, aangezien ik dat onderscheid ook niet zie. Ik zie wel dat ons "zelf" meer is dan alleen ons brein, omdat we ook verder een lichaam hebben, maar dat alles wordt wel aangestuurd vanuit onze hersenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 27 jun 2012 10:59

elbert schreef:Dat is iets voor de neurobiologen om aan te tonen, aangezien ik dat onderscheid ook niet zie. Ik zie wel dat ons "zelf" meer is dan alleen ons brein, omdat we ook verder een lichaam hebben, maar dat alles wordt wel aangestuurd vanuit onze hersenen.

Het komt er dus kortweg op neer dat er geen aanwijzingen zijn voor dat er een onderscheid is tussen onszelf en ons brein. Wij zijn namelijk ons brein, maar die heeft geen vrije wil.

Christopher Hitchens

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 jun 2012 16:08

Sjaak84 schreef:Vrije wil is een illusie. Alles wat wij namelijk doen en denken voor gegenereerd door ons brein. Het is niet wij die ons brein aansturen maar ons brein stuurt ons aan. Als jij bijvoorbeeld een slokje drinken wil dan heeft jou brein al een paar seconde geleden de beslissing gemaakt om een slokje drinken te nemen. Het bewustzijn loopt dus achter de feiten aan.

Maar waarop baseert mijn brein de beslissingen die het neemt?

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 27 jun 2012 16:43

Sjaak84: Ik spreek mezelf niet tegen, ik leg alleen uit hoe ik de dingen zien. Misschien is het niet zinvol, maar ik wil nog even een voorbeeld geven, om te proberen duidelijk te maken wat ik zie als vrije wil, ondanks dat God alles bestuurd:

Als een kind langs een zijstraat komt waar een bord aangeeft dat het een doodlopende weg is, weet het vaak niet wat dat bord betekend. Het kan dan tegen zijn of haar vader zeggen dat het die straat in wil lopen. De vader kan zeggen dat het een doodlopende weg is, dus dat het geen zin heeft, maar de vader kan het kind het ook zelf laten beleven. Hij gaat dan met het kind mee. Terwijl hij natuurlijk al lang weet dat het doodlopend is. Als het kind er uiteindelijk achter komt dat de weg niet verder loopt, kan de vader aan de hand daarvan uitleggen wat het bord betekend. Voor het kind is dan helemaal duidelijk wat een doodlopende weg is.

Tussen mij en God is dat precies zo. Ik kan een bepaalde weg in willen slaan. God weet van te voren al waar die weg me heen zal leiden, en weet dus ook dat het niet zinvol is. Toch fluit Hij mij niet terug. Hij laat mij ZELF die weg in gaan. Uiteindelijk kom ik er dan achter dat de weg nergens heen leidt. God wist dat al van te voren, maar liet me mijn eigen gang gaan. Als ik te weten ben gekomen dat ik een andere weg moet volgen, gaat God met mij mee. Hoe vaak ik ook een doodlopende of verkeerde weg in zal slaan, God fluit me niet terug, en laat me zelf mijn weg bepalen. Uiteindelijk zal Hij me dan brengen waar ik moet zijn..

Ik hoop dat ik met dit voorbeeld nog iets duidelijker heb kunnen maken wat ik zie als vrije wil, ondanks dat God mijn leven bestuurd. Ik denk dat ik nooit genoeg argumenten heb om uit te leggen wat ik geloof. Geloof is ook niet uit te leggen. Maar ik weet wel zeker dat ik vrije wil heb. Het is aan mij wat ik daar mee doe, en of ik God daar bij wil betrekken. Als ik weiger Gods leiding in mijn leven te erkennen, zal God uiteindelijk niet meer met me mee gaan. Gelukkig wil Hij mij niet los laten! Met Gods hulp zal ik dus komen waar ik moet zijn!

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 27 jun 2012 20:51

... schreef:Sjaak84: Ik spreek mezelf niet tegen, ik leg alleen uit hoe ik de dingen zien. Misschien is het niet zinvol, maar ik wil nog even een voorbeeld geven, om te proberen duidelijk te maken wat ik zie als vrije wil, ondanks dat God alles bestuurd:

Dat kan jij wel vinden maar ik vind wel dat je jezelf tegenspreekt. Bestuurd worden en vrije wil zijn 2 verschillende concepten.

Als een kind langs een zijstraat komt waar een bord aangeeft dat het een doodlopende weg is, weet het vaak niet wat dat bord betekend. Het kan dan tegen zijn of haar vader zeggen dat het die straat in wil lopen. De vader kan zeggen dat het een doodlopende weg is, dus dat het geen zin heeft, maar de vader kan het kind het ook zelf laten beleven. Hij gaat dan met het kind mee. Terwijl hij natuurlijk al lang weet dat het doodlopend is. Als het kind er uiteindelijk achter komt dat de weg niet verder loopt, kan de vader aan de hand daarvan uitleggen wat het bord betekend. Voor het kind is dan helemaal duidelijk wat een doodlopende weg is.

Tussen mij en God is dat precies zo. Ik kan een bepaalde weg in willen slaan. God weet van te voren al waar die weg me heen zal leiden, en weet dus ook dat het niet zinvol is. Toch fluit Hij mij niet terug. Hij laat mij ZELF die weg in gaan. Uiteindelijk kom ik er dan achter dat de weg nergens heen leidt. God wist dat al van te voren, maar liet me mijn eigen gang gaan. Als ik te weten ben gekomen dat ik een andere weg moet volgen, gaat God met mij mee. Hoe vaak ik ook een doodlopende of verkeerde weg in zal slaan, God fluit me niet terug, en laat me zelf mijn weg bepalen. Uiteindelijk zal Hij me dan brengen waar ik moet zijn..

Ik hoop dat ik met dit voorbeeld nog iets duidelijker heb kunnen maken wat ik zie als vrije wil, ondanks dat God mijn leven bestuurd. Ik denk dat ik nooit genoeg argumenten heb om uit te leggen wat ik geloof. Geloof is ook niet uit te leggen. Maar ik weet wel zeker dat ik vrije wil heb. Het is aan mij wat ik daar mee doe, en of ik God daar bij wil betrekken. Als ik weiger Gods leiding in mijn leven te erkennen, zal God uiteindelijk niet meer met me mee gaan. Gelukkig wil Hij mij niet los laten! Met Gods hulp zal ik dus komen waar ik moet zijn!

Als God al van te voren weet wat jij gaat doen is er dus sprake van determinisme en dat is geen vrije wil. Dat houd dus in dat iets perse op een bepaalde manier moet gaan en dat is compleet het tegenovergestelde van vrij wil. Nogmaals, vrije wil en bestuurd worden zijn 2 dingen die elkaar tegen spreken. Je zou op zijn minst moeten toegeven dat vrije wil beperkt is.

Christopher Hitchens

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 27 jun 2012 20:55

maaarten schreef:Maar waarop baseert mijn brein de beslissingen die het neemt?

Via oa de hersenontwikkeling, de genetica en de opvoeding die je hebt meegemaakt. Bij sommige dingen heeft het een meer invloed als het andere. Bijvoorbeeld, je opvoeding heeft geen invloed op je seksuele identiteit. Maar bijvoorbeeld je schamen voor naakt zijn in het openbaar is bepaald door je opvoeding. Er zijn namelijk indianen of andere stammen die die schaamte niet hebben. Vrouwen lopen daar gewoon met ontblote borsten zonder er zich voor te schamen. Dat is dus een product van onze opvoeding.

Christopher Hitchens

Terug naar “[Religie] - Open forum”