maaarten schreef:Iets in die richting doel ik inderdaad wel op. Ik weet wel dat niet alle Atheïsten het zo zien, maar mijns insziens is dat wel het enige logische gevolg, wanneer mensen gereduceerd worden tot een organisme en chemische reacties. Jij gelooft niet in een ziel of wat dan ook; mensen worden ten diepste bepaald door hun hersenactiviteit. In feite reduceer je iemands persoon, iemand individu, iemand emoties, wensen, verlangens etc. tot chemische reacties in hun hersenen. Toch hecht je daar blijkbaar wel een intrinsieke waarde aan, je spreekt zelfs over de mens met een hoofdletter.
Waarom hebben mensen een waarde, wanneer hun persoon uiteindelijk te reduceren zijn tot chemische reacties? Waarom schrijf je mens met een hoofdletter, wanneer je ze tegelijkertijd reduceert tot chemische reacties? Dat kan ik niet begrijpen. Wat is de waarde van die chemische reacties in een wereld die uit niets anders bestaat dan een noodzakelijke opeenvolging van fysische wetmatigheden?
Kun je mij uitleggen waarop bijvoorbeeld empathie gebaseerd is voor een Atheist, die niet gelooft dat er iets boven chemische reacties is? Daartoe twee subvragen: Waarop is het concept 'waarde' gebaseerd? Waarom hebben mensen die waarde? (Mensen moeten namelijk waarde hebben, voordat je empathie voor hen ergens op gegrond is.)
Afhankelijk van hoe ver je dit wilt drijven kan ik mij aan dat argument wel
mateloos ergeren.
Zoals ik reeds eerder vermeld heb, atheïsme is geen wereldbeeld. Wat atheïsme wel is, is niet geloven in een god of goden.
En daar stopt het! Net zoals verklaren dat iemand a-communist is, verklaart dit enkel dat hij niet gelooft in communistische regeringsvormen.
M.a.w. dit verklaart enkel waar de persoon in kwestie
niet voor staat maar geeft geen verklaring waar hij
wel voor staat.
Het argument waar je op doelt staat analoog aan: “je bent een a-communist, dus eigenlijk ben je een hebzuchtige kapitalist wiens enig levensdoel is om zoveel mogelijk geld, macht en materieel bezit te vergaren, daarvoor niets of niemand ontziet en bereid bent om over lijken te gaan.”
Deze analoog is dan nog gezuiverd van andere vitriool die ik reeds moeten aanhoren heb voor de enige rede dat ik atheïst ben … ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik mij hier mateloos aan kan ergeren.
Dit is het resultaat van dualistisch denken (en de rede waarom ik dit al enige keren op dit forum als destructief bestempeld heb) waarbij men intern ongeveer de volgende inductie maakt:
- ik geloof in X
--> mijn normen en waarden Y en Z komen voort uit X
- hij gelooft niet in X
--> bij gebrek aan X kan hij niet tot Y en Z komen
m.a.w.: doordat ik niet geloof in het bestaan van een ziel (of god/goden) maak jij de inductie dat ik geen waarde kan geven aan mensen. Het is echter wel uitzonderlijk aanmatigend om zulke zaken te zeggen waar de enige rede is dat de persoon tegenover jou niet in hetzelfde gelooft als jij.
Wij zijn sociale dieren, geloof in een ziel als hulpmiddel is niet nodig voor empathie op te brengen voor anderen. Een aantal krachtige voorbeelden -dat geloof in een ziel echt niet nodig is- zijn
deze,
deze,
deze en
dezeOmdat ik (een deel van) de complexe interacties in het lichaam begrijp en niets meer bijkomstig nodig zie om het geheel te laten “werken” (lees: leven) … dat ik nu plots daar geen mens meer zou zien staan maar een hoop betekenisloze complexe moleculen zie.
Ik erken dat de mens tegenover mij gevoelens, wensen, verlangens, … enz en evenveel recht op zijn bestaan heeft als ik.
Afwezigheid van een immateriële ziel doet hier geen afbreuk aan ... integendeel zelfs omdat dit leven -deze flits van ongeveer 70 jaar in een heelal van rond de 15 miljard- de enige kans is die we hebben op leven en elk onrecht doet afbreuk aan de waardigheid van mijn medemens.
Zie mijn reactie naar mohamed in deze thread.
Waar jij waarde aan een ziel geeft, de mens een ziel heeft en zodoende de mens waarde heeft … sla ik de stap ziel over en geef de mens waarde. Verder is er geen verschil.
Ik kan hier dieper op ingaan en mentale, psychologische en historische verbanden maken maar ik heb hier reeds 1x een werk van 12 pagina's geplaatst dat kort daarna verwijderd is voor een drogreden … dat was dus de laatste keer dat ik hier gedetailleerd te werk ging