Vertalen van de bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2011 11:48

mohamed schreef: Dergelijke huichelaars hoop ik niet in de hemel te treffen want ik houd het nog geen week met ze uit.

schaapje schreef: Hier is al het bewijs dat mensen die zeggen in de Heer te zijn toch nog zondigen in woorden en gedachten.

Wat een belachelijke zin zeg, alsof jij het met ze uit moet houden.
Dacht dat God het was die het met ze uit moest houden!
Weer zo'n regel die veel zegt over de persoon, zo leer je iemand wel kennen.

En hier is het bewijs dat jij denkt dat je God bent, want alleen God kent mijn gedachten. Desondanks zou ik nog liever knielen voor een stuk steen dan dat ik jou aanbid.

Overigens bewijs je ook dat jij geen woord kunt houden, want je zou me negeren en helaas doe je dat niet meer.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 12:03

Tja...God kent jou gedachten.....maar wij ook want je schrijft ze hier onbeschaamd op het forum.
Weet je Mohamed jij bent altijd zo goed om anderen op hun fouten te wijzen, en zelfs te veroordelen, door te zeggen dat iemand een huichelaar is.

Maar van het incasseren van kritiek op wat jij schrijft, daar is de enige reactie die ik lees, vaak het beledigen van anderen.

En ook nog gezien je laatste posting onnavolgbaar, want het slaat nergens op, om dan maar de konkluzie te trekken dat ik denk dat ik God ben.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2011 20:55

schaapje schreef:Tja...God kent jou gedachten.....maar wij ook want je schrijft ze hier onbeschaamd op het forum.
Weet je Mohamed jij bent altijd zo goed om anderen op hun fouten te wijzen, en zelfs te veroordelen, door te zeggen dat iemand een huichelaar is.

Maar van het incasseren van kritiek op wat jij schrijft, daar is de enige reactie die ik lees, vaak het beledigen van anderen.

En ook nog gezien je laatste posting onnavolgbaar, want het slaat nergens op, om dan maar de konkluzie te trekken dat ik denk dat ik God ben.

Geloof me, ik wil elke discussie liefst inhoudelijk houden maar jij reageert steeds als een gebeten hond.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 22:10

Geloof me, ik wil elke discussie liefst inhoudelijk houden

Inhoudelijk ? Mohamed lees je berichten eens na, en vooral je reacties op mensen die het niet met je eens zijn.

maar jij reageert steeds als een gebeten hond.

Nou ik ben niet de hond die gebeten is dacht ik zo.
Maar ik kan er niet tegen als anderen onrechtvaardigd uitgescholden worden voor b.v. huichelaar.
En ik geloof dat je wel eens tegen mij gezegd hebt dat je kort lontje hebt, is het niet.
Maar excuses maken is ook niet makkelijk.

Maar ik wil het hier bij laten Mohamed.
groeten
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2011 10:46

Mooi schaapje, bedankt weer voor de persoonlijke bijdrage, dan kunnen we nu weer inhoudelijk verder discussiëren!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor schaapje » 29 okt 2011 11:23

quote="mohamed"

Besef goed dat wanneer je de boodschapper beschimpt je ook degene die hem gezonden heeft lastert. Dus als je verwerpt wat ik citeerde, dan verwerp je niet mij, maar degene van wie het citaat afkomstig is, in dit geval Johannes.


Dat zal een onmogelijke discussie worden als je jezelf opwerpt als de boodschapper, die vooral niet gelasterd mag worden, omdat, zoals Race een andere mening heeft, over de praktijk van het leven.
Je hebt wel vaak zulke dreigementen die alle discussie stil legt, omdat je in feite zegt IK weet het beter.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2011 15:51

mohamed schreef:
Besef goed dat wanneer je de boodschapper beschimpt je ook degene die hem gezonden heeft lastert. Dus als je verwerpt wat ik citeerde, dan verwerp je niet mij, maar degene van wie het citaat afkomstig is, in dit geval Johannes.

schaapje schreef:Dat zal een onmogelijke discussie worden als je jezelf opwerpt als de boodschapper, die vooral niet gelasterd mag worden, omdat, zoals Race een andere mening heeft, over de praktijk van het leven.
Je hebt wel vaak zulke dreigementen die alle discussie stil legt, omdat je in feite zegt IK weet het beter.

Allemaal goed en wel, maar in dit specifieke geval gaat het ook om een citaat van Johannes en ik hoef het toch geen derde maal te citeren om dat aan te tonen? :mrgreen:

Wel grappig eigenlijk, ik zit hier op een christelijk forum maar zodra je de Bijbel letterlijk citeert ben je de boeman! Dat zou nog eens een leuk item opleveren bij Nova!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor schaapje » 29 okt 2011 17:01

quote="mohamed"
Allemaal goed en wel, maar in dit specifieke geval gaat het ook om een citaat van Johannes en ik hoef het toch geen derde maal te citeren om dat aan te tonen? :mrgreen:

Daar gaat het niet om Mohamed, maar hoe jou reactie naar de ander is, en als je zo goed bent in citeren dan had je ook de tekst in de Johannesbrief moeten citeren; wie zegt zonder zonde te zijn is een leugenaar.
En daar doelde Race b.v. op.

Wel grappig eigenlijk, ik zit hier op een christelijk forum maar zodra je de Bijbel letterlijk citeert ben je de boeman! Dat zou nog eens een leuk item opleveren bij Nova!

Ik begrijp die link naar Nova niet zo goed, maar als men de Bijbel citeerd is men geen boeman natuurlijk....er is iemand die heeft als onderschrift; ... het geloof is een stok om op te leunen en niet om mee te slaan.
Het is zinloos om voortdurend teksten te citeren en daarmee anderen om de oren te slaan.
Dat is wat anderen bedoelen, ik probeer je dat ook duidelijk te maken.
Maar als er bij jou geen enkele sprake is van enig zelfonderzoek, dat is het volkomen zinloos
om het hier verder over te hebben.
Groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor janneke7337 » 31 okt 2011 08:55

mohamed schreef:Allemaal goed en wel, maar in dit specifieke geval gaat het ook om een citaat van Johannes en ik hoef het toch geen derde maal te citeren om dat aan te tonen? :mrgreen:

Wel grappig eigenlijk, ik zit hier op een christelijk forum maar zodra je de Bijbel letterlijk citeert ben je de boeman! Dat zou nog eens een leuk item opleveren bij Nova!

mohamed schreef:Als dat is wat je bedoelt, wat had er dan moeten staan meribel, zoiets?

'(....) Wie uit God geboren is zondigt wel, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán wel zondigen, want hij is uit God geboren.' (1 Johannes 3,9) ?

Het is heel simpel Mohamed, lees de kanttekeningen ernaast en je ziet dat Johannus helemaal niet bedoelde dat een mens uit God niet meer zondigt, lees de bijbel in z'n geheel en je ziet dat het onmogelijk is, neem David, Mozes, Petrus, en tal van voorbeelden van kinderen Gods die wel zondigden, het is dus wel een tekst uit z'n verband rukken.

Kanttekeningen:
Dat is, die begeeft zich niet tot een kwaad en zondig leven, die laat de zonde over zich niet heersen. Want anderszins zo vallen ook de ware gelovigen soms wel in zonden, 1 Kon. 8:46; Ps. 19:13; Spreuk. 20:9; Jak. 3:2; 1 Joh. 1:8. Door het woord zondigen en de zonde doen, verstaat Johannes dan hier hetgeen Paulus noemt wandelen naar het vlees, Rom. 8:1, en dienstknechten der zonde zijn, Rom. 6:17. Zie ook Joh. 8:34.

niet zondigen,
Dat is, zich tot een zondig leven begeven; gelijk tevoren 1 Joh. 3:6,8.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor Pasker » 31 okt 2011 17:45

janneke7337 schreef:[Het is heel simpel Mohamed, lees de kanttekeningen ernaast en je ziet dat Johannus helemaal niet bedoelde dat een mens uit God niet meer zondigt, lees de bijbel in z'n geheel en je ziet dat het onmogelijk is, neem David, Mozes, Petrus, en tal van voorbeelden van kinderen Gods die wel zondigden, het is dus wel een tekst uit z'n verband rukken.

Kanttekeningen lezen is géén Bijbel lezen.
"Kinderen van God" beginnen volgens mij bij de eerstgeborene van God en volgens mij was dat Jezus.
Verder vraag ik mij af onder welke wet de heidenen staan en wanneer hebben zij die wet ontvangen waardoor zij zouden kunnen zondigen want alleen door de wet kan men zijn zonden kennen?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2011 18:24

Pasker schreef:Kanttekeningen lezen is géén Bijbel lezen.


Nee, want het laatste wat je wilt is een beetje context, toch?

De rest is allemaal redelijk off-topic.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor Bertiel » 31 okt 2011 18:39

Pasker schreef:Kanttekeningen lezen is géén Bijbel lezen.

waarom niet, als je een buitenlands boek met voetnoten van de vertaler hebt, dan lees je toch ook de voetnoten voor achtergrond informatie?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

mohamed

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2011 19:02

janneke7337 schreef:Het is heel simpel Mohamed, lees de kanttekeningen ernaast en je ziet dat Johannus helemaal niet bedoelde dat een mens uit God niet meer zondigt, lees de bijbel in z'n geheel en je ziet dat het onmogelijk is, neem David, Mozes, Petrus, en tal van voorbeelden van kinderen Gods die wel zondigden, het is dus wel een tekst uit z'n verband rukken.

Johannes heeft geschreven dat een ieder die uit God geboren is (dus ook David, Mozes en Petrus) niet zondigt (1 Joh 5,18) en daar doe ik niets aan af, noch voeg ik daar wat aan toe. Leg mij dan eens uit hoe dat vers dan toch uit zijn verband raakt, terwijl ik hem nota bene letterlijk citeer! Of wordt een tekst soms onkoosjer nadat ik hem heb gecopy paste zoals joodse wijn na aanraking van een niet-jood?

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor janneke7337 » 31 okt 2011 22:25

mohamed schreef:Johannes heeft geschreven dat een ieder die uit God geboren is (dus ook David, Mozes en Petrus) niet zondigt (1 Joh 5,18) en daar doe ik niets aan af, noch voeg ik daar wat aan toe. Leg mij dan eens uit hoe dat vers dan toch uit zijn verband raakt, terwijl ik hem nota bene letterlijk citeer! Of wordt een tekst soms onkoosjer nadat ik hem heb gecopy paste zoals joodse wijn na aanraking van een niet-jood?

En als je de kanttekeningen erbij pakt zie je dat het niet betekend dat zij letterlijk niet meer zondigen maar dat zij zich afzetten tegen een zondig leven.
Er is geen mens zonder zonde, ook David Mozes en Petrus niet, ook niet toen zij uit God geboren waren.

Letterlijk citeren is niets mis mee, wel als je er in dit geval de betekenis er aan hangt dat een ieder die uit God geboren is letterlijk niet meer zondigt.

Dan zou je ook psalm 14/53 kunnen citeren waarin staat "er is geen God" ook een letterlijk citaat.

Dan volg ik toch liever de kanttekeningen met een heldere duidelijke uitleg van wat er bedoeld word met een bepaald gedeelte en dan volg ik liever onze reformatoren die het daarmee van harte eens waren.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor meribel » 31 okt 2011 22:38

@mohamed, zakt de moed je nooit compleet in de schoenen als je werkelijk gelooft dat je zonder zonde raakt hier op deze aarde? Dat je dan pas een kind van God bent? En waarom is er geen enkel bijbels voorbeeld van te vinden van een mens zonder zonde ( buiten Jezus om ) ?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten