DeDwaler schreef:Mijns inziens geeft de Schrift antwoord op bijna elke (geloofs)vraag. Het is een wonder, maar wat God aan ons heeft geopenbaard zijn geen onlogische onbegrijpelijkheden die geen mens kan vatten. God vraagt ons om Hem ook te dienen met ons verstand. Open eindjes geven (mij in ieder geval) geen rust, ook al moeten we soms berusten in dat we niet alles begrijpen of weten. Dat geeft ook helemaal niet.
Sommige zaken zijn misschien lastig te verstaan, omdat het botst met ons gevoel van rechtvaardigheid, maar dat is wat anders. Dat komt omdat we van onszelf niet rechtvaardig zijn. Onze maatstaf deugt niet, daarom moeten we onze theologie, ons geloof en levenswandel ook continu toetsen aan Gods Woord.
DeDwaler schreef:Het mag hopelijk duidelijk zijn dat ik het hier absoluut niet mee eens ben. Er staat alle mensen en niet allerlei mensen. Volgens de gereformeerde leer moeten we dus dankzeggingen en voorbeden doen voor allerlei mensen, omdat God wil dat allerlei mensen zalig worden.
Hier staat ook ''alle'' : Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat
allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat
allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven.
Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens
alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens
alle mensen rechtvaardigen worden.
Maar, je kunt hetzelfde trucje uithalen als de schrijvers van de gereformeerde leer, ik heb het even voor je gekopieërd:
3956 πᾶς pas; ieder, elk, alles; bn; (1244);
inclusief alle vormen van de verbuiging
1) individueel
1a) ieder, elk, alles, het geheel, alle dingen
2) collectief
2a) enkele van alle soorten
DeDwaler schreef:Zo ben ik het met wel meer zaken niet eens die men leert. Maar, zoals Marnix al zei: er is geen 'de gereformeerde leer', dus er zijn ongetwijfeld ook verschillen van opvattingen.
De leer van 'de uitverkiezing' bestaat ook niet, en 'de interpretatie' net zo goed niet. Er zijn meer dan 2 opties.
Zo dien je te kijken wie en tot welke taak of tot welk doel individuen of groepen-volken zijn uitverkoren.
In Romeinen 9 is dat Jakob/Israël, zodat, door hun overtreding, andere volken gered konden worden en Israël daar jaloers op zou moeten worden.
In Ef. 1 zijn de uitverkorenen zij die in Christus Jezus zijn, het doel is
opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor Zijn aangezicht.
De gelovigen zijn in Christus Jezus uitverkoren. Dit betekent niet dat zij uitverkoren zijn om in Christus Jezus te zijn. Maar het betekent dat zij uitverkoren zijn omdat zij in Christus Jezus geplaatst zijn.
https://www.amen.nl/artikel/478/de-dage ... rkiezing-2DeDwaler schreef:Jezus leert het ons. Lees o.a. de Bijbeltekst over de rijke jongeman (Mattheüs 19:16-30). Jezus zegt tegen Zijn discipelen dat het gemakkelijker is dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat. Op de vraag, van de discipelen, wie dan zalig kan worden, antwoord Jezus: "Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk."
Het gaat om onze onmogelijkheid. We zitten gevangen in onze zonde en het is voor ons onmogelijk om onszelf te bevrijden. Als we onszelf zouden kunnen verlossen, waar hebben we dan de Verlosser en Losprijs voor nodig? Waarom moest Jezus voor ons sterven?
Jezus leerde geen theologisch dogma's, geldig voor alle mensen onder alle omstandigheden in alle culturen.
Hij was heel persoonlijk en pastoraal en hield rekening met wie hij voor zich had en wist zijn woorden en boodschap te kiezen.
Je kunt hem niet vastpinnen op een aantal letterlijke uitspraken en daar een 'christelijk' theologisch/dogmatisch fundament van maken voor altijd, alles en iedereen.
Zijn woorden zijn af en toe gewoon tegenstrijdig, maar zijn boodschap niet.
Jouw voorbeeld gaat vooraf met de woorden: ''Slechts met grote moeite zal een rijke het koninkrijk van de hemel binnengaan. Ik zeg het jullie nog eens: het is makkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan."
Het is dus niet onmogelijk bij de mensen hoor, het kost alleen doorgaans nogal wat moeite.
Er zijn voorbeelden van christenen en niet-christenen die huis en haard verlaten hebben ten dienste van de armen en behoeftigen, soms moeten ze het zelfs met hun leven bekopen.
DeDwaler schreef:Mijns inziens geeft de Schrift antwoord op bijna elke (geloofs)vraag. Het is een wonder, maar wat God aan ons heeft geopenbaard zijn geen onlogische onbegrijpelijkheden die geen mens kan vatten. God vraagt ons om Hem ook te dienen met ons verstand. Open eindjes geven (mij in ieder geval) geen rust, ook al moeten we soms berusten in dat we niet alles begrijpen of weten. Dat geeft ook helemaal niet.
Sommige zaken zijn misschien lastig te verstaan, omdat het botst met ons gevoel van rechtvaardigheid, maar dat is wat anders. Dat komt omdat we van onszelf niet rechtvaardig zijn. Onze maatstaf deugt niet, daarom moeten we onze theologie, ons geloof en levenswandel ook continu toetsen aan Gods Woord.
Er zijn genoeg geloofsvragen die onlogisch en onbegrijpelijk zijn, tenzij je een kokervisie hebt (zodat je links en rechts van alles en nog wat laat liggen) en een bepaalde theologische bril op hebt (zodat de context uit het oog verloren is doordat men al 'weet' waar het over gaat
)
Geloven met hart, ziel en verstand lijkt mij onmogelijk als iets tegen je (rechtvaardigheids) gevoel of je verstand ingaat, of allebei.
Als je iets met je verstand gelooft, dan mist het hart en ziel. Als je iets onbegrijpelijks met je hart gelooft, dan mist het verstand.
Iets onbegrijpelijks aannemen wat je in je hart en verstand onrechtvaardig vindt, daar mist het hart, ziel en verstand.
En, ik zeg het nog maar eens een keer: Let maar eens op hoe je r.l. met dergelijke dingen omgaat, als je zo behandelt en afgerekend wordt.
Dat laat zien wat je écht met hart, ziel en verstand gelooft: aan de vrucht kent men de boom.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)