DeDwaler schreef:Die geschiedenissen leren ons iets, want waar draait het in het geval van Abraham op uit? De vernietiging van Sodom en Gommora. De slotsom is dat God rechtvaardig is wanneer Hij het oordeel over ons brengt. Het leven dat uit God is is genade:
De geschiedenis van Abraham leert dat God geluisterd heeft naar hem want God heeft de rechtvaardigen niet laten omkomen in Sodom en Gomorra.
Lot, zijn vrouw en 2 dochters kwamen niet om in het vuur, en God was zo coulant dat de schoonzoons van Lot ook een kans kregen, maar die geloofden het niet.
DeDwaler schreef:Tegen Marnix zei ik al dat ik met de Bijbel af en toe net zo goed moeite heb en dat ik de vragen begrijp. Ik neem niets van de Bijbel zomaar klakkeloos over, want ik denk er over na en ik bid er om. Wat ik mis is de eerbied, het ontzag en de vrees voor God en dat zie ik bij Job, Abraham en Jeremia wel.
Weet je wat ik denk? Als je Job of Jeremia ofzo in real life had horen praten zou je de eerbied ook gemist hebben.
Je kunt denken en bidden over je moeite met Bijbelse vragen, maar intussen vertik je het wel om terug te gaan naar het Grieks en de cultuur van die tijd voor de betekenis van woorden en uitdrukkingen, plus hoe de Bijbel tot stand is gekomen.
De context van een tekst is belangrijk voor het begrip, en zo is de context van de Bijbel evengoed belangrijk voor het begrip.
Je trekt je conclusie en laat tal van teksten liggen, dat is dan blijkbaar niet zo erg. Er is maar 1 mening, de jouwe en de verkeerde.
Verder, anderen denken en bidden ook maar komen tot een andere conclusie.
DeDwaler schreef:De realiteit is dat de Bijbel eraan moet geloven. Paulus ontzegt de vrouw niets, maar heeft juist haar heil en welzijn op het oog. Dat we het de wereld niet kunnen uitleggen snap ik nog wel, want die volgt het zondige vlees, maar dat christenen weinig meer begrijpen (of erger nog, niets meer willen horen en weten) van Gods heilsplan en Zijn liefde voor ons dat breekt mij kapot
Toch jammer dan dat vrouwen dat niet zo ervaren. Net zoiets als wanneer een gebedsgenezer tegen je zegt 'wees genezen in de naam van Jezus' alleen voel je je nog steeds ziek en heb je nog steeds pijn. Maar niet getreurd, je moet gewoon geloven dat je toch genezen bent.
Verder heeft het heilsplan van God helemaal en totaal niets te maken met wie er in een ambt staat.
DeDwaler schreef:Ik heb ook die uitzending van Nieuwsuur gezien... Die kerkgangers lijken geen enkele notie te hebben van hoe God is. Dan vraag ik me af wat ze daar leren. Jezus zegt dat Hij zachtmoedig is en nederig van hart. Hij was God gehoorzaam tot in de dood. Zelfs bij Gods Zoon was het: niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede. Moet je ons zien... wij zijn God in alles ongehoorzaam. Om dat voorbeeld dat we de wereld geven schaam ik me.
Misschien denken die anderen wel dat mensen als jij geen enkele notie hebben van hoe God is.
En Jezus was niet alleen zachtmoedig en nederig van hart, maar hij kon ook flink verontwaardigt zijn en tekeer gaan.
Hij schold de farizeeers uit voor addergebroed en wit gepleisterde graven, stak een donderpreek af tegen hun huichelachtigheid en vormelijkheid, hij kieperde de wisseltafels om ... da's ook Jezus.
DeDwaler schreef:Ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Wat denk jij?
Ik vind het een goede raad die ook prima bij dit onderwerp gebruikt kan worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)