de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2018 10:56

learsi schreef:1Timotheus2:8-15

Waarom legt Paulus er de nadruk op, dat Adam eerst gemaakt werd en daarna Eva?
Waarom legt Paulus er de nadruk op, dat Adam niet verleid is geworden, maar dat de vrouw verleid zijnde , in overtreding geweest is?

Wie heeft er antwoorden op deze vragen?


hg

Learsi

Dat is toch niet zo moeilijk: volgens de schrijver is de man belangrijker dan de vrouw, want de man is als eerste geschapen. En dus moeten vrouwen niet denken dat ze mannen kunnen onderwijzen of de baas over hem kunnen spelen. Als extra argument noemt hij, dat de vrouw als eerste verleid werd. Met andere woorden: degene die kennelijk het gemakkelijkst verleid wordt, moet niet denken dat ze de baas over een man kan spelen en hem onderwijzen. Vrouwen hebben door hun ongehoorzaamheid een straf gekregen, namelijk kinderen baren en opvoeden, en dat is hun plaats, niet om mannen te vertellen hoe alles in elkaar zit.

Mooier kan ik het niet maken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2018 11:35

Cicero schreef:Ik ben het grotendeels met je eens, maar ik krijg hier toch een naar gevoel bij. Want in de volgende discussie, als het bijvoorbeeld gaat om hoe verschillende stromingen in een kerk samen kunnen leven, dan roepen de scherpslijpers om het hardst dat waarheid bovenaan staat, en niet de vrede.

Ook scherpslijpers kunnen zachtmoedig zijn, maar het gaat hen om de Waarheid. Dat er scherpslijpers zijn die over iedereen heenwalsen, ben ik met je eens, maar deze personen zijn aan beide zijden en dat is juist het probleem.
Cicero schreef:Paulus noemt het zwakke geweten niet voor niets zwak: het is een geweten dat nog te zeer verstrikt zit in afgodendienst.

Het zwakkere geweten en de bijbelse vrijheid wordt vaak misbruikt in discussies.
De Bijbel roept ook om de ander te dienen en ONDER elkaar te gaan staan en niet heersen over het geweten van de ander.
Mijn eigen ouders waren tot voorbeeld, het geweten van mijn vader was veel nauwer dan dat van mijn moeder.
Toch volgde ze mijn vader hierin, om hem geen verdriet te doen.
Zelfs toen mijn vader overleden was, liet ze bepaalde dingen na, uit nagedachtenis aan mijn vader.
Cicero schreef:Dat is toch niet zo moeilijk: volgens de schrijver is de man belangrijker dan de vrouw, want de man is als eerste geschapen. En dus moeten vrouwen niet denken dat ze mannen kunnen onderwijzen of de baas over hem kunnen spelen. Als extra argument noemt hij, dat de vrouw als eerste verleid werd. Met andere woorden: degene die kennelijk het gemakkelijkst verleid wordt, moet niet denken dat ze de baas over een man kan spelen en hem onderwijzen. Vrouwen hebben door hun ongehoorzaamheid een straf gekregen, namelijk kinderen baren en opvoeden, en dat is hun plaats, niet om mannen te vertellen hoe alles in elkaar zit.

Er zijn talloze voorbeelden in de Bijbel die aantonen dat God de man een leidersrol geeft.
En vaak juist diegenen die zichzelf niet bekwaam en geschikt achtten! Of waarvan de mensen dachten: nou, hij toch zeker niet?

Er zijn kerken waarin de predikant als beroep wordt gezien. Ze solliciteren naar een plaatsje dat hen wel aardig lijkt, worden aangenomen en gaan op zeker moment met pensioen.
Dan kan ik me voorstellen dat daar prima een vrouw tussen past.
Als je echter kijkt naar de predikanten die geroepen worden, zit daar nooit een vrouw tussen.
In de rechterflank zijn steeds meer hoogopgeleide vrouwen te vinden, die soms wel theologie gaan studeren, maar geen roeping krijgen tot het ambt.

Bovendien wordt een belangrijke stap in het proces overgeslagen!
Er is nog geen vrouw in het ambt van diaken of ouderling!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2018 11:58

Chaya schreef:Er zijn talloze voorbeelden in de Bijbel die aantonen dat God de man een leidersrol geeft.
En vaak juist diegenen die zichzelf niet bekwaam en geschikt achtten! Of waarvan de mensen dachten: nou, hij toch zeker niet?

Er zijn kerken waarin de predikant als beroep wordt gezien. Ze solliciteren naar een plaatsje dat hen wel aardig lijkt, worden aangenomen en gaan op zeker moment met pensioen.
Dan kan ik me voorstellen dat daar prima een vrouw tussen past.

Dit is een karikatuur. Ik heb zelf zo'n procedure meegemaakt, en reken maar dat óók als je een sollicitatieprocedure hebt, aan de orde komt of iemand een roeping heeft.
Als je echter kijkt naar de predikanten die geroepen worden, zit daar nooit een vrouw tussen.
In de rechterflank zijn steeds meer hoogopgeleide vrouwen te vinden, die soms wel theologie gaan studeren, maar geen roeping krijgen tot het ambt.
Dat is ook niet waar. Jij weet helemaal niet of er vrouwen een roeping krijgen. Ik ken bijvoorbeeld iemand die als vrouw zich enorm geroepen wist tot het verkondigen van het evangelie, maar ja, dat kon niet... dus moest het maar in de kinderbijbelclub of zo.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2018 12:10

Cicero schreef:Dit is een karikatuur. Ik heb zelf zo'n procedure meegemaakt, en reken maar dat óók als je een sollicitatieprocedure hebt, aan de orde komt of iemand een roeping heeft.

Ik heb zelf een predikant horen zeggen dat hij op het beroep naar B had gesolliciteerd, omdat zijn mentor en vriend in het naburige dorp op de kansel stond, zodat ze soms aan kanselruil konden doen.
Enkele voorbeelden:
Voor deze baan zou ik in eerste instantie nooit hebben gesolliciteerd. Ik was al 35 jaar werkzaam als dominee in verschillende gemeenten, toen de Protestantse Kerk in Nederland zich in 2010 afvroeg of een kerk in een vinexwijk als IJburg zou werken. Ik was er niet zo van overtuigd, maar de kerk had er wel vertrouwen in, dus zijn we naar Amsterdam verhuisd.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/06/al ... 63-a464372

En hier is een vacature-site:
https://www.protestantsekerk.nl/actueel/vacatures
Cicero schreef:Jij weet helemaal niet of er vrouwen een roeping krijgen. Ik ken bijvoorbeeld iemand die als vrouw zich enorm geroepen wist tot het verkondigen van het evangelie, maar ja, dat kon niet... dus moest het maar in de kinderbijbelclub of zo.

Was dit in de rechterflank?
Natuurlijk zijn er vrouwen die een bijzondere roeping krijgen, ook daar. Maar er is dan zoveel werk te doen op andere plaatsen, die misschien nog wel nuttiger zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2018 12:17

Chaya schreef:Ik heb zelf een predikant horen zeggen dat hij op het beroep naar B had gesolliciteerd, omdat zijn mentor en vriend in het naburige dorp op de kansel stond, zodat ze soms aan kanselruil konden doen.
Enkele voorbeelden:
Voor deze baan zou ik in eerste instantie nooit hebben gesolliciteerd. Ik was al 35 jaar werkzaam als dominee in verschillende gemeenten, toen de Protestantse Kerk in Nederland zich in 2010 afvroeg of een kerk in een vinexwijk als IJburg zou werken. Ik was er niet zo van overtuigd, maar de kerk had er wel vertrouwen in, dus zijn we naar Amsterdam verhuisd.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/06/al ... 63-a464372

En hier is een vacature-site:
https://www.protestantsekerk.nl/actueel/vacatures
Ja, ik ga niet iedere predikant verdedigen. Maar het is natuurlijk uitermate simplistisch te denken dat mensen die er iets nuchterder over praten dan jij gewend bent, er alléén maar in termen van beroep en baan over spreken.
Was dit in de rechterflank?
Natuurlijk zijn er vrouwen die een bijzondere roeping krijgen, ook daar. Maar er is dan zoveel werk te doen op andere plaatsen, die misschien nog wel nuttiger zijn.
Zeker was dit in de rechterflank. En verder is het natuurlijk pure discriminatie, want een man die hetzelfde ervaarde zou eruit concluderen dat-ie dominee moest worden.
Je kunt dus niet zeggen dat vrouwen geen roeping krijgen. Je kunt alleen zeggen dat ze die roeping anders vorm moeten geven omdat ze minder mogelijkheden krijgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2018 12:48

Cicero schreef: En verder is het natuurlijk pure discriminatie, want een man die hetzelfde ervaarde zou eruit concluderen dat-ie dominee moest worden.

Ik hoef jou denk ik niet te vertellen dat ook mannen soms afgewezen worden. Door het curatorium, omdat ze menen een roeping van Godswege te hebben, maar ook nadat ze hun theologische studie al zijn begonnen.
En weet je, als ze dan later toch predikant zijn geworden, zijn dat niet de slechtste.

Vind jij dat God discrimineert?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2018 13:44

Chaya schreef:Ik hoef jou denk ik niet te vertellen dat ook mannen soms afgewezen worden. Door het curatorium, omdat ze menen een roeping van Godswege te hebben, maar ook nadat ze hun theologische studie al zijn begonnen.
En weet je, als ze dan later toch predikant zijn geworden, zijn dat niet de slechtste.

Vind jij dat God discrimineert?

Jij zei dat vrouwen geen roeping kregen. Dat klopt niet, die krijgen ze wel. Ze kunnen er alleen geen gevolg aan geven dankzij discriminatie.

Als God vindt dat vrouwen geen ambtsdrager mogen worden, vindt ik dat onterechte discriminatie in onze tijd. Maar ik denk niet dat God dat vindt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2018 14:15

Cicero schreef:Jij zei dat vrouwen geen roeping kregen. Dat klopt niet, die krijgen ze wel. Ze kunnen er alleen geen gevolg aan geven dankzij discriminatie.

Als God vindt dat vrouwen geen ambtsdrager mogen worden, vindt ik dat onterechte discriminatie in onze tijd. Maar ik denk niet dat God dat vindt.

Kun je dan verklaren waarom er geen vrouwelijke Hogepriesters waren?
Waarom God Samuël riep en niet een zusje?
En David?
En Mozes?
Lees de bijzondere geschiedenis van Naomi, en neem daarbij de plaats van Boaz in gedachten.
Waarom werd Adam eerst geschapen en als hulpe tegenover hem, een vrouw UIT Adam? God had ook uit het stof een vrouw kunnen scheppen, toch?
En waarom was Paulus ook een man, toevallig? Hij was zeker lichamelijk niet sterk en groot, dus wat dat betreft had het ook een vrouw kunnen zijn.
Ik lees ook niet dat Jezus 12 vrouwen riep om Zijn discipel te zijn. Hij riep 12 mannen.
De vrouwen kregen een bijzondere plaats. Niet minder! maar anders.

Als wij deze discussie in 1834 hadden gevoerd, zou die heel anders verlopen.
M.a.w. de wereld emancipeerde en de kerk moet volgen, volgens sommigen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2018 14:37

Chaya schreef:Kun je dan verklaren waarom er geen vrouwelijke Hogepriesters waren?
Waarom God Samuël riep en niet een zusje?
En David?
En Mozes?
Lees de bijzondere geschiedenis van Naomi, en neem daarbij de plaats van Boaz in gedachten.
Waarom werd Adam eerst geschapen en als hulpe tegenover hem, een vrouw UIT Adam? God had ook uit het stof een vrouw kunnen scheppen, toch?
En waarom was Paulus ook een man, toevallig? Hij was zeker lichamelijk niet sterk en groot, dus wat dat betreft had het ook een vrouw kunnen zijn.
Ik lees ook niet dat Jezus 12 vrouwen riep om Zijn discipel te zijn. Hij riep 12 mannen.
De vrouwen kregen een bijzondere plaats. Niet minder! maar anders.

Als wij deze discussie in 1834 hadden gevoerd, zou die heel anders verlopen.
M.a.w. de wereld emancipeerde en de kerk moet volgen, volgens sommigen.

Het antwoord is heel eenvoudig: God past zijn openbaring aan aan de mensen. Daarom vindt je in de wet van Mozes voorschriften over slaven, tweede vrouwen, enzovoort.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 20 okt 2018 15:36

Chaya schreef:Ik hoef jou denk ik niet te vertellen dat ook mannen soms afgewezen worden. Door het curatorium, omdat ze menen een roeping van Godswege te hebben, maar ook nadat ze hun theologische studie al zijn begonnen.
En weet je, als ze dan later toch predikant zijn geworden, zijn dat niet de slechtste.


Dat geldt net zo goed voor vrouwen uiteraard :wink:

Chaya schreef:Vind jij dat God discrimineert?


God behandelt mensen gelijk die heel ongelijk zijn: moordenaars en nette Farizeeën.
God roept mannen en vrouwen.
God laat zich niet inpakken en opsluiten in onze kaders of onze ideeen.

Mensen discrimineren om te verwerpen.
Ze zeggen: jij hoort er niet bij, want jij bent zwart, of een vrouw, of niet goed genoeg.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 20 okt 2018 15:56

Chaya schreef:Kun je dan verklaren waarom er geen vrouwelijke Hogepriesters waren?
Waarom God Samuël riep en niet een zusje?
En David?
En Mozes?
Lees de bijzondere geschiedenis van Naomi, en neem daarbij de plaats van Boaz in gedachten.
Waarom werd Adam eerst geschapen en als hulpe tegenover hem, een vrouw UIT Adam? God had ook uit het stof een vrouw kunnen scheppen, toch?
En waarom was Paulus ook een man, toevallig? Hij was zeker lichamelijk niet sterk en groot, dus wat dat betreft had het ook een vrouw kunnen zijn.
Ik lees ook niet dat Jezus 12 vrouwen riep om Zijn discipel te zijn. Hij riep 12 mannen.
De vrouwen kregen een bijzondere plaats. Niet minder! maar anders.

Als wij deze discussie in 1834 hadden gevoerd, zou die heel anders verlopen.
M.a.w. de wereld emancipeerde en de kerk moet volgen, volgens sommigen.


Hierbij in citaat van ds Leeftink de antwoorden

Citaat:

A] Op grond van Gods Woord is het duidelijk dat vrouwen toegelaten mogen worden tot het ambt van predikant en ouderling.
In de afgelopen eeuwen heeft de kerk de Bijbel verkeerd gelezen onder invloed van de gangbare cultuur en door een te letterlijk lezen van de Bijbel.
Door voortschrijdend inzicht kunnen we nu open en eerlijk zeggen, net als vroeger bij de slavernij: we hebben het altijd verkeerd gezien.

B] Op grond van Gods Woord is het goed te verdedigen dat vrouwen toegelaten mogen worden tot het ambt van predikant en ouderling.
Onder invloed van de traditie zijn er nog (veel?) gelovigen en kerken die van mening zijn dat vrouwen geen predikant of ouderling mogen worden.
Daarin moeten we rekening houden met elkaar, want Paulus roept in Romeinen 14 de sterken op om niet neer te kijken op het standpunt van de zwakken.
Beiden baseren hun mening op Gods Woord en doen dat tot eer van de Heer.

C] Gods Woord is geschreven in een bepaalde tijd, waarin de culturele omstandigheden een belangrijke rol spelen. Onze tijd en cultuur is heel anders.
Als in de patriarchale culturen van het Oude en Nieuwe Testament soms, bij uitzondering, vrouwen door God Zelf geroepen kunnen worden om geestelijk leiding te geven aan Gods volk en aan de christelijke gemeente, is het binnen onze egalitaire cultuur geoorloofd om op alle niveaus vrouwen met hun gaven in de gemeente in te zetten.
Die keus is niet in strijd met Schrift en belijdenis, maar valt onder de categorie ‘kerkinrichting’.

D] Gods Woord is als het om het vraagstuk of vrouwen dominee of ouderling mogen worden niet duidelijk.
Er lijken bijbelgedeeltes vóór en bijbelteksten tégen te zijn.
Wanneer je dat volledig wilt honoreren, moet je elkaar als kerken op dit punt de christelijke vrijheid gunnen om een eigen besluit te nemen, gelovig biddend om wijsheid en leiding van de Heilige Geest en vanuit het verlangen om de eenheid in de gemeente te bewaren.


E Leeftink
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2018 07:40

Chaya schreef:Kun je dan verklaren waarom er geen vrouwelijke Hogepriesters waren?
Waarom God Samuël riep en niet een zusje?
En David?
En Mozes?
Lees de bijzondere geschiedenis van Naomi, en neem daarbij de plaats van Boaz in gedachten.
Waarom werd Adam eerst geschapen en als hulpe tegenover hem, een vrouw UIT Adam? God had ook uit het stof een vrouw kunnen scheppen, toch?
En waarom was Paulus ook een man, toevallig? Hij was zeker lichamelijk niet sterk en groot, dus wat dat betreft had het ook een vrouw kunnen zijn.
Ik lees ook niet dat Jezus 12 vrouwen riep om Zijn discipel te zijn. Hij riep 12 mannen.
De vrouwen kregen een bijzondere plaats. Niet minder! maar anders.

Als wij deze discussie in 1834 hadden gevoerd, zou die heel anders verlopen.
M.a.w. de wereld emancipeerde en de kerk moet volgen, volgens sommigen.


- Misschien wel omdat het een mannencultuur was... en vrouwen als minderwaardig werden gezien, daar luisterde je niet naar.
- Gisteren een mooie preek gehoord over Adam en Eva. Adam ontdekt dat hij alleen is en God vindt het niet goed dat de mens alleen is. Hulp is overigens iets anders dan zoals je bijvoorbeeld een hulp in het huishouden hebt. Het woord "helper" wordt ook gebruikt voor de relatie van God tot mensen. Hij is onze hulp. De relatie is dus gelijkwaardig (met verschillen) maar dat is heel lang niet zo geweest. De vrouw was totaal niet gelijkwaardig aan de man. De man heerst over de vrouw. En dat is niet zoals God het bedoeld heeft, dat is een gevolg van de zondeval.
- Als je je standpunten en gewoonten in 1834 zou laten toetsten zou men het op tal van punten niet met je eens zijn geweest. Betekent dat dan dat we ons allemaal maar aan de wereld hebben aangepast?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor elbert » 22 okt 2018 10:08

Marnix schreef:- Misschien wel omdat het een mannencultuur was... en vrouwen als minderwaardig werden gezien, daar luisterde je niet naar.
Dus God kon die mannencultuur niet veranderen en stelde uit arren moede dan maar alleen mannen aan? Maar waarom hadden omringende volkeren dan wel vrouwelijke priesters, zoals bij de verering van Astarte (Isjtar/Ashtoreth)? Zo gek was dat in die tijd dus niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Veendam » 22 okt 2018 12:20

elbert schreef:Dus God kon die mannencultuur niet veranderen en stelde uit arren moede dan maar alleen mannen aan? Maar waarom hadden omringende volkeren dan wel vrouwelijke priesters, zoals bij de verering van Astarte (Isjtar/Ashtoreth)? Zo gek was dat in die tijd dus niet.


Juist omdat het normaal was bij die andere volken zei God dat het bij de Gemeente van Hem niet op de zelfde manier moest toegaan als bij de andere volken, en daarom moesten de vrouwen de mond houden.
Ik denk dat alleen in dat kader geschreven wordt omdat de nieuwe Gemeenten dus niet een voortzetting moeten zijn van de heidense godsdiensten, maar dan met een Jezus sausje. Fundamenteel zijn de Gemeenten anders en daarom andere regels.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor coby6 » 22 okt 2018 12:44

learsi schreef:1Timotheus2:8-15

Waarom legt Paulus er de nadruk op, dat Adam eerst gemaakt werd en daarna Eva?
Waarom legt Paulus er de nadruk op, dat Adam niet verleid is geworden, maar dat de vrouw verleid zijnde , in overtreding geweest is?

Het lijkt mij nuttig om eerst eens te zoeken naar wat Paulus hier te zeggen heeft.
Paulus zal een en ander niet zonder reden zeggen.
Hij is gewoon overtuigd van wat hij zegt.
Zo is het voor Paulus , en niet anders.
In al zijn brieven doet hij van die overtuigde uitspraken.
Uitspraken, waarvan we weten, dat ze nog waar zijn ook.
Voorbeelden te over.
Uitspraken waarvan ik denk dat de Apostel de wenkbrauwen op zou trekken als de gemeente het er niet mee eens zou zijn.
Het gaat er dus om, om er achter te komen welke waarheid Paulus hier aan de gemeente meedeelt.

Wie heeft er antwoorden op deze vragen?


hg

Learsi

Paulus stond niet toe dat een vrouw over haar eigen man heerste. Dan zet je de deur open voor demonie als een vrouw een man gaat controleren. Dat wil niet zeggen dat een vrouw altijd ja en amen moet zeggen. God zei tegen Abraham: luister naar je vrouw.
Degene die niet mocht spreken was de vrouw Izebel, die zegt dat ze een profetes is. Maar Priscilla mocht een man onderwijzen in de weg en Chloe en nog eentje hadden een gemeente aan huis.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten