The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2018 22:14

Speedy schreef:oh ja, als je hem gezien hebt dan mag iemand zijn mening geven en verder moet hij zwijgen?

Nou ik heb die film 'moeten' zien omdat het bij het onderwijsprogramma hoorde. Die film is inderdaad godslasterlijk. En exact dezelfde elementen zie ik terug in de The Passion.

Naar aanleiding van deze vraag en het goedpraten, heb ik eens op mijn werk gevraagd aan ex-gelovigen, atheisten, moslims wat zij van de Passion vinden. Tot mijn verbazing was er een persoon die het mooi vond. De rest vindt dat het hele concept is doorgeslagen met een stuk show en entertainment dat de werkelijkheid van het verhaal juist weghaald. De moslims vonden het apart dat christenen de profeet Jezus op deze manier degenereren als een soort van artiest die gefaald heeft en dat hij aan het eind nog even de show moet stelen.

Let wel dit zijn hun uitspraken en ik heb alleen zitten luisteren.

De ene persoon die het wel mooi vond .......... die gaf als reden aan: het laatste jaar was precies mijn muzieksmaak daarom vond ik het leuk en de volkssfeer er om heen doet ook wat. De rest vind ik grote show.

Als je hem niet gezien hebt heb je dus je argumenten van derden.
En dat is niet heel sterk.

Zwijgen lijkt mij dan het devies
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2018 11:34

Marnix schreef:Ik aan “passion” van Adrian Snell. Iets moderner in de uitvoering. De gemiddelde Nederlander

Ken ik niet inhoudelijk, maar ik begrijp dat hij een Brit is?
Zijn er in Nederland geen christelijke componisten dan die dit zouden kunnen schrijven?
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Matthias Havenga, of de mensen van Sela.

Van de laatsten geloof ik wat ze zingen, en ze zijn laagdrempelig en trekken in de regel veel publiek.
Als de EO dit goed zou aanpakken, krijg je heus ook buitenkerkelijken. Misschien minder "brallers", maar dat zou de gewijde sfeer ten goede komen.
StillAwake schreef:Als je hem niet gezien hebt heb je dus je argumenten van derden.

Goed lezen,
Speedy schreef:Nou ik heb die film 'moeten' zien omdat het bij het onderwijsprogramma hoorde. Die film is inderdaad godslasterlijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 12:36

Chaya schreef:Ken ik niet inhoudelijk, maar ik begrijp dat hij een Brit is?
Zijn er in Nederland geen christelijke componisten dan die dit zouden kunnen schrijven?
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Matthias Havenga, of de mensen van Sela.
Snell is inderdaad een Brit, en schrijft en zingt in het Engels.
Zijn albums "The Passion" en "Alpha and Omega" (van het laatste komt het lied "Vader, vol van vrees en schaamte" (oorspronkelijk "Lord have mercy") zijn prachtige platen die mij persoonlijk erg aanspreken (mijn Engels is ongeveer net zo goed als mijn Nederlands). Ik weet dat we qua muzikale smaak niet op 1 lijn zitten, maar ik vermoed dat ook jij deze muziek mooi zult vinden (begin eens met "nobody listens" van Alpha and Omega)
Het gaat me hier echter niet om de specifieke plaat, maar meer om het gegeven dat het dus al gedaan is (in het Engels).

Of Mattias Havinga nu echt een stijl heeft die veel mensen aanspreekt: ik weet het niet. Ik vind het persoonlijk niet om aan te horen, maar hetzelfde geldt in mijn optiek voor veel Nederlandstalige liedjes die in "The Passion" ten gehore worden gebracht ;-)
Sela is qua stijl al een stuk laagdrempeliger (wat in dit geval mijns inziens dus beter is), maar ik begreep dat de gezondheid van de zangeres een dergelijke uitvoering niet meer mogelijk maakt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 12:42

Chaya schreef:Goed lezen,

Ik neem van Speedy aan dat hij de film godslasterlijk vond. Kijk ik niet van op, gezien de titel had ik er al geen hoge pet van op.
Ik durf nu echter niet tegen iedereen te roepen dat de film dat was, omdat ik hem zelf niet gezien heb. Ik wil hem ook niet zien omdat ik hoor dat hij godslasterlijk is.
Doordat ik mezelf heb voorgenomen er niet naar te kijken kan ik er dus ook geen recensie van geven.

Ik weet dat sommigen dat anders zien.
Ik ben hier op Refoweb zelfs wel eens een boekbespreking tegengekomen van iemand die eerlijk toegaf het betreffende boek niet eens gelezen te hebben.
Dat gevoel heb ik altijd een beetje als mensen dingen die ze van horen-zeggen hebben als waarheid verder verkondigen.
Het kan kloppen (wat ik in dit geval vermoed), maar op deze wijze komen ook de meest vreemde onjuistheden en roddels in de wereld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2018 12:48

elbert schreef:De Mattheus Passion en The Passion.
Het ene is een monument met muziek die over 1000 jaar nog beluisterd zal worden.
Het andere is The Passion: over 20 jaar alweer vergeten in de annalen van een medium dat dan niet meer in die vorm bestaat: de TV. ;)

Kortom: ik denk dat je die niet met elkaar kunt vergelijken. Waarbij ik overigens niets af wil doen aan de intenties van de programmamakers.

Ik ben volledig met je eens dat de kwaliteit van de MP hoger is dan die van dit programma.
Of het daarmee beter te beluisteren is: ik weet het niet, ik vond de MP indertijd een lange zit.
Bovendien is de MP voor mij zonder tekstboekje niet te volgen. Zelfs met tekstboekje verdrink je in de herhalingen.
Lijkt me in die zin dus ook niet heel "evangeliserend".

En of de MP over 1000 jaar nog beluisterd zal worden: ik weet het niet, de belangstelling voor Barokke muziek neemt af, en als je die lijn extrapoleert zal het stuk ooit vergeten raken....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2018 13:07

StillAwake schreef:Sela is qua stijl al een stuk laagdrempeliger (wat in dit geval mijns inziens dus beter is), maar ik begreep dat de gezondheid van de zangeres een dergelijke uitvoering niet meer mogelijk maakt?

Helaas niet, maar er is een opvolger. En ook zouden zij de uitvoering in handen van iemand anders kunnen geven.
Er is echt wel iets te bedenken dat veel mensen zal bereiken, maar niet zo werelds is als de uitvoering nu.

Niets is zo moeilijk om het evangelie aan de heidenen over te dragen.
Wij kunnen de ander niet overtuigen, dat moet de Heilige Geest doen.
Deze week zat Beatrice de Graaf bij DWDD en van Nieuwkerk leek oprecht belangstellend naar haar geloof.
En hoe vaak zit Antoine Bodar niet aan de diverse talkshowtafels, maar ook hem lukt het niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2018 19:19

Chaya schreef:Ken ik niet inhoudelijk, maar ik begrijp dat hij een Brit is?
Zijn er in Nederland geen christelijke componisten dan die dit zouden kunnen schrijven?
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Matthias Havenga, of de mensen van Sela.

Van de laatsten geloof ik wat ze zingen, en ze zijn laagdrempelig en trekken in de regel veel publiek.
Als de EO dit goed zou aanpakken, krijg je heus ook buitenkerkelijken. Misschien minder "brallers", maar dat zou de gewijde sfeer ten goede komen.

Goed lezen,


https://www.gospeluitdelagelanden.nl/we ... j-mattheus



En adrian snell, zodat je weet wat het is:


The Trial


Jesus is alive
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2018 21:59

En niet te vergeten en zeker niet als laatste....

de Zandtovenaar met Pasen, schitterend om te zien altijd weer ook voor alle mensen zo goed bereikbaar zo' n breed groep mensen die aangeraakt worden, de Heere Jezus is juist gestorven voor alle ja ALLE mensen.....


want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor pindas83 » 13 okt 2018 04:57

StillAwake schreef:Snell is inderdaad een Brit, en schrijft en zingt in het Engels.
Zijn albums "The Passion" en "Alpha and Omega" (van het laatste komt het lied "Vader, vol van vrees en schaamte" (oorspronkelijk "Lord have mercy") zijn prachtige platen die mij persoonlijk erg aanspreken (mijn Engels is ongeveer net zo goed als mijn Nederlands).


Die vind ik ook heel erg mooi, prachtige melodie en tekst ook trouwens.
De Engelse versie ken ik (nog) niet, ga ik op een meer christelijk tijdstip wel beluisteren.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2018 09:34

Marnix schreef:https://www.gospeluitdelagelanden.nl/webshop/div-artiesten-dichtbij-mattheus

En adrian snell, zodat je weet wat het is:

The Trial

Jesus is alive

Ik kreeg een link van een lied per pb aangereikt van een aardige forummer. :wink:
Heb hem beluisterd en moet zeggen, de stem is aangenaam, het lied wordt oprecht gezongen en de kreet Nobody listens raakt mij wel.

Maar goed, dit is geen muziektopic, in Nederland moet zo iemand toch ook te vinden zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 13 okt 2018 10:04

Adrian Snell treed toch ook in Nederland op, maar dan blijkt dat er veel minder mensen op af komen dan op The Passion.
Als vervanger voor The Passion vind bovenstaande voor de doelgroep ongeschikt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2018 15:37

Chaya schreef:Ik kreeg een link van een lied per pb aangereikt van een aardige forummer. :wink:
Heb hem beluisterd en moet zeggen, de stem is aangenaam, het lied wordt oprecht gezongen en de kreet Nobody listens raakt mij wel.

Maar goed, dit is geen muziektopic, in Nederland moet zo iemand toch ook te vinden zijn.


Genoeg mensen die het kunnen maar ze moeten dan wel op het idee komen en get willen. Maar goed, het is dus ook door Nederlanders al wel gedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Liekels » 07 nov 2018 23:41

Chaya schreef:Ik kreeg een link van een lied per pb aangereikt van een aardige forummer. :wink:
Heb hem beluisterd en moet zeggen, de stem is aangenaam, het lied wordt oprecht gezongen en de kreet Nobody listens raakt mij wel.

Maar goed, dit is geen muziektopic, in Nederland moet zo iemand toch ook te vinden zijn.


Dus eigenlijk kan het wel met muziek die jou raakt. En als jij de muziek ongepast vindt kan het niet? Dat is voor "brallers", slecht volk inderdaad, met een biertje daar meezingen is echt vreselijk toch? ......die houding, arrogantie en minachting siert je niet....

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2019)

Berichtdoor MoesTuin » 18 apr 2019 09:34

The Passion 2019

(In de topic titel zou de 6 even omgedraaid moeten worden zodat er een 9 staat :wink: )

https://www.synode400.nl/the-passion-dordrecht/

Vanavond in Dordrecht met een ode aan de Synode van Dordrecht ook van 400 jaar terug...

Zijn er hier lezers die real life naar the Passion gaan vanavond of anders meekijken en beleven thuis....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor mona » 18 apr 2019 16:06

MoesTuin schreef:Zijn er hier lezers die real life naar the Passion gaan vanavond of anders meekijken en beleven thuis....


No way!
(redenen al uitvoerig genoemd bij de hier voorgaande jaren...)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten