De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 23 jul 2018 13:36

Johan100 schreef:Ik was vorige week bij een familielid en zij had een boekje liggen van de 'vereniging ter bevordering van de zondagsrust'.
Voorop stond 'gedenkt den sabbatdag' en 'laat ons den rustdag wijden'. Psalm 92.

Ik heb er zo'n afschuw van gekregen van die rarigheid van het één op één overzetten van de sabbat op de zondag. Ik moet aan de wet sterven en Christus alleen overhouden, maar dit soort kolder brengt me onder de wet. Es ist zum kotzen.

Moet dit nu zo Johan? :(
Er zijn mensen die net zo serieus en nauwgezet met de sabbat omgaan als veel christenen met de zondag.
Laat elkaar dan in die waarde en gebruik niet deze termen. Het is nodeloos kwetsend.
Als je sterft aan die wet en Christus overhoudt, wordt diezelfde wet weer een vreugde!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 13:48

Chaya schreef:
Als je sterft aan die wet en Christus overhoudt, wordt diezelfde wet weer een vreugde!

Ik hou van iedereen, maar ik wil alleen maar een beetje wakker schudden, Chaya.
Dan ga je de sabbat niet over zetten op de zondag en dit mag niet en dat mag niet.
Dan is de opstandingsdag een vreugdedag en doe je uit vreugde wat God wil.
We moeten sterven aan de wet (Gal. 2:29), dat is een geheimenis voor de mens die zich graag om en om wentelt onder de wet.
En ook na gestorven zijn aan de wet moeten we niet wederom het juk der dienstbaarheid op ons nemen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 23 jul 2018 14:05

Johan100 schreef:Ik hou van iedereen, maar ik wil alleen maar een beetje wakker schudden, Chaya.

Schei uit, je hoeft niet van iedereen te houden hoor. :lol:
Maar als je me wakker wilt schudden, doe dat dan niet door te gaan kotsen. Nooit eens s'morgens in een flatsj gestaan of heb je geen huisdieren?
Ik ga als gereformeerd meisje niet op zaterdagochtend in de kerk zitten, ik kom er dan niet in nl.
Zou God de zondagsheiliging echt als zonde zien denk jij?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 14:05

Johan100 schreef:Ik hou van iedereen, maar ik wil alleen maar een beetje wakker schudden, Chaya.
Dan ga je de sabbat niet over zetten op de zondag en dit mag niet en dat mag niet.
Dan is de opstandingsdag een vreugdedag en doe je uit vreugde wat God wil.
We moeten sterven aan de wet (Gal. 2:29), dat is een geheimenis voor de mens die zich graag om en om wentelt onder de wet.
En ook na gestorven zijn aan de wet moeten we niet wederom het juk der dienstbaarheid op ons nemen.


En uit vreugde voor God vier je de Sjabbat! Top, dat is wat God ook wil met de Torah.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 14:07

Arco schreef:En uit vreugde voor God vier je de Sjabbat! Top, dat is wat God ook wil met de Torah.

Ik zie geen enkele reden om als niet-jood de sabbat te houden/vieren.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 14:17

Yoshi schreef:Ik zie geen enkele reden om als niet-jood de sabbat te houden/vieren.


Impliceren dat de Sjabbat alleen voor Joden is, dat is onjuist op basis van: "een sabbat voor de HEERE" (Lev. 23:3) en "Want de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat." (Mat. 12:8, Mark. 2:28 en Luk. 6:5). In deze korte reactie kan ik het niet verder uitdiepen, maar het punt is dat de Sjabbat niet alleen voor Joden is, omdat het van de HEERE is. En de Heere Jezus Christus is Heer van de Sjabbat. (het woordje "ook" in de vertaling kan op meerdere manieren vertaald worden, het Grieks is "καί", wat in de kritieke tekst juist ontbreekt)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 14:21

De sabbat is er enkel nog voor de joden. Christenen hebben de zondag als rustdag. Dat er de laatste paar honderd jaar gezwam over is binnen het protestantisme door uit Amerika overgewaaide christelijke groeperingen die de sabbat als marketinginstrument inzetten maakt op mij geen indruk. Ook niet als daar een multi-interpretabel bijbelcitaat bij wordt geplakt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 14:37

Arco schreef:En uit vreugde voor God vier je de Sjabbat! Top, dat is wat God ook wil met de Torah.

Daar komt versie 3 om de hoek kijken. Heb je Romeinen 14 (N.T.) weleens gelezen?
Daar staat: De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere.

Je weet ook vast wel dat er iets veranderd is van O.T. naar N.T.
Zoek het stukje maar eens op waar de discipelen met goedkeuring van hun Meester aren plukken op de Sabbat en ze kritiek krijgen van de farizeers.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 14:57

Yoshi schreef:De sabbat is er enkel nog voor de joden. Christenen hebben de zondag als rustdag. Dat er de laatste paar honderd jaar gezwam over is binnen het protestantisme door uit Amerika overgewaaide christelijke groeperingen die de sabbat als marketinginstrument inzetten maakt op mij geen indruk. Ook niet als daar een multi-interpretabel bijbelcitaat bij wordt geplakt.


U heeft een aardig vooringenomen mening hierover. Misschien is het wel aardig om eens te zoeken naar oude berichten van mij. Toen ik hier op het forum kwam was is fel verdediger van de zondag als rustdag voor de christenen. Echter, nu jaren later en na gedegen en eigen onderzoek ben ik tot een andere conclusie gekomen. De zondag wordt nergens in de Bijbel geleerd, de Sjabbat is nooit afgeschaft en voor de gelovigen is geen keuzemodule om zelf de rustdag te kiezen.

De Sjabbat is niet Joods of alleen voor Joden. De Sjabbat is voor de HEERE.
De Joodse wijze van vieren, dat hoef je niet te doen. De rituelen van twee kaarsen, geen elektrisch licht bedienen, enzovoorts, zijn geen Bijbelse instelling.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 15:03

Johan100 schreef:Daar komt versie 3 om de hoek kijken. Heb je Romeinen 14 (N.T.) weleens gelezen?
Daar staat: De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere.

Je weet ook vast wel dat er iets veranderd is van O.T. naar N.T.
Zoek het stukje maar eens op waar de discipelen met goedkeuring van hun Meester aren plukken op de Sabbat en ze kritiek krijgen van de farizeers.


Beste Johan,

Versie 3, dat is niet echt aardig. En ik heb weleens de hele Bijbel gelezen, daarmee dus ook Romeinen 14.
Het is zeker zo dat wij niet de ene dag boven de andere moet stellen. Alleen de Sjabbat is een instelling van God, Hij stelt de zevende dag boven de andere dagen.

Ik geloof in één Bijbel, één doorgaande lijn van Zijn Verlossingswerk vanaf Genesis 1 tot en met Openbaring 22. Daarom ben ik terughoudend om een kloof te zien tussen OT en NT, want beiden delen zijn volgens mij één.
De geschiedenis van de leerlingen die aren plukken op de Sjabbat is geen overtreding van de Sjabbat als rustdag, maar een overtreding van Farizese/Rabbijnse bijgeboden. Dat is wat er daar gebeurd.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 15:03

Chaya schreef:Schei uit, je hoeft niet van iedereen te houden hoor. :lol:

Waarom niet? We 'moeten' toch elkaar liefhebben?

Chaya schreef:Zou God de zondagsheiliging echt als zonde zien denk jij?

Dat de sabbat één op één wordt overgezet op de zondag is geen opdracht van God.
Dat er mensen zijn die zaterdagavond al hun eten koken om dat zondag niet te hoeven doen of op zondag niet in hun auto rijden is wettisch en God heeft het nergens bevolen. Je doet er m.i. God ook geen blijdschap mee en eer aan. Echt niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 15:05

Net zoals jij heb ik hier idd een vooringenomen mening over. Je bewijst slechts dat mensen zich laten manipuleren als ze maar vaak genoeg dezelfde lariekoek verteld wordt. De sabbat is idd nooit afgeschaft, de joden houden het nog steeds. Dat oneigenlijke gedweep met andere levensbeschouwingen zien we wel vaker, mensen hebben massa's bhoeda beeldjes in de tuin, proeven aan oosterse rituelen, houden de sabbat. De eigen cultuur en daarbij behorende levensbeschouwing is schijnbaar van minder belang. En dat is prima hoor, maar ga mij niet jouw gedweep met het jodendom en dus de sabbat opdringen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 15:07

Arco schreef:

Versie 3, dat is niet echt aardig.

Dat is niet onaardig bedoelt, Arco. Er zijn verschillende visies/versies, vandaar mijn opmerking.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 15:09

Arco schreef: De Sjabbat is niet Joods of alleen voor Joden. De Sjabbat is voor de HEERE.
De Joodse wijze van vieren, dat hoef je niet te doen. De rituelen van twee kaarsen, geen elektrisch licht bedienen, enzovoorts, zijn geen Bijbelse instelling.

Wat doe jij zaterdags dan, Arco? Hoe vier jij de sabbat?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 23 jul 2018 15:17

Johan100 schreef:Waarom niet? We 'moeten' toch elkaar liefhebben?

Je duidt op Romeinen 12? Maar aan het einde staat er gelukkig, indien het mogelijk is, houd vrede met elkander.
Dus ik ga echt niet knuffelen met vervelende mensen. Maar zoek er ook geen ruzie mee.
Johan100 schreef:Dat de sabbat één op één wordt overgezet op de zondag is geen opdracht van God.
Dat er mensen zijn die zaterdagavond al hun eten koken om dat zondag niet te hoeven doen of op zondag niet in hun auto rijden is wettisch en God heeft het nergens bevolen. Je doet er m.i. God ook geen blijdschap mee en eer aan. Echt niet.

Als iemand er zelf wel blijdschap aan beleeft om dit tot God's eer te doen, laat het dan alsjeblieft.
Mijn vader reed ook niet op zondag, en er is heel vaak het mes over gehaald hoor, vooral uit de eigen gelederen. Vanuit de wereld krijg je vaak meer respect. Hij deed dat niet uit een soort vroomheid of om God te behagen.
En met hem waren er vele anderen, die naar onze kerk kwamen lopen, soms meer dan een uur! Ze hadden dat ervoor over.
Ik lees hier berichten van mensen die zich nergens iets van aantrekken, ook wel christen kunnen zijn op het voetbalveld op zondagmiddag, of in de natuur, want dan komt weer die uit zijn verband getrokken redenatie. Die ongetwijfeld weer zal komen.
Je kunt er op wachten wie hier weer bovenop zal springen.

Als mensen menen de sabbat te moeten houden, respect! De zaterdag is in de stad tegenwoordig net zo druk als de zondag, dus qua rust maakt het niet veel meer uit.
Zoals het er nu uitziet zijn inderdaad alle dagen hetzelfde, met dien verstande dat op zondag de kerkklok nog luidt hier en daar. Soms ook nog tot ergernis!
Ik sprak iemand die in een huisje aan de voet van een grote kerk ging wonen en daarna ging klagen over het gebeier op zondagochtend.
Daar moet je bij mij dus niet mee aankomen. Ik ga ook niet klagen over de vliegtuigen als ik een huis in Schiebroek of Hillegersberg koop.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten