Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2017 10:42

Quasi2 schreef:Heb je zelf in de gaten dat het juist heel vreemd zou zijn als een atheïst het niet-bestaan van God zou inroepen als reden? Het is juist heel logisch dat een christen, die wil leven naar Gods wil, ook God inroept als reden. Het ging er hierom dat beide kampen fouten maken, en ook gewoon grote fouten maken.


Maar dat vlakt het levensgrote verschil wat ik aangaf niet uit. Ik heb mensen letterlijk horen zeggen dat als het aan hen zou liggen homoseksuelen best relaties met elkaar zouden mogen hebben, maar ja, het mag nu eenmaal niet van God.... Een soortgelijke redenatie zal een atheïst niet gauw gebruiken.

Typerend is dat daar dus maar bar weinig animo voor is. En ik denk dat ik nu heel flauw ga worden: ik wil als dierenhater aan de slag in de Tweede Kamer voor de Partij van de Dieren.


Wat een bijzondere vergelijking. De partij voor de dieren maakt zich hard VOOR dieren en dierenrechten waar de SGP zich hard maakt TEGEN gelijke rechten voor vrouwen, homoseksuelen, mensen die voor euthenasie willen kiezen, anders- of niet-gelovigen, etc.

Eigenlijk is je vergelijking bijzonder veelzeggend. Als ik dieren haat, ga ik niet voor de Partij voor de Dieren werken / Als ik vrouw ben, ga ik dus niet voor de SGP werken.... :roll:


En ten tweede omzeil je mijn punt wel heel handig. Jij zegt dat we aan secularisatie en wetenschap erg veel te danken hebben. Ik laat zien dat juist bepaalde ontwikkelingen terug te voeren zijn op het christendom. Het ligt er maar net aan wanneer je begint.


Ja, hehe, niet zo heel gek natuurlijk wanneer een religie een complete cultuur 1,5 millenium volledig domineert. Ik zou toch echt eerder zeggen dat we een hoop hebben bereikt ondanks het christendom dan dankzij.


Typisch. Je argument keert namelijk als een boomerang op je eigen hoofd terug, heb je dat in de gaten? We leven nu in een democratie waarin iedereen evenveel ruimte heeft. Er is geen minderheid die jouw vrijheid inperkt. En je gaat de vrijheid van die minderheid dus inperken? Dat betekent dat je niet meer de ruimte aan iedereen geeft om zijn of haar mening te uiten. En dat is politiek die gebaseerd is op irreële angst.


Recent een stukje gelezen van een of andere refo die het ontzettend erg vond dat naast bijzonder onderwijs ook seculier onderwijs door de staat wordt gesubsidieerd. Als het aan die gast zou liggen, zou dus echt alleen refo-onderwijs door de staat gesteund worden, want immers "wij weten wat het beste is voor anderen." Zo irreëel is mijn 'angst' dus niet. Als je dat soort lui een vinger geeft, nemen ze je hele arm tot aan de oksel. Er is inderdaad geen minderheid die mijn vrijheid inperkt, en dat wil ik graag zo houden. Mensen mogen van mij best hun mening uiten, dat zal me in veel gevallen namelijk aan mijn r$%t roesten wat mensen vinden. Pas als ze in staat zijn wetgeving te beïnvloeden, dan krijgen ze tegengas.

Hmm... dat argument van 'God in bescherming nemen' vind ik wat vergezocht. God kan zichzelf prima beschermen.


Dat zou je denken, inderdaad. Maar ondertussen zijn er christenen continu bezig om er maar voor te zorgen dat God niet verdrietig is vanwege mijn 'zonden'.

Weet je waar ik enigszins moeite mee heb? Dat je individuele gevallen plakt op een hele kerk. Er zijn namelijk ook gewoon heel wat voorbeelden bekend waarbij dat wel goed verlopen is. Die beloftes in het hiernamaals zijn voor jou lastig omdat je er niet in gelooft, maar zijn voor een gelovige gewoon reëel. Kijk, ik kan jou proberen te begrijpen, maar het is ook zaak dat er van de andere kant begrip is. (waarbij ik niet zeg dat dat bij jou niet zo is!!)


Er zijn inderdaad ook gevallen waar het wel goed gaat, gelukkig wel. Maar daar krijg je echt geen koekje voor hoor. "Kijk ons eens humaan zijn en de ander niet onnodig leed aanrichten!" Nou, bravo! Verder zijn er natuurlijk gewoon wel kerken of zelfs hele stromingen waar het op instituutsniveau verkeerd gaat in mijn ogen.

Nou... voorlopig weten we nog heel erg veel niet. Dus ik ben benieuwd, maar dat ben ik al veel langer, waarop je vertrouwen gebaseerd is dat in principe alles wetenschappelijk verklaarbaar is.


Omdat ik niet in magie geloof.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 23 mei 2017 12:53

Mortlach schreef:Maar dat vlakt het levensgrote verschil wat ik aangaf niet uit. Ik heb mensen letterlijk horen zeggen dat als het aan hen zou liggen homoseksuelen best relaties met elkaar zouden mogen hebben, maar ja, het mag nu eenmaal niet van God.... Een soortgelijke redenatie zal een atheïst niet gauw gebruiken.


Weet je waar ik wel een beetje moeite mee heb? In het selectief winkelen dat je continue doet. En ja, ook atheïsten gebruiken onnozele redenaties als: Ik heb God niet gezien, dus hij bestaat niet.


Mortlach schreef:Wat een bijzondere vergelijking. De partij voor de dieren maakt zich hard VOOR dieren en dierenrechten waar de SGP zich hard maakt TEGEN gelijke rechten voor vrouwen, homoseksuelen, mensen die voor euthenasie willen kiezen, anders- of niet-gelovigen, etc.


Ach ja... het ligt er maar net aan hoe je het brengt. De partij voor de dieren werkt TEGEN de boeren in. Bovendien is het maar zeer de vraag in hoeverre de dieren er zelf over denken. Jouw interpretatie leg je op de interpretatie van mensen in een partij over dieren. Dan doet de SGP het nog altijd een stuk beter. Sorry voor de flauwe argumentatie, maar het lijkt wel ergens verdacht veel op.

Mortlach schreef:Eigenlijk is je vergelijking bijzonder veelzeggend. Als ik dieren haat, ga ik niet voor de Partij voor de Dieren werken / Als ik vrouw ben, ga ik dus niet voor de SGP werken.... :roll:


Nee, want je haalt hem uit de context. Maar ik wil er wel op ingaan: jij suggereert alsof vrouwen er geen vrede mee hebben dat ze niet op de kieslijst mogen. Dat zijn er bar weinig blijkt uit onderzoek. Dus ik snap niet zo goed waar moeilijk over gedaan wordt.


Mortlach schreef:Ja, hehe, niet zo heel gek natuurlijk wanneer een religie een complete cultuur 1,5 millenium volledig domineert. Ik zou toch echt eerder zeggen dat we een hoop hebben bereikt ondanks het christendom dan dankzij.


Ik ben toch wel benieuwd hoe je dat gaat verdedigen...

Mortlach schreef:Recent een stukje gelezen van een of andere refo die het ontzettend erg vond dat naast bijzonder onderwijs ook seculier onderwijs door de staat wordt gesubsidieerd. Als het aan die gast zou liggen, zou dus echt alleen refo-onderwijs door de staat gesteund worden, want immers "wij weten wat het beste is voor anderen." Zo irreëel is mijn 'angst' dus niet. Als je dat soort lui een vinger geeft, nemen ze je hele arm tot aan de oksel. Er is inderdaad geen minderheid die mijn vrijheid inperkt, en dat wil ik graag zo houden. Mensen mogen van mij best hun mening uiten, dat zal me in veel gevallen namelijk aan mijn r$%t roesten wat mensen vinden. Pas als ze in staat zijn wetgeving te beïnvloeden, dan krijgen ze tegengas.


Refo-onderwijs is er nu ook. Wat is er mis mee?

Mortlach schreef:Dat zou je denken, inderdaad. Maar ondertussen zijn er christenen continu bezig om er maar voor te zorgen dat God niet verdrietig is vanwege mijn 'zonden'.


Daar kan ik me zonder meer iets bij voorstellen. Als je van iemand houdt dan vind je het vervelend dat een ander die persoon pijn doet. En volgens mij kan daar best met die ander over gecommuniceerd worden.

Mortlach schreef:Er zijn inderdaad ook gevallen waar het wel goed gaat, gelukkig wel. Maar daar krijg je echt geen koekje voor hoor. "Kijk ons eens humaan zijn en de ander niet onnodig leed aanrichten!" Nou, bravo! Verder zijn er natuurlijk gewoon wel kerken of zelfs hele stromingen waar het op instituutsniveau verkeerd gaat in mijn ogen.


Waarbij ik me serieus afvraag in hoeverre jij precies weet wat er gebeurd is en wat er aan gedaan is. De inhoud van een zaak komt vaak niet naar buiten, wel de sentimenten. Even heel concreet: ik ken een meisje van 15 jaar oud die nu al prima voer zou zijn voor een antikerkelijk programma. Vraag naar haar mening en je krijgt de hele bak vol gescholden over de kerk. Terwijl de kerk er totaal niks mee te maken heeft, maar wel de mensen in haar omgeving.

Mortlach schreef:Omdat ik niet in magie geloof.


Ik ook niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 25 mei 2017 08:37

Quasi2 schreef:Nee, want je haalt hem uit de context. Maar ik wil er wel op ingaan: jij suggereert alsof vrouwen er geen vrede mee hebben dat ze niet op de kieslijst mogen. Dat zijn er bar weinig blijkt uit onderzoek. Dus ik snap niet zo goed waar moeilijk over gedaan wordt.


Ja, hèhè, vrouwen die SGP stemmen (of wiens man namens hen SGP stemmen) zullen het er vast mee eens zijn, alhoewel het de vraag is in hoeverre het Stockholmsyndroom van toepassing is. Ik denk dat als je het wat breder trekt en het niet alleen SGP-vrouwen vraagt, je toch echt een wat ander antwoord zult krijgen.


Ik ben toch wel benieuwd hoe je dat gaat verdedigen...


Ben je bekend met Copernicus?

Refo-onderwijs is er nu ook. Wat is er mis mee?


Niks. Waar het om ging is dat deze snuiter bezwaar maakte tegen het subsidiëren van elke andere vorm van onderwijs. Volgens hem zou alleen refo-onderwijs mogen bestaan. En met zo'n mening kan die vent van mij dus lekker ophoepelen.


Daar kan ik me zonder meer iets bij voorstellen. Als je van iemand houdt dan vind je het vervelend dat een ander die persoon pijn doet. En volgens mij kan daar best met die ander over gecommuniceerd worden.


Oké, dan mag jij voortaan X niet meer omdat dat mijn onzichtbare eenhoornvriendje pijn doet. En ga ik voor wetgeving zorgen die X verbiedt.

Waarbij ik me serieus afvraag in hoeverre jij precies weet wat er gebeurd is en wat er aan gedaan is. De inhoud van een zaak komt vaak niet naar buiten, wel de sentimenten. Even heel concreet: ik ken een meisje van 15 jaar oud die nu al prima voer zou zijn voor een antikerkelijk programma. Vraag naar haar mening en je krijgt de hele bak vol gescholden over de kerk. Terwijl de kerk er totaal niks mee te maken heeft, maar wel de mensen in haar omgeving.


Ik weet natuurlijk niet precies waar jij het over hebt, maar de vraag is in hoeverre je het instituut en de mensen binnen dat instituut kunt loskoppelen. Zeker als op het hoogste niveau beleid wordt opgelegd zoals bij die seksschandalen.

Ik ook niet.


Dus natuurlijke gevolgen hebben altijd natuurlijke oorzaken?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 26 mei 2017 09:48

Mortlach schreef:Ja, hèhè, vrouwen die SGP stemmen (of wiens man namens hen SGP stemmen) zullen het er vast mee eens zijn, alhoewel het de vraag is in hoeverre het Stockholmsyndroom van toepassing is. Ik denk dat als je het wat breder trekt en het niet alleen SGP-vrouwen vraagt, je toch echt een wat ander antwoord zult krijgen.


Volgens mij had ik het in één van de vorige postings over inhaken op sentimenten. Weet je dat ik het echt schrijnend vind dat je op basis van jouw eigen gevoel gewoon mensen in een bepaald daglicht zet? En even wat het Stockholmsyndroom betreft: als je die toch echt zo nodig van stal moet halen om je punt kracht bij te zetten, dan lijkt het me beter om dat gelijk voor alle mensen te doen. Want ik hoef weinig lenigheid van geest te hebben om dit door te trekken naar iedereen.
Wat me ook opvalt is dat jij voor mensen gaat invullen hoe ze zich voelen. En je kopieert het gevoel van een paar mensen op de hele groep. Daarop baseer je vervolgens allerlei argumenten en conclusies. Ik vind dat erg kort door de bocht, maar goed, dat is mijn mening.
En wat je laatste punt betreft: je meent het... Echt? Vandaar dat we dus ook zoveel verschillende meningen hebben. En vrouwen die het niet willen, die hoeven dus ook geen SGP te stemmen. Dat kan allemaal in Nederland.

Mortlach schreef:Ben je bekend met Copernicus?


](*,)

Mortlach schreef:Niks. Waar het om ging is dat deze snuiter bezwaar maakte tegen het subsidiëren van elke andere vorm van onderwijs. Volgens hem zou alleen refo-onderwijs mogen bestaan. En met zo'n mening kan die vent van mij dus lekker ophoepelen.


Dat vind ik vreemd. Want wat mij betreft mag dan iedereen ophoepelen die de term neutraal onderwijs in zijn mond neemt. Dat bestaat niet.

Mortlach schreef:Oké, dan mag jij voortaan X niet meer omdat dat mijn onzichtbare eenhoornvriendje pijn doet. En ga ik voor wetgeving zorgen die X verbiedt.


Apart dat je het nog niet gedaan hebt. Apart ook dat je die wetgeving nu nog moet gaan bedenken. Dat hoeft een christen niet, die wetgeving is door God gegeven. Ik hoop dat je snapt dat wat jij nu stelt het punt helemaal niet is.

Mortlach schreef:Ik weet natuurlijk niet precies waar jij het over hebt, maar de vraag is in hoeverre je het instituut en de mensen binnen dat instituut kunt loskoppelen. Zeker als op het hoogste niveau beleid wordt opgelegd zoals bij die seksschandalen.


Die kun je voor een groot deel gewoon loskoppelen. Zonden van een christen liggen voor diens verantwoordelijkheid. Verder is het continue zeuren over het feit dat christenen foute dingen doen op zichzelf al behoorlijk vreemd. Het christelijk geloof zegt namelijk dat mensen zondigen en genade nodig hebben. Het christelijk geloof zegt ook dat dat zondigen doorgaat, totdat een mens uit genade naar de hemel gaat. Het wil niet zeggen dat het zondigen góed is, maar om het christelijk geloof aan te vallen en te zeggen: zie je wel, jullie zeggen dat je niet mag zondigen en je doet het toch, is een karikatuur van het christelijk geloof maken en die aanvallen.

Mortlach schreef:Dus natuurlijke gevolgen hebben altijd natuurlijke oorzaken?


Nee.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2017 10:14

Quasi2 schreef:Wat me ook opvalt is dat jij voor mensen gaat invullen hoe ze zich voelen. En je kopieert het gevoel van een paar mensen op de hele groep. Daarop baseer je vervolgens allerlei argumenten en conclusies. Ik vind dat erg kort door de bocht, maar goed, dat is mijn mening.


Een paar mensen? Hoe weet jij met hoeveel mensen ik spreek? Je zult toch moeilijk kunnen ontkennen dat het vrouwenstandpunt van de SGP buiten de SGP niet bepaald populair is. Dat lijkt me echt geen uitspraak die veel discussie verdient.


En wat je laatste punt betreft: je meent het... Echt? Vandaar dat we dus ook zoveel verschillende meningen hebben. En vrouwen die het niet willen, die hoeven dus ook geen SGP te stemmen. Dat kan allemaal in Nederland.


Gelukkig maar. Ik vrees echter met grote vrese hoe Nederland eruit zou zien wanneer die lui echt een keer aan de macht zouden komen...

Dat vind ik vreemd. Want wat mij betreft mag dan iedereen ophoepelen die de term neutraal onderwijs in zijn mond neemt. Dat bestaat niet.


Prima. Noem het seculier onderwijs, want dat is het. Ik ben de laatste die zegt dat bijzonder onderwijs moet worden opgeheven, want ik gun andere groepen hun vrijheid. Die SGP-knakker blijkbaar niet. Dat is het verschil. Mijn mening is "Je doet maar zolang ik er maar geen last van heb"; zijn mening is "iedereen moet zijn zoals ik"


Apart dat je het nog niet gedaan hebt. Apart ook dat je die wetgeving nu nog moet gaan bedenken. Dat hoeft een christen niet, die wetgeving is door God gegeven. Ik hoop dat je snapt dat wat jij nu stelt het punt helemaal niet is.


Volgens mij is de Nederlandse wet opgesteld door de regeringen. En nee, ik heb totaal geen behoefte anderen in hun vrijheden in te perken, binnen redelijke grenzen uiteraard.


Die kun je voor een groot deel gewoon loskoppelen. Zonden van een christen liggen voor diens verantwoordelijkheid. Verder is het continue zeuren over het feit dat christenen foute dingen doen op zichzelf al behoorlijk vreemd. Het christelijk geloof zegt namelijk dat mensen zondigen en genade nodig hebben. Het christelijk geloof zegt ook dat dat zondigen doorgaat, totdat een mens uit genade naar de hemel gaat. Het wil niet zeggen dat het zondigen góed is, maar om het christelijk geloof aan te vallen en te zeggen: zie je wel, jullie zeggen dat je niet mag zondigen en je doet het toch, is een karikatuur van het christelijk geloof maken en die aanvallen.


Het gaat me vooral om die lui die menen anderen tegen zichzelf in bescherming te moeten nemen, bijvoorbeeld door het homohuwelijk weer te verbieden, want zij weten immers wat beter is voor die arme kneutertjes die in zonde en overspel met vrouwelijke bijligging liggen. Ga toch weg met je neerbuigende toontje!


Nee.


Dus geloof je in magie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2017 10:15

dubbel
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 27 mei 2017 15:08

Mortlach schreef:Een paar mensen? Hoe weet jij met hoeveel mensen ik spreek? Je zult toch moeilijk kunnen ontkennen dat het vrouwenstandpunt van de SGP buiten de SGP niet bepaald populair is. Dat lijkt me echt geen uitspraak die veel discussie verdient.


Misschien heel veel. Misschien heel erg veel. Maar te weinig om je Stockholmsyndroom-idee ook maar enigszins te kunnen staven.
Maar wat boeit het dat het buiten de SGP niet populair is? Er is ook bar weinig kennis over buiten de SGP. Dat valt me steeds meer op.

Mortlach schreef:Gelukkig maar. Ik vrees echter met grote vrese hoe Nederland eruit zou zien wanneer die lui echt een keer aan de macht zouden komen...


Op dit moment vrees ik meer dan als zulke lui aan de macht komen...

Mortlach schreef:Prima. Noem het seculier onderwijs, want dat is het. Ik ben de laatste die zegt dat bijzonder onderwijs moet worden opgeheven, want ik gun andere groepen hun vrijheid. Die SGP-knakker blijkbaar niet. Dat is het verschil. Mijn mening is "Je doet maar zolang ik er maar geen last van heb"; zijn mening is "iedereen moet zijn zoals ik"


Prima dat jij die mening hebt. Als je maar doorhebt dat daar minstens zoveel haken en ogen aanzitten als aan de mening van die man.

Mortlach schreef:Volgens mij is de Nederlandse wet opgesteld door de regeringen. En nee, ik heb totaal geen behoefte anderen in hun vrijheden in te perken, binnen redelijke grenzen uiteraard.


Ik heb het over Gods' wet. Dat weet ik, maar daar ging het ook niet om.

Mortlach schreef:Het gaat me vooral om die lui die menen anderen tegen zichzelf in bescherming te moeten nemen, bijvoorbeeld door het homohuwelijk weer te verbieden, want zij weten immers wat beter is voor die arme kneutertjes die in zonde en overspel met vrouwelijke bijligging liggen. Ga toch weg met je neerbuigende toontje!


Jij luistert dus naar het toontje en vervolgen worden andere mensen die hetzelfde standpunt hebben in dezelfde bak gegooid. En bedankt.

Mortlach schreef:Dus geloof je in magie.


Bovennatuurlijk is niet hetzelfde als magie volgens mij.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2017 15:50

Quasi2 schreef:Maar wat boeit het dat het buiten de SGP niet populair is? Er is ook bar weinig kennis over buiten de SGP. Dat valt me steeds meer op.


Niks, zolang de SGP bij een zeteltje of 2 blijft. Het is altijd alleen nogal frapant dat sommige christenen nog steeds denken dat ze de dienst kunnen uitmaken als ware het nog steeds de 14de eeuw. (en de ideeën komen daarmee ook overeen).

En kennis van de SGP? Nee, als je al direct ziet dat je niks met de kern kunt, waarom zou je er dan verder kennis van nemen?


Op dit moment vrees ik meer dan als zulke lui aan de macht komen...


Ja, gelukkig is een SGP met een meerderheid waarmee ze de grondwet zouden kunnen aanpassen behoorlijk onwaarschijnlijk.


Prima dat jij die mening hebt. Als je maar doorhebt dat daar minstens zoveel haken en ogen aanzitten als aan de mening van die man.


Nee, echt niet 'minstens zo veel'. Mijn houding is echt een heel stuk minder problematisch.


Ik heb het over Gods' wet. Dat weet ik, maar daar ging het ook niet om.


Okee, en nu wil een grote bank fuseren. In welk bijbelboek kijken we dan of dat mag? Of de NATO wil uitbreiden/inkrimpen, welke psalm gebruiken we dan?


Jij luistert dus naar het toontje en vervolgen worden andere mensen die hetzelfde standpunt hebben in dezelfde bak gegooid. En bedankt.


Iets met schoenen die passen...


Bovennatuurlijk is niet hetzelfde als magie volgens mij.


Jawel, dat is in mijn ogen exact hetzelfde.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 27 mei 2017 20:56

Mortlach schreef:Niks, zolang de SGP bij een zeteltje of 2 blijft. Het is altijd alleen nogal frapant dat sommige christenen nog steeds denken dat ze de dienst kunnen uitmaken als ware het nog steeds de 14de eeuw. (en de ideeën komen daarmee ook overeen).


Waarom zou je niet aan mogen geven hoe het volgens jou beter kan? Dat doe jij toch ook? En waarom zou jouw mening superieur zijn?

Mortlach schreef:En kennis van de SGP? Nee, als je al direct ziet dat je niks met de kern kunt, waarom zou je er dan verder kennis van nemen?


Nou je doet anders net alsof je over het vrouwenstandpunt van de SGP heel veel weet. Maar ik krijg het idee dat je bar weinig weet van hoe een SGP-er daarover denkt. Begint een beetje te lijken op in het wilde weg wat roepen...


Mortlach schreef:Ja, gelukkig is een SGP met een meerderheid waarmee ze de grondwet zouden kunnen aanpassen behoorlijk onwaarschijnlijk.


Helaas wel.


Mortlach schreef:Nee, echt niet 'minstens zo veel'. Mijn houding is echt een heel stuk minder problematisch.


Onzin. Hoezo zou dat? Alleen omdat jij denkt en gelooft dat het beter is als iedereen gewoon mag denken zoals hij of zij wil. Prima dat je dat denkt, maar dat levert net zo goed problemen op.


Mortlach schreef:Okee, en nu wil een grote bank fuseren. In welk bijbelboek kijken we dan of dat mag? Of de NATO wil uitbreiden/inkrimpen, welke psalm gebruiken we dan?


Het ging om morele problemen. Je verlegt het handig, maar helaas, daar trap ik niet in.


Mortlach schreef:Iets met schoenen die passen...


Ik zou niet weten waar ik dat doe. En ten tweede lijkt het me dan logisch dat je niet hetzelfde terug doet.


Mortlach schreef:Jawel, dat is in mijn ogen exact hetzelfde.


Oké best. Het is het alleen niet.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 29 mei 2017 16:50

Quasi2 schreef:Misschien heel veel. Misschien heel erg veel. Maar te weinig om je Stockholmsyndroom-idee ook maar enigszins te kunnen staven.
Maar wat boeit het dat het buiten de SGP niet populair is? Er is ook bar weinig kennis over buiten de SGP. Dat valt me steeds meer op.
Quasi2 schreef:Nou je doet anders net alsof je over het vrouwenstandpunt van de SGP heel veel weet. Maar ik krijg het idee dat je bar weinig weet van hoe een SGP-er daarover denkt. Begint een beetje te lijken op in het wilde weg wat roepen...
Nou het toch off topic gaat wil ik wel even opmerken dat SGP-vrouwen zich heus niet per difinitie lekker zullen voelen bij het vrouwenstandpunt van de SGP, ook al stemmen ze erop.
Wie gelooft dat, volgens God, vrouwen ondergeschikt zijn aan de man heeft gewoon geen alternatief. Ze zullen dus wel braaf op de "goede" partij stemmen, maar er valt weinig te kiezen uit 1 optie, :o
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 29 mei 2017 17:52

Quasi2 schreef:Waarom zou je niet aan mogen geven hoe het volgens jou beter kan? Dat doe jij toch ook? En waarom zou jouw mening superieur zijn?


Omdat nog nooit iemand mij heeft kunnen uitleggen waarom méér vrijheid en méér gelijkheid iets slechts is zonder zich te beroepen op religie.

Nou je doet anders net alsof je over het vrouwenstandpunt van de SGP heel veel weet. Maar ik krijg het idee dat je bar weinig weet van hoe een SGP-er daarover denkt. Begint een beetje te lijken op in het wilde weg wat roepen...


Het enige wat ik er van hoef te weten, is dat vrouwen geen bestuursfunctie mogen invullen en dat men dat verdedigd op basis van onder andere de Bijbel. De rest boeit me om eerlijk te zijn bijzonder weinig.


Onzin. Hoezo zou dat? Alleen omdat jij denkt en gelooft dat het beter is als iedereen gewoon mag denken zoals hij of zij wil. Prima dat je dat denkt, maar dat levert net zo goed problemen op.


Maar in ieder geval niet het probleem dat je ineens gedachtepolitie nodig hebt, en dat weegt zwaar in mijn ogen.

Het ging om morele problemen. Je verlegt het handig, maar helaas, daar trap ik niet in.


O, dus als het om morele problemen gaat, luister je naar God en voor alle andere problemen niet? Beetje van jezelf en een beetje van Maggi? Wat nu als die problemen overlappen?



Oké best. Het is het alleen niet.


Dan mag je mij eens uitleggen wat het verschil precies is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 29 mei 2017 19:10

naamloos schreef:Nou het toch off topic gaat wil ik wel even opmerken dat SGP-vrouwen zich heus niet per definitie lekker zullen voelen bij het vrouwenstandpunt van de SGP, ook al stemmen ze erop.
Wie gelooft dat, volgens God, vrouwen ondergeschikt zijn aan de man heeft gewoon geen alternatief. Ze zullen dus wel braaf op de "goede" partij stemmen, maar er valt weinig te kiezen uit 1 optie, :o


Nee dat is meestal dat als je ergens in gelooft je niet voor het alternatief gaat. Ten eerste hoef je niet te geloven dat vrouwen ondergeschikt zijn aan de man en ten tweede hoef je dus niet braaf de partij te stemmen.

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 29 mei 2017 19:19

Mortlach schreef:Omdat nog nooit iemand mij heeft kunnen uitleggen waarom méér vrijheid en méér gelijkheid iets slechts is zonder zich te beroepen op religie.


Daar heb je helemaal geen religie voor nodig. Denk alleen al aan keuzestress:

Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat iemand overspoeld wordt met informatie die overwogen moet worden om een 'goede' keuze te kunnen maken (Schwartz, 2004).

Het eerste nadeel van meer vrijheid.

Mortlach schreef:Het enige wat ik er van hoef te weten, is dat vrouwen geen bestuursfunctie mogen invullen en dat men dat verdedigd op basis van onder andere de Bijbel. De rest boeit me om eerlijk te zijn bijzonder weinig.


Dat is je goed recht. Alleen dan blijft mijn punt gewoon overeind. Dat ik je wel wat hard vindt roepen over iets waar je weinig van weet.


Mortlach schreef:Maar in ieder geval niet het probleem dat je ineens gedachtepolitie nodig hebt, en dat weegt zwaar in mijn ogen.


En ook hier sla je weer enigszins door. Je hebt niet ineens gedachtepolitie nodig als je het er niet mee eens bent. Dat roept die man toch ook nergens?

Mortlach schreef:O, dus als het om morele problemen gaat, luister je naar God en voor alle andere problemen niet? Beetje van jezelf en een beetje van Maggi? Wat nu als die problemen overlappen?


Ik zal het je anders zeggen: Iedere dag vraag ik om Gods zegen, over alles. Ten tweede probeer ik al mijn handelen zo te doen dat het niet strijdig is met Gods wetten. Daarbinnen heb ik alle vrijheid om mijn verstand te gebruiken.

Mortlach schreef:Dan mag je mij eens uitleggen wat het verschil precies is.


bovennatuurlijk. behorende tot een orde van dingen, die buiten het bereik van de menselijke zintuigen ligt, hetzij in de zin van goddelijk, of in verband met spokerij en toverij. (www.encyclo.nl/begrip/bovennatuurlijk, 2017)

magie. het aanwenden van rituelen met het oog op extern doel, zonder dat er een technische of wetenschappelijke verklaring voor (het effect) is. (http://www.encyclo.nl/begrip/magie, 2017 en http://www.encyclo.nl/lokaal/10645, 2017)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 29 mei 2017 21:47

Quasi2 schreef:Nee dat is meestal dat als je ergens in gelooft je niet voor het alternatief gaat. Ten eerste hoef je niet te geloven dat vrouwen ondergeschikt zijn aan de man en ten tweede hoef je dus niet braaf de partij te stemmen.
Duh-hu, daar gaat het juist om. Binnen de SGP is er geen alternatief. Maar doe dan niet net alsof SGP-vrouwen het leuk vinden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 29 mei 2017 22:43

naamloos schreef:Duh-hu, daar gaat het juist om. Binnen de SGP is er geen alternatief. Maar doe dan niet net alsof SGP-vrouwen het leuk vinden.


Wat een onzin! Het is geen strafkamp ofzo. En ja, er zijn meer dan genoeg SGP-vrouwen die het gewoon leuk vinden. Die er bewust voor kiezen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten

cron