Dat staat zo in Gen. 1:26b. Bovendien kennen we de mens als beeld van God uit de literatuur van o.a. Egypte, maar daar heeft het betrekking op de koning. In Israël is ieder mens koning.Arco schreef:Kan je onderbouwen dat het evenbeeld en gelijkenis van de mens aan God te maken heeft met de functie van de mens? Bij voorkeur met controleerbare feiten en/of teksten.
Dat beweer ik niet. Jij lijkt echter niet goed te kunnen kiezen tussen "het staat er letterlijk zo dus is het waar" en "verschillen tussen teksten betekent niet dat er alléén maar tegenspraak is".De tekstuele verschillen tussen Koningen en Kronieken tornen niet aan het bestaan van koning David, de tekstuele verschillen tussen de evangeliën tornen niet aan het lijdenswerk van Christus.
En dus zijn de verschillen tussen Genesis 1 (t/m 2:3) en Genesis 2 (vanaf vers 4), eventueel met psalm 104, geen feitelijke tegenspraak op de zes dagen van de Schepping.
'Dus'? Volgens mij staat er in Genesis 2 écht iets anders over de volgorde. En het is ook opvallend dat er buiten Genesis 1 en Exodus 20 nergens over de zes dagen gesproken wordt.
Het is geen uitgangspunt, maar een conclusie van vrijwel alle oudtestamentici aan topuniversiteiten op deze planeet.Het uitgangspunt dat er meerdere schrijvers zijn geweest voor Genesis 1 en 2 steun ik niet. Mijn uitgangspunt is dat de beide hoofdstukken parallel aan elkaar zijn.
Geen idee waar je het over hebt. Weinreb is niet echt een autoriteit hè.Maar ook bijvoorbeeld dat hetzelfde patroon van 1-4 in beide hoofdstukken, waar Weinreb in zijn boek op ingaat.
Ondersteund door het harmonium?En ik hoorde laatst een overdenking dat Genesis 1 opgeschreven is vanuit God en Genesis 2 naar de beleving van Adam.
Natuurlijk zijn ze dat wel. Bij elke andere tekst zou je dat concluderen, behalve hier... omdat het om de Bijbel gaat. Dat is meten met twee maten.Maar al die verklaringen, die wat mij betreft naast elkaar kunnen bestaan, wijzen ze wel één ding af: Genesis 1 en 2 zijn niet chronologisch opvolgend van elkaar geschreven.
Wel eens van beeldspraak gehoord? En het is ook mogelijk dat Genesis 1 helemaal niet bedoelt te zeggen dat de schepping in zes dagen is gebeurd.Ik geloof in een Levende God. Hij zal toch wel corrigeren als de Schepping toch niet in zes dagen was? Waarom laat Hij in Zijn Woord staan dat de Schepping in zes dagen is gebeurd, als dat niet de werkelijkheid is? Waarom laat Hij zich menselijk benaderen door Hem een mond toe te dichten? En een hand?
Ja de schrijvers van de Hebreeuwse Bijbel waren over het algemeen hooggeschoolde literatoren.
Dat is allemaal mogelijk hoor in goede literatuur. Bovendien komen in de Hebreeuwse Bijbel ook allerlei onregelmatigheden, vergissingen, enzovoort voor.Nou, ik heb zeer geleerden mensen gesproken hierover. Die stellen dat de aanwezigheid van enkele woordverbanden en paronomasiën zeker aan menselijk vernuft toegeschreven kunnen worden. Maar de hoeveelheid, in combinaties met vele andere patronen, dat is toch niet zondermeer aan mensen toe te schrijven. Er zijn testen gedaan met grote literaire werken, zoals van Shakespeare, waaruit bleek dat die niet in verhouding staat tot de Bijbel. De Bijbel bevat zoveel van allerlei soorten patronen, waardoor nog steeds nieuwe zaken gevonden worden.
Nou dat is allemaal al uitgezocht hoor. En de conclusie is: Paulus was redelijk goed op de hoogte van de filosofie van zijn tijd, en hij gebruikt deze ook in zijn brieven.Ik betwijfel of Paulus eerst Griekse filosofie heeft gehad, maar hij heeft geleerd bij Ghamliël (Gamaliël).
Uiteraard. Dat kun je in elke goede commentaar lezen.En Lucas was als arts zeker doorgestudeerd aan een Griekse school, echter heeft hij daardoor ook de Griekse filosofie geïntroduceerd in zijn beschrijving van het Evangelie?
Ja, maar er zijn honderden boeken geschreven die aantonen dat de Septuaginta allerlei invloeden van het Griekse denken vertoont.En de Septuagint wordt zeker gebruikt, maar niet bij alle citaten uit het Oude Testament. Daarbij kan nog gekeken worden of de Septuagint niet vertaald is uit een iets andere Hebreeuwse brontekst, dan wat we vandaag beschikbaar hebben.