Johan37 schreef: Maar een ziel bestaat feitelijk niet, dat is een onderdeel van je geloof.
Deze uitspraak is een onderdeel van jouw geloof. Het is namelijk ook niet bewezen dat een ziel feitelijk niet bestaat.
Elk hersendeel heeft zijn eigen functie. Het ene deel is verantwoordelijk voor de emotionele beleving en het gevoel van geluk; het andere deel heeft te maken met zintuiglijke waarneming en weer een ander met logisch denken en weer een ander met bewegen. Als een drug een bepaalde neurotransmitter beïnvloedt en de betreffende neurotransmitter komt vaak in een bepaald hersengedeelte voor, dan zal de functie die dat hersendeel heeft direct beïnvloed worden door de betreffende drug. Door overmatige drugs inname kunnen er heftig dingen gebeuren, er zijn mensen die denken dat ze kunnen vliegen en springen uit een Hotelraam naar beneden, extreme angst kom ook voor. Als je gelovig bent opgevoed en je doet dingen, die volgens je geloof zondig zijn, is het heel logisch dat deze emoties eruit komen en dat kan behoorlijk heftig zijn, een ongelovige mens die zijn hele leven nooit met het geloof is bezig geweest zal deze emoties niet hebben.
Mensen met epilepsie hebben ook vaak visioenen. Bij hoge koorts krijgen mensen ook vaak nachtmerries die heel realistische kunnen zijn, dit heb ik zelf ook ervaren het is trouwens ook een van de weinige dromen die ik heb onthouden.
Makkelijke redenering. Je gooit alle visioenen en openbaringen op 1 hoop en doet net alsof we ze allemaal neurologisch kunnen verklaren. Onzin, ik heb heel wat uurtjes bijna dood ervaringen bestudeerd en het is totaal niet zo dat deze altijd of heel vaak logisch voortvloeien uit de religieuze opvoeding van de betreffende personen. Ook hardcore atheïsten hebben religieuze bijna dood ervaringen. En hoewel genoeg mensen idd nachtmerries of hallucinaties krijgen die heel echt voor ze aanvoelen kunnen ze vaak achteraf nog steeds prima het onderscheid maken tussen realiteit en de hallucinaties. Bij bijvoorbeeld sommige bijna dood ervaringen zien we nu juist het omgekeerde: mensen beweren juist dat de wereld waarin ze zich begaven
echter aanvoelde dan de onze. Dus het is heel makkelijk om vanuit een algemeen scepticisme al deze ervaringen op 1 hoop te gooien en ze weg te redeneren met neurologische verklaringen.
Johan37 schreef:Misschien, moet je ook verdiepen in andere boeken, dan alleen de Bijbel. Een goed boek is; Wij zijn ons brein van Dick swaab. staat ook een stuk over religie in.
Dat boek heeft van vriend en vijand juist ontzettend veel kritiek gekregen. Hier een filmpje van de atheïst Herman Phillipse over de redenatie fouten in dat boek
https://www.youtube.com/watch?v=ytz7r3ghAsM. De paradox is ook vrij simpel, je kan niet alle handelingen reduceren tot hersenoorzaken, want die conclusie of dat inzicht is dan ook een gevolg van hersenoorzaken en daarom onbetrouwbaar.
Je moet je niet verheven voelen boven de dieren. Dat de mens het intelligentste wezen op aarde is betekend niet dat het ook meer waarde heeft. De meeste mensen zijn trouwens kudde dieren, daar zou ik ook bij horen als we niet in een land leefde met Godsdienst vrijheid. Ga op onderzoek uit verdiep in dingen, verlos jevan je angst.
Deze sfeer merk ik steeds meer, anti-exceptionalisme. Maar de consequentie van die houding is dat je het niet meer kan veroordelen wanneer iemand bijvoorbeeld een puppy redt in plaats van een mens. Sterker nog, iemand zou nagenoeg verplicht zijn volgens die ethiek om bijvoorbeeld 3 puppy's te redden in plaats van één baby. Dit druist zo tegen ons gevoel van ethiek in en daarbij geeft het ons juist meer verantwoordelijkheid wanneer wij een bijzondere positie hebben in het dierenrijk. Geen enkele andere soort bekommert zich om het welzijn van de andere soorten.