Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 17:19

Weet je wat ik vermoed? Het vertellen van griezelverhalen is zo ontzettend wijdverbreid door alle tijden en culturen, dat het een onmisbaar onderdeel lijkt van de menselijke gedaante. Als het niet belangrijk was, was het niet zo alomtegenwoordig.

Zeker nu we in een tijd leven waar alles veilig is, is het blijkbaar toch belangrijk de hersenen zo nu en dan iets 'engs' voor te zetten, of dat nu een horrorfilm is of een rit in een achtbaan, of Halloween. Dit is allemaal maar een gevoel wat ik niet direct kan onderbouwen, maar als het klopt, is het taboe dat sommige christenen op griezelen willen leggen dus niet gezond.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 03 nov 2015 19:24

Chaya schreef:Als buitenstaanders er geen verstand van zouden hebben, zullen we maar eens een kenner aan het woord laten.

De voormalige heks Elly Loos vindt de groeiende populariteit van Halloween „een enge ontwikkeling.” De vrouw zwierf jarenlang regelmatig over kerkhoven om geesten van doden op te roepen. Als zwarte heks sprak ze vervloekingen uit over christenen. Totdat ze besloot een keer naar de kerk te gaan en werd gegrepen door de boodschap van het kruis.

„In ons Noord-Hollandse dorp is morgen voor de vijfentwintigste keer een Halloweenmarkt. Je komt er van alles tegen. Het wordt allemaal steeds enger en heftiger. Helaas zie je steeds vaker dat ook christelijke scholen aan Halloween doen. Pure onwetendheid. Halloween is een van de belangrijkste feesten van satanisten en heksen, terwijl de gemiddelde Nederlander het ziet als een leuk en gezellig feestje met pompoenen en verkleedpartijtjes. Dat baart me zorgen.”

Christenen verarmen steeds verder, stelt Elly, lid van een evangelische gemeente. „Ze komen nauwelijks tot niet met een tegengeluid. Sterker nog, veel christenen lopen gewoon over een Halloweenmarkt alsof er niets aan de hand is. Er zijn er zelfs die verkleed als heks een kraampje huren en er spulletjes verkopen. Ik vind dat onvoorstelbaar. Ik zie het als tekortkoming van de leiders en voorgangers in kerkelijke gemeenten dat zij hun volgelingen onvoldoende toerusten.”

Wie denkt dat kinderen vanzelfsprekend worden beschermd tegen een sinister Halloween komt bedrogen uit. Steeds vaker raken kinderen volledig betrokken bij de festiviteiten. Zo bood het Anton Pieck Museum in Hattem in de herfstvakantie griezelworkshops aan voor kinderen.

De toenemende betrokkenheid van kinderen bij Halloween baart ex-heks Elly zorgen. „De jongeren groeien op tot volwassenen die de andere duistere wereld heel gewoon gaan vinden. Halloween wordt steeds meer een volksfeest. Maar zo onschuldig is het allemaal niet. Zoals christenen Kerst vieren, zo viert de duisternis morgen Halloween. In de wereld van de satanisten is de avond van 31 oktober het beste tijdstip om de geesten van overledenen op te roepen.”

Het terrein van de zwarte hekserij is levensgevaarlijk, waarschuwt Elly. „Ik heb gebroken met de heksenkring, maar nog steeds houden ze me in de gaten. Ze duiken her en der op en soms zegt er eentje tegen me dat ik de groetjes krijg van de heksenleidster van destijds. Het netwerk van het satanisme is wijdvertakt. Ze weten wie je bent. Maar de Heere Jezus staat erboven. Ik ben niet bang. Zonder Jezus zou ik het niet volhouden. Het gebed is van levensbelang.”

En irmo, wat Elly hierboven zegt, is dat onzin?

Bovenstaande zijn citaten uit DIT ARTIKEL

Ja, dat is onzin voor het grootste gedeelte. Ten eerste is dit gewoon nalatigheid van het RD, aangezien dit artikel al uit 2011 komt. Ze hadden zeker geen zin om iets nieuws te verzinnen, dus hebben ze het artikel maar gekopieerd blijkbaar. Nog te lui om journalistiek te plegen daar.

Ten tweede, zijn een aantal dingen die zij presenteert als feiten gewoon onjuist. Zwarte hekserij bestaat niet, evenals satanische hekserij. En is ze nou heks of satanist geweest? Ik weet het wel, maar het is niet duidelijk uit het artikel.

Daarnaast heeft ze wel gelijk dat hedendaagse christenen vrij lui en dom zijn ja. Ze bidden niet, ze luisteren niet, ze gaan niet naar de kerk en ze weten al helemaal niet wat hun godsdienst inhoudt. Daar zouden ze best iets meer aan mogen doen, dus daar heeft ze wel een punt.

Ook deze uitspraak: Zoals christenen Kerst vieren, zo viert de duisternis morgen Halloween. Is onjuist. Wij vieren kerst gewoon op 25 december hoor, alleen heeft het bij ons een andere naam. Zou zij als `heks´ toch moeten weten, maar schijnbaar is ze die feiten even vergeten.

Als julie het met dat soort bekeerlingen moeten doen, geen wonder dat het christendom dan afglijdt. Ik kan dat mens echt niet serieus nemen, interview ook gelezen waarin de kabouters voor haar de afwas deden? :D Doen ze niet voor mij hoor, wat doe ik toch verkeerd? :roll:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 19:59

Daarbij is het zo dat nieuwe bekeerlingen vaak behoorlijk fanatiek, zelfs fundamentalistisch zijn. En de ware vijand van de fundamentalist is niet degene waartegen ze lijken te strijden, maar juist de gematigden van hun eigen geloof. Dat zie je echt overal terug, bij fundamentalistische moslims, radicale feministen en dus ook bij de nieuwe christelijke aanwas. Die dame uit het artikel lijkt te ageren tegen de satanisten/occultisten/wicca/whatever, maar ondertussen geeft ze de gematigde christenen een veeg uit de pan.(dat blauwe stukje wat irmo aangeeft.) "Doe eens wat minder verarmen en geloof meer zoals ik!"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2015 20:20

irmo schreef:Daarnaast heeft ze wel gelijk dat hedendaagse christenen vrij lui en dom zijn ja. Ze bidden niet, ze luisteren niet, ze gaan niet naar de kerk en ze weten al helemaal niet wat hun godsdienst inhoudt. Daar zouden ze best iets meer aan mogen doen, dus daar heeft ze wel een punt.
Ook deze uitspraak: Zoals christenen Kerst vieren, zo viert de duisternis morgen Halloween. Is onjuist. Wij vieren kerst gewoon op 25 december hoor, alleen heeft het bij ons een andere naam. Zou zij als `heks´ toch moeten weten, maar schijnbaar is ze die feiten even vergeten.

Okay, dank voor je reactie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 03 nov 2015 20:40

Graag gedaan. Nog meer vragen? :?:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2015 20:58

irmo schreef:Graag gedaan. Nog meer vragen? :?:

Nee, op dit moment niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

HaroldCallahan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HaroldCallahan » 03 nov 2015 21:03

Hoi beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb niet alle berichten in deze post gelezen.

Halloween en de duivel, ik snap dat men daar niet aan wil.

Graag wil ik het volgende opmerken. Zover ik weet is in de lange geschiedenis van het Christendom onderwijs over de duivel een belangrijk item op het curiculum van het kerk. Zie ook de vele prachtige kerken in Europa, en de vele uitstekende schilderijen en andere kunst met een christelijk thema.

Je wordt geconfonteerd met allerlei vormen van duivels, demonen en ander kwaad. Daarnaast met vormen van menselijk leed. Handen van demonen die je naar de hel slepen, allerlei vormen van marteling...

Een beetje griezelen voor de lol lijkt mij kinderspel vergeleken met de serieuze aangelegenheid van onderwijs in de wijzen van de duivel.

Ik denk dat de SGP wellicht een nieuwe beeldenstorm moet beginnen om de jonge zielen van het echte griezelen te behouden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 21:43

HaroldCallahan schreef:Een beetje griezelen voor de lol lijkt mij kinderspel vergeleken met de serieuze aangelegenheid van onderwijs in de wijzen van de duivel.

Ik denk dat de SGP wellicht een nieuwe beeldenstorm moet beginnen om de jonge zielen van het echte griezelen te behouden.

Ik ben net voor Harry Potter en de Steen der Wijzen aan het kijken met mijn stiefdochter - leuk, voor haar voor het eerst en voor mij lang geleden. Misschien kan de kerk ook wat Defense against the Dark Arts* lessen invoeren :wink:

(*weet de Nederlandse vertaling even niet.)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 03 nov 2015 23:26

Verweer tegen de Zwarte Kunsten Mortlach. Misschien heeft het RD daar wel een lessenserie over :wink:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 04 nov 2015 00:56

.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 17 dec 2015 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 04 nov 2015 00:57

.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 17 dec 2015 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 04 nov 2015 01:00

ik ga mijn tijd hier niet meer aan verspillen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 nov 2015 01:09

Johan100 schreef:ik ga mijn tijd hier niet meer aan verspillen.

Volgend jaar wellicht meer succes. Voorlopig zal het feest ieder jaar gevierd worden en groepen die zich er tegen afzetten maakt het alleen maar interessanter.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 04 nov 2015 02:01

Johan100 schreef:ik ga mijn tijd hier niet meer aan verspillen.

Nou toedels! Ik vroeg toch niet aan jou of je nog vragen had? Chaya weet prima wat ik bedoel.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 nov 2015 18:45

Mortlach schreef:Daarbij is het zo dat nieuwe bekeerlingen vaak behoorlijk fanatiek, zelfs fundamentalistisch zijn. Dat zie je echt overal terug, bij fundamentalistische moslims, radicale feministen en dus ook bij de nieuwe christelijke aanwas.

:mrgreen: En bij Darwinisten ? :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”